Auteur Topic: Naald schoonmaken. Van achter naar voor dus.  (gelezen 8233 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Naald schoonmaken. Van achter naar voor dus.
« Gepost op: 07 april 2016, 22:10:39 »
Wellicht ten overvloede, maar hier een plaatje over hoe je de naald het beste kunt ontdoen van een stofnest. Dat gaat dus qua beweging van achter naar voor, zie "figuur 6":



Groet,
Jacco

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Naald schoonmaken. Van achter naar voor dus.
« Reactie #1 Gepost op: 07 april 2016, 22:25:47 »
Zo doe ik het ook :)
I love vintage.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Naald schoonmaken. Van achter naar voor dus.
« Reactie #2 Gepost op: 07 april 2016, 22:31:16 »
Mooi  ;D

Ik was laatst op bezoek bij Richard en hij stelde me de vraag en passant. En ik realiseerde me dat ik er geen duidelijk antwoord op had, na wat rationele afwegingen heb ik volgens mij het advies gegeven om met de plaat mee te denken. En dat is nu dan dus in een afbeelding gevisualiseerd  ;D Met dank aan Google natuurlijk.

Groet,
Jacco

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Naald schoonmaken. Van achter naar voor dus.
« Reactie #3 Gepost op: 07 april 2016, 22:37:13 »
Ik denk dat er andersom, tot vreugde van de verkopers, vele cantilevers en ophangingkjes naar de maan zijn geholpen.

Ik kan me niet voorstellen dat de stylustip zelf meer schade oploopt bij een van voor-naar-achteren gerichte beweging.

Afhankelijk van de naaldvorm kan ik me bij deze niet bevoorkeurde wijze, wel weer voorstellen dat er vuil achter zou kunnen blijven (maar die kans is dan weer heel erg klein naar mijn idee).

Mark, die wat in het wilde weg borstelt.
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Naald schoonmaken. Van achter naar voor dus.
« Reactie #4 Gepost op: 07 april 2016, 22:47:15 »
Ah top!
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Naald schoonmaken. Van achter naar voor dus.
« Reactie #5 Gepost op: 08 april 2016, 09:31:08 »
Ik vind de beweging van achter naar voor natuurlijker zonder daar bij na te denken heb ik het zo altijd gedaan.
Dat lijkt mij ook beter je oefent toch druk uit op de naald en van achter naar voor geeft minder kans op verbuiging van de naald immers aan de achterkant is de naald opgehangen.
Van achter naar voor dan druk je de naald bij wijze van spreken omhoog andersom zou je de naald naar beneden kunnen trekken.
Dat is mijn gedachte :)
I love vintage.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.914
    • ARJANKU.IT service
Re: Naald schoonmaken. Van achter naar voor dus.
« Reactie #6 Gepost op: 08 april 2016, 10:33:47 »
Neem een rietje, trek eraan met alles wat er in je is  en kijk wanneer het breekt
Neem nu hetzelfde rietje ( want het is waarchijnlijk nog intact), duw aan beide uiteinden zo hard je kunt en zie...

Van achter naar voren is veiliger omdat het krachtenspel in een rechte lijn met de ophanging uitkomt, andersom leidt tot scheefstand in de ophanging en dat leidt tot meer zijwaartse kracht erop en dus nog meer scheefstand.

Mijn idee is dus ook van achter naar voren.
An inability to grasp science is no argument against it....

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Naald schoonmaken. Van achter naar voor dus.
« Reactie #7 Gepost op: 08 april 2016, 16:44:40 »
Neem een rietje, trek eraan met alles wat er in je is  en kijk wanneer het breekt
Neem nu hetzelfde rietje ( want het is waarchijnlijk nog intact), duw aan beide uiteinden zo hard je kunt en zie...

Van achter naar voren is veiliger omdat het krachtenspel in een rechte lijn met de ophanging uitkomt, andersom leidt tot scheefstand in de ophanging en dat leidt tot meer zijwaartse kracht erop en dus nog meer scheefstand.

Mijn idee is dus ook van achter naar voren.

Dat klinkt als heel logisch  Good Posting
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Naald schoonmaken. Van achter naar voor dus.
« Reactie #8 Gepost op: 08 april 2016, 19:56:27 »
Ik vind de beweging van achter naar voor natuurlijker zonder daar bij na te denken heb ik het zo altijd gedaan.
Dat lijkt mij ook beter je oefent toch druk uit op de naald en van achter naar voor geeft minder kans op verbuiging van de naald immers aan de achterkant is de naald opgehangen.
Van achter naar voor dan druk je de naald bij wijze van spreken omhoog andersom zou je de naald naar beneden kunnen trekken.
Dat is mijn gedachte :)
+1
Schoonmaken zoals op de 1e tekening aangegeven. Dat is ook de draairichting hoe de plaat onder de naald doorgaat. Je kunt de naaldtip nat maken met alcohol en even laten weken en dan met het borsteltje er onder door.
Eens buizen altijd buizen.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Naald schoonmaken. Van achter naar voor dus.
« Reactie #9 Gepost op: 12 april 2016, 01:40:53 »
[...] Je kunt de naaldtip nat maken met alcohol en even laten weken en dan met het borsteltje er onder door.

Het natmaken van de naaldtip met alcohol - mag gewone brandspiritus zijn - is vaak lastig omdat een aangebrachte druppel maar heel weinig vloeistof kan bevatten omdat het oppervlak van de naaldtip zo gering is. Voor je het weet is de ethanol dan ook verdampt en kan het weken van het vuil in zo'n kort tijdsbestek niet eens plaatsvinden. Dat weken van aangekoekt vuil gaat belangrijk beter als je een paar flinke druppels in een theelepeltje doet, dat op de draaitafelmat legt en de naaldtip dan in die druppel steekt en dat geheel dan een tijdje laat weken. Daarna verwijder je met een naaldborsteltje het vuil plus het stof zoals door Jacco werd beschreven.   

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Naald schoonmaken. Van achter naar voor dus.
« Reactie #10 Gepost op: 12 april 2016, 02:07:52 »


[...] Van achter naar voren is veiliger omdat het krachtenspel in een rechte lijn met de ophanging uitkomt, andersom leidt tot scheefstand in de ophanging en dat leidt tot meer zijwaartse kracht erop en dus nog meer scheefstand.

Mijn idee is dus ook van achter naar voren.

Het grootste gevaar van de verkeerde kant op borstelen is dat je de cantilever scheef duwt waardoor deze kan verbuigen of het minuscule holle buisje zelfs kan knakken. In de richting waar de groef van de plaat gaat kan de ophanging van het naaldsysteem en de cantilever ook veel meer kracht hebben.