Auteur Topic: Proximus ontvangt twee bekende gezichten..., en toen gebeurde het.  (gelezen 9436 keer)

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Proximus ontvangt twee bekende gezichten..., en toen gebeurde het.
« Gepost op: 30 december 2012, 15:49:06 »
Het is al weer enige tijd geleden maar ik vond dat dit topic hier ook niet mocht ontbreken. Zeker omdat er voor mij eigenlijk voor het eerst de aanleiding in voor komt iets met akoestiek te gaan doen thuis.

Hoelang zal ik mij nu al bezighouden met de audiohobby? Eens kijken..., ik zal begonnen zijn zo rond mijn zestiende met het draaien van plaatjes op een tweedehands Schneider setje. Dat werd vervolgens AKAI, Pioneer, Denon, Sony enzovoort. Laten we zeggen dat ik mij inmiddels zo'n 25 jaar inspan met een in krapte variërend budget het ultieme geluid in de woonkamer te krijgen. Je leest boeken over de materie, loopt regelmatig een goede zaak binnen, luistert ademloos naar wat de gemiddelde kenner / verkoper je kan vertellen, experimenteert en zo doe je kennis op.

Dan wordt je lid van een forum op Internet. Nog meer theorie, maar ook praktijk op meetings. Geweldige hobby toch! Je leert over akoestiek, wat goed is en wat niet. En nieuwe meningen komen met de nieuwe gezichten mee. Je legt luisterbezoekjes af door het hele land. Dat alles verdwijnt in de snelkookpan (mijn hoofd) en vervolgens is dan de dag daar dat je de voor jou gevoel ultieme set hebt staan. Blakend van zelfvertrouwen durf je zelfs de meest kritische oren bij je thuis uit te nodigen om toch vooral eens te komen luisteren wat jij met allemaal oude meuk voor elkaar kan boksen.

Zo ook vandaag. Omstreeks een uur of twee komt er een zilvergrijze middenklasser voorrijden. Daaruit stappen twee gezichten die ik al een tijdje niet meer had gezien. Het was een warm weerzien, letterlijk en figuurlijk. Vervolgens ging de kofferbak open. Daaruit kwamen drie dozen met een voor mij tot dan toe nog onbekende inhoud. Met zijn drieën verdwenen wij vervolgens in huis en worden de gebruikelijke beleefdheden uitgewisseld. Ik mocht ook een fles met robijnrood Portugees vocht in ontvangst nemen. Waarvoor hartelijk dank. Ik zal hem op gepaste wijze nuttigen onder het genot van een stukje kaas en muziek.   :-* ;D

Ik stel vervolgens voor in de tuin een kopje koffie te gebruiken. Inmiddels had mijn alleliefste zich bij ons gevoegd. Het was gezellig praten en koffieleuten. Dan doet één van de heren een voorstel. Zullen we eerst eens gaan luisteren naar iets dat ik heb meegebracht. Het zal je verbazen! Ik ben voor niets of niemand bang dus kom maar op!

In de huiskamer aangekomen werden er twee dozen geopend. In doos nummer één: Een zwarte Sony TA-F370 versterker met bijpassende CD speler. Prima, maar uit de andere doos komt iets heel wonderlijks. Een werkelijk minuscuul klein setje speakertjes. Ik ontwaar iets van JVC op het front en als ik er goed naar kijk lijkt het wel of er houten connussen zijn gebruikt... Ik besluit me te laten verrassen. De eerste noten klinken.



Mij wordt wel eens verweten dat ik de dingen soms iets overdrijf maar werkelijk... Het is dat ik op de bank zit anders was ik van verbazing omgevallen. Deze houten kastjes met een inhoud van hooguit 1,5 liter laten me uit het orgel een strakke basnoot horen. En niet een beetje laag. Nee, laag-laag. Ik opper gekscherend dat men nu wel de stiekum aangesloten subwoofer uit de doos kan halen. Maar dat is geenszins het geval. Het is echt waar, laag uit twee lilliputters. Dat kan niet! Een peuter van twee zingt geen bariton. Punt uit. Daarvoor moet je voldoende volume en ruimte hebben.



Er volgen nog een paar tracks van de meegebrachte CD's en naarmate de tijd verstrijkt beginnen bij mij toch de raderen te draaien. Alle door mij tot nu toe vergaarde theorie wordt getoetst, opgeteld, afgetrokken, gedeeld en vervolgens is er maar één conclusie mogelijk. De vriendelijke meneer die deze wonderlijke spulltjes heeft meegebracht heeft de theorie der akoestiek heel goed begrepen. Door de speakertjes heel kort op de muur te plaatsen zijn zij in staat al dat laag te produceren. We maken dus gebruik van alle ruimte in de kamer en niet alleen de inhoud van de, nogmaals, miniscule speakerkastjes. Werkelijk een openbaring.

Tot nu toe was ik al redelijk overtuigd dat akoestiek een vaak onderschatte factor is en in feite juist heel belangrijk. Dit voorbeeld heeft de schellen van mijn ogen doen vallen. Akoestiek is nog vele malen belangrijker dan ik al dacht. Hartelijk dank voor dit inzicht, grote meester.   :-*

Vervolgens was ik aan de beurt. Aarzelend zette ik een CD op. Aarzelend? Ja, ik had inmiddels begrepen dat ik met het uitnodigen van deze grootmeesters een te grote broek had aangetrokken. De ultieme set, die staat in elk geval niet in mijn huiskamer. Het punt is dat ik noodgedwongen over de breedte i.p.v. de lengte van mijn huiskamer moet spelen. Zelfs met een middelgrote en milde speaker als de B&W DM-4 die ik gebruik is er dan al gauw sprake van te veel laag. Wat een feest had moeten worden was ineens een tegenvaller. Maar goed, ik had, mét mijn nieuwe inzichten over akoestiek, wel wat geleerd. Het kan en gaat goed komen.  :think:

De oplossing zit namelijk in het dempen van de vrij kale muren en het opstellen van kleinere monitoren. Mijn gasten hadden een goed voorbeeld daarvan mee gebracht. Doos nummer drie ging open en daaruit kwamen twee Yamaha NX-E400 luidsprekers. De eerste noten klonken al snel na het aansluiten. Wat mij opviel was dat zelfs deze kleine luidsprekers qua akoestiek en opstelling al snel in de problemen konden komen zodra het volume serieus omhoog ging. Maar verder, een zeer overtuigend stel. Zo overtuigend dat er spoedig gezocht zal worden naar een eigen setje kleine monitoren.



Daarnaast is mij duidelijk geworden dat ik wat moet doen met de wanden. Dempingsmaterialen aanbrengen op een voor een huishouden aanvaarbare wijze is dus de oplossing.

Het was tijd afscheid te nemen. De dozen werden ingepakt en alles verdween weer in de kofferbak van de zilvergrijze middenklasser. Er werden handen geschud, gezwaaid en nog heel even op de hoek van de straat enthousiast getoetert. Ik bleef met mijn geliefde achter. In huis gekomen keek ze me liefdevol aan en vroeg me of ik plezier had gehad met mijn vrienden. Ik antwoordde bevestigend maar bleef toch met een verward gevoel alleen achter op de bank.

Hififreak en Audio-freak, hartelijk dank voor de goede gesprekken, nieuwe inzichten, leerzame momenten, port, en jullie altijd vrolijke aanwezigheid. Ik zal jullie graag nog eens ontvangen. Solo of duo, dat maakt niet uit ;D   

Edit: typenummer Yamaha speakers aangepast

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Proximus ontvangt twee bekende gezichten..., en toen gebeurde het.
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2012, 16:10:53 »
Tsja, heel herkenbaar. Het beraden op akoestiekverbeteringen is in volle hevigheid losgebarsten.

Leuk geschreven verhaal en lekkere ham- en salamirolletjes overigens ;D
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A