Auteur Topic: MC vs MM element  (gelezen 12928 keer)

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: MC vs MM element
« Reactie #30 Gepost op: 01 april 2016, 19:29:25 »
Om de wrijving te verlagen heb ik stylist. Niet dat ik het vaak gebruik.

Ik denk trouwens dat de naald van een goed element al lang nagenoeg niet meer slijt, nat afspelen of niet. Probleem zit eerder bij het uitdrogen van de rubbers.

Stof op een plaat ziet er onder een microscoop erg mooi uit, o.a. fraaie rotsblokken. Net als evt. de hitte zullen die vooral de groef beschadigen (om die reden koop ik graag met clean gedraaide platen van de kringloop, extra omdat natdraaiers meestal erg voorzichtig met hun platen omgaan) maar ook de naald zal sneller slijten.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: MC vs MM element
« Reactie #31 Gepost op: 07 april 2016, 17:56:46 »
Los van de hitte-discussie kan ik me voorstellen dat de vloeistof van invloed is op wrijvingscoëffeciënt tussen vinyl en rakingsoppervlak van de stylus (wat wel warmte-ontwikkeling gerelateerd is).

Dat denk ik dan.

Mark

P.S. Ik laat mijn idee graag "afschieten" door de technisch beter wetenden. :police:
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: MC vs MM element
« Reactie #32 Gepost op: 15 september 2020, 17:48:19 »
Heb dit topic opnieuw gelezen. Wil graag sparen voor een nieuw element in de prijsklasse tussen 500 en 800 euro. Volgens Carl is het moeilijk vast te stellen welke keuze beter is in deze prijsklasse; MM of MC.

Mijn platenspeler is een Pro-Ject Perspective met een Pro-Ject 9 aluminium arm. Niet de Pro-Ject 9c of 9cc arm.

In de Rega Brio zit een MM phono ingang en ik heb een Rega Fono MC.

Heb een Sumiko Blue Point Special MC high output element gehad, deze volgt het spoor minder goed dan de Benz Micro Glider L2 element die ik nu heb.

Wat zijn goede elementen, MM of MC, uit bovengenoemde prijsklasse?
Heeft elk merk element een eigen klankkleur?

Pro-Ject werkt samen met Ortofon en Sumiko qua elementen.

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: MC vs MM element
« Reactie #33 Gepost op: 15 september 2020, 23:05:28 »
Heb dit topic opnieuw gelezen. Wil graag sparen voor een nieuw element in de prijsklasse tussen 500 en 800 euro. Volgens Carl is het moeilijk vast te stellen welke keuze beter is in deze prijsklasse; MM of MC.

Mijn platenspeler is een Pro-Ject Perspective met een Pro-Ject 9 aluminium arm. Niet de Pro-Ject 9c of 9cc arm.

In de Rega Brio zit een MM phono ingang en ik heb een Rega Fono MC.

Heb een Sumiko Blue Point Special MC high output element gehad, deze volgt het spoor minder goed dan de Benz Micro Glider L2 element die ik nu heb.

Wat zijn goede elementen, MM of MC, uit bovengenoemde prijsklasse?
Heeft elk merk element een eigen klankkleur?

Pro-Ject werkt samen met Ortofon en Sumiko qua elementen.

mijn ontdekking, een jaar of vijf geleden: de lp klinkt net zo goed als de cd......het betrof common one van morrison.
lp gereinigd met okkinokki en daarna met een ultrasoon.

Er is maar een goede beleving: live, je eigen momentopname.

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: MC vs MM element
« Reactie #34 Gepost op: 02 oktober 2020, 18:43:13 »
Heb dit topic opnieuw gelezen. Wil graag sparen voor een nieuw element in de prijsklasse tussen 500 en 800 euro. Volgens Carl is het moeilijk vast te stellen welke keuze beter is in deze prijsklasse; MM of MC.

Mijn platenspeler is een Pro-Ject Perspective met een Pro-Ject 9 aluminium arm. Niet de Pro-Ject 9c of 9cc arm.

In de Rega Brio zit een MM phono ingang en ik heb een Rega Fono MC.

Heb een Sumiko Blue Point Special MC high output element gehad, deze volgt het spoor minder goed dan de Benz Micro Glider L2 element die ik nu heb.

Wat zijn goede elementen, MM of MC, uit bovengenoemde prijsklasse?
Heeft elk merk element een eigen klankkleur?

Pro-Ject werkt samen met Ortofon en Sumiko qua elementen.

werken zij ook samen met jou?