Auteur Topic: Wat is jouw referentiekader met betrekking tot audio  (gelezen 5894 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Wat is jouw referentiekader met betrekking tot audio
« Gepost op: 11 april 2016, 10:51:56 »
Het lijkt mij leuk om eens na te gaan wat de luisterervaringen van de diverse forumleden zijn .Wat heb je al zo gehoord en meegemaakt in je "audio leven" en wat vond je opvallend goed en/of indrukwekkend klinken.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Wat is jouw referentiekader met betrekking tot audio
« Reactie #1 Gepost op: 11 april 2016, 11:47:37 »
Mijn referentiekader  op audiogebied op dit moment de set van Richard.

Wat ik het meest indrukwekkend vind klinken en wat ik diverse keren heb mee mogen maken is een drumstel waar een goede drummer helemaal op los gaat.
Dat drumstel heb ik diverse keren naast of achter of voor mogen zitten / staan.
Wat een geweldig complexe klank is dat en wat is die dynamiek enorm groot.  Prachtig.
En ik heb een keer een viool mogen beluisteren welke bespeeld werd door een geweldig muziekmaker bij de ingang van een metro station in Berlijn.
De viool en de prachtige versterking van de gang achter de violist gaven een dusdanig mooie klank, schitterend. 
Als ik er aan terug denk dan krijg ik nog kippenvel van de goede soort.

Daarnaast ben ik al bij diverse mensen thuis geweest om naar hun set te luisteren.
Dat is erg leuk om te doen. Zeker omdat je vaak erg leuke gesprekken hebt naast audio over van alles en nog wat.


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Wat is jouw referentiekader met betrekking tot audio
« Reactie #2 Gepost op: 11 april 2016, 13:08:54 »
Mijn referentie was de Vincent set en de ADAM speakers van Hififreak. De vormgeving en de buisjes in de voor en eind versterkers waren voor mij het ultieme audio gevoel.
Toen ik het schone, eerlijke en onvervormde geluid van de ADAMS hoorde, was ik meteen verkocht en wist ik zeker dat mijn KEF IQ 9s het veld gingen ruimen voor dit merk. Wat na een mazzeltje ook erg snel gebeurd is.

Het mooiste wat ik heb gehoord, waren de Martin Logan's aangestuurd door een enorme Krell eindbak van mijn oom.

Wensen heb ik niet meer, omdat ik ongenadig tevreden en blij ben met mijn set.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2016, 13:12:48 door Johndv »
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Wat is jouw referentiekader met betrekking tot audio
« Reactie #3 Gepost op: 11 april 2016, 13:15:39 »
Ik kom uit een muzikale familie waar behoorlijk wat mensen instrumenten bespe(e)l(d)en, waaronder viool, gitaar, drums, trompet, saxofoon, piano (vleugel), etc. Deze instrumenten heb ik vóór mijn jaren als twintiger redelijk wat keren mogen horen (destijds nog weleens tot mijn eigen afgrijzen).
De vader van mijn moeder was nogal een liefhebber van klassieke muziek en Polka-achtig (orkest)werk en ik kan mij de bezoeken aan open lucht voorstellingen dan ook goed voor de geest halen.

In de jaren daaropvolgend nog wel eens onversterkte optredens bijgewoond, de laatste jaren eigenlijk niet meer. Toevallig vorig jaar, geheel ongepland, een Flamenco-gitarist, student aan het Conservatorium en leerling van Paco De Lucia, mogen horen spelen tijdens een rondvaart.

Wat mij voor wat betreft hifi-beleving helder voor de geest staat;

Een set van een kennis van een toenmalige vriend met een waarde van om en nabij de € 500.000,00 en welke mij weliswaar qua bedrag imponeerde maar niet zozeer de weergave (als; Goh, wat mooi, geweldig, beter, etc.)
Die set bestond grotendeels uit Audio Note componenten (monoblokken, voorversterker, cd-speler, d/a convertor, luidsprekers en alle bekabeling. Daarnaast dure Western Electric NOS buizen in de eindbakken, v.v. weet ik niet meer, Sequerra, Magnum Dynalab en Marantz (oscilloscoop) tuners. Tevens nog netfiltering en een hoop andere dure accessoires, maar dat staat me niet meer zo bij.

Tijdens de Pluimgraaff luistershow in café Engels te Rotterdam binnenlopen in de overvolle zaal van More Music en gedurende een fractie denken dat er sprake was van een live optreden. Dit zakte weliswaar weg, maar hel "beeld" wat ik toen "hoorde" is me altijd bijgebleven.
Apparatuur was meen ik; Avalon Eidolon N, Spectral versterking, DCS cd loopwerk en d/a convertor, bekabeling ongetwijfeld MIT.

Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Wat is jouw referentiekader met betrekking tot audio
« Reactie #4 Gepost op: 11 april 2016, 14:31:56 »
Concertwijs gezien van Pink Floyd man Roger Waters The Wall Tour tot Ludovico Einaudi (modern klassieke Piano) en van Pearl Jam (grunge) tot Don Braden (jazz) daartussen diverse huiskamer artiesten songwriters maar ook Dance, Techno, Hardcore en zelfs gabber.... Ook een beetje metal is mij niet vreemd....

Luistersets die ik kon waarderen niet persé in volgorde

1. Sonus Faber - Audio Research
2. Avalon - Pass Labs
3. Monitor Audio - Accuphase
4. Bowers en Wilkins - Naim
5. M'n eigen set

@ Marcel bedankt voor dit enorme compliment 😊
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.914
    • ARJANKU.IT service
Re: Wat is jouw referentiekader met betrekking tot audio
« Reactie #5 Gepost op: 11 april 2016, 15:49:55 »
Vandaag op de werkbank de Sansui 441 receiver aangesloten die,in elk geval op mijn dertiende, mijn referentiebron was op het gebied van audio. Door mijn ouders gekocht rond 1975 en via veel omzwervingen weer hier beland.
Vanmorgen het tunerdeel afgeregeld. Ik sta versteld hoe het klinkt: myfi ten top waarschijnlijk; B&O CX50 als monitortjes en door de uitgangselco's die mogelijk al iets verlopen zijn wordt de bas iets aangezet.....heerlijk.
Morgen de lampjes maar eens vervangen.


Een live drumstel mag ik elke donderdag van nabij meemaken, de overige instrumenten zijn versterkt.
Af en toe eens een live orgeltje, muzikantje op straat.
An inability to grasp science is no argument against it....

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Wat is jouw referentiekader met betrekking tot audio
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2016, 16:31:19 »
De setup bij Jerry een aantal jaar terug. Eenvoud qua apparatuur maar door de akoestische aandacht een weergave om nooit te vergeten. Een paar weken terug een setup van iemand van het HTforum. Kompleet aangepaste ruimte en erg dure weergevers en evenzo apparatuur (oa Trinnov) maar ook een weergave om niet snel te vergeten.

Daarnaast de pro set van Dutch & Dutch.

Wat deze drie systemen gemeen hebben is het gemak in de weergave.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Wat is jouw referentiekader met betrekking tot audio
« Reactie #7 Gepost op: 11 april 2016, 17:19:53 »
Een aantal goede sets gehoord.
De set die Jerry ooit had met de Acoustat vliezen was de beste die ik ooit gehoord heb.
Bij Hififreak klonk het ook boven gemiddeld zo ook waar ik de gehakte sets gehoord heb maar ik denk dat die zonder ook goed klinken.
Bij de demo van het High-End forum klonk het ook prima met een niet meer orginele cd speler en Blumenhofer speakers waar een tweeter op gemonteerd stond ;D niet de bewuste denk ik waar nu zoveel geharrewar over is.
Maar de echte referentie is toch de toenmalige set van Jerry met de Acoustat ls en ik meen Yamaha m4 versterking.
I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat is jouw referentiekader met betrekking tot audio
« Reactie #8 Gepost op: 11 april 2016, 17:24:46 »
Ik heb verschillende "grote" systemen gehoord en gehad. Ik was zeer onder de indruk van de James Bullough Lansing Paragon, de Infinity Reference, De Klipschhorn, De Zeus van Etude,
Qua versterking ben ik altijd gecharmeerd geweest van het merk Mark Levinson, de Harman Kardon Citation serie en "last but not least" het legendarische merk McIntosh.Ik heb talloze draaitafels, versterkers, luidsprekers etc. beluisterd en het scala is te groot om hier te benoemen.

De Cambridge Audio TL 200 transmissionline luidsprekers waren mijn eerste flinke speakers en deze werd opgevolgd door de Infinity Quantum II weergevers . die jarenlang in mijn bezit zijn geweest. Voor die tijd passeerde ook nog een paartje Dynaco a 25x luidsprekers de revue. Onder deze luidsprekers staan een aantal giganten die ik ook ooit mocht beluisteren. (en dat waren er nog veel meer dan hier afgebeeld).




 
« Laatst bewerkt op: 11 april 2016, 17:47:52 door Audiofreak »

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Wat is jouw referentiekader met betrekking tot audio
« Reactie #9 Gepost op: 11 april 2016, 18:12:21 »
Als buizen liefhebber zou ik deze nog wel eens willen beluisteren.


renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wat is jouw referentiekader met betrekking tot audio
« Reactie #10 Gepost op: 11 april 2016, 19:27:41 »
Het beste wat ik tot nu toe heb gehoord is een B&W / Naim set. Het waren de originele nautilussen, het slakkenhuis. Afgelopen zaterdag was ook heel goed, Monitor Audio / Accuphase, vergelijkbaar. Maar om deze sets nu als referentie te gebruiken?, nee. Voor mij is de referentie een buizen eindversterker met 813 eindbuizen, een buizen vv met buizen type 76 erin en als luidsprekers Tannoy Super Red Monitor, de set van kameraad Frens. Dat is voor mij haalbaar, daarom deze set als referentie. Klinkt geweldig.
Wel moeilijk om een referentie set te benoemen. Ik geloof niet dat mijn audiogeheugen zo goed is dat ik het kan vergelijken zonder de referentie er naast te hebben. Het gevoel dat ik kreeg bij het horen sommige sets kan ik mij redelijkerwijs herinneren maar meer ook niet.
Deze luidsprekers:
Deze eindversterker, onderste plak het prototype vv 76, het uiteindelijke type heb ik in mijn bezit.


« Laatst bewerkt op: 11 april 2016, 19:46:51 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Wat is jouw referentiekader met betrekking tot audio
« Reactie #11 Gepost op: 11 april 2016, 19:29:31 »
Zo'n 10 jaar lang heb ik heel veel live muziek 'meegemaakt' en wat mij betreft gaat er niets boven live muziek in een niet al te grote opzet. Wat ik me daarnaast nog heel goed kan herinneren is de set van Jerry, daar wilde ik spontaan de zangeres knuffelen. Zodra er wat meer tijd en rust is wordt het wel tijd voor een nieuwe ontdekkingsreis...
« Laatst bewerkt op: 11 april 2016, 19:32:13 door Ando »
Science is no democracy

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Wat is jouw referentiekader met betrekking tot audio
« Reactie #12 Gepost op: 12 april 2016, 22:16:56 »
Ik heb geen echt referentiekader. (Mijn) audiogeheugen is niet heel sterk ontwikkeld en subjectief dus ik kan moeilijk op herinnering vaststellen of een bepaalde top set die ik gehoord heb, voor mij thuis de referentie zou moeten zijn. Ik was wel ooit erg onder de indruk van Magnepans tijdens een hififorum meeting bij Han, maar of dat beter of slechter klonk dan wat ik nu thuis heb: ik zou het niet durven zeggen.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Wat is jouw referentiekader met betrekking tot audio
« Reactie #13 Gepost op: 24 april 2016, 00:03:49 »
Ik heb in het verleden ruim voldoende speakers, i.c.m. met een lekkere rustige ruimte, langdurig kunnen beluisteren waarvan m.i. de kwaliteit slechts in een enkele demo buitenshuis benaderd werd.  Mocht de hobby (het schuiven van doosje) op zeker moment over zijn dan weet ik ook precies wat ik weer in huis haal.  Voorlopig is de hobby echter nog erg boeiend.   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat is jouw referentiekader met betrekking tot audio
« Reactie #14 Gepost op: 24 april 2016, 10:01:29 »
Na mijn Infinity avontuur ben ik vanwege een uitbreiding van ons gezin op Cabasse Galiotes met compensator overgegaan. Mijn toenmalige set nam een muur van plusminus vier meter in beslag. Ik ben toen verder gegaan met een Marantz CD-94 MKII, een Harman Kardon Citation 16a eindversterker met volumeregelaar en de eerder genoemde Cabasse Galiotes met compensator. De Cabasse Galiotes met compensator was in die tijd een snoeiduur setje. Ik had in die tijd ook twee audiomaatjes met Cabasse Galiotes en doordat de Galiotes in verschillende ruimtes werden gebruikt kon je heel goed vaststellen wat akoestiek met speakers doet. Ik en nog een audiomaatje draaiden in onze respectievelijke woonkamers en de derde draaide in een geheel akoestisch aangepaste ruimte. Hij had er maanden over gedaan om de akoestiek op te waarderen en het eindresultaat was werkelijk verbluffend. Zijn Galiotes klonken vele malen indrukwekkender (grootser). De akoestiek die Jerry ooit cre-eerde (sorry Duits toetsenbord) bewijst denk ik wel wat een goede akoestiek kan doen met de geluidsweergave. De ruimte van Hififreak is ook een goed voorbeeld van een goede akoestiek en zelf mag ik ook niet klagen, maar mijn ruimte is wat kleiner !