Auteur Topic: Dual 1219 gerenoveerd  (gelezen 9975 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Dual 1219 gerenoveerd
« Gepost op: 02 mei 2016, 18:42:09 »
Vandaag mijn Dual 1219 (nog uit mijn studententijd) teruggekregen. Hij is helemaal schoongemaakt tot de motor aan toe, de aarding verbetert en nieuwe kabels met cinch, voorzien van een NOS Philips 401 mark 11 MM element (elliptische naald) en volgens mij tot het oneindige toe afgesteld. Ik heb hem nu draaien op een Quad 34/303 met Cabasse Galiotes met als vergelijk een Thorens 160.1 met Denon 160. Begonnen met Van (the man) Morisson, Strawinsky (Petruschka), een Pickering Demo LP met diverse soorten muziek en uiteindelijk de Decca demo LP. Dit laatste om er achter te komen of die rumble van lager en vliegwiel nu echt hoorbaar is. Op zo'n track met stille groeven hoor je inderdaad in de verte iets, maar dan toch behoorlijk in de verte. Nu kan je de versterker open draaien en dan zal het wel erger worden, maar dat zijn dan volumes waar je normaal niet bij luistert. Overigens herinner ik me goed, dat ik in mijn studentijd de automatiek bij het opzetten hoorde, verwaarloosbaar nu.

Voor wat betreft geluid prefereer ik de draaitafel zelfs boven de Auralic streamer. Daar zet ik ook standaard de Quad Tilt regeling een streepje op. De Dual met het Philips element heeft dat niet nodig: die heeft "gewicht" van zichzelf. Een groot deel van dat karakter wijt ik toch wel aan het Philips element. En dan komt toch weer die twijfel. Mijn Benz Ruby MC klinkt fantastisch en verfijnd. Maar toch heeft een MM element meer ballen hoewel iets ruwer. Een stem krijgt dan toch meer "borst". Misschien komt er op de Oracle/Graham de volgende keer wel een MM/MI element. Soundsmith in Amerika maakt op basis van B&O techniek heel fraaie MI elementen. Ruud van het High-endforum zweert erbij.

Ik ben dus een tevreden en gelukkig man. Mijn vrouw is de komende dagen op stap met vriendinnen. De Dual gaat dan naar zolder en wordt daar vergeleken met de Oracle op de Whest phono trap en dan weet ik het zeker. Nu heb ik alleen nog maar direct vergeleken met de Thorens 160.1 met het Denon 160 element wat een High output MC is.

« Laatst bewerkt op: 02 mei 2016, 20:49:55 door Carl »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Dual 1219 gerenoveerd
« Reactie #1 Gepost op: 02 mei 2016, 20:07:10 »
Succes en veul luisterplezier gewenst.

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Dual 1219 gerenoveerd
« Reactie #2 Gepost op: 02 mei 2016, 20:48:00 »
Bedankt Jacco. Ik vermoed trouwens dat die nauwelijks hoorbare rumble het geluid in lichte mate kleurt. Dat zou wel eens het aanstekelijke geluid kunnen zijn van al die vliegwiel draaitafels. Maar goed ik geniet ervan.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Dual 1219 gerenoveerd
« Reactie #3 Gepost op: 02 mei 2016, 21:17:32 »
Veel luisterplezier ermee, niets is mooier dan dat je wat te kiezen hebt.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Dual 1219 gerenoveerd
« Reactie #4 Gepost op: 02 mei 2016, 22:34:41 »
Leuk Carl geniet ze.
Je hebt een mooie vintage set op zolder.
I love vintage.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Dual 1219 gerenoveerd
« Reactie #5 Gepost op: 03 mei 2016, 10:06:06 »
De vintage staat in de kamer Peter en de high-end op zolder. Is ook wel wat meer inbraakbestendig.
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2016, 12:07:18 door Carl »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Dual 1219 gerenoveerd
« Reactie #6 Gepost op: 03 mei 2016, 12:17:06 »
Mooie draaitafel Carl, zo hoort een draaitafel er voor mij uit te zien. ( misschien een klein advies: je zegt in je stukje "En dan komt toch weer die twijfel.". Schakel die twijfelknop om en ga minder vergelijken, luistert een stuk aangenamer. Of dat moet juist de hobby zijn dan heb ik niets geschreven)
Eens buizen altijd buizen.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Dual 1219 gerenoveerd
« Reactie #7 Gepost op: 03 mei 2016, 12:31:46 »
De vintage staat in de kamer Peter en de high-end op zolder. Is ook wel wat meer inbraakbestendig.
Dat is waar.
Het maakt ook niets uit als het overal goed klinkt.
I love vintage.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Dual 1219 gerenoveerd
« Reactie #8 Gepost op: 03 mei 2016, 14:33:31 »
Mooie draaitafel Carl, zo hoort een draaitafel er voor mij uit te zien. ( misschien een klein advies: je zegt in je stukje "En dan komt toch weer die twijfel.". Schakel die twijfelknop om en ga minder vergelijken, luistert een stuk aangenamer. Of dat moet juist de hobby zijn dan heb ik niets geschreven)

Ik twijfel met name op fora Renes  :) krijg je wel veel info mee binnen. Het is jammer dat die elementen zo verrekte duur zijn want anders zou ik er een fraaie MM voor de Oracle/Graham erbij kopen: just for fun! Ik zal er eens een topic over openen.
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2016, 14:43:12 door Carl »

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Dual 1219 gerenoveerd
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2016, 16:35:22 »
En, hoe is de vergelijking uitgevallen?

Voor de Dual ULM arm zou je zomaar een Ortofon OM5 element kunnen aanschaffen om vervolgens gelijk de "5" naald ter zijde te schuiven en een "30" (Shibata slijping) of "40" (Fritz Gyger slijping) erin te zetten.

De elementen van de OM serie zijn namelijk gestandaardiseerd en daarmee identiek aan elkaar. De OM Super varianten uitgezonderd, die schijnen iets beter te presteren of betere waardes te kennen.

Het enige wat na correcte montage aandacht behoeft is de naalddruk (en dwarsdruk compensatie), die zal vanwege de diverse styli variëren.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Dual 1219 gerenoveerd
« Reactie #10 Gepost op: 20 mei 2016, 20:16:22 »
Ik heb de Dual 1219 met Philips 401 II uitgebreid vergeleken met de Thorens 160 met Denon 160 en een Dual 1019 met een AT 95 e. In deze settings zou ik ongetwijfeld voor de Thorens kiezen had ik de keuze. Dat is toch wel een prachtig ontwerp met een zeer goed element. De Dual 1019 klinkt in deze combi dynamischer en de 1219 in deze combi absoluut verfijnder dan de Dual 1019. Met Callas op ben je net dat schrille in haar stem kwijt. Mijn dochter mag een van de draaitafels meenemen. Ik hoop de 1019. Daarna maar even kijken welke van de andere 2 draaitafels naar de zolder gaat en naast de Oracle komt. Ik denk de Thorens.

Over vergelijken gesproken. Ik heb een JMR Orfeo Suprême V2 op zolder staan (te leen). Die dubbele bandtweeter is toch wel een schoonheid om over het laag nog maar niet te spreken.


Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Dual 1219 gerenoveerd
« Reactie #11 Gepost op: 22 mei 2016, 22:42:42 »
Helaas raak ik de 1219 kwijt. Ze vond hem mooier dan de 1019 (vrouwen).  We hebben ook nog geluisterd en ze vond hem ook verfijnder klinken. Van de week moet ik een phonotrapje voor haar kopen. Zal wel een Cambridge worden.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Dual 1219 gerenoveerd
« Reactie #12 Gepost op: 22 mei 2016, 23:02:00 »
Dat is het risico van laten kiezen ;D
Maar de 1019 is dacht ik ook een degelijke dt wel met een kleinere draaischijf als ik het goed heb.
I love vintage.

i2Paq

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 87
  • Beleving is puur persoonlijk
Re: Dual 1219 gerenoveerd
« Reactie #13 Gepost op: 23 mei 2016, 10:36:19 »
De 1219 ken ik niet, maar de 1019 en de 1229 wel.

Beide vindt ik op hun manier een fijne speler en gebruik deze, naast een 731Q, (bijna) dagelijks.

De mazzel die ik heb is dat mijn vrouw het niet uit maakt welke speler er staat, als ik maar plaatjes gedraaid kunnen worden  :D
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat je hoort wat hij zegt...

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Dual 1219 gerenoveerd
« Reactie #14 Gepost op: 23 mei 2016, 20:46:20 »
Oh sorry, ik raak hem kwijt aan mijn dochter. Mijn vrouw is vrij liberaal: een leuke vintage set beneden en het serieuze spul boven op zolder  ;)