Auteur Topic: Sonore harmonizer  (gelezen 151856 keer)

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #525 Gepost op: 04 juni 2017, 20:32:52 »
 :popcorn: :popcorn: :popcorn:
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #526 Gepost op: 04 juni 2017, 22:35:01 »
:popcorn: :popcorn: :popcorn:
Good Posting

Zal nog ff op het praatjepot en het tante Beppie kwek kwek forum kijken wellicht daar meer info opstaat.    Mzzl

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #527 Gepost op: 04 juni 2017, 23:19:44 »
En? Paul? Nog wijzer geworden?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #528 Gepost op: 05 juni 2017, 14:32:01 »
En? Paul? Nog wijzer geworden?

Marcel
Inmiddels via pm mijn standpunt kenbaar gemaakt  met een goede motivatie van Marcel zijn kant.
No hard feelings en we blijven scherp met een ieder zijn mening.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #529 Gepost op: 05 juni 2017, 22:28:47 »
Ik heb toch wel even wat gemist ;) De prijs van een artikel vind ik altijd wel een erg lastige. Iemand die het maakt kijkt dan naar de materiaalkosten en de uren aan werk die in het product zitten. Die kabels die Cock maakt daar zitten toch echt wel wat uren in heeft hij me verteld en hetzelfde geldt voor de Harmonizer wat een gemodificeerde supertweeter is. Een handelaar zet daar weer een forse marge op: die moet zijn personeel betalen en ook de huur van een pand wat al vlug 40. 000 euro per jaar is op een b locatie. Dat moet die allemaal maar terugverdienen en dat is tegenwoordig erg lastig. Jullie mogen mij de miljonairs noemen die hun geld de laatste 15/20 jaar in de audio hebben verdiend want ik ken die niet. In deze zin ben ik altijd voorzichtig om mensen voor oplichter uit te maken. Voor mij als consument ligt dat allemaal weer anders. Bij mij deed die harmonizer nagenoeg niets en dat ding is voor mij dus niets waard. Bij een (zeer kritische) vriend deed die wel wat en bij hem ligt dat dus anders. Natuurlijk is het ook zo, dat handelaren vaak ook wel magie proberen te verkopen. Dat is mij nog niet gebeurd want ik wil audio componenten altijd eerst thuis uitproberen want ik wil gewoon niets hebben waar ik niets aan heb: dan is dus elke cent (boven de 15 euro) te veel. Waarschijnlijk heb ik even veel tweaks als jullie in huis, waar ik wel bij wil zeggen dat ik geloof in subtiele verschillen in kabels. Dure heb ik echter niet want duur is in ieder geval niet beter dan goedkoop naar mijn ervaring. 

Tot slot zit ik iets anders in elkaar als Marcel. Als ik in de Sterophile lees dat de Cabasse Gatliotes beter klinken met een pot appelstroop erop of eronder dan wil ik dat graag uitproberen vanuit de idee dat mijn vrouw van appelstroop houdt. Marcel theoriseert zoiets waarschijnlijk iets eerder weg zonder te luisteren. Overigens heeft Stereopile indertijd diverse onderzetters uitgeprobeerd en potten met appelstroop werkten wel goed wat niet onlogisch lijkt.
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2017, 22:42:49 door Carl »

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #530 Gepost op: 06 juni 2017, 06:11:44 »
En? Paul? Nog wijzer geworden?

Marcel
Inmiddels via pm mijn standpunt kenbaar gemaakt  met een goede motivatie van Marcel zijn kant.
No hard feelings en we blijven scherp met een ieder zijn mening.

Klopt.   :)

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #531 Gepost op: 06 juni 2017, 06:57:11 »
Ik heb toch wel even wat gemist ;) De prijs van een artikel vind ik altijd wel een erg lastige. Iemand die het maakt kijkt dan naar de materiaalkosten en de uren aan werk die in het product zitten. Die kabels die Cock maakt daar zitten toch echt wel wat uren in heeft hij me verteld en hetzelfde geldt voor de Harmonizer wat een gemodificeerde supertweeter is. Een handelaar zet daar weer een forse marge op: die moet zijn personeel betalen en ook de huur van een pand wat al vlug 40. 000 euro per jaar is op een b locatie. Dat moet die allemaal maar terugverdienen en dat is tegenwoordig erg lastig. Jullie mogen mij de miljonairs noemen die hun geld de laatste 15/20 jaar in de audio hebben verdiend want ik ken die niet. In deze zin ben ik altijd voorzichtig om mensen voor oplichter uit te maken. Voor mij als consument ligt dat allemaal weer anders. Bij mij deed die harmonizer nagenoeg niets en dat ding is voor mij dus niets waard. Bij een (zeer kritische) vriend deed die wel wat en bij hem ligt dat dus anders. Natuurlijk is het ook zo, dat handelaren vaak ook wel magie proberen te verkopen. Dat is mij nog niet gebeurd want ik wil audio componenten altijd eerst thuis uitproberen want ik wil gewoon niets hebben waar ik niets aan heb: dan is dus elke cent (boven de 15 euro) te veel. Waarschijnlijk heb ik even veel tweaks als jullie in huis, waar ik wel bij wil zeggen dat ik geloof in subtiele verschillen in kabels. Dure heb ik echter niet want duur is in ieder geval niet beter dan goedkoop naar mijn ervaring. 

Tot slot zit ik iets anders in elkaar als Marcel. Als ik in de Sterophile lees dat de Cabasse Gatliotes beter klinken met een pot appelstroop erop of eronder dan wil ik dat graag uitproberen vanuit de idee dat mijn vrouw van appelstroop houdt. Marcel theoriseert zoiets waarschijnlijk iets eerder weg zonder te luisteren. Overigens heeft Stereopile indertijd diverse onderzetters uitgeprobeerd en potten met appelstroop werkten wel goed wat niet onlogisch lijkt.

Carl, 

Ik heb respect voor jouw standpunt hier in.  Jij gaat , indien mogelijk, toch proberen. En dat is een leuke aanvulling op de hobby.
Het klopt. Ik theoretiseer een aantal dingen inderdaad weg.
Ook begrijp ik je uitleg over de prijs die de consument uiteindelijk voor een product moet betalen.
Die kabels van Cock zullen best duur worden als hij ze met het handje maakt en er veel tijd aan besteed om zoiets in elkaar te zetten.  En het ziet er vaak ook nog indrukwekkend uit.
Als jij wel gelooft en in kabels en hun subtile verschillen dan respecteer ik dat.
Maar ik vind het wel moeilijk om daar niet tegen in te gaan omdat de theorie die er achter zit dit niet onderbouwd.

Daarnaast vind ik dat je de diverse audio bladen met een stevige kritische korrel zout moet lezen.
Als Stereophile schrijft dat bepaalde onderzetters iets doen met het geluid dan gaan bij mij de haren al overeind staan.
Natuurlijk zullen ze schrijven dat er verbetering is.  En de duurdere zijn altijd beter dan de minder dure.
Ze leven van het geld dat ze krijgen van de advertenties en ze verkopen de bladen omdat ze gelezen worden om de "waardevolle" testen.
En dan is het kringetje rond.
Ik lees ze ook.  Maar vooral om informatie over nieuwe producten te krijgen.  En de testen lees ik ook maar wel met een flinke korrel zout.

Misschien vinden sommige hier het vervelend dat ik er elke keer weer op in ga en door blijf drammen.
Maar ik ben er van overtuigd dat ik mijn mening mag blijven verdedigen als anderen ook mogen blijven vertellen dat plankjes, tegeltje, kabeltjes, en wat nog meer voor klankverschillen zorgen.
En dat ze voor klankverschillen zorgen ben ik ook van overtuigd, maar dat is niet technisch te verklaren maar wel psychisch.  Het klanverschil zit tussen je oren en nergens anders.

Heeft het nut dat ik blijf doordrammen?  Misschien niet. Maar er zijn wel meer dingen in het leven die niet nuttig zijn maar wel leuk om te doen.

Marcel
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2017, 08:57:30 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #532 Gepost op: 06 juni 2017, 08:33:05 »
Je hebt je mening op een keurige en respectvolle wijze kenbaar gemaakt Marcel en ik ben het overigens geheel en al met jouw zienswijze eens !

i2Paq

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 87
  • Beleving is puur persoonlijk
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #533 Gepost op: 06 juni 2017, 09:12:22 »
Geen idee wat een discussie over kabels en onderzetters toevoegt aan de discussie over de Harmonizer?

Ik geloof ook niet in kabels, onderzetter, steuntjes voor speakerdraad en wat al niet meer.
Dure kabels, hoe duurder hoe beter? Ik hoor het niet.

Zo geloofde ik ook niets van de Harmonizer en ben daarover nog fel te keer gegaan.

De uitnodiging aangenomen om te komen luisteren, samen met anderen.
Conclusie: als je ze niet beluisterd hebt kun je er NIET over oordelen.

Het afdoen als een "supertweeter" vanuit je lui stoel, ach.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat je hoort wat hij zegt...

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #534 Gepost op: 06 juni 2017, 09:21:18 »
Geen idee wat een discussie over kabels en onderzetters toevoegt aan de discussie over de Harmonizer?

Ik geloof ook niet in kabels, onderzetter, steuntjes voor speakerdraad en wat al niet meer.
Dure kabels, hoe duurder hoe beter? Ik hoor het niet.

Zo geloofde ik ook niets van de Harmonizer en ben daarover nog fel te keer gegaan.

De uitnodiging aangenomen om te komen luisteren, samen met anderen.
Conclusie: als je ze niet beluisterd hebt kun je er NIET over oordelen.

Het afdoen als een "supertweeter" vanuit je lui stoel, ach.
Wat waren jouw exacte bevindingen m.b.t. de harmonizer ? De "tweetie" van Hepta uit 1985 deed overigens ook wat met het geluid !
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2017, 09:23:03 door Audiofreak »

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #535 Gepost op: 06 juni 2017, 10:37:22 »
Geen idee wat een discussie over kabels en onderzetters toevoegt aan de discussie over de Harmonizer?

Ik geloof ook niet in kabels, onderzetter, steuntjes voor speakerdraad en wat al niet meer.
Dure kabels, hoe duurder hoe beter? Ik hoor het niet.

Zo geloofde ik ook niets van de Harmonizer en ben daarover nog fel te keer gegaan.

De uitnodiging aangenomen om te komen luisteren, samen met anderen.
Conclusie: als je ze niet beluisterd hebt kun je er NIET over oordelen.

Het afdoen als een "supertweeter" vanuit je lui stoel, ach.

Er is hier geen discussie over kabels en onderzetters.
De discussie is volgens mij alleen breder getrokken over de prijs van de Harmonizers en een dergelijk kastje van vd Hul wat ook nog op een andere manier geprogrammeerd kon worden en dan geneeskrachtig zou zijn.
Daarop zijn woorden als oplichterij kwakzalverij naar voren gekomen en daar is verder over gesproken.

En ik zou heel graag , net als Audiofreak, best wel willen weten wat jou bevindindingen zijn / waren bij het beluisteren van de Harmonizer.
Wellicht kun je me overtuigen om toch eens te gaan luisteren.
Tot op heden , aan de hand van de omschrijving en de prijs, blijf ik toch nog even vanuit mijn luie stoel roepen dat ik het gevoel heb dat ik belazerd wordt als ik een set zou kopen.

Marcel
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2017, 10:39:50 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

i2Paq

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 87
  • Beleving is puur persoonlijk
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #536 Gepost op: 06 juni 2017, 10:44:34 »
Hallo Marcel, even een quote van mijzelf te vinden op een buurforum:

Citaat
In het topic Voor mensen die van gebakken lucht houden zijn deze Harmonizers uitgebreid (voor)besproken, veroordeeld en verguist.

Ook ik deed mijn eigen duit in het zakje, zoals menig ander.
Zoals wel vaker zijn aannames niet altijd een goede raadgever en vertroebelen ze een eerlijke blik op de zaak.

De uitdaging en tevens uitnodiging van Arden aangenomen en vandaag, 6 april 2016, vertrokken naar, letterlijk en figuurlijk de, Hoek van Holland, naar Sonore.

Rond de klok van 12uur melde ik mij op het nieuwe adres en werd welkom geheten door zowel Marco als door Cock.
En beiden bleken eigenlijk wel nuchtere mensen te zijn in mijn ogen.

Op voorhand had Marco al aangeven dat men druk met een verhuizing bezig was en dat we niet te veel moesten verwachten. De luisterruimte was precies wat het moest zijn, geen poespas en geen onnodige zaken.

Langzaam druppelde de overige gasten binnen en werd uitgebreid stil gestaan bij het eerder genoemde topic en werd duidelijk wie wie was.

Door Cock en Marco werd ik, na dat duidelijk was dat ik i2Paq bleek te zijn, gewezen op mijn uitspraken en in het bijzonder het gebruik van de toenaam L*L.

Dit is en was natuurlijk ongepast en hiervoor heb ik, en bied ik bij deze nogmaals, mijn excuus aan.

Door Cock werd uitgelegd wat het idee achter de Harmonizers is en hoe deze zijn opgebouwd, Berret kan vast beter uitleggen hoe het technisch allemaal in elkaar steekt want ik ben daar als leek niet de aangewezen persoon voor.
Wat belangrijk voor mij was dat ik het snapte, het was duidelijk, en voor de andere met mij ook.

Tijd voor koffie en de gevulde koeken en rondo’s die ik bij de plaatselijke banketbakker had gehaald.
Het bleken voor mij koekjes van eigen deeg.

Het moment was daar, er werd plaatsgenomen op stoelen waarvan ik eerst dacht dat het puzzelstukjes waren maar deze bleken zeer comfortabel en stabiel. Een prima plek om op te zitten en te luisteren.
(Graag hoor ik nog waar deze vandaan komen, kan er zelf ook wel wat mee.)

De setup bestond uit een voor en eind-versterker van Sonore zelf, gemodificeerde cd-speler en alle kabels en stekkerblokken klopte, in mijn optiek, met wat als audiofiel wordt omschreven.
De Gamma was iig. nergens te bekennen.

Als speakers een set ongemodificeerde KEF’s, ik meen de LS50.

Cock stelde de vraag of we eerst met of zonder de Harmonizers wilde luisteren en wij allen vonden dat het met de Harmonizers moest zijn.
De muziek ging spelen en, geen gein, de kleine KEF’s klonken werkelijk prachtig (met de Harmonizers).

Na enig tijd in het eerste nummer besloten de Harmonizers los te koppelen en het stuk opnieuw te beluisteren.

W.T.F?

Het begin klonk nog wel oké en even dacht ik geen verschil te horen, maar toe vielen de KEF’s en het muziekstuk door de mand. Huh? Hoorde ik het goed, hoorden anderen wat ik hoorde?

Nam ik mijzelf in de maling? Nee, de anderen hoorden het ook meteen.

De hele beleving, het detail, de plaatsing (jaja); alles was gewoon een pudding die nog wel smaakte maar ik miste de slagroom en de vulling.

Inderdaad, ik ga mij even te buiten aan superlatieven. Maar zo voelde het echt!

Ik geloofde het niet, maar muziekstuk na muziekstuk gaf het zelfde resultaat. Berret stelde wat kritische vragen, vroeg of we de Harmonizers alleen konden horen en dat was geen probleem.

Het zijn dus geen Supertweeters, laat dat duidelijk zijn!
Je hoort ze wel, maar ook niet.

Nu hoor ik je denken “wàt zeg jij nu?”, maar echt, ze geven nauwelijks weer maar toch weer wel.

Welke muziekstukken er in de hele sessie allemaal de revue gepasseerd zijn weet ik niet tot in detail, de meeste waren voor mij toch onbekend en dat maakte het voor mij een stuk leuker omdat je veel bewuster luistert.
Dit doe ik meestal als ik ergens ga luisteren, behalve als ik iets aan nieuwe audio ga kopen.

Tijd voor wederom koffie, en voor diegene die nog niets gehad had waren er nog koeken.

Over van alles gesproken, over passies en liefdes.

Hierna weer wat beluisterd, ook verzoeknummers voor diegene die eigen muziek bij zich had.

Maar het was en bleef duidelijk; de Harmonizers zijn geen gebakken lucht.

Ook is nu duidelijk waar de opmerking van Cock “Inspelen of langere tijd op proef luisteren is in zijn ervaring niet nodig” vandaan komt. Het effect is er meteen. Neemt natuurlijk niet weg dat de meesten iets dergelijks gewoon eerst willen proberen, net zoals "gewone" luidsprekers. Maar, persoonlijk, denk ik dat als ze er eenmaal staan je “verkocht” bent.

In het stuk van Audioclub Limburg lees je: “kwamen er zelfs protesten uit de zaal als de Harmonizers werden afgeschakeld”. Dit hadden wij ook………

Ik zeg nu niet dat je alles blind moet geloven, en nee, ik heb geen geld of Harmonizers gekregen voor deze recensie. Maar ik ben van mening dat je ze echt moet gaan beluisteren en dan pas oordelen.

Met dank aan de gastvrijheid, de hartelijke ontvangst ondanks dat eea. toch wel beladen voelde.
Ik ben weer een wijze levensles rijker.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat je hoort wat hij zegt...

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #537 Gepost op: 06 juni 2017, 11:10:19 »
Het is een eerlijk verhaal. Ik kan er aan toevoegen dat Rob Wilms van de Hifiwinkel ze ook verkoopt. Toen Marco en Cock voor een demo langskwamen heeft hij ze op de duurste Franco Serblins gezet en was snel overtuigd. Er moet wel aan worden toegevoegd dat ze niet in alle settings iets doen. Waar dat nu precies aan ligt is me niet duidelijk, ook is me niet duidelijk hoe die dingen nu precies werken. Rob Wilms zegt dat het toch een tweak is en die moet je altijd van te voren in je eigen set uitproberen. Een goede dealer werkt daar aan mee.

Ik denk in ieder geval dat Cock gewoon een fatsoenlijke kerel is, maar wel helemaal gek van een goede weergave. Met al zijn kennis en ervaring blijft hij zoeken naar verbeteringen. Indirect kreeg ik nog een tip in de lijn van het blik met appelstroop. Ga ik toch uitproberen.
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2017, 11:11:59 door Carl »

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #538 Gepost op: 06 juni 2017, 11:17:45 »
i2Paq,

Dank voor je verslag van een buurforum.
Duidelijk door jullie vastgestelde andere beleving.  Was het geen groeps veroorzaakte euforie?

Die Harmonizers worden zonder tussenkomst van een filter aangesloten op de versterker parallel aan de luidspreker?
Zit er missschien een filter in de harmonizer?
Anders krijgt de "tweeter" toch ook een hoop energie te verwerken van de lage frequenties.
Er wordt iets verteld dat het een stijgtijd versneller is waardoor de nauwkeurigheid van de weergave beter wordt.
Hoe zit het dan met de timing van die Harmonizer ten opzichte van de units in de luidspreker?

Eigenlijk zou je die niet aangepaste supertweeter die hier eerder is voorgesteld moeten vergelijken met de Harmonizer.  En dan horen / voelen wat er anders is.

Neemt niet weg dat ik Cock een keer heb ontmoet en een heel verhaal over zijn kabels, oké ander onderwerp,  heb beluisterd en dat verhaal was voor mij absolute volslagen onzin in een prachtig verkoop jasje gegoten.
Laat ik het zo zeggen dat ik Cock  een interview op Youtube heb horen geven en hem in levende lijve heb mogen beluisteren en ik erg veel moeite heb met zijn praatjes.

Ik misgun niemand zijn verdiensten in de audio. Zeker niet.  En dat prachtige met de hand gemaakte spullen ook een uiterst exclusief prijskaartje hebben vind ik prima.
Maar dan koop je exclusiviteit. Mooie materialen of een apparaat wat 500 jaar oud wordt en nog steeds perfect werkt.
Ik heb alleen wel problemen met de prachtigste verhalen die nergens op slaan en niets toevoegen aan je set maar wel voor enorme bedragen over de toonbank gaan.
En dan nog is een ieder vrij om te doen an laten wat hij wil. Uiteraard.
Maar ik denk dat het de handel geen goed doet. 


Marcel
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2017, 11:19:33 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #539 Gepost op: 06 juni 2017, 11:26:03 »
Het is een eerlijk verhaal. Ik kan er aan toevoegen dat Rob Wilms van de Hifiwinkel ze ook verkoopt. Toen Marco en Cock voor een demo langskwamen heeft hij ze op de duurste Franco Serblins gezet en was snel overtuigd. Er moet wel aan worden toegevoegd dat ze niet in alle settings iets doen. Waar dat nu precies aan ligt is me niet duidelijk, ook is me niet duidelijk hoe die dingen nu precies werken. Rob Wilms zegt dat het toch een tweak is en die moet je altijd van te voren in je eigen set uitproberen. Een goede dealer werkt daar aan mee.

Ik denk in ieder geval dat Cock gewoon een fatsoenlijke kerel is, maar wel helemaal gek van een goede weergave. Met al zijn kennis en ervaring blijft hij zoeken naar verbeteringen. Indirect kreeg ik nog een tip in de lijn van het blik met appelstroop. Ga ik toch uitproberen.
Misschien een beetje ijzer ?  ;) ;D
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2017, 12:20:33 door Audiofreak »