Auteur Topic: Tegenvallend geluid bij luisteren muziek  (gelezen 6848 keer)

Eek361972

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 1
Tegenvallend geluid bij luisteren muziek
« Gepost op: 20 februari 2023, 11:18:07 »
Beste lezers,

Ik loop tegen het volgende probleem aan:

Ik ben in het bezit van een Pioneer SC-LX76 receiver, die een B&W luiddprekerset uit de 600 reeks aanstuurt. Voor wat betreft het kijken van films ben ik erg tevreden over deze combinatie. Nu luister ik de laatste weken echter steeds meer naar audio en het valt mij op, dat het geluid erg tegenvalt. Ik mis warmte, het geluid doet erg steriel aan en vooral een fatsoenlijke bas lijkt afwezig. Mijn opstelling ziet er als volgt uit:

Pioneer SC-LX76 receiver
B&W DM 602.5 S3 zuil luidsprekers
B&W DM 600 S3 surround luidsprekers
B&W LCR 600 S3 center
B&W ASW 600 sub
Woonkamer is 16m2 (4x4)

Mijn vraag is: is de combinatie receiver dm602.5 s3 luidsprekers wel een juiste combinatie of moet ik iets aan de opstelling veranderen?

Eric

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Tegenvallend geluid bij luisteren muziek
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2023, 11:27:33 »
Zijn de luidsprekerkabels goed aangesloten? Dus “+” op “+” en “-“ op “-“.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Tegenvallend geluid bij luisteren muziek
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2023, 12:08:38 »
Beste lezers,

Ik loop tegen het volgende probleem aan:

Ik ben in het bezit van een Pioneer SC-LX76 receiver, die een B&W luiddprekerset uit de 600 reeks aanstuurt. Voor wat betreft het kijken van films ben ik erg tevreden over deze combinatie. Nu luister ik de laatste weken echter steeds meer naar audio en het valt mij op, dat het geluid erg tegenvalt. Ik mis warmte, het geluid doet erg steriel aan en vooral een fatsoenlijke bas lijkt afwezig. Mijn opstelling ziet er als volgt uit:

Pioneer SC-LX76 receiver
B&W DM 602.5 S3 zuil luidsprekers
B&W DM 600 S3 surround luidsprekers
B&W LCR 600 S3 center
B&W ASW 600 sub
Woonkamer is 16m2 (4x4)

Mijn vraag is: is de combinatie receiver dm602.5 s3 luidsprekers wel een juiste combinatie of moet ik iets aan de opstelling veranderen?

Eric

Staat er geen filter aan in je reciever ?


Gr Bryston
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Tegenvallend geluid bij luisteren muziek
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2023, 13:11:00 »
Hallo Eric, welkom op dit forum.

Een surround gebruiken voor stereo is niet altijd een succes. Er is een Pure Direct optie aanwezig, die zou je kunnen gebruiken om te zien of dit verbetering geeft.

Uit deze test:https://www.avforums.com/reviews/pioneer-sc-lx76-9-channel-av-receiver-review.469/

Lees ik dit: When it comes to stereo and multi-channel music, the internal DACs do a great job of converting the digital signal to analogue and as a result there’s excellent definition in the bass, while vocals sound clear and direct. As we found with the SC-LX86, the musical performance could sometimes sound a little clinical, especially with stereo music, lacking the warmth and musicality of the Anthem receivers for example. There are also built-in digital filters which allow you to switch the Pioneer’s sound between ‘slow’ (soft and warm), ‘sharp’ (solid and tight), and ‘short’ (quick and forward). We would recommend that you experiment with the different settings to find which you prefer but note that enabling the receiver’s Pure Direct mode is the only way you can bypass the filters.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Tegenvallend geluid bij luisteren muziek
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2023, 13:13:55 »
Best vreemd dat de set met films wel een goed resultaat geeft en met muziek niet.
Maak je bij het kijken van films gebruik van een roomcorrectie systeem? 
En staat dat misschien uit op het moment dat een andere bron is gekozen?
Doet de sub soms met film wel mee en met muziek niet?

Staat er bij het luisteren naar een muziekbron een dynamiekbegrenzer aan op die ingang?

Ik weet niet in hoever de Pioneer dat onder de kap heeft zitten.
Voor het gemak ben ik even vanuit mijn Denon receiver gaan denken.

Succes met opsporen van het probleem.

Marcel


Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000