Auteur Topic: DC trap (DC block) of toch niet?  (gelezen 14637 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #15 Gepost op: 27 december 2015, 12:53:17 »
Voorzover ik het kan zien begint de werking van het blokken van de DC component pas bij grotere waarden van de capaciteit. Ligt natuurlijk aan de mate van belasting van de schakeling. Wat ik ook zie, is dat de belastingstroom door de condensatoren gaat. Dat kunnen serieuze stromen worden natuurlijk! Vandaar een dikke elco die veel rimpelspanning kan hebben voordat ie in rook op gaat.

De diodes uit de brug zijn er alleen maar om de spanning over de elco's laag te houden. De schakeling werkt alleen voor DC spanningen tussen de 0 en het aantal diodes die ze in doorlaat hebben. Daarboven zal het waarschijnlijk niet werken (zal ik nog even doorrekenen).

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #16 Gepost op: 08 juni 2016, 22:21:29 »
Een andere vraag is natuurlijk hoeveel spanning moet er geblockt worden? Ik kan eigenlijk geen duidelijke grens vinden van hoeveel DC er op het net mag staan.

Groet,
Jacco

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #17 Gepost op: 08 juni 2016, 23:06:21 »
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik de andere vraag (de vraag voor de vraag die je net stelt) een beetje vergeten ben. ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #18 Gepost op: 08 juni 2016, 23:21:56 »
Oh die. Is ook een hele moeilijke... (hint: staat boven ieder bericht in deze draad)

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #19 Gepost op: 08 november 2016, 22:48:49 »
We gaan het hopelijk binnenkort meemaken. Als onderdeel van een groter project dit concept als DC trap. Zit dan ook meteen een EMC filter bij.

Differential en Common-Mode filter:



De DC blocker met NTC weerstanden om hoge inschakelstromen tegen te gaan bij grote ringkern trafo's etc:



Groet,
Jacco

« Laatst bewerkt op: 08 november 2016, 22:51:11 door dekkersj »

sterremuur

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 244
  • Ja, ik ook hier!
    • Sterremuur!
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #20 Gepost op: 09 november 2016, 14:08:12 »
mF is milliFarad of microFarad?

edit: dat moet wel milliFarad zijn.  :)
« Laatst bewerkt op: 09 november 2016, 14:09:56 door sterremuur »
Ook actief met tapedeckforum

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #21 Gepost op: 09 november 2016, 14:35:43 »
Ligt eraan. in de praktische versies die ik ken met bandtrafo's ( net zo gevoelig als ringkernen voor dit soort shit) is het een paar honderd micro tops.
Waarom de DC block niet voor het filter? Dan filter je de diode- artefacten ook weg.
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #22 Gepost op: 09 november 2016, 14:46:49 »
DC blocker voor het filter is misschien een heel goed idee. En de waarde is inderdaad in milli Farad, eigenlijk wil ik nog meer maar dat gaat niet meer praktisch worden. Kan inderdaad kleiner, maar dan is de onderdrukking van het DC signaal slechter.

Groet,
Jacco

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #23 Gepost op: 09 november 2016, 15:50:37 »
Ik zat te denken: speelt het probleem niet louter bij lage vermogensafname aan secundaire zijde? Hierdoor wordt het veld niet afgebroken en kan DC roet in het eten gooien.
Ik zou anders niet snappen waardoor er bij de apparaten die ik ken twee diodes en een betrekkelijk kleine elco volstaan om brom te voorkomen. Bij grotere belasting zou dan de veldafbraak voor beide fasen voldoende zijn om problemen te voorkomen.
Je dient dan je condensatorwaarde zo te kiezen dat bij laag verbruik de drempelspanning van de diodes niet overschrijdt.

of klets ik uit mijn nek?
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: DC trap (DC block) of toch niet?
« Reactie #24 Gepost op: 09 november 2016, 17:15:50 »
Dat weet ik niet  ;D Ik ga af op de resultaten van de simulator en daarna de proef op de som nemen. Waar ik me op concentreer is het wegnemen van een DC offset, en dat mag van mij best bij wat hogere amperages. Een grotere capaciteit helpt daarbij, zo blijkt uit de berekeningen.

Zo zit ik bij een DC offset van 1V en een belasting van 500mA op een onderdrukking van 74 dB. Diezelfde schakeling, maar dan met 1800uF ipv 22mF geeft slechts 16 dB. Bij lagere stromen kruipt het inderdaad naar elkaar toe.

Overigens was mijn idee om een DC trap te bedenken die voor alle of veel apparaten in de set tegelijk kan werken, vandaar de misschien hoog gekozen waarde.

Groet,
Jacco