Auteur Topic: Sonore harmonizer  (gelezen 151871 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #240 Gepost op: 09 april 2016, 23:11:02 »
Je zou ze moeten beluisteren met een binomiaal verdeelde dobbelsteen (wel mee doen/ niet mee doen) en een meetmicrofoon. Dan weet je waar je het over moet hebben.

Groet,
Jacco

Dat doe ik ook altijd als ik wil weten of het suiker of zout is Jacco. Wat jij denkt is dat er sprake is van een miniem verschil, in de werkelijkheid is het verschil best schokkend.

Die meettelefoon kan natuurlijk nooit kwaad.
« Laatst bewerkt op: 09 april 2016, 23:53:18 door Carl »

morca

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 51
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #241 Gepost op: 10 april 2016, 03:10:50 »
Op AF wordt geopperd om het frequentie denken los te laten en te gaan denken aan transiënt ?

Geen idee hoor....maar wie weet kunnen de slimme mannen hier er wat mee.

En voor MAW.....man wat kan jij ergeren aan de naïviteit van anderen, ergens vind ik dat ook wel weer knap. Maar je hebt een jong kind toch ? Veel plezier/succes als die in de pubertijd komt... ;D

Gr Hans
Ik post daar net waarom ik een meting gemaakt had ,als ontwerper van dat ding.
Juist om deze vragen te voorkomen,....nu lijkt het of ze alleen willen laten zien wat ze zelf willen laten zien van de werking/uitwerking imo.


Je zou ze moeten beluisteren met een binomiaal verdeelde dobbelsteen (wel mee doen/ niet mee doen) en een meetmicrofoon. Dan weet je waar je het over moet hebben.

Groet,
Jacco
Zo dus idd !!
« Laatst bewerkt op: 10 april 2016, 03:13:25 door morca »

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #242 Gepost op: 10 april 2016, 10:32:14 »
Luisteren is altijd goed....als het eea ondersteund kan worden door metingen dan hebben anderen ook weer wat meer rust.

Ik ga binnenkort een keer bij Ruud luisteren en ik zal een blinddoek omdoen. De rest laat ik dan aan Ruud over. En nee dat ga ik geen 80 keer doen. Ik ga voor mijn plezier. 229

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #243 Gepost op: 10 april 2016, 11:29:12 »
Luisteren is altijd goed....als het eea ondersteund kan worden door metingen dan hebben anderen ook weer wat meer rust.

Ik ga binnenkort een keer bij Ruud luisteren en ik zal een blinddoek omdoen. De rest laat ik dan aan Ruud over. En nee dat ga ik geen 80 keer doen. Ik ga voor mijn plezier. 229

Gr Hans
a

Die blinddoek is wel goed om eerlijk te kunnen vaststellen wat je het mooist vind.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #244 Gepost op: 10 april 2016, 20:21:02 »
Je zou ze moeten beluisteren met een binomiaal verdeelde dobbelsteen (wel mee doen/ niet mee doen) en een meetmicrofoon. Dan weet je waar je het over moet hebben.

Groet,
Jacco

Dat doe ik ook altijd als ik wil weten of het suiker of zout is Jacco. Wat jij denkt is dat er sprake is van een miniem verschil, in de werkelijkheid is het verschil best schokkend.

Die meettelefoon kan natuurlijk nooit kwaad.

Nee Carl,

Dat is om een resultante te kunnen tonen welke wetenschappelijke waarde kent en waarbij of waarmee een eventuele claim feitelijk onderbouwd kan worden. Dat staat  los van een individuele resultante waarbij men zo'n cyclus best kan uitvoeren maar omdat het enkel om een individu gaat geen wetenschappelijke waarde kent waar het een uitspraak betreft in algemeenheid voor zover.

Ik begrijp natuurlijk best wat je bedoeld te zeggen. Maar jij jouw wijze van kiezen, een ander de zijne.

Mark ;)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #245 Gepost op: 10 april 2016, 20:22:59 »
Luisteren is altijd goed....als het eea ondersteund kan worden door metingen dan hebben anderen ook weer wat meer rust.

Ik ga binnenkort een keer bij Ruud luisteren en ik zal een blinddoek omdoen. De rest laat ik dan aan Ruud over. En nee dat ga ik geen 80 keer doen. Ik ga voor mijn plezier. 229

Gr Hans

Veel plezier Hans. Dat gaat vast wel lukken.

Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #246 Gepost op: 10 april 2016, 21:26:47 »
Luisteren is altijd goed....als het eea ondersteund kan worden door metingen dan hebben anderen ook weer wat meer rust.

Ik ga binnenkort een keer bij Ruud luisteren en ik zal een blinddoek omdoen. De rest laat ik dan aan Ruud over. En nee dat ga ik geen 80 keer doen. Ik ga voor mijn plezier. 229

Gr Hans
a

Die blinddoek is wel goed om eerlijk te kunnen vaststellen wat je het mooist vind.

Nee dat is het mijns inziens niet, omdat het visuele wordt "uitgeschakeld" ons hersenen gaan dan dingen invullen.... Dat is één.... Twee is dat je in mijn beleving sowieso niet objectief kunt zijn... muziek is namelijk emotie en al die "zooi" die erbij komt kijken omdat te kunnen doen beïnvloeden dit... Wie zegt dat hij/zij dit wel kan geloof ik persoonlijk niet... Sterker nog wat je vandaag super vind klinken kan bij een andere manier van zijn (door bv stress of te weinig slaap) dusdanig je mening doen veranderen dat je het "niet" om aan te horen vind...

« Laatst bewerkt op: 10 april 2016, 21:28:21 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #247 Gepost op: 10 april 2016, 21:39:33 »
Luisteren is altijd goed....als het eea ondersteund kan worden door metingen dan hebben anderen ook weer wat meer rust.

Ik ga binnenkort een keer bij Ruud luisteren en ik zal een blinddoek omdoen. De rest laat ik dan aan Ruud over. En nee dat ga ik geen 80 keer doen. Ik ga voor mijn plezier. 229

Gr Hans
a

Die blinddoek is wel goed om eerlijk te kunnen vaststellen wat je het mooist vind.

Nee dat is het mijns inziens niet, omdat het visuele wordt "uitgeschakeld" ons hersenen gaan dan dingen invullen.... Dat is één.... Twee is dat je in mijn beleving sowieso niet objectief kunt zijn... muziek is namelijk emotie en al die "zooi" die erbij komt kijken omdat te kunnen doen beïnvloeden dit... Wie zegt dat hij/zij dit wel kan geloof ik persoonlijk niet... Sterker nog wat je vandaag super vind klinken kan bij een andere manier van zijn (door bv stress of te weinig slaap) dusdanig je mening doen veranderen dat je het "niet" om aan te horen vind...
Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt Richard. Zelfs ik met mijn technische achtergrond ontkom niet aan de invloed van de 'zooi' er omheen. Ik kan proberen te ontkennen maar weet donders goed dat het zo is. Dus daar moeten we gewoon mee leven of misschien juist de lol van inzien. Ook de andere invloeden van humeur etc. zijn maar al te herkenbaar, ook uit de tijd dat ik nog als geluidstechnicus rondwandelde. En aangezien we allemaal mensen zijn denk ik dat dit ook weleens meespeelt in een mix...
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #248 Gepost op: 10 april 2016, 21:44:17 »
Hier speelt zich een curieus schouwspel af  ;D

Een blinddoek gebruiken om te bepalen wat je het mooiste vind is nog altijd iets heel anders dan een blinddoek gebruiken om te bepalen of je verschil hoort.

Iets om op door te kauwen.

Groet,
Jacco

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #249 Gepost op: 10 april 2016, 21:57:44 »
Nee dat is het mijns inziens niet, omdat het visuele wordt "uitgeschakeld" ons hersenen gaan dan dingen invullen....
Ik vermoed dat als visie intact blijft, er geluidsmatig méér door de hersenen in -of aangevuld wordt door zaken die daar niet direct mee te maken hebben dan in zo'n identieke situatie zonder.
Citaat
Dat is één.... Twee is dat je in mijn beleving sowieso niet objectief kunt zijn... muziek is namelijk emotie en al die "zooi" die erbij komt kijken omdat te kunnen doen beïnvloeden dit...
Dat kan men trachten zoveel mogelijk te "tackelen" door continu dezelfde muziek toe te passen en daarmee diezelfde emoties (utopisch) op te roepen.
Citaat
Wie zegt dat hij/zij dit wel kan geloof ik persoonlijk niet...
Ik ook niet, maar iemand met een onderontwikkelde amygdala maakt goede kans op dit vlak beter te kunnen scoren. Vaak komen we dan bij "rare snuiters" (om het maar even zachtjes uit te drukken) terecht.
Citaat
Sterker nog wat je vandaag super vind klinken kan bij een andere manier van zijn (door bv stress of te weinig slaap) dusdanig je mening doen veranderen dat je het "niet" om aan te horen vind...

Ja inderdaad. Maar de extreme situatie welke je hier aanhaalt betreft een kwestie van herkennen en zich erbij neerlegfen in de vorm dat men zichzelf niet dwingt tot het aangaan van "de confrontatie" en het moment te verplaatsen.

Groet, Mark :)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #250 Gepost op: 10 april 2016, 23:36:48 »
Luisteren is altijd goed....als het eea ondersteund kan worden door metingen dan hebben anderen ook weer wat meer rust.

Ik ga binnenkort een keer bij Ruud luisteren en ik zal een blinddoek omdoen. De rest laat ik dan aan Ruud over. En nee dat ga ik geen 80 keer doen. Ik ga voor mijn plezier. 229

Gr Hans
a

Die blinddoek is wel goed om eerlijk te kunnen vaststellen wat je het mooist vind.

Nee dat is het mijns inziens niet, omdat het visuele wordt "uitgeschakeld" ons hersenen gaan dan dingen invullen.... Dat is één.... Twee is dat je in mijn beleving sowieso niet objectief kunt zijn... muziek is namelijk emotie en al die "zooi" die erbij komt kijken omdat te kunnen doen beïnvloeden dit... Wie zegt dat hij/zij dit wel kan geloof ik persoonlijk niet... Sterker nog wat je vandaag super vind klinken kan bij een andere manier van zijn (door bv stress of te weinig slaap) dusdanig je mening doen veranderen dat je het "niet" om aan te horen vind...
M.a.w. gemoedsstemming

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #251 Gepost op: 10 april 2016, 23:40:06 »

Een blinddoek gebruiken om te bepalen wat je het mooiste vind is nog altijd iets heel anders dan een blinddoek gebruiken om te bepalen of je verschil hoort.


Wat ik impliciet bedoelde te zeggen Jacco is, dat ik me niet kan voorstellen dat iemand geen verschil hoort. Dichter bij de opname kan je over discussiëren. Hoewel met stemmen je het meestal wel doorhebt. Marcus wil kennelijk weer de kant op van heel vergelijken. Net zolang totdat je geen verschil meer hoort.  Op een bepaald moment raken de hersenen gewoon verward.

Ga eerst eens gewoon luisteren of je ueberhaupt verschil hoort en als je denkt dat het wat is, kan je altijd nog besluiten om het thuis uit te proberen. Zo koop je toch ook een paar LS.

« Laatst bewerkt op: 10 april 2016, 23:55:24 door Carl »

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #252 Gepost op: 11 april 2016, 08:57:10 »
Als je ineens hoog gaat toevoegen en dat gaat A/B vergelijken hoor je natuurlijk het verschil (afhankelijk van hoe hard die tweeter staat).

En wat ook altijd opvallend is, is dat wanneer je A/B vergelijk doet van iets 'met' en iets 'zonder' je de delta altijd gaat missen zodra je een tijd 'met' speelt en dan ineens naar 'zonder' gaat. Dat noemen we conditionering..

Mensen kunnen zeggen 'je moet naar je gevoel luisteren' maar ons gevoel is gebaseerd op allemaal onbetrouwbare factoren. Vaak is niet eens te zeggen waar het gevoel door veroorzakt wordt. Aangezien er genoeg zaken zijn die rationeel verantwoordt zijn EN je een goed gevoel geven, vraag ik me af waarom mensen hun eigen intelligentie beledigen door puur en alleen gevoel te volgen (zonder ratio). Dan gooien we de toegevoegde waarde van ons bewustzijn overboord en gedragen we ons even primitief als de rest van het dierenrijk.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #253 Gepost op: 11 april 2016, 17:03:03 »
Ik heb gestudeerd en zoek privé en ook op het werk indertijd altijd eerst naar rationele argumenten. Dan weet je het meestal nog niet want er zijn bij veel zaken, argumenten voor en tegen. Als het erop aan komt handel ik dan altijd op gevoel wel met inachtneming van alle argumenten natuurlijk. Ik denk dat echt succesvolle mensen uiteindelijk altijd ook zo op hun gevoel vertrouwen. Sterker nog het getuigd van intelligentie en zelfverzekerdheid dat je erop vertrouwt.

Geen LS is neutraal en er is altijd sprake van een compromis. Het beste compromis is dan niet wat de metingen zeggen, maar waarvan jij als luisteraar van denkt dat je er je gelukkig mee wordt. Die metingen blijven dan wel zinvolle informatie, maar zijn voor mij niet voldoende. Natuurlijk kan je "dwalen" , maar als je veel hebt gehoord ken je je eigen valkuilen zo langzamerhand wel. Hetzelfde verhaal kan je ook ophangen over wijn, huwelijk en noem maar op.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2016, 17:08:43 door Carl »

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #254 Gepost op: 11 april 2016, 20:07:42 »
Ik heb gestudeerd en zoek privé en ook op het werk indertijd altijd eerst naar rationele argumenten. Dan weet je het meestal nog niet want er zijn bij veel zaken, argumenten voor en tegen. Als het erop aan komt handel ik dan altijd op gevoel wel met inachtneming van alle argumenten natuurlijk.

Dat is denk ik de goede manier. Zowel rationaliseren als naar je gevoel luisteren. Ik ben het er zeker ook mee eens dat je naar je gevoel moet luisteren. Dat is er altijd en daar hoef je je zeker ook niet voor te verantwoorden. Maar wat zegt je ratio dan op gebied van de harmonizer? Het ontbreken van informatie bijvoorbeeld? Wat kan dat allemaal betekenen? Ik kan alleen maar argumenten bedenken die negatief zijn voor de consument. Kun je wat positieve argumenten noemen?
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.