Auteur Topic: luister ervaring met de Martin Logan Aerius  (gelezen 19663 keer)

siep

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 26
luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Gepost op: 14 maart 2016, 10:18:21 »
Van de luidsprekers die ik in mijn meer dan 40 jarige audiobestaan heb gehad zijn uiteindelijk het luisteren naar muziek via electrostaten favoriet gebleken.
Het aanschaffen van nieuwe speakers van dit type bleek een groot deel van mn leven een te begrotelijke uitgave.Een jaar of 5 geleden kon ik van een audio kennis een paartje Audiostaics es-50 overnemen die gereviseerd waren, hier een tijd met veel plezier naar geluisterd,weinig kritiek van mijn kant echter, voor het laag moest ik een subwoofer aansluiten, een budget ding dat in mijn oren niet snel genoeg was tov de electrostaten. deze dus weer verkocht een poos met diverse andere speakers gespeeld, allemaal prima speakers hoor, maar miste het specifieke transparante snelle midden en hoog van de electrostaten. 2 jaar geleden zag ik bij mij in de buurt een set audiostatic  es-100 op marktplaats, optisch nog in mooie staat, de prijs was laag, maar de eigenaar zei al dat ze over niet al te lange tijd voor revisie in aanmerking kwamen, ze klonken ook nu weer uitstekend, maar dat revisiemoment kwam sneller dan ik had gehoopt, de versterker moest steeds verder open om nog acceptabele klanken voort te brengen. Goed een jaar geleden de audiostatics tegen de muur gezet in afwachting van revisie.Speelde ondertussen met een set open baffle speakers, ook mooi, maar niet helemaal je van het voor mij.

Bij een audio winkel in Vries,
drenthe  stonden al een maandje of zo een set Martin logan Aerius , een hybride elctrostaat te koop, hierover een flink aantal reviews gelezen, die allemaal erg positief waren.Ik kende de merknaam wel,maar trok zaterdag de stoute schoenen aan om deze speakers te beluistteren vond ze erg mooi klinken, alles was er. ook de integratie tussen de dynamische bas speaker en de electrostaat was volgens mij prima in orde,verder alles wat een electrostaat zo mooi doet klinken, heb ze dus aangeschaft en gisteren een goot deel van de dag naar muziek geluisterd. Ze klinken volgens mij beter dan ik me van de audiostatics kan herinneren.Ondanks dat het een al wat ouder type is, zien ze nog smetteloos uit.De speakers zijn 1.40 hoog, 27 cm breed en van onder 35 cm diep.De basspeaker is 8 inch in een gesloten kast van 20 liter.Dit zijn by far de best klinkende speakers die ik heb gehad. De Audiostatics kunnen naar marktplaats.Ik beluister de speakers met een Yamaha as-500, een eenvoudige maar goede versterker, die aan 4ohm 2 maal 120 watt levert, de versterker heeft totaal geen moeite de martin logans die nominaal 4 ohm zijn, de yamaha wort niet eens lauw.Voorlopig denk nog niet aan dure versterker. Acoustische instrumenten klinken erg realistisch,vooral pianomuziek, die ik graag beluister is op electrostaten mi niet te overtreffen, evenals stemmen.Het stereobeeld is ook voortrefelijk,scheiding der instumenten,plaatsing daarvan in de ruimte.Echter slechte opnames klinken ook genadeloos slecht, maar dat doen ze ongetwijfeld bij alle goede speakers.De folies bij de martin logans zijn nog uitstekend en dat hoor je.Kortom, ik denk dat veel beter alleen haalbaar met een onevenredig hoge investering.De wet van de verminderde meeropbrengst.Ik ben zeer content met de speakers.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2016, 16:10:10 door siep »

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2016, 11:01:14 »
Welkom Siep!

Mooie luidsprekers! De Yamaha versterker en Cambridge cd-speler zijn dat overigens overigens ook. Als jij het goed  vindt is het óók goed. Zo simpel is het uiteindelijk.

Geniet er grenzeloos van.

Audiostatics' had ik ook ooit, een jaar of twaalf geleden inmiddels. Geen model uit de ES-reeks, wel uit de DCI lijn (DCI 2). Ik werd gillend gek van de belachelijk smalle sweetspot. Ergernis nam dus de overhand. Wel een goede klank overigens, in mijn toenmalige beleving neutraler qua weergave dan de Quad ESL 63'ers die ik tevens ter beschikking had.
Strookt dat wellicht ook met jouw ervaringen?

Nogmaals; Heel veel muziek en luistergenot toegewenst! mzk

Vriendelijke groet, Mark :)
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2016, 11:13:14 door Markus »
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2016, 11:11:05 »
Prachtige luidsprekers, heb ze een aantal malen beluisterd.
De hele set is trouwens top!

Woon je in de buurt van Vries?
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

siep

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 26
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2016, 11:14:43 »
bedankt voor je reactie,de kleine sweet spot met de audiostatics klopt wel denk ik,de martin logans hebben een enigszins gebogen paneel, dus een wat betere afstraling,als ik ga staan verandert de waarneming wel, op mijn luisterstoel is het echter weer voortreffelijk, ik woon allen dus meestal is de sweet spot geen probleem

siep

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 26
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2016, 11:17:45 »
Ik woon in Berlikum friesland. dus een flinke rit, maar heb een aatal jaren in Eelde gewoond,vlak bij Vries. Een van de mensen die daar werkt ken ik al meer dan 30 jaar, de winkel zat eerst in Groningen, zijn in 2014 naar Vries verhuisd.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2016, 11:20:18 »
Siep,

Ik gebruik momenteel Magnepans', als ik ga staan zijn er ook veranderingen. Maar de sweetspot valt mij reuze mee.
Bij de Quads' was het ook iets beter vanwege het gebogen front, waarschijnlijk ( ook andere constructiewijze).

"Voortreffelijk" klinkt als fijn van muziek kunnen genieten en daar draait het om!

Wat heb je aan apparatuur en dergelijke "versleten" als ik vragen mag?

Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2016, 11:24:29 »
Ik woon in Berlikum friesland. dus een flinke rit, maar heb een aatal jaren in Eelde gewoond,vlak bij Vries. Een van de mensen die daar werkt ken ik al meer dan 30 jaar, de winkel zat eerst in Groningen, zijn in 2014 naar Vries verhuisd.
Ik woon in Peize, da's je vast wel bekend.  :)

Wat was de naam van de winkel in Groningen? Ben enigszins wel bekend met de winkels aldaar.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

siep

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 26
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2016, 11:30:39 »
Van alles,Rotel,mb quart,kenwood, epos speakers, tannoy speakers, zelfbouw speakers klasse d versterkertjes, diverse buizenversterkers,heb momenteel ook nog een buizenvoorversterker en en chip amp als eindversterker,klinkt ook fraai maar is niet stevig genoeg voor electrostaten.o ja ook qud 33-303.Quad esl 63 hebik een keer gehoord bij eringa in leeuwarden, niet lang genoeg voor een mening. Ok magnepans klinken fraai hoor, maar zijn te fors in de breedte voor mn kleine kamer

siep

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 26
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2016, 11:32:19 »
De naam van de winkel is Audio Artistiek, zaten eerst in de kijk in T jatstraat in groningen

siep

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 26
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2016, 11:38:46 »
was vroeger vaste klant bij de groef in groningen, in de periode dat ik in Eelde woonde, is al lang geleden,een van de mensen die daar toen de zaak dreef, werkt nu in de winkel in Vries, mooie zaak hoor, met ook veel prestigieuze merken met dito prijskaartjes.Ze hebben ook betaalbare spullen hoor.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2016, 11:39:15 »
Vliezen klinken naar mijn ervaring goed,ik had de pech dat er al snel de lijm van een esl63 een membraam losliet en een paar maanden daarna nog een keer toen had ik er genoeg van.
Mooie set Siep.
I love vintage.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #11 Gepost op: 14 maart 2016, 11:39:20 »
De naam van de winkel is Audio Artistiek, zaten eerst in de kijk in T jatstraat in groningen
Ja, die is mij bekend.

Veel luisterplezier gewenst!
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #12 Gepost op: 14 maart 2016, 11:39:46 »
Mooie luidsprekers, die Martin Logans.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

siep

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 26
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #13 Gepost op: 14 maart 2016, 11:45:24 »
thanks voor de positieve reacties , in onze nederlandse audio fora is er (te) weinig topics over electrostaten,veel audiofielen en muziek liefhebbers,dus je zou verwachten dat er meer belangstelling voor is.zou onderhoud en prijzen daarvan de oorzaak is?

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #14 Gepost op: 14 maart 2016, 12:15:16 »
Bij Quads komt de betere afstraling niet door het gebogen front maar door de sequentiele (vertraging) aansturing van concentrische electroden die voor een bolvormige afstraling zorgen.
De eigenlijke folies zijn plat en opgespannen. Martin Logans stralen alleen rond af in de breedte (cilindervormig) en ook de folie loopt rond en kan alleen in hoogterichting zijn opgespannen.

An inability to grasp science is no argument against it....