Auteur Topic: Zelfbouw HiFi-PA systeem  (gelezen 5953 keer)

Tijmen!

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
Zelfbouw HiFi-PA systeem
« Gepost op: 23 maart 2016, 18:59:50 »
Hallo iedereen!

Ik ben van plan om binnenkort te beginnen met mijn eerste zelfbouw project.  Yeah Ik heb wel wat ervaring met houtbewerking, en ben altijd al geintereseerd geweest in audio.
Het plan is om een stereo set speakers te bouwen dat erg krachtig is, zonder te veel in te leveren op gebied van geluidskwaliteit. Het hoeft geen discotheek te worden, maar ik moet er wel een feestje mee kunnen geven.

Zo viel mijn oog op de Visaton MB-208/H. De onderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar, en ik hoef zelf geen scheidingsfilter te maken, gezien deze gewoon te koop zijn. Gezien deze speaker niet laag gaat, ben ik van plan om later nog subwoofers aan het systeem toe te voegen. De ruimte waar de set in komt te staan is vrij groot (40m2, 4 meter hoog), en dempt nogal (zeer hoge vloerbedekking en gordijnen). Verder heb ik nu een set Klipsch RB-81's.

Het probleem met "disco" speakers is alleen vaak dat ze zeer schel, en hol klinken. Denken jullie dat dit bij deze Visaton speaker ook het geval is? Kunnen jullie Visaton als merk uberhaupt aanraden? En zou deze set een upgrade kunnen zijn ten opzichte van mijn huidige speakers?

Alle input is welkom! Hoor graag wat jullie er van denken!  ;D



Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Zelfbouw HiFi-PA systeem
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2016, 19:18:39 »
Het probleem met sléchte en budgetdiscospeakers is dat ze schel kunnen klinken.
Deze Visatons krijgen goede kritieken maar ik vrees dat de sub wel een noodzaak is.
Ik heb zelf ooit een paar glijbaanspeakers met Visaton units gemaakt, dat kon moeiteloos een kleine disco laten daveren met 80 W. per kanaal. Misschien hebben ze nog steeds zoiets in het programma.
An inability to grasp science is no argument against it....

Tijmen!

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
Re: Zelfbouw HiFi-PA systeem
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2016, 19:24:17 »
Hey Be Tweeter,

Dank voor je reactie. Dat klinkt goed. Een sub zal inderdaad wel moeten, een glijbaanspeaker kan ik echter helaas niet vinden in het asortiment van Visaton. Ze hebben wel de http://www.visaton.com/en/bauvorschlaege/archiv/mb115_b/index.html . Misschien dat dit een goede toevoeging is voor het laag?

morca

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 51
Re: Zelfbouw HiFi-PA systeem
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2016, 22:12:32 »
Hey Be Tweeter,

Dank voor je reactie. Dat klinkt goed. Een sub zal inderdaad wel moeten, een glijbaanspeaker kan ik echter helaas niet vinden in het asortiment van Visaton. Ze hebben wel de http://www.visaton.com/en/bauvorschlaege/archiv/mb115_b/index.html . Misschien dat dit een goede toevoeging is voor het laag?
50–400 Hz is niet echt sublaag te noemen.
Waar wil je het voor inzetten alleen muziek of ook film.
Wat is je budget ,misschien de sub ook zelf bouwen.

Tijmen!

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
Re: Zelfbouw HiFi-PA systeem
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2016, 07:31:29 »
Goed punt, ik hoop toch echt wel tot 35 hz te kunnen komen. Een goede budgetoplossing lijkt mij een aantal van deze 8/10 inch woofertjes: http://www.visaton.com/en/bauvorschlaege/subwoofer/sub_w2039/index.html  . Met een goede behuizing gaan ze redelijk laag, misschien dat er wel wat volume/vermogen mist...

morca

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 51
Re: Zelfbouw HiFi-PA systeem
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2016, 15:38:22 »
Wat is je budget dan,deze is ook best goed voor het geld:
https://www.google.nl/search?q=Klipsch+sw+115&oq=Klipsch+sw+115&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Imo neem je beter 1 grote driver voor een gepoorte sub,dan 8 of 10 inch drivers.

Tijmen!

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
Re: Zelfbouw HiFi-PA systeem
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2016, 15:50:14 »
Die Klipsch sub is zeker mooi ja (en hij gaat tot 18hz...), als ik een groter budget had was ik ook zeker voor de RP280 + die sub gegaan. Naast dat de sub mij te duur is, lijkt het me leuk om deze ook zelf te bouwen.