Auteur Topic: Sonore harmonizer  (gelezen 151892 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #630 Gepost op: 04 juli 2017, 17:30:18 »
Dat is natuurlijk het allerlaatste wat ik ga doen.

Maar het is toch gewoon een bandtweeter? Wat zou het anders kunnen zijn?

Groet,
Jacco

Ga ergens anders de troll lopen uithangen.

Dit is nou typisch een voorbeeld van een sfeer verpestende opmerking.
Uit onmacht misschien?

Marcel

Leg het verschil eens uit tussen mijn opmerking en die van de poster waarop ik reageer.

Wel alles lezen!

Misschien moet je het toch nog even terugkijken.  Dan ga je vast het verschil zien tussen jouw reactie en andere reacties.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #631 Gepost op: 04 juli 2017, 22:52:24 »
Juist, ja. Zonder tegenbericht is het gewoon een bandtweeter. What else?

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn Lenovo A6020a40 met Tapatalk

Dat is immers het uitgangspunt, zie de eerder geplaatste afbeelding.  Daar kun je dan een heel verhaal over ophangen dat je er iets mee gedaan hebt maar alleen diegene die dat gedaan heeft kan uitsluitsel geven en die doet dat wijselijk niet.  Da's toch vreemd?  voor mij overigens niet.    ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #632 Gepost op: 04 juli 2017, 23:09:12 »
Ik snap niet dat er zo moeilijk gedaan wordt over het bijzetten van een extra weergever. Dat is toch van alle tijden en heeft mi ook nog gewoon een bestaansreden. Waarom zou je wel een sub mogen bijzetten, maar geen tweeter? Voor mijn part zet je er een middentoner bij.

Maar de schoen zal hem wel weer wringen in de twilight schemerzone van de audio-emotie. Het door elkaar halen van de oorzaak en het gevolg. Waarbij de oorzaak een gemodificeerde tweeter is en het gevolg een mooi verhaal met allerlei audioclaims en fabeltastische ervaringen. Dat laatste is natuurlijk prima en daar zou het dan ook over moeten gaan. Niet over dat ding wat het veroorzaakt.

Groet,
Jacco

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #633 Gepost op: 04 juli 2017, 23:19:08 »
Het zal altijd wat doen als je 'm erbij zet.  Ik heb met diverse systemen geëxperimenteerd door ze te stapelen.  Soms zonder succes maar ook met verbazingwekkend resultaat.  Ga er niet moeilijk over doen en wees transparant.  Heb al veel zelfverklaarde zieners in audio voorbij zien komen maar ze hebben geen van allen de Nobelprijs gekregen.   ;)

« Laatst bewerkt op: 05 juli 2017, 16:48:28 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #634 Gepost op: 05 juli 2017, 11:19:52 »
Ik snap niet dat er zo moeilijk gedaan wordt over het bijzetten van een extra weergever. Dat is toch van alle tijden en heeft mi ook nog gewoon een bestaansreden. Waarom zou je wel een sub mogen bijzetten, maar geen tweeter? Voor mijn part zet je er een middentoner bij.

Maar de schoen zal hem wel weer wringen in de twilight schemerzone van de audio-emotie. Het door elkaar halen van de oorzaak en het gevolg. Waarbij de oorzaak een gemodificeerde tweeter is en het gevolg een mooi verhaal met allerlei audioclaims en fabeltastische ervaringen. Dat laatste is natuurlijk prima en daar zou het dan ook over moeten gaan. Niet over dat ding wat het veroorzaakt.

Groet,
Jacco

 Good Posting

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #635 Gepost op: 06 juli 2017, 15:49:09 »
Het zal altijd wat doen als je 'm erbij zet.  Ik heb met diverse systemen geëxperimenteerd door ze te stapelen.  Soms zonder succes maar ook met verbazingwekkend resultaat.  Ga er niet moeilijk over doen en wees transparant.  Heb al veel zelfverklaarde zieners in audio voorbij zien komen maar ze hebben geen van allen de Nobelprijs gekregen.   ;)

Vroeger heb ik met diverse (typen) extra tweeters geëxperimenteerd, inclusief akoestische lenzen, reflexie-dingetjes etc. Ooit eens met het idee het beste van twee werelden te combineren om zo tot een 'ultime' hoogweergave te komen. Horen deed je het in de meeste gevallen wel, er van opknappen deed het in de meeste gevallen niet. Eigenlijk denk ik dat een beetje gerenommeerde luidsprekerfabriekant wel zijn best doet om het zo goed en uitgebalanceerd mogelijk te laten klinken en dat je dat niet even simpel spectaculair verbeterd met een extra tweeter.

Op zicht vind ik het best knap dat ze het geluid er bij Sonore met een extra tweeter wel van op kunnen laten knappen, een hoop experimenteren of een toevallige samenloop van omstandigheden? Ik kan het niet beoordelen, heb ze nog nooit gehoord en alleen van een foto gezien.... maar voor mij is het ook niet meer dan een tweeter en geen geheimzinnig apparaat. Ook al zou het voor mijn gehoor een verbetering opleveren.
Science is no democracy

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #636 Gepost op: 29 september 2017, 19:22:24 »
De eigenaar van Sonore heeft overigens een set staan waar je van rilt - dat laag nooit beter gehoorden zeker niet uit dergelijke kleine behuizingen. Vergelijkbaar met Jerry.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #637 Gepost op: 06 november 2017, 17:36:54 »
Set van 2 stuks bandtweeters € 450,–

Een set bandtweeters, ons geleverd door het voormalige SonoreAC. Bij deze tweeters zijn neodium magneten gebruikt en ze lopen door tot 45.000 KHz.

Een leuke truuk is om met behulp van een condensator, een demping toe te passen van ca. 20dB. Dan hebben we het plots over een supertweeter. De tweeter lijkt daardoor geen hoorbaar geluid meer te produceren, maar niets is minder waar. M’n nichtje van 6 hoorde duidelijk geluid uit de tweeter komen :). Door het op deze manier toe te passen, wordt er wel wat vermogen onttrokken aan de overige units.
De weergave lijkt bij sommige speakers waarmee we het hier met een luisterpannel tijdens enkele luistersessies hebben getest, transparanter met iets meer openheid. Het geluid wordt echter ook iets technischer en legt meer nadruk op detail.
De eerste hamvraag is of dit effect natuurlijk(er) is, of juist niet. De tweede hamvraag is of er een kunstmatige- of schijn ruimtelijkheid cq informatie wordt gecreëerd door de ontstane snelheid- en faseverschillen met de bestaande tweeter/units in de luidspreker. Het zal voor iedereen een andere beleving geven.

U mag dit desgewenst thuis uitproberen.

AUDIO 21
Wapenveld

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #638 Gepost op: 06 november 2017, 19:22:04 »
Sonore en Audio 21 hebben een verschrikkelijk conflict gehad. Het verhaaltje had ik al gelezen en kan zeker deels waard zijn. De luisterervaring is niet de mijne.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #639 Gepost op: 06 november 2017, 19:38:44 »
Met een condensator demp je hem zeker geen 20 dB. Alleen een piëzotweeter kun je met een condensator dempen. Omdat een piëzotweeter zelf ook condensatoreigenschappen heeft treedt er spanningsdeling  en dus verzwakking op.
Een bandtweeter begrens je alleen in frequentie met een C, hij blijft even hard doorspelen in het hoog.
An inability to grasp science is no argument against it....

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #640 Gepost op: 06 november 2017, 20:09:29 »
Met een condensator demp je hem zeker geen 20 dB. Alleen een piëzotweeter kun je met een condensator dempen. Omdat een piëzotweeter zelf ook condensatoreigenschappen heeft treedt er spanningsdeling  en dus verzwakking op.
Een bandtweeter begrens je alleen in frequentie met een C, hij blijft even hard doorspelen in het hoog.
Dat dacht ik ook al met mijn niet al te grote electronica kennis....
Science is no democracy

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #641 Gepost op: 06 november 2017, 20:19:37 »
Sonore en Audio 21 hebben een verschrikkelijk conflict gehad.

A10Audio toch ook naar ik meen.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #642 Gepost op: 06 november 2017, 20:34:58 »
Oorlog in Audioland.
I love vintage.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #643 Gepost op: 06 november 2017, 20:53:54 »
[...]
 deze tweeters [...] lopen door tot 45.000 KHz.

[...]
Echt waar? Tot 45 MHz?

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #644 Gepost op: 06 november 2017, 21:45:26 »
[...]
 deze tweeters [...] lopen door tot 45.000 KHz.

[...]
Echt waar? Tot 45 MHz?

Groet,
Jacco
Kun je aan een zendamateur verkopen...
Science is no democracy