Auteur Topic: luister ervaring met de Martin Logan Aerius  (gelezen 19665 keer)

siep

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 26
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #30 Gepost op: 27 mei 2016, 10:29:53 »
Ik moet zeggen dat ik de Quad ESL altijd zeer overtuigend heb vinden klinken. Bij
Magnepans heb ik goede en minder goede ervaringen. Ik mis vaak een goede plaatsing. Martin Logan ken ik eigenlijk niet zo.  Ben benieuwd hoe de integratie van laag met de vliezen is. Wel vind ik een ESL kameronvriendelijk. Ik denk ook wel dat de dynamische speaker niet minder hoeft te zijn wat vroeger anders lag.
Het hangt er van af hoe ver je van de speakers af zit denk ik,ov er het laag hoef je je geen zorgen te maken denk ik, bij de grotere types is de afbeelding in de hoogte denk ik nog mooier, mijn luisterruimte is 25 vierkante meter

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #31 Gepost op: 27 mei 2016, 11:43:59 »
Afbeelding in de hoogte heb ik altijd vraagtekens bij vanwege het ontbreken van op-neer microfoons en UP DOWN regelaars op mengpanelen.
An inability to grasp science is no argument against it....

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #32 Gepost op: 27 mei 2016, 16:36:36 »
Qua localisatie voegt het inderdaad niet iets toe. het voordeel lijkt me dat je veel membraamoppervlakte hebt en daardoor veel lucht in beweging kunt brengen.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2016, 16:38:31 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #33 Gepost op: 27 mei 2016, 17:02:39 »
Afbeelding in de hoogte heb ik altijd vraagtekens bij vanwege het ontbreken van op-neer microfoons en UP DOWN regelaars op mengpanelen.

Waarmee je bedoelt dat er geen hoogte afbeelding is maar alleen een (dunne) streep van links naar rechts ?
Bij sommige opnames/speakers krijg ik toch wel degelijk een idee van hoogte omdat ik dan de zanger(es) voor me 'zie' staan.
Alles illusie ?
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #34 Gepost op: 27 mei 2016, 17:54:00 »
Naar mijn idee wel.
An inability to grasp science is no argument against it....

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #35 Gepost op: 27 mei 2016, 18:10:20 »
Kamer invloeden ? Maar grappig iets is bv dat mensen bij mij huis een andere plaatsing ervaren. De een achter de speakers, de ander er tussen en de laatste groep er iets voor.

Grappig toch.

Hoogte ervaar ik hier te weinig bij andere sets heb ik achteraf wel eens nekpijn gekregen.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #36 Gepost op: 27 mei 2016, 18:20:52 »
Afbeelding in de hoogte heb ik altijd vraagtekens bij vanwege het ontbreken van op-neer microfoons en UP DOWN regelaars op mengpanelen.

Bij sommige opnames/speakers krijg ik toch wel degelijk een idee van hoogte omdat ik dan de zanger(es) voor me 'zie' staan.
Alles illusie ?

Ik denk zeker dat onder goede akoestische omstandigheden hoogte is waar te nemen. Ik heb ook de idee dat de ene  opname meer hoogte info geeft dan de ander. Ik vind dat toch redelijk belangrijk.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2016, 19:48:52 door Carl »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #37 Gepost op: 27 mei 2016, 18:31:20 »
Hoe wordt die hoogte-informatie dan verkregen en in een tweekanaalsopname weggeschreven?

99% van de luidsprekers heeft overigens wél een frequentieafhankelijk ongelijk afstraalgedrag naar onder en boven. Hierdoor krijg je hoogte-indrukken maar die worden veroorzaakt door interactie tussen luisterruimte en luidspreker en liggen geenszins vast in de kwaliteit van de opname maar wel in de frequentie-inhoud van de muziek.
An inability to grasp science is no argument against it....

siep

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 26
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #38 Gepost op: 27 mei 2016, 18:59:08 »
het mag dan feitelijk wel een illusie zijn,maar als er mbt de beleving iets bij je gebeurt, is het voor de persoon in kwestie toch echt?

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #39 Gepost op: 27 mei 2016, 19:28:04 »
Een stereo opname bestaat uit 2 kanalen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen links en rechts (links en rechts kunnen beiden het resultaat zijn van meerdere opnames/samenvoegingen/enz). Maar 2 kanalen, links en rechts, maken het stereobeeld. Meer dan dat is er niet. Diepte en hoogte en plaatsing krijgen nogal vaak wat mooie verhaaltjes toegedicht maar een stereopname beweegt van links naar rechts (dus inderdaad een streep) waarbij mono precies in het midden zit. That's it.. :)

Als er al werkelijk sprake is van verticale verschillen (door niet coaxiale luidsprekers of ruimteinvloeden) dan is dat incorrecte reproductie van een stereo signaal.

Dat klinkt heel simpel/saai, maar een correct stereobeeld kan een heel dynamische beleving geven en meer dimensies ('diepte') lijken te hebben dan het werkelijk heeft. Wanneer een vocale opname bijvoorbeeld heel dichtbij (droog) opgenomen wordt en later ineens verder weg met meer galm van de ruimte waarin opgenomen wordt, dan associeren we die galm met ruimtelijkheid (en nemen we 'ruimtelijkheid'  mee onze subjectieve beleving). Galm impliceert namelijk in 'real life' dat er reflecties binnen een ruimte zijn. Dergelijke associaties zorgen ervoor dat we geluid beleven zoals we het beleven.

Associaties van verschillende personen zijn niet perse hetzelfde. Beleving dus ook niet :)

het mag dan feitelijk wel een illusie zijn,maar als er mbt de beleving iets bij je gebeurt, is het voor de persoon in kwestie toch echt?

Dat zie ik persoonlijk anders. Als iets echt lijkt, wil dat mi niet zeggen dat datgene ook echt is.  Wanneer iemand een konijn uit een lege hoed trekt, betekent dat niet dat die persoon kan toveren.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2016, 01:22:20 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #40 Gepost op: 31 mei 2016, 19:42:25 »
Dat zie ik persoonlijk anders. Als iets echt lijkt, wil dat mi niet zeggen dat datgene ook echt is.  Wanneer iemand een konijn uit een lege hoed trekt, betekent dat niet dat die persoon kan toveren.

[/quote]j

Je kan goocheltruccen op twee manieren beleven:

- nuchter kijken wat achter de truc zit.
- je mee laten slepen door de illusie.

Tijdens de voorstelling begin ik altijd met twee en na de voorstelling geniet ik van een.

Jouw verdere bijdrage vind ik erg interessant. Mijn ervaring is toch echt dat ik verschillen in hoogteafbeelding waarneem bij verschillende opnamen. Maar gezien mijn manier van beleven zou ik me best kunnen laten meeslepen in de illusie.

« Laatst bewerkt op: 31 mei 2016, 19:45:10 door Carl »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #41 Gepost op: 31 mei 2016, 19:58:15 »
Die manoer van beleven voorkomt ook dat je bij tv kijken steeds denkt dat het maar een plat vlak is. Het kan echter geen kwaad je dit feit te realiseren
An inability to grasp science is no argument against it....