Auteur Topic: Het orgel.  (gelezen 116199 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Het orgel.
« Gepost op: 28 oktober 2012, 10:09:11 »
Een orgel wordt vaak gezien als een psalmpomp.
Dat is de associatie die velen voor ogen hebben maar er is gelukkig veel meer.

Oldest organ in the world in Sion Switzerland (part 2)
Oudst bespeelbare orgel.

Saint-saëns Symphony No.3 'Organ'' Mov4. - Myung-Whun Chung, Radio France Philharmonic (BBC PROMS)
Orgelsymfonie van Saint-Saëns

Booker T. & the MG's - Hang 'em high
Booker T & the MG's

Philip Glass - Dance 4 (Kevin Bowyer)
Een moderne compositie van Philip Glass uitgevoerd op het orgel.

Het orgel is m.i. dus verre van stoffig.   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Het orgel.
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2012, 22:30:11 »
Wat veel mensen niet weten, is dat het kerkorgel vroeger vanaf de kermis in de kerken is terecht gekomen.

Natuurlijk in een wat andere vormgeving, maar toch.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2012, 22:31:55 door Johndv »
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Het orgel.
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2012, 22:54:22 »
Als iemand die niet kerkelijk is opgevoed en niet in de kerk komt voor de dienst zie ik wel enige verwantschap tussen kermis en kerk. :)
Ik kom wel in de kerk om deze te bekijken en vind het dan wel mooi om een orgel te horen. Dit jaar nog in de dom van Verden en de dom van Bremen.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2012, 22:58:26 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Het orgel.
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2012, 22:58:14 »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Het orgel.
« Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2012, 19:14:14 »
Een orgel wordt vaak gezien als een psalmpomp.
Dat is de associatie die velen voor ogen hebben maar er is gelukkig veel meer.
Zeker en ook dat veel mensen het al op jonge leeftijd willen leren bespelen en daar behoorlijk succesvol in kunnen worden.
Een voorbeeld is Iveta Apkalna, een dame uit Letland. Hier een linkje:  http://klasika.latvijasradio.lv/apkalna.htm
en dan het linkje in de tweede regel, waarmee je haar kunt horen en zien in een compleet concert (Dom Riga 2010) ter kennismaking.

Hififreak en ik hebben vorig jaar een concert meegemaakt in een beduidend kleinere kerk maar
de indruk die de dame achterliet is groots te noemen!

Edit: En voor diegene die haar schoenen niet mooi vinden, ze kan het ook zonder ;D
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2012, 20:40:51 door Mister T. »
ADAM    Bryston     DENON

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Het orgel.
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2012, 21:57:16 »
Zeker, ze speult enorm goed maar dat urgul vind ik niks.

Nee, dat dit orgel:



Een Sauer orgel dat ook nog eens uitgebreid is met een derde klavier en een heus klokkenspel.
Op dit orgel waren de werken van Glass en Liszt veel meer tot hun recht gekomen.   :banana2:


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Het orgel.
« Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2012, 22:34:13 »
Inderdaad had ze beter naar Rotterdam kunnen komen:
http://www.orgels-en-kerken.nl/index/rotterdam-laurens-hoofd.htm
Daarvan kan ik je zeggen dat het een plaatje is om naar te kijken, gehoord heb ik het gelaas nog niet :-\

Deze komt ook bij mij aan de beurt: Everhard Zwart bespeelt het orgel van de Grote Kerk te Dordrecht (DVD)
ADAM    Bryston     DENON

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Het orgel.
« Reactie #7 Gepost op: 03 november 2012, 01:24:45 »
Deze kerel speelt heel verdienstelijk in de geest van John Propitius, zoals hij zelf zegt a la John en als iemand hem vraagt n.a.v. zijn orgelspel of hij de bladmuziek wil delen dan moet je niet gek opkijken als hij je antwoordt:

Mijn handicap is noten lezen. Gelukkig kan ik wel veel met m'n gehoor. 100% naspelen is het niet maar ik heb een poging gedaan tot.     :yeah:
 
Op bergen en in dalen


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Het orgel.
« Reactie #8 Gepost op: 11 november 2012, 21:03:51 »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Het orgel.
« Reactie #9 Gepost op: 15 november 2012, 19:37:28 »
Een herinnering van de reis die mijn zoon en ik in 2000 maakten naar Berlijn.
Wij bezochten toen o.a. het Musikinstrumenten museum waar +/- 3200 instrumenten te zien zijn. (Een deel bespeelbaar
voor publiek).  Objecten variërend van blokfluiten tot kerkorgels. Ook is er een studio waar ik een o.a. een synthesizer mocht proberen..
Van het net heb ik de volgende foto's geleend.
Ook het binnenste van de orgels is gewoon te bekijken door publiek.

ADAM    Bryston     DENON

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Het orgel.
« Reactie #10 Gepost op: 15 november 2012, 21:44:38 »
Extreem lage tonen uit het kerkorgel zijn misschien de reden waarom kerkgangers soms worden overmand door spirituele gevoelens. De tonen waar het om gaat zijn te laag om nog bewust te kunnen horen. Toch blijkt u ze wel degelijk te kunnen waarnemen, zij het onbewust. Met een opvallend experiment hebben Britse psychologen aangetoond dat extreem laag gebrom vreemde, bovennatuurlijk aandoende emoties opwekt. Richard Wiseman van de Universiteit van Hertfordshire installeerde daartoe een zeven meter lang ‘geluidskanon’ voor ultralage tonen in een Londense concertzaal. Vervolgens nodigde hij 750 mensen uit voor een concert. De proefpersonen kregen moderne muziek te horen van onder meer Philip Glass en Débussy. Maar zonder dat het publiek het wist, werd de muziek afgewisseld met gebrom uit het geluidskanon. Het laagste geluid dat iemand nog bewust kan waarnemen heeft een frequentie van ongeveer 20 hertz; het kanon zoemde op 17 hertz. De onderzoekers ontdekten dat de lage tonen allerlei vreemde gevoelens losmaakten bij het publiek. Veel mensen meldden koude rillingen of een raar gevoel in hun maag, sommigen werden bevangen door intense somberheid, door een “plotselinge herinnering aan een emotioneel verlies” of door een ‘aanwezigheid’.

http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2003/september/De-stem-van-god.html
Over mijn smaak valt te twisten

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Het orgel.
« Reactie #11 Gepost op: 15 november 2012, 21:49:41 »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Het orgel.
« Reactie #12 Gepost op: 22 november 2012, 18:35:27 »
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Het orgel.
« Reactie #13 Gepost op: 22 november 2012, 23:04:06 »
Wat veel mensen niet weten, is dat het kerkorgel vroeger vanaf de kermis in de kerken is terecht gekomen.

Natuurlijk in een wat andere vormgeving, maar toch.

Ik denk al wat doet die clown daar achter die spreekstoel  :sceptic:
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Het orgel.
« Reactie #14 Gepost op: 22 november 2012, 23:05:55 »
Extreem lage tonen uit het kerkorgel zijn misschien de reden waarom kerkgangers soms worden overmand door spirituele gevoelens. De tonen waar het om gaat zijn te laag om nog bewust te kunnen horen. Toch blijkt u ze wel degelijk te kunnen waarnemen, zij het onbewust. Met een opvallend experiment hebben Britse psychologen aangetoond dat extreem laag gebrom vreemde, bovennatuurlijk aandoende emoties opwekt. Richard Wiseman van de Universiteit van Hertfordshire installeerde daartoe een zeven meter lang ‘geluidskanon’ voor ultralage tonen in een Londense concertzaal. Vervolgens nodigde hij 750 mensen uit voor een concert. De proefpersonen kregen moderne muziek te horen van onder meer Philip Glass en Débussy. Maar zonder dat het publiek het wist, werd de muziek afgewisseld met gebrom uit het geluidskanon. Het laagste geluid dat iemand nog bewust kan waarnemen heeft een frequentie van ongeveer 20 hertz; het kanon zoemde op 17 hertz. De onderzoekers ontdekten dat de lage tonen allerlei vreemde gevoelens losmaakten bij het publiek. Veel mensen meldden koude rillingen of een raar gevoel in hun maag, sommigen werden bevangen door intense somberheid, door een “plotselinge herinnering aan een emotioneel verlies” of door een ‘aanwezigheid’.

http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2003/september/De-stem-van-god.html

interessant zeg!!
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.