Auteur Topic: Sonore harmonizer  (gelezen 151831 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #225 Gepost op: 09 april 2016, 09:41:45 »
Ik besef me dat ik (weer) heel hard overkom. Ik wil graag vooropstellen dat ik alleen warme en hartelijke mensen tegenkom in deze 'scene' van hifi liefhebbers. Ik raak er echter steeds meer van overtuigd (het is te zien aan de troep die de markt overwoekert) dat de hoge ontvankelijkheid en het hoge vertrouwen een voedingsbasis biedt voor zaken waar niemand van al die liefhebbers werkelijk bij gebaat is. Volgens mij zien mensen niet dat DAT mijn beweegreden is om hier energie in te steken. Ik zou het alleen kunnen negeren als ik geen empathie voelde.

Het zou namelijk zoveel eerlijker kunnen zijn zonder alle shady aanbieders in de markt.
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt MAW. Ik ben in mijn langjarige audiohobby ontelbare malen mythes en " broodje aap" verhalen tegengekomen.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #226 Gepost op: 09 april 2016, 10:41:59 »
Mijn ervaring is dat een deel van de mensen niet beschermd wil worden tegen charlatans (of daar in dit geval sprake van is kan en wil ik hier geen uitspraak over doen).
Een kleiner deel vormt zelfs een beschermende ring rond de charlatan waardoor de charlatan zelf niets hoeft te doen op dit gebied. 
Gevoegd bij 'the power of suggestion, geeft dit al met al een goede voedingsbodem voor tweaks en freaks.
Mogelijk gebeurt dit allemaal met de beste intenties en te goeder trouw door vooral aardige mensen maar een kritische blik heeft ook mijn voorkeur, vooral omdat er per saldo zo weinig van beklijft.
An inability to grasp science is no argument against it....

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #227 Gepost op: 09 april 2016, 12:41:12 »
voor 2K doe je jezelf tekort zou ik zeggen :)

Kijk, dat is nu net niet aan jou om dát voor een ander te bepalen. Je redeneert vanuit je eigen kennis, kunde en ervaring(en) waardoor of waarmee ook je eigenste overtuiging vormgegeven wordt.

De één kan simpelweg de zaken niet voor een ander bepalen, hoeveel gelijk er dan ook,  wel of niet aan één der zijdes ligt én juist niet in de geest van het moment. Wellicht krijgt in een later stadium één haar of zijn gelijk maar dat hoeft zeker niet zo te zijn en vanwege het laatste gaat je stelling(name) per definitie niet op.

Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #228 Gepost op: 09 april 2016, 12:51:56 »
Maar de één bepaalt niet de eventuele waarde voor een ander. Een muziekfreak met een enorme collectie welke genoten wordt middels een setje van zeg eens € 1.000,00 en dat ook nog eens een waardeloze akoestiek, zal de door jou gedane uitgave voor de K&H's danwel de Geithan's in haar/zijn ogen wellicht ook nimmer kunnen rechtvaardigen.

Onbegrip alom.

Mark ;D

Bij een setje k&h o300's betaal je voor zijn 2 tweeters, 2 midrange drivers, 2 woofers, 2 gematchte actieve 3-weg crossovers, 2 x 3 mono a/b versterkers, twee gedempte kasten inc koeling. Oja, en die componenten zijn de onderdelen van een design. Dus er is ook nagedacht over hoe het een en ander gezamenlijk te implementeren tot een product.

Laten we dat niet vergelijken met 2 losse tweeters de markt op drukken en er de hoofdprijs voor vragen.

Zie dat eens in het licht van bovenstaand verhaal. Dat zijn allemaal argumenten die er weliswaar toe doen maar waarschijnlijk "0" waarde hebben voor diezelfde muziekfreak. Die geeft dat geld bijvoorbeeld liever uit aan de uitbreiding van de collectie en verslijt jou en passant wellicht nog even voor "gek".

Ik weet het, strikt genomen een niet geheel identiek voorbeeld maar verwacht dat je het punt wel begrijpt.
Daarnaast wil ik mijn eerdere post aangaande het placebo-effect, de "placebo"kennis ervan door de potentiële gebruiker en het toch  positieve resultaat ervan, aanhalen. En dat laatste zelfs voor langere tijd doch met een per gebruiker wisselend effect waar het de "werking" betreft.

Mark :)
« Laatst bewerkt op: 09 april 2016, 12:54:11 door Markus »
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #229 Gepost op: 09 april 2016, 13:04:45 »
Richard,

Neem nou eens Dali als voorbeeld. Zij voeren bij de hogere modellen zowel dome -als bandtweeter geïntegreerd binnen één frontplaat. Nu is daar vanuit het ontwerp wel rekening mee gehouden maar wat men niet kan voorkomen is dat de afstraling van de dometweeter die van de bandtweeter beïnvloedt danwel verstoort.
Dat verhaal krijgen ze mijn inziens nooit dicht getimmerd waar het theoretische grondslagen betreft en toch wordt het praktisch toegepast.

Mark ;)

Ik snap je relaas... Maar je snapt mijne ws niet.

Wat ik bedoel te zeggen in mijn vorige post is. Als ik van die supertweeters nodig zou zijn, om het geluid te verbeteren, dan is mijn keuze van de luidsprekers dus niet goed geweest.. Hoog wordt door de ene LS anders dan de andere weergegeven... Is een kwestie van type, smaak, filtering etc. Ik heb na een behoorlijke zoektocht deze gevonden in mijn huidige LS...

Noem het kortzichtig noem, het wat je wilt.. maar die supertweeters zullen het in mijn beleving anders laten klinken..... niks meer of minder.

Ik zou mijn bandtweeters eruit kunnen halen en er bovenop zetten al dan niet ingebouwd in een kastje en ja dan klinken ze anders... Beter nee denk ik niet want zo had MA ze niet bedoeld toen ze de berekening voor kastinhoud, design etc etc maakten.. Net zo min als ze berekend zijn om er iets klakkeloos naast, onder of bovenop te zetten supertweeter of niet...

Gelukkig was je goed te volgen Richard. ;)
Vooralsnog weten we op dit moment niet in hoeverre de Harmonizer zich laat instellen m.b.t. technische integratie t.a.v. de situatie van een bestaand wisselfilter. Niet dat ik daar nu iets zeer spectaculairs verwacht, maar we weten het (nog) niet.

En juist de door jou aangehaalde "klakkeloosheid zoals jij die stelt" maakt dat Dali de geïntegreerde dome -bandtweeter combinatie maken kan en kijk ook even naar dit, het geeft feitelijk aan dat diezelfde "klakkeloosheid" eigenlijk niet zo spannend is en juist daarom mogelijk;

Citaat
Nog iets anders (volgens mij);

Stel het ding wordt na 10 KHz met 24dB steilheid gefiltert. Laten we dan praten vanaf die 10 KHz. Daar is die integratie helemaal niet zo'n grote opgave daar bij 10 KHz en meer een lichte hoofddraai van enkele millimeters al faseverschillen tot gevolg heeft.
Dus juist omdat het aantal trillingen per tijdseenheid zo hoog is, laat een eventuele supertweeter zich relatief makkelijk toevoegen danwel implementeren.

Mark :)

Groet, Mark ;)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #230 Gepost op: 09 april 2016, 13:34:24 »
Op AF wordt geopperd om het frequentie denken los te laten en te gaan denken aan transiënt ?

Geen idee hoor....maar wie weet kunnen de slimme mannen hier er wat mee.

En voor MAW.....man wat kan jij ergeren aan de naïviteit van anderen, ergens vind ik dat ook wel weer knap. Maar je hebt een jong kind toch ? Veel plezier/succes als die in de pubertijd komt... ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #231 Gepost op: 09 april 2016, 13:55:56 »
Transients hebben inxerdaad weinig met frequentie te maken. Het is evenwel zo dat ze meestal voorafgaan aan een harmonische klank ( denk aan het plukken aan een gitaarsnaar).
Wanneer de plaatsing van de Harmonijzers niet kritisch is kunnen de transients plots vooraf gegaan worden door een paar sinussen van de gitaarklank om maar eens een bedenking te ventileren.
An inability to grasp science is no argument against it....

drums97

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #232 Gepost op: 09 april 2016, 13:59:48 »
En voor MAW.....man wat kan jij ergeren aan de naïviteit van anderen,

Das zijn eigen verkoopverhaaltje  ;D

zie:
[/quote]Ik ben adviseur op gebied van inkoop voor organisaties. [/quote]

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #233 Gepost op: 09 april 2016, 19:00:51 »
Wanneer je als klant niet rationaliseert, maar ENKEL op emoties afgaat plaats je jezelf in een slachtoffer rol.

Het enige rationele bij de aanschaf van audio is me afvragen of ik er de centen voor heb liggen.
Zo simpel kan deze hobby dus ook zijn.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #234 Gepost op: 09 april 2016, 19:32:51 »
En voor MAW.....man wat kan jij ergeren aan de naïviteit van anderen,

Das zijn eigen verkoopverhaaltje  ;D

zie:
Ik ben adviseur op gebied van inkoop voor organisaties. [/quote]
[/quote]

Maak je nu echt in je 2e post op dit forum een opmerking 'op de persoon' in de derde persoon (alsof ik er niet bij ben)?

Wtf.. Nouja, desondanks: welkom op dit forum!
« Laatst bewerkt op: 09 april 2016, 19:36:01 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #235 Gepost op: 09 april 2016, 19:33:53 »
Goede posts Markus en Chansig! Points taken!
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

drums97

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 9
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #236 Gepost op: 09 april 2016, 20:30:01 »
Maak je nu echt in je 2e post op dit forum een opmerking 'op de persoon' in de derde persoon (alsof ik er niet bij ben)?

Wtf.. Nouja, desondanks: welkom op dit forum!

Dank je ;)

Ik had gehoopt dat je hier op zou reageren en nee er staat zeker niet alles wat ik ermee bedoel.
Dit is puur "context" en uit het verband halen. Mijn welgemeende excuus hiervoor.

Laat ik voorop stellen, dat ik het voor het meeste gedeelte eens ben met wat je allemaal geschreven hebt, alleen kan iedereen toch voor zichzelf bepalen als deze harmonizers of andere dingen iets toevoegen in zijn of haar beleving. Zoals al aangegeven, ongeacht de prijs.

Ik denk niet dat je mensen kunt waarschuwen dat de prijs/kwaliteit verhouding van de harmonizers niet in verhouding is, zonder eigen ervaring en beleving.
Of dit nou alleen door het beluisteren van deze dingen is of door alleen het door de makers het gehouden verhaal of beide.

We hebben allemaal ons vakgebied, waarbij we onze unieke pitch houden om mensen te overtuigen van onze kwaliteiten. Alleen zal ervaring leren; wat er gezegd is ook daadwerkelijk geleverd is.  ;)

Sorry ik viel in herhaling, want dit heeft Markus en Chansig ook al eens, veel beter, aangegeven.

Nogmaals mijn excuus voor de sneer  :cheers:
« Laatst bewerkt op: 09 april 2016, 20:36:02 door drums97 »

Ruud

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 132
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #237 Gepost op: 09 april 2016, 21:15:01 »
Het lijkt mij handiger om eens een afspraak met Cock te maken en te luisteren naar zijn verhaal hoe hij tot deze harmonizers is gekomen en het idee erachter. Dat zal verrassend zijn. Tevens kunnen ze dan beluisterd worden op diverse speakers dus niet alleen op de Kef LS50. Het gehak op de bouwer van de harmonizers (losse rommel, broodje aap, oplichters) is niet netjes en zou beter achterwege kunnen blijven lijkt mij.
Wie met andersmans oren luistert...bedriegt zichzelf

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #238 Gepost op: 09 april 2016, 21:25:53 »
Je zou ze moeten beluisteren met een binomiaal verdeelde dobbelsteen (wel mee doen/ niet mee doen) en een meetmicrofoon. Dan weet je waar je het over moet hebben.

Groet,
Jacco

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #239 Gepost op: 09 april 2016, 21:57:32 »
Het lijkt mij handiger om eens een afspraak met Cock te maken en te luisteren naar zijn verhaal hoe hij tot deze harmonizers is gekomen en het idee erachter. Dat zal verrassend zijn. Tevens kunnen ze dan beluisterd worden op diverse speakers dus niet alleen op de Kef LS50. Het gehak op de bouwer van de harmonizers (losse rommel, broodje aap, oplichters) is niet netjes en zou beter achterwege kunnen blijven lijkt mij.
je interpreteert mijn "broodje aap" opmerking letterlijk, terwijl deze opmerking spreekwoordelijk en in het algemeen bedoelt wordt ! Ik wilde gewoon aangeven, dat ik al heel veel
"mooie" verhalen gehoord heb in al de jaren dat ik mij met audio bezighhoudt.