Auteur Topic: Sonore harmonizer  (gelezen 152070 keer)

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #105 Gepost op: 31 maart 2016, 22:41:49 »
Kijk eens naar een Avalon Avatar of Arcus. Tweeweg systemen waarbij de twee drivers zo'n 500mm van elkaar liggen. Ongetwijfeld ergens gecompenseerd in het filter.
Maar ontwerptechnisch een uiterst rare keuze, zeker als men optimale implementatie nastreeft zoals jij het (logisch) stelt.

Mark :)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.914
    • ARJANKU.IT service
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #106 Gepost op: 01 april 2016, 07:35:11 »
Kijk eens naar een Avalon Avatar of Arcus. Tweeweg systemen waarbij de twee drivers zo'n 500mm van elkaar liggen. Ongetwijfeld ergens gecompenseerd in het filter.
Maar ontwerptechnisch een uiterst rare keuze, zeker als men optimale implementatie nastreeft zoals jij het (logisch) stelt.

Mark :)
T.o.v. de luisteraar is het weglengteverschil bij deze speakers niet (veel) meer dan bij andere tweewegweergevers. Voor het indirecte geluid via plafond en vloer zijn weglengteverschillen groot, verschillend en niet te compenseren.
An inability to grasp science is no argument against it....

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #107 Gepost op: 01 april 2016, 08:29:42 »
Kijk eens naar een Avalon Avatar of Arcus. Tweeweg systemen waarbij de twee drivers zo'n 500mm van elkaar liggen. Ongetwijfeld ergens gecompenseerd in het filter.
Maar ontwerptechnisch een uiterst rare keuze, zeker als men optimale implementatie nastreeft zoals jij het (logisch) stelt.

Mark :)
Die 500 mm schijnen niet zo´n probleem te zijn, zoals ik mij herinner uit een boekje over luidsprekers van één of andere meneer Klinger.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #108 Gepost op: 01 april 2016, 09:12:19 »
Kijk eens naar een Avalon Avatar of Arcus. Tweeweg systemen waarbij de twee drivers zo'n 500mm van elkaar liggen. Ongetwijfeld ergens gecompenseerd in het filter.
Maar ontwerptechnisch een uiterst rare keuze, zeker als men optimale implementatie nastreeft zoals jij het (logisch) stelt.

Mark :)

Waar het bij de disharmoizer niet (onderbouwd) goed gaat is bij de overgang in het frequentiedomein en het tijdsdomein.

Als 2 drivers beiden op precies 300cm van de luisterplek zitten met 20cm tussen de drivers is dat voor wat betreft het tijdssomein vergelijkbaar met een situatie waarin ze beiden eveneens op 300cm van de luisterplek zitten, maar met 50cm tussen de drivers. Als ze beiden afzonderlijke evenver vanaf de luisterplek zitten, zal het geluid er evenlang over blijven doen om bij de luisterplek te komen (en ontstaat er geen verschil in het tijdsdomein).

Wanneer je de drivers niet allen uit elkaar plaatst, maar de afstand ten opzichte van de luisterplek aangepast wordt, ontstaat er impact in het tijdsdomein. Dus bijvoorbeeld als de ene op 300 cm vanaf de luisterplek zit en de andere op 360cm vanaf de luisterplek zal het impact in het tijdsdomein zijn ten opzichte van de bovenste situatieschets.

Dat betekent overigens niet dat drivers altijd exact evenver weg moeten zitten. Het kan goed zijn dat drivers in een design time aligned zijn wanneer de tweeter 20cm meer naar achteren zit dan de midwoofer (dus 20cm verder van de luisterplek af). Wanneer je in zo'n situatie de tweeter echter 20 cm naar voren gaat halen ontstaat er versmering in het tijdsdomein. Dus als je zonder time alignment maar een tweeter bovenop een KEF LS50 zet, dan hou je totaal geen rekening met het tijdsdomein waarin het geheel (dis)harmonisch weergeeft.

Over de Avalons:
Een afstand van 50cm tussen de drivers in je voorbeeld van de Avalons heeft overigens wel impact op het stereobeeld.Een geluid is minder goed te pinpointen naar een bronlocatie bij een luidsprekerdesign waar de drivers verder uit elkaar gemonteerd zitten dan bij een luidspreker design die letterlijk fungeert als een puntbron. Dat gaat direct ten koste van de lokalisatie van het geluid. Een geluid is namelijk minder goed te lokaliseren naar de plek waar het vandaan komt in het stereobeeld. Logisch ook, het geluid wordt ook weergegeven vanaf meerdere punten die verder uit elkaar liggen en kan dus simpelweg ook niet teruggevoerd worden naar één bronlocatie.

Maar het is veilig om te stellen dat Avalon niet streeft naar het beste geluid 'no matter what'. Natuurlijk hebben de techneuten aldaar niet de volledige vrijheid. Uiterlijk krijgt duidelijk nogal een prominente plaats in het totale design. De kasten zien er erg fraai uit. Een techneut die daar een consessie aan wil doen heeft waarschijnlijk een korte discussie binnen het bedrijf ;)
« Laatst bewerkt op: 01 april 2016, 09:23:31 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #109 Gepost op: 01 april 2016, 09:39:58 »
Ik snap die hela heisa rond dit verhaal sowieso niet! Waarom zou je een tweeter toe willen voegen!? Dit impliceert mijns inziens dat, je dus niet tevreden bent met je huidige LS. Tevens geloof ik niet dat een goed gebouwde LS niet alles goed zou kunnen weergeven.... In sommige gevallen kiezen LS makers er zelfs voor om de frequenties die ook buiten het hoorbare bereik van de luisteraar liggen toch te implementeren in een ontwerp. Dit is natuurlijk onderhevig aan smaak en gevoel... Mijn gevoel zegt, dat harmonischen, dus het buiten hoorbare bereik liggende geluid... wel mee tellen voor het muziekbelevingsproces.. Op het moment dat je dus zo'n "extra" tweeter toe gaat voegen... brengt dit gewoon meer van alles en in het hoorbare spectrum ga je dit sowieso merken omdat het simpelweg anders is, als dat je voorheen gewend was.... Niks meer of minder mijns inziens...
« Laatst bewerkt op: 01 april 2016, 09:42:45 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #110 Gepost op: 01 april 2016, 10:24:40 »
Mijn gevoel zegt, dat harmonischen, dus het buiten hoorbare bereik liggende geluid... wel mee tellen voor het muziekbelevingsproces..

Mijn gevoel zegt dat we beter ratio kunnen volgen dan ons gevoel ;)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #111 Gepost op: 01 april 2016, 10:29:21 »
Mijn gevoel zegt, dat harmonischen, dus het buiten hoorbare bereik liggende geluid... wel mee tellen voor het muziekbelevingsproces..

Mijn gevoel zegt dat we beter ratio kunnen volgen dan ons gevoel ;)

Het volgen van "gevoel" kent reeds rationele afwegingen. Of het de juiste zijn is de hamvraag.

Mark ;)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #112 Gepost op: 01 april 2016, 10:35:09 »

Mijn gevoel zegt, dat harmonischen, dus het buiten hoorbare bereik liggende geluid... wel mee tellen voor het muziekbelevingsproces..

Dat denk ik dan weer niet.

Mark ;)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #113 Gepost op: 01 april 2016, 11:18:40 »
We zullen het horen op de najaarsmeeting.
Ik persoonlijk koop liever luidsprekers die me gelijk goed in de oren klinken en waar ik niet na de aankoop wat aan moet doen om het nog beter te maken.
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #114 Gepost op: 01 april 2016, 12:25:07 »
We zullen het horen op de najaarsmeeting.
Ik persoonlijk koop liever luidsprekers die me gelijk goed in de oren klinken en waar ik niet na de aankoop wat aan moet doen om het nog beter te maken.
+ 1


MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #115 Gepost op: 01 april 2016, 12:41:51 »
Ja, inderdaad. Genoeg goede speakers die zonder losse rommel accuraat weergeven. Bijvoorbeeld Kef LS50  ;D
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #116 Gepost op: 01 april 2016, 13:25:57 »
We zullen het horen op de najaarsmeeting.
Ik persoonlijk koop liever luidsprekers die me gelijk goed in de oren klinken en waar ik niet na de aankoop wat aan moet doen om het nog beter te maken.

+ 2!
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #117 Gepost op: 01 april 2016, 13:45:49 »
Ik kende Sonore niet eens, maar ik zie nu enkele andere producten die ze aanbieden..

Voor 1500 euro koop je een RCA interlink of een EURO stekkerblok.

Het is triest dat dat soort bedrijfjes kunnen blijven bestaan. Blijkbaar zijn er mensen die het daadwerkelijk kopen, zucht..
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #118 Gepost op: 06 april 2016, 22:13:40 »
Inmiddels hebben ze bij Audiofreaks geluisterd ipv ge OH: de criticasters zijn overtuigd en een heeft er excuses aangeboden. Met andere woorden MAW kan vast gaan oefenen  :banana2:

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #119 Gepost op: 06 april 2016, 22:24:12 »
En is er ook statistisch verantwoord geluisterd? Dus met een binomiaal verdeelde dobbelsteen wel/niet?

Groet,
Jacco