Auteur Topic: thorens 165 snaar kruipt omhoog  (gelezen 3150 keer)

roborob

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 5
thorens 165 snaar kruipt omhoog
« Gepost op: 08 april 2016, 16:38:56 »
Hallo allemaal
ik heb een probleempje met de pitch van mijn thorens 165.
De pitch is veel te hoog, heb al een nieuwe snaar geprobeerd, maar dit lost het niet op.
Ik kan zien dat de snaar omhoog kruipt, de pulley. Hij komt hier door schuin te zitten, d.w.z. op het schuine gedeelte van de pulley.
Heeft iemand hier een oplossing voor ?
(ik heb al geprobeerd om de snaar een halve slag te draaien. Dit helpt niet, de snaar kruipt gewoon weer omhoog.)

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: thorens 165 snaar kruipt omhoog
« Reactie #1 Gepost op: 08 april 2016, 16:50:41 »
Hallo,

Dan is de positie van de motoras en daarmee meestal dus ook de motor waarschijnlijk onder een te flauwe hoek t.o.v. een loodlijn en/of de snaargeleider is niet op de juiste hoogte ingesteld.

Zit er geen extra twist in de snaar (een onnodige in feite).

Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: thorens 165 snaar kruipt omhoog
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2016, 02:34:44 »
Hallo allemaal
ik heb een probleempje met de pitch van mijn thorens 165.
De pitch is veel te hoog, heb al een nieuwe snaar geprobeerd, maar dit lost het niet op.
Ik kan zien dat de snaar omhoog kruipt, de pulley. Hij komt hier door schuin te zitten, d.w.z. op het schuine gedeelte van de pulley.
Heeft iemand hier een oplossing voor ?
(ik heb al geprobeerd om de snaar een halve slag te draaien. Dit helpt niet, de snaar kruipt gewoon weer omhoog.)

Als het goed is loop de snaar precies in het midden van de poelie. Neigt hij naar een kant dan is de hartlijn van de motoras niet evenwijdig aan de hartlijn van de plateauas. Stel dit zo nodig bij. Je ziet vanzelf of dit goed staat want dat draait de snaar precies in het midden van de bolling van de poelie. Zie het service manual van de platenspeler op blz. 2 onder "Motor Azimuth".  De snaar mag overigens nooit tegen de "vork" voor het wijzigen van het toerental aanlopen.

Dan de pitch. Die is van de TD165 standaard aan de hoge kant ook als je een plaat draait en niet regelbaar. Dat moet je voor lief nemen en mag je zien als een onhebbelijkheid van de platenspeler. Voor het geval je gehandicapt bent met een absoluut gehoor valt dat alleen op te lossen als je een speciale regelbare motorsturing voor de draaitafel aanschaft. De afwijking van het toerental voor zowel 33 1/3 als 45 toeren wordt voor het model niet opgegeven. Al luisterend valt het de meeste mensen - w.o. ook mensen die een instrumenten bespelen - niet op dat de toonhoogte iets te hoog is. Het gros van de musici merkt het pas als ze met de muziek op hun instrument meespelen. Verreweg de meeste mensen horen de afwijking van het juiste toerental niet.   
« Laatst bewerkt op: 12 april 2016, 03:20:20 door Ruud13 »

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: thorens 165 snaar kruipt omhoog
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2016, 03:45:48 »
Hallo,

Dan is de positie van de motoras en daarmee meestal dus ook de motor waarschijnlijk onder een te flauwe hoek t.o.v. een loodlijn en/of de snaargeleider is niet op de juiste hoogte ingesteld.

Zit er geen extra twist in de snaar (een onnodige in feite).

Mark

Platte snaren worden nooit geleid en gaan automatisch in het midden van de bolling van de poelie draaien als de hartlijn van de motoras en die van de plateauas precies in dezelfde richting staan. De stand van de motoras van de TD165 is voor het precies evenwijdig zetten van de beide assen instelbaar.

phillyjoe

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 6
Re: thorens 165 snaar kruipt omhoog
« Reactie #4 Gepost op: 05 juli 2016, 16:17:43 »
Excuus, dit bericht hoorde bij andere post...  :think:
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2016, 16:21:53 door phillyjoe »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: thorens 165 snaar kruipt omhoog
« Reactie #5 Gepost op: 05 juli 2016, 16:22:44 »
De snaar zit gedraaid en van bovenaf gezien is er ook niet veel wijzer uit te worden.
An inability to grasp science is no argument against it....