Auteur Topic: Wat is jouw referentiekader met betrekking tot audio  (gelezen 5895 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat is jouw referentiekader met betrekking tot audio
« Reactie #15 Gepost op: 24 april 2016, 10:29:05 »
Mijn referentiekader ligt vooral in hetgeen mijn geromantiseerde geheugen mij nalaat. Allereerst een set PMT's bij John vd Sluis in Rotterdam, het liefst met de door mij gemaakte SE buizen eindbak. Over romantiek gesproken  ;D

Maar wat uiteindelijk een echte sprong voorwaarts was, was de multikanaals weergave in een dode ruimte van het sacd team in Eindhoven. Dus niet surround, dat is voor film leuk en aardig maar met realistische audioweergave heeft het weinig van doen. Sindsdien staat stereo wat mij betreft op een lager plan.

Qua stereo is het wel verder gegaan qua kader, met als duidelijke winnaar de weergave in de lappenmand van Jerry. Niet in de laatste plaats door de weergevers zelf, maar vooral door de akoestiek. Zo gaandeweg heb ik geleerd dat het beter maken van elektronica niet leidt tot betere weergave, wel tot duurdere producten en meestal ook mooier eruit ziend. Op een bepaald ogenblik, en dat is voor audioreproductie al relatief snel verwezenlijkt, is het gewoon goed al goed genoeg.

Aansluitend heb ik met roomcorrectie hardware mooie dingen gehoord en zou wat mij betreft een plekje in de audio mogen krijgen. Een mooi voorbeeld daarvan heb ik bij Otto mogen beluisteren en op beurzen is het meestal ook overtuigend. Dat is dan weer omdat doorgaans de ruimtes waar de demo's gehouden worden ronduit belabberde akoestiek hebben. Een verbetering is dan snel gerealiseerd.

Wat ik inmiddels ook in mijn rugzak heb zitten, is de ervaring met Needles bij ons aller Hififreak. Zal ook deels te maken hebben met akoestiek (is ie weer!), maar toch. Lijkt me, om een blik in de toekomst te werpen, een leuk project om eens met 5 Needles aan de slag te gaan in een multikanaals opstelling. Toch de zolder hier maar eens opruimen  ;D

Groet,
Jacco