Auteur Topic: Sonore harmonizer  (gelezen 151811 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #375 Gepost op: 09 mei 2016, 22:30:04 »
Hogere tonen dragen minder ver dan lagere.. Dus in een grote ruimte heeft zon ker ls50 op afstand te weinig hoog. In een kleinere ruimte (zoals thuis) voorziet een ls50 (of iedere gemiddelde near/midfield) van voldoende treble. Zon losse tweeter erbij is natuurlijk een halfbakken oplossing. In een grote ruimte moet je gewoon een passende (mainfield) set gebruiken die gemaakt is om op grotere afstand naar te luisteren.

Die vriend van mij heeft ze op Guerneries staan in een niet te grote huiskamer. Hij zei, dat hij ze nooit meer weg zou doen. Het is wel zo, dat ik ze nog niet bij hem gehoord heb. Overigens blijft het verhaal van Sonore, dat het geen tweeters zijn. Ik heb in Limburg ook geen verbetering in het hoog gehoord. Mijn ervaring is, dat ruimte bepalend is voor het goed functioneren van een LS. En op een of andere manier is het lastig te voorspellen wat LS doen. Die kan je dus maar beter niet op internet kopen :)
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2016, 22:35:17 door Carl »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #376 Gepost op: 10 mei 2016, 08:07:27 »
Hogere tonen dragen minder ver dan lagere.. Dus in een grote ruimte heeft zon ker ls50 op afstand te weinig hoog. In een kleinere ruimte (zoals thuis) voorziet een ls50 (of iedere gemiddelde near/midfield) van voldoende treble. Zon losse tweeter erbij is natuurlijk een halfbakken oplossing. In een grote ruimte moet je gewoon een passende (mainfield) set gebruiken die gemaakt is om op grotere afstand naar te luisteren.

Die vriend van mij heeft ze op Guerneries staan in een niet te grote huiskamer. Hij zei, dat hij ze nooit meer weg zou doen. Het is wel zo, dat ik ze nog niet bij hem gehoord heb. Overigens blijft het verhaal van Sonore, dat het geen tweeters zijn. Ik heb in Limburg ook geen verbetering in het hoog gehoord. Mijn ervaring is, dat ruimte bepalend is voor het goed functioneren van een LS. En op een of andere manier is het lastig te voorspellen wat LS doen. Die kan je dus maar beter niet op internet kopen :)
De ruimte is zonder meer bepalend voor het eindresultaat. Als ik bijvoorbeeld alleen al eens kijk naar het resultaat wat ik in mijn woonkamer haal of in mijn zolderkamer, dan is dat een wereld van verschil.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #377 Gepost op: 10 mei 2016, 08:56:25 »
Van de week contact gehad met iemand die ze ook gehoord heeft in zijn eigenste set. Hij was er niet heel erg over te spreken.

Mijn gedachte is dat een Harmonizer in een goede afgestemde set (akoestiek/speakers) weinig goeds kan doen.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #378 Gepost op: 10 mei 2016, 10:57:36 »
De ruimte is zonder meer bepalend voor het eindresultaat. Als ik bijvoorbeeld alleen al eens kijk naar het resultaat wat ik in mijn woonkamer haal of in mijn zolderkamer, dan is dat een wereld van verschil.

Een andere dimensie Jan! En elke keer wordt het door kleine dingen met name de opstelling nog beter.  Beneden heb ik het voor achtergrond zo langzamerhand ook goed voor elkaar.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2016, 18:12:22 door Hififreak »

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #379 Gepost op: 10 mei 2016, 18:22:25 »
Aan de technici;

Zou het kunnen dat de Harmonizer onhebbelijkheden in het hoog, veroorzaakt door de akoestiek, enigszins maskeert?
Als dat zo is, knapt de hoogweergave in feite op en lijkt het iets te doen over een groot deel van het bereik van de betreffende luidsprekers.

Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #380 Gepost op: 10 mei 2016, 18:36:09 »
Aan de technici;

Zou het kunnen dat de Harmonizer onhebbelijkheden in het hoog, veroorzaakt door de akoestiek, enigszins maskeert?
Als dat zo is, knapt de hoogweergave in feite op en lijkt het iets te doen over een groot deel van het bereik van de betreffende luidsprekers.

Mark
Volgens mij moet een doordacht geconstrueerde luidspreker met klasse componenten binnen een goed akoestisch milieu volledig tot zijn recht kunnen komen, zonder allerlei hulpmiddelen toe te passen. Misschien is het wel interessant om de Harmonizer eens toe te voegen aan een klasse luidspreker in een zo perfect mogelijke ruimte. Ik zou wel eens willen weten wat onder die omstandigheden de meerwaarde van de Hamonizer is !!!!

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #381 Gepost op: 10 mei 2016, 19:13:12 »
Rob Wilms van de Hifiwinkel heeft ze thuis op Franco Serblins (voormalig Sonus Faber) uitgeprobeerd en was ook daar overtuigd van het product. De ontwerper gebruikt ze zelf in zijn eigen ruimte en dat schijnt uitmuntend te klinken. Het blijft gissen al zou Marcus in de goede richting kunnen denken.

Het enige hulpmiddel voor een verklaring is, dat de ontwerper zegt dat het niets nieuws is. Maar een wandelende enceclopedie als Jan helpt ons ook niet verder. In ieder geval zal 1 oktober wel leuk worden met al die mooie spullen van Music 2.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #382 Gepost op: 10 mei 2016, 20:27:07 »
Aan de technici;

Zou het kunnen dat de Harmonizer onhebbelijkheden in het hoog, veroorzaakt door de akoestiek, enigszins maskeert?
Als dat zo is, knapt de hoogweergave in feite op en lijkt het iets te doen over een groot deel van het bereik van de betreffende luidsprekers.

Mark
Volgens mij moet een doordacht geconstrueerde luidspreker met klasse componenten binnen een goed akoestisch milieu volledig tot zijn recht kunnen komen, zonder allerlei hulpmiddelen toe te passen. Misschien is het wel interessant om de Harmonizer eens toe te voegen aan een klasse luidspreker in een zo perfect mogelijke ruimte. Ik zou wel eens willen weten wat onder die omstandigheden de meerwaarde van de Hamonizer is !!!!

Juist. Het zou zomaar kunnen dat, uitgaande van een goed ontworpen luidspreker en dito ruimte, de daadwerkelijke meerwaarde van het apparaat vervalt tot de eigenschappen van het concept "bandtweeter", of mogelijk helemaal tot zelfs een ongewenste toevoeging aan de weergave.

Mmm.

Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #383 Gepost op: 10 mei 2016, 21:10:42 »
Kiek AF precies mijn gedachte. Degene waarover ik een paar posts terug sprak heeft een mooie akoestisch aangepaste ruimte, multi subs en maakt gebruik van een DSP.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #384 Gepost op: 10 mei 2016, 21:28:03 »
Aan de technici;

Zou het kunnen dat de Harmonizer onhebbelijkheden in het hoog, veroorzaakt door de akoestiek, enigszins maskeert?
Als dat zo is, knapt de hoogweergave in feite op en lijkt het iets te doen over een groot deel van het bereik van de betreffende luidsprekers.

Mark

Dat zou inderdaad kunnen. Als hij richtingsgevoelig is (wat ribbons doorgaans zijn) zal hij minder afstralen tegen (als gevolg daarvan reflecterende) oppervlakten. In het frequentiegebied waarin hij meespeelt zou je dan relatief minder geluid hebben dat reflecteert vanaf een wand ten opzichte van het geluid dat direct uit de tranducer (driver) zelf komt.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #385 Gepost op: 11 mei 2016, 10:58:45 »
Aan de technici;

Zou het kunnen dat de Harmonizer onhebbelijkheden in het hoog, veroorzaakt door de akoestiek, enigszins maskeert?
Als dat zo is, knapt de hoogweergave in feite op en lijkt het iets te doen over een groot deel van het bereik van de betreffende luidsprekers.

Mark

Dat zou inderdaad kunnen. Als hij richtingsgevoelig is (wat ribbons doorgaans zijn) zal hij minder afstralen tegen (als gevolg daarvan reflecterende) oppervlakten. In het frequentiegebied waarin hij meespeelt zou je dan relatief minder geluid hebben dat reflecteert vanaf een wand ten opzichte van het geluid dat direct uit de tranducer (driver) zelf komt.


Mijn ruimte is akoestisch ook redelijk op orde. Dat zou dan verklaren waarom ze bij mij niet heilzaam werken.  De richting waarin Marcus denkt,zou dus best kunnen kloppen.

Wel vraag ik me af of de DSP van de kennis van Chansig niet de positieve werking van de Harmonizer "wegfiltert". Overigens waarom DSP als je ruimte op orde is?

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #386 Gepost op: 11 mei 2016, 11:31:36 »
Ik denk dat hij dat inderdaad niet doet.

En omdat DSP sowieso wel nodig is met meerdere subs.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #387 Gepost op: 11 mei 2016, 14:05:58 »
Aan de technici;

Zou het kunnen dat de Harmonizer onhebbelijkheden in het hoog, veroorzaakt door de akoestiek, enigszins maskeert?
Als dat zo is, knapt de hoogweergave in feite op en lijkt het iets te doen over een groot deel van het bereik van de betreffende luidsprekers.

Mark
Dat zou inderdaad kunnen. Als hij richtingsgevoelig is (wat ribbons doorgaans zijn) zal hij minder afstralen tegen (als gevolg daarvan reflecterende) oppervlakten. In het frequentiegebied waarin hij meespeelt zou je dan relatief minder geluid hebben dat reflecteert vanaf een wand ten opzichte van het geluid dat direct uit de tranducer (driver) zelf komt.


Mijn ruimte is akoestisch ook redelijk op orde. Dat zou dan verklaren waarom ze bij mij niet heilzaam werken.  De richting waarin Marcus denkt,zou dus best kunnen kloppen.

Wel vraag ik me af of de DSP van de kennis van Chansig niet de positieve werking van de Harmonizer "wegfiltert". Overigens waarom DSP als je ruimte op orde is?
Wat zou een harmonizer bijvoorbeeld kunnen/moeten toevoegen aan een weergave zoals bij Jerry het geval is.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #388 Gepost op: 11 mei 2016, 15:38:41 »
Dat is gissen het zou iets kunnen toevoegen maar ook niets :)
Zijn akoustiek liet wel alles tot in de kleinste details horen en de nagalmtijd was zeer kort al weet ik niet of dat ook een rol speelt.
I love vintage.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #389 Gepost op: 11 mei 2016, 15:39:16 »
Wat hoog, het is en blijft een tweeter.

Groet,
Jacco