Kijk eens naar een Avalon Avatar of Arcus. Tweeweg systemen waarbij de twee drivers zo'n 500mm van elkaar liggen. Ongetwijfeld ergens gecompenseerd in het filter.
Maar ontwerptechnisch een uiterst rare keuze, zeker als men optimale implementatie nastreeft zoals jij het (logisch) stelt.
Mark
Waar het bij de disharmoizer niet (onderbouwd) goed gaat is bij de overgang in het frequentiedomein en het tijdsdomein.
Als 2 drivers beiden op precies 300cm van de luisterplek zitten met 20cm tussen de drivers is dat voor wat betreft het tijdssomein vergelijkbaar met een situatie waarin ze beiden eveneens op 300cm van de luisterplek zitten, maar met 50cm tussen de drivers. Als ze beiden afzonderlijke evenver vanaf de luisterplek zitten, zal het geluid er evenlang over blijven doen om bij de luisterplek te komen (en ontstaat er geen verschil in het tijdsdomein).
Wanneer je de drivers niet allen uit elkaar plaatst, maar de afstand ten opzichte van de luisterplek aangepast wordt, ontstaat er impact in het tijdsdomein. Dus bijvoorbeeld als de ene op 300 cm vanaf de luisterplek zit en de andere op 360cm vanaf de luisterplek zal het impact in het tijdsdomein zijn ten opzichte van de bovenste situatieschets.
Dat betekent overigens niet dat drivers altijd exact evenver weg moeten zitten. Het kan goed zijn dat drivers in een design time aligned zijn wanneer de tweeter 20cm meer naar achteren zit dan de midwoofer (dus 20cm verder van de luisterplek af). Wanneer je in zo'n situatie de tweeter echter 20 cm naar voren gaat halen ontstaat er versmering in het tijdsdomein. Dus als je zonder time alignment maar een tweeter bovenop een KEF LS50 zet, dan hou je totaal geen rekening met het tijdsdomein waarin het geheel (dis)harmonisch weergeeft.
Over de Avalons:
Een afstand van 50cm tussen de drivers in je voorbeeld van de Avalons heeft overigens wel impact op het stereobeeld.Een geluid is minder goed te pinpointen naar een bronlocatie bij een luidsprekerdesign waar de drivers verder uit elkaar gemonteerd zitten dan bij een luidspreker design die letterlijk fungeert als een puntbron. Dat gaat direct ten koste van de lokalisatie van het geluid. Een geluid is namelijk minder goed te lokaliseren naar de plek waar het vandaan komt in het stereobeeld. Logisch ook, het geluid wordt ook weergegeven vanaf meerdere punten die verder uit elkaar liggen en kan dus simpelweg ook niet teruggevoerd worden naar één bronlocatie.
Maar het is veilig om te stellen dat Avalon niet streeft naar het beste geluid 'no matter what'. Natuurlijk hebben de techneuten aldaar niet de volledige vrijheid. Uiterlijk krijgt duidelijk nogal een prominente plaats in het totale design. De kasten zien er erg fraai uit. Een techneut die daar een consessie aan wil doen heeft waarschijnlijk een korte discussie binnen het bedrijf