Auteur Topic: Sonore harmonizer  (gelezen 151813 keer)

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #90 Gepost op: 29 maart 2016, 21:19:27 »
Ik heb tegenwoordig wederom luidsprekers (mag ik ze zo noemen?) die evenredig naar voren én naar achteren afstralen. Helemaal kat!

Maar ik ben blij dat ik zo'n systeem een (nieuwe) kans gegeven heb, niet eerder werd ik zo makkelijk mee c.q  opgenomen in de muziek. Waarschijnlijk óók pas nu omdat ik het eerder niet "toeliet" of te druk was met andere (rand)zaken.

MyFi? Es ist mir Wurst.

Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #91 Gepost op: 29 maart 2016, 21:22:05 »
Ik heb tegenwoordig wederom luidsprekers (mag ik ze zo noemen?) die evenredig naar voren én naar achteren afstralen. Helemaal kat!

Maar ik ben blij dat ik zo'n systeem een (nieuwe) kans gegeven heb, niet eerder werd ik zo makkelijk mee c.q  opgenomen in de muziek. Waarschijnlijk óók pas nu omdat ik het eerder niet "toeliet" of te druk was met andere (rand)zaken.

MyFi? Es ist mir Wurst.

Mark
Zoiets als "Als je haar maar goed zit !".  ;) ;D

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #92 Gepost op: 29 maart 2016, 21:27:56 »
Ondanks deze zeer hoge waarde was het voor Carl een koud kunstje om verschil te horen

En als ik de enige was, zou ik me niet op woord geloven.

Het is natuurlijk een truc, maar als die echt origineel is zou ik hem laten beschermen (Marco). Je hebt maar een keer goud in handen.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #93 Gepost op: 31 maart 2016, 01:00:44 »
Ondanks deze zeer hoge waarde was het voor Carl een koud kunstje om verschil te horen

En als ik de enige was, zou ik me niet op woord geloven.

Het is natuurlijk een truc, maar als die echt origineel is zou ik hem laten beschermen (Marco). Je hebt maar een keer goud in handen.

Zelfs in het geval de kantelfrequentie van het filter 200.000 hertz is kan het zijn dat je verschil hoort tussen met en zonder die extra tweeter. Het hangt er immers helemaal vanaf hoeveel er beneden 200.000 hertz uit de tweeter komt en dan kan het goed gaan over frequenties die nog ruim in het hoorbare gebied liggen en als ze dan uit een ander unit komen dat uit de tweeter van het full range systeem dan is het niet vreemd dat je dat waarneemt.

Voor de rest vind ik de heisa rond de Sonore Harmonizer wat kolderiek vanwege het geheimzinnige gedoe over wat te tweeter precies doet. Ik kan dit op deze manier niet serieus nemen.
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2016, 02:16:56 door Ruud13 »

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #94 Gepost op: 31 maart 2016, 02:06:18 »
[...]
Van de originele tweeters blijft eigenlijk alleen de ophanging van- en het folie zelf over. De magneten, trafo's, alles gaat er uit en wordt vervangen door iets waar ik dus niet over mag praten, daarna wordt de kantelfrequentie ingezet op 200 kHz. Van een tweeter of supertweeter is er daana ook geen sprake meer, omdat het folie zich heel anders gaat gedragen. Heeft dus ook helemaal niets meer met rendement en dergelijken te maken, laten we het maar houden op het ''harmoniseren'' van het geluid. Een vage omschrijving waar velen niets mee kunnen, ik weet het, maar meer mag ik er gewoon niet over melden. Mocht je in de gelegenheid zijn, ga ze gewoon beluisteren, dat zegt meer dan 1000 woorden.
[...]

Met het relaas dat hierboven staat neem je je lezers niet serieus als ik het heel voorzichtig zeg. Ik geloof best dat je niets mag vertellen over de "niet-tweeter" die je gaat verkopen - op zich al niet bijster fris dat je monddood wordt gemaakt - maar denk je zelf nog geloofwaardig te zijn als je bij wijze van uitleg komt met de baarlijke flauwekul als het "harmoniseren" van geluid? Als het dan zo is dat je niks mag zeggen hou dan de eer aan je zelf en zeg er dan ook niets over want op deze manier maak je er een klucht van.     
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2016, 02:31:57 door Ruud13 »

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #95 Gepost op: 31 maart 2016, 21:03:47 »
Zelfs in het geval de kantelfrequentie van het filter 200.000 hertz is kan het zijn dat je verschil hoort tussen met en zonder die extra tweeter. Het hangt er immers helemaal vanaf hoeveel er beneden 200.000 hertz uit de tweeter komt en dan kan het goed gaan over frequenties die nog ruim in het hoorbare gebied liggen en als ze dan uit een ander unit komen dat uit de tweeter van het full range systeem dan is het niet vreemd dat je dat waarneemt.

Voor de rest vind ik de heisa rond de Sonore Harmonizer wat kolderiek vanwege het geheimzinnige gedoe over wat te tweeter precies doet. Ik kan dit op deze manier niet serieus nemen.

Inderdaad!

Aangezien hij waarschijnlijk gewoon 'meeblaast' met de speaker zonder rekening te houen met looptijdverschillen en frequentieoverlap was disharmonizer geen verkeerde naam geweest.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #96 Gepost op: 31 maart 2016, 21:05:27 »
De harmonizer is blijkbaar van Arden naar Yarden verwezen....
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #97 Gepost op: 31 maart 2016, 21:32:06 »
We kunnen het natuurlijk op voorhand "doodknuppelen" maar wat schieten we daar mee op? Als er een meeting rondom deze of andere "discutabele" zaken georganiseerd wordt, is niemand verplicht te komen. Niet interessant, kom niet. Toch nieuwsgierig, dan wel.

Simpel.

Mark ;)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #98 Gepost op: 31 maart 2016, 21:37:24 »
En bovendien: wat is er mis met het toevoegen van wat hoog of van een pak hoog? Kan goed werken, zeker bij de heren die op leeftijd beginnen te komen  ;D (nee, niet meteen de categorie Yarden...)

Maar waar ik een vinger op wil leggen, is wat er overblijft van het gejubel na 16 binomiaal verdeelde trials.

Groet,
Jacco

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #99 Gepost op: 31 maart 2016, 21:50:31 »
haha ja, het zal er vanaf hangen hoe hard de tweeter speelt. Hoe harder hij speelt hoe beter het hoorbaar zal zijn en tegelijkertijd hoe meer het geluid gedisharmoniseerd wordt.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #100 Gepost op: 31 maart 2016, 21:54:05 »
Valt wel mee, denk ik. Groepslooptijd blijft constant dus het zal wel loslopen (zeker als je een luisterplek hebt gekozen). Gewoon meer hoog.

Groet,
Jacco

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #101 Gepost op: 31 maart 2016, 22:02:03 »
Daarnaast dringt zich de vraag op in hoeverre het geluid theoretisch "gedisharmonieërd" wordt en hoe dit zich verhoudt tot praktijksituaties, waarbij maskeringen of aanvullingen te wijten aan neurologische processen ook gewogen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Mark ;D
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #102 Gepost op: 31 maart 2016, 22:04:30 »
[...]
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
[...]
Nou, ga je gang  ;D

Groet,
Jacco

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #103 Gepost op: 31 maart 2016, 22:06:37 »
Ik wist dat je 'm zou pakken. :evil:

Mark ;)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Sonore harmonizer
« Reactie #104 Gepost op: 31 maart 2016, 22:29:30 »
Daarnaast dringt zich de vraag op in hoeverre het geluid theoretisch "gedisharmonieërd" wordt en hoe dit zich verhoudt tot praktijksituaties, waarbij maskeringen of aanvullingen te wijten aan neurologische processen ook gewogen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Mark ;D

In praktijksituaties zijn drivers in een systeem geintegreerd. Dus het raakt veel aspecten van 'luidsprekerdesign' in het algemeen die in de wind geslagen lijken te worden (lijken: op basis van de huidige (ontbrekende) informatie).

Je kan niet maarzo een driver erbij zetten. Iedere zichzelf respecterende luidsprekerdesigner zal daar afstand van nemen. Die lui in Limburg die maken gewoon lol (en gelijk hebben ze). Laten we het vooral niet serieus nemen op basis van de huidige informatie..
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2016, 22:31:20 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.