Auteur Topic: Xavian XN Picolla  (gelezen 5850 keer)

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Xavian XN Picolla
« Gepost op: 31 december 2012, 14:26:08 »
                                                               
Xavian

La vita, in musica
Xavian is in 1995 in Praag opgericht door de Italiaanse ontwerper Roberto Barletta en is dus een Tsjechische speaker bouwer met een Italiaanse invalshoek . Al 15 jaar is het bouwen van geweldige speakers de missie van Xavian. De speakers worden al jaren alom gewaardeerd door veeleisende audiofielen van over de hele wereld.
Vooral de harmonie en de zorgvuldig gekozen onderdelen maken de speakers van Xavian zo bijzonder. Ook wordt er veel aandacht besteed aan het continue verbeteren en evalueren van de bestaande modellen.
Alle speakers zijn perfect afgewerkt en worden in Tsjechië zelf gefabriceerd en zijn voor het merendeel met de hand gemaakt. Om de hoge kwaliteit te waarborgen wordt er gebruik gemaakt van exclusieve hoogwaardige Scandinavische drivers.
Laat u verassen door de geweldige afwerking en de performance van deze speakers.  Ze zullen u geen moment vervelen.
(bron:http://www.omera.nl/shop/speakers/speakers-passief/xavian-xn-piccola/fabrikant)


"Geen moment vervelen" dat kan ik beamen. Had al eerder de XN 125 en de XN 250 gehoord en was daar behoorlijk van onder de indruk.
Met name de XN 250 kon goed mee met de duurdere Sonus faber Concerto en de Diasapon Adamantes. Een echte allrounder als je het mij vraagt. De 1000 euro meer kostende Sonus daarvan kan ik me nog voorstellen dat je die investering wilt doen,maar 2500 euro meer voor de Diasapon, tja dan ga je jezelf toch even achter de oren krabben betreffende de meerwaarde.
Ja, de Diasapon klinkt beter en wat mij betreft een wereldspeaker maar tjonge wat een geld.
De XN 250 is een jong fris klinkende speaker maar misschien nog niet geheel volwassen en daar komt met de komst van de Picolla verandering in.

Met een Scan Speak Ring Radiator tweeter en een Custome made 180 mm mid-bass driver is de aanval geopend op de concurrentie. Deze compacte zuilen zijn zeer goed te plaatsen in een kleine ruimte en kunnen de strijd aan met monitoren.
Het eerste nummer wat ik hoorde was van U2 "still haven't found" via Spotify en wat een drama was dat. Loudness war,vlak,kortom niet te pruimen en dat hoor je wel vaker. Daar waar mijn Adam's er nog wel wat van weten te maken wat smakelijk is is de Piccola onverbiddelijk. Er staan hele mooie opnamens op Spotify maar soms in vergelijking met de cd een regelrechte ramp.
Maar goed we gaan verder met spotify en komen uit op Hans Zimmer met filmmuziek van de "Gladiator". Het wow effect wordt meteen bereikt en ik haal mijn wenkbrauwen op als Bert uit Sesamstraat. Werkelijk alles komt los van de speaker en brengt het op een presenteerblaadje bij je. Een sprankelend fris hoog (zonder irritant scherp te te zijn)verder een open middenklank en een laag wat ik kan omschrijven als een woofersysteem ala dual bandpass die werkelijk alles uit de kast trekt vanuit z'n tenen. Niets laat te wensen over en dat voor een respectievelijke prijs van 2199 Euro.
We gaan verder met de Candian Tenors waarvan de opname zeer goed is "home i'll Be" is het nummer en wederom vuurwerk. Het spat er werkelijk vanaf en de manier hoe het laag wordt doorgetrokken is fenomenaal ondanks de 44Hz. Het wordt er gewoon uitgepompt tot de laagste regionen en de kamer ingesmeten. Het is moeilijk om de juiste woorden te vinden wat deze speaker doet want ik kan hem eigenlijk nergens mee vergelijken met wat er op lijkt.
Hij is gewoon eigenzinnig, rustig, maar tot op het bot voelbaar. Ja, ik kan wel zeggen dat ik te spreken ben over deze jongens en op de afwerking na (die wat goedkoop aan doet en beperkt in kleur)geen enkel slecht woord erover,terwijl ik normaal wel iets te zeiken heb.

Voor degene die hun eindejaarsuitkering nog niet hebben uitgegeven en op zoek zijn naar een leuke speaker die geschikt is voor een kleine ruimte, ga de Picolla eens beluisteren. Neem goede en minder goede opnames mee want dat laatste is ook wel belangrijk.
Dit omdat je sommige cd's niet meer zal beluisteren omdat het simpelweg niet klinkt.

Bryston
« Laatst bewerkt op: 31 december 2012, 14:29:03 door Bryston power »
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Xavian XN Picolla
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2012, 14:50:41 »
Ik heb in het verleden verschillende Xavian's gehoord en die klonken geweldig.

Als dit model mijn pad kruist zal ik er ook eens voor gaan zitten. 


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Xavian XN Picolla
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2012, 16:06:06 »
Een mooi marketing verhaal.
Het leest lekker weg, dat wel ;)
The music sounds better, when you know who's playing it

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Xavian XN Picolla
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2012, 18:43:11 »
Mooi verhaal Bryston.

Bericht aangepast.
« Laatst bewerkt op: 31 december 2012, 19:00:39 door Mister T. »
ADAM    Bryston     DENON

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Xavian XN Picolla
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2013, 10:03:09 »
Bryston,

Mooi, die gesneden plakjes koek met boter. Het glijdt er zo in.
Leuke recensie dus!

Vriendelijke groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Xavian XN Picolla
« Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2014, 16:34:06 »
En ik heb de XN 185 mk2.

 :yeah:

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000