Auteur Topic: Uit welke apparaten/luidsprekers bestond jouw eerst set ?  (gelezen 4855 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Uit welke apparaten/luidsprekers bestond jouw eerst set ?
« Gepost op: 16 mei 2016, 17:40:08 »
Mijn eerste serieuze set kocht ik in 1970 en deze bestond uit een Thorens TD124/II (tijdens een vakantie in Zwitserland gekocht) en op de Thorens werd een SME-3012 arm met een Pickering element uit een hoger segment geplaatst. De draaitafel werd kort daarna aangevuld met een Sony TA-1120A versterker (de eerste uit de ES serie) en een paar Philips luidsprekers. De Philips luidsprekers werden al snel daarna vervangen door witte Dynaco A25X luidsprekers.
Aan deze set voorafgaande had ik enkele zelfbouw buizen versterkers en zelfbouw luidsprekers.
In 1968 kocht ik mijn eerste fabrieksversterker t.w. een Arena F-210 bij een plaatselijke winkelier. Ik heb als aandenken nog steeds een Arena F-210 staan.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2016, 17:42:59 door Audiofreak »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.150
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Uit welke apparaten/luidsprekers bestond jouw eerst set ?
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2016, 18:16:51 »
Het begon ooit hiermee:



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Uit welke apparaten/luidsprekers bestond jouw eerst set ?
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2016, 19:55:44 »
Tja, eigenlijk weet ik dat niet meer..  :-\
Ik heb mij altijd verdiept in muziek en niet zo in apparatuur. Toen ik nog thuis woonde deed ik met het spul van mijn ouders, voor mij goed genoeg.
Wel kan ik mij nog herinneren dat ik een keer mijn eerste gitaarversterker aangesloten had op het meubel van mijn ouders om Status Quo een
keer te laten blazen.. jammer, de versterker was niet gebouwd op het basgeweld, het audiomeubel was de lachende derde.

Na trouwen moesten wij het doen met een setje Weltklang-speakers die ik gekocht had in mijn diensttijd in Duitsland.
De eerste aanschaf was een Marlux-draaitafel:

 

LP's had ik genoeg, en nog.

Versterkers waren krijgertjes of voor een klein bedrag gekocht. (Decennia later zag ik er één bij Hififreak op de plank staan: een gewelfde zwarte
voorkant en gegroefde knoppen, merk weet ik niet meer).

De eerste serieuze versterker was een AKAI AA 1030



Ook kwam er een Nordmende-cassette-deck bij:



Daarna is er nog veel gebeurd maar dat is te lezen in een prima transcriptie die Hififreak gemaakt heeft van een gesprek wat wij hadden en
dat is HIER te lezen.
ADAM    Bryston     DENON

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.072
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Uit welke apparaten/luidsprekers bestond jouw eerst set ?
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2016, 22:25:02 »
Een Philips grammofoon, veel plezier van gehad.
Eens buizen altijd buizen.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Uit welke apparaten/luidsprekers bestond jouw eerst set ?
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2016, 23:01:40 »
Mijn eerste serieuze set? Een Lenco L-75 (element weet ik niet meer), Pioneer SA500A versterker en ScanDyna A25 boxen (dezelfde als Dynaco A25X?). Dropveters en electra-tweelingsnoer.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.568
  • Liever een Adam!
Re: Uit welke apparaten/luidsprekers bestond jouw eerst set ?
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2016, 11:47:36 »
Met een stoere Hitachi 3 in 1 die ik van mijn opa erfde.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Uit welke apparaten/luidsprekers bestond jouw eerst set ?
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2016, 12:28:54 »
Een Philips stereo set met dito Philips luidsprekers. Gekocht van de de centjes die ik verdiende met een bijbaantje eind jaren 80 begin jaren 90 als ik me het goed herinner ergens zo rond 600 gulden.. Dat was voor mij toen een serieuze investering.... Deze set doet nog steeds dienst op een kantoor waar ik werkte tussen 1996 - 2004
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Uit welke apparaten/luidsprekers bestond jouw eerst set ?
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2016, 12:41:48 »
Was een jaar of 18 toen ik een Philips kofferpickup kocht en dat aansloot op een buizenradio.
Serieus werd het pas een jaar of 8 geleden toen ik een Acoustical 3100 en een Luxor versterker en tuner
kocht met een set Magnat speakers.
Dat alles ben ik intussen kwijt en nu geniet ik weer van andere dingen wat waarschijnlijk wel weer aan verandering onderhevig is :)
I love vintage.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.178
    • De andere hobby...
Re: Uit welke apparaten/luidsprekers bestond jouw eerst set ?
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2016, 16:10:39 »
Mijn eerste setje kreeg ik van mijn vader. Een philips draaitafel (met zo'n diamantje op de shell), een zelfbouw buizenversterker en zelfbouw luidsprekers met breedbanders van de dump. Misschien zitten er nog wat foto's in één of ander album. Mijn vader had er ook een mooi meubeltje voor gebouwd: versterker achter het bovenste deurtje, LP's achter het onderste deurtje en de draaitafel op een plankje ernaast. voor die tijd was het heel wat.

Versterker heeft jaren bij mijn vader dienst gedaan maar toen ik 'm had gekregen begon hij steeds meer te brommen. Uiteindelijk met mijn zakgeld naar Tandy om een zelfbouw-versterker te kopen. De week erop was de Realistic SA-10 in de aanbieding en van de aardige winkelier kreeg ik 'm die week voor de aanbiedingsprijs. Dus mijn eerste zelf gekochte versterker.
Science is no democracy

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Uit welke apparaten/luidsprekers bestond jouw eerst set ?
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2016, 20:55:25 »
Een Sony midi toren, waarvan ik het typenr niet meer weet. Voorzien van een dubbel cassettedeck, een equalizer en een draaitafel boven op. De CDP-M39 cd-speler zat er los bij. In 1991 gekocht bij BCC voor fl749,-. Dat waren toentertijd zuurverdiende centjes en stonden voor mij equivalent aan €7500,- hedendaagse knaken. Ik heb er jaren met veel plezier naar geluisterd!
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

edwin16

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 864
    • Audioclub Oost Brabant
Re: Uit welke apparaten/luidsprekers bestond jouw eerst set ?
« Reactie #10 Gepost op: 08 juni 2016, 14:18:18 »
Van m'n ouders heb ik een Panasonic 3 in 1 setje gekregen, het type weet ik niet meer.

Toen ik eenmaal zelf wat geld bij elkaar gespaard had, heb ik mijn eerste "echte" hifi installatie gekocht.
Voor zover ik me nog herinneren bestond deze uit de onderstaande spulletjes.

Yamaha A-420


Philips CD207


Dual CS515


TEAC V-450X


Ondanks dat dit cassettedeck dik in orde was, en nog steeds is, werd deze al snel vervangen door een Nak:

Nakamichi 480Z


Magant AR4
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2016, 15:27:11 door edwin16 »
http://geluidsdrager.blogspot.nl/

Leema Acoustics Tucana, Leema Acoustics Antila, Slimdevices Transporter, Thorens TD2001 RDC Isotrack, Lyra Delos, Musical Fidelity MX-VYNL, Nakamichi 682ZX, Dali Mentor 6

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Uit welke apparaten/luidsprekers bestond jouw eerst set ?
« Reactie #11 Gepost op: 09 juni 2016, 08:14:19 »
Mijn eerste set / muziek maker was een Philips transistor radio welke eigenlijk van mijn ouders was.
Maar.........op een of andere manier stond deze altijd op mijn kamertje te spelen.
Ik heb nog een Philips pick up gehad. Inderdaad ook zo een met een diamandje op het element / headshell.

Later heb ik van Schneider een 3 in 1 combi gehad met bijbehorende luidsprekertjes.
Enige jaren later heb ik een setje van Akai gekocht ( versterker, cassettedeck en tuner) met eehhhh uuuuhhmmm Bose 201 luidsprekertjes.
Die set is langzaam omgebouwd naar wat duurdere spullen van Akai.  Mooi cassettedeck met GX kop en als ik het goed heb een AM67.
Inmiddels was er ook een Philips CD100 bijgekomen. 

En via Sony  NAD met Dali ben ik nu bij Sony, Denon en Xavian.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Uit welke apparaten/luidsprekers bestond jouw eerst set ?
« Reactie #12 Gepost op: 09 juni 2016, 08:20:42 »
Een Arena F-210 uit Denemarken was mijn eerste fabrieksversterker. Deze versterker werd opgevolgd door een Sony TA-1120, een Thorens TD-124/II en een paar Dynaco A25X luidsprekers.
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2016, 08:23:28 door Audiofreak »