Auteur Topic: Wat zijn de voorwaarden om een superieure geluidsweergave te realiseren ?  (gelezen 5759 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Wat is er benodigd om tot een superieure weergave te komen ?

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Wat is er benodigd om tot een superieure weergave te komen ?
Een set die in jouw geval lekker smoelt, want het gezicht wilt ook wat.
De acoustiek moet in orde zijn, gordijnen ....... vloerkleedje etc.
De plaatsing van de luidsprekers moeten optimaal zijn.
Het vermogen van de versterker moet voldoende zijn in combi met de luidsprekers, dan heb ik het over het rendement.
Als je een kabel believer bent de juiste kabel kopen die in je set past.
De manier hoe je wakker wordt muziek is passie en wordt steeds anders beleefd, het kan zomaar "tussen" den oren zitten.  ;D    Je hoort nu dingen die er gisteren niet waren.

En zo zijn er wellicht nog meer opties te bedenken.  :bleh:

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Allereerst moet de akoustiek in orde zijn.
Componenten die goed met elkaar matchen goede bekabeling en goede luidsprekers dan voldoe je wel aan de voorwaarden denk ik.
En naar mijn ervaring hoeft het niet allemaal zogenaamd High-End te zijn of je moet de betere versterkers uit het verleden ook High-End willen noemen.
I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Ik kom in de twee eerste posts al de akoestiek tegen en m.i. heb je dan gelijk één van de belangrijkste zaken te pakken. Je set kan nog zo goed zijn, maar als de akoestiek niet deugt kun je het gewoon vergeten. Een eenvoudige set kan daarentegen toch nog tot interessante prestaties komen binnen een goed akoestisch milieu.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Om te beginnen heb je 5 speakers nodig en bronmateriaal die dat ondersteunt. Als de weergevers dan ook nog eens in een goede ruimte staan (het gaat dus om die combi: weergever <-> ruimte), ben je bijna in het audio Valhalla. Laatste correcties met een DSP wegwerken en het is zover.

Groet,
Jacco

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Waarom 5 speakers, we hebben twee oren en deden het in het verleden niet anders dan in stereo, ooit nog eens in mono.
5 speakers  leuk in een home cinema set met Sky Walker in de film Star Wars maar geen optie in mijn  set.  ;)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Waarom 5 speakers, we hebben twee oren en deden het in het verleden niet anders dan in stereo, ooit nog eens in mono.
5 speakers  leuk in een home cinema set met Sky Walker in de film Star Wars maar geen optie in mijn  set.  ;)
Die twee oren zitten niet in de speakers, is het wel? Daar zit nog een ruimte tussen en daar zit hem juist de truuk. Stereo is nog niet goed genoeg. Bovendien heb ik het natuurlijk niet over home cinema, dat is weer iets totaal anders.

Groet,
Jacco

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Waarom 5 speakers, we hebben twee oren en deden het in het verleden niet anders dan in stereo, ooit nog eens in mono.
5 speakers  leuk in een home cinema set met Sky Walker in de film Star Wars maar geen optie in mijn  set.  ;)
Die twee oren zitten niet in de speakers, is het wel? Daar zit nog een ruimte tussen en daar zit hem juist de truuk. Stereo is nog niet goed genoeg. Bovendien heb ik het natuurlijk niet over home cinema, dat is weer iets totaal anders.

Groet,
Jacco
Hoe wordt zo'n opstelling gerealiseerd Jacco ?

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Waarom 5 speakers, we hebben twee oren en deden het in het verleden niet anders dan in stereo, ooit nog eens in mono.
5 speakers  leuk in een home cinema set met Sky Walker in de film Star Wars maar geen optie in mijn  set.  ;)
Die twee oren zitten niet in de speakers, is het wel? Daar zit nog een ruimte tussen en daar zit hem juist de truuk. Stereo is nog niet goed genoeg. Bovendien heb ik het natuurlijk niet over home cinema, dat is weer iets totaal anders.

Groet,
Jacco
Hoe wordt zo'n opstelling gerealiseerd Jacco ?
Denk zo Jan.


dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Waarom 5 speakers, we hebben twee oren en deden het in het verleden niet anders dan in stereo, ooit nog eens in mono.
5 speakers  leuk in een home cinema set met Sky Walker in de film Star Wars maar geen optie in mijn  set.  ;)
Die twee oren zitten niet in de speakers, is het wel? Daar zit nog een ruimte tussen en daar zit hem juist de truuk. Stereo is nog niet goed genoeg. Bovendien heb ik het natuurlijk niet over home cinema, dat is weer iets totaal anders.

Groet,
Jacco
Hoe wordt zo'n opstelling gerealiseerd Jacco ?
Denk zo Jan.


Nou, zo zeker niet.

Ten eerste: de speakers moeten identiek zijn en op gelijke afstand staan. Ten tweede zijn de hoeken nominaal 30 graden en 110 graden.

Groet,
Jacco

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat zijn de voorwaarden om een superieure geluidsweergave te realiseren ?
« Reactie #10 Gepost op: 16 mei 2016, 19:00:57 »
Wil je eens een schema van zo'n opstelling maken Jacco.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wat zijn de voorwaarden om een superieure geluidsweergave te realiseren ?
« Reactie #11 Gepost op: 16 mei 2016, 19:17:36 »
Wat is er benodigd om tot een superieure weergave te komen ?
Oren die het naar tevredenheid doen en natuurlijk buizenversterkers. :)
Zonder gekheid, dat is niet te zeggen iedereen heeft z'n eigen superieure weergave. Ik hou het op stereo net als Paul maar Jacco wil graag 5 luidsprekers.
Eens buizen altijd buizen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat zijn de voorwaarden om een superieure geluidsweergave te realiseren ?
« Reactie #12 Gepost op: 16 mei 2016, 19:20:22 »
Wil je eens een schema van zo'n opstelling maken Jacco.
Ja, dat wil ik wel. In ieder geval kun je hier je verdiepen in de achtergronden van de opstelling en wat je er verder mee kan mbt surround. Waar het primair om gaat, is de opstelling. En dat het bronmateriaal in orde is. Hier het plaatje:



Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2016, 20:13:33 door dekkersj »

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Wat zijn de voorwaarden om een superieure geluidsweergave te realiseren ?
« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2016, 19:57:31 »
Wat is er benodigd om tot een superieure weergave te komen ?
Oren die het naar tevredenheid doen en natuurlijk buizenversterkers. :)
Zonder gekheid, dat is niet te zeggen iedereen heeft z'n eigen superieure weergave. Ik hou het op stereo net als Paul maar Jacco wil graag 5 luidsprekers.
Dus onze voorwaarden verschillen en dat Jacco het probeert uit te leggen prima, maar voor mij duidelijke geen definitie van een superieure weergave, meer een optie zoals Jacco het ziet.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wat zijn de voorwaarden om een superieure geluidsweergave te realiseren ?
« Reactie #14 Gepost op: 16 mei 2016, 21:40:06 »
Zo zie ik het ook, ieder z'n eigen voorkeur. Daarom volgens mij zoveel soorten muziek en zoveel soorten middelen om deze muziek weer te geven. Kijk naar onze muziekdagen nog nooit is er een 100% voorkeur voor iets uitgesproken, verre van dat. Zet er een tiental setjes neer en elke set heeft z'n aanhangers.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2016, 22:54:09 door renes »
Eens buizen altijd buizen.