Auteur Topic: luister ervaring met de Martin Logan Aerius  (gelezen 19670 keer)

siep

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 26
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #15 Gepost op: 14 maart 2016, 12:19:49 »
Juist, goed om te weten, wat is overigens jullie mening over het hybride karakter van de martin logans? Ik ervaar wat meer push in het laag, de integratie tussen de woofer en electrostaat is mi voortreffelijk.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #16 Gepost op: 14 maart 2016, 12:20:07 »
Gaat een electrostaat minder lang mee dan een "gewone" LS dan??
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #17 Gepost op: 14 maart 2016, 12:24:22 »
Ik heb de luidsprekers waar jij op doelt beluisterd in vries.....  Ze kwamen daar mijns inziens absoluut niet tot hun recht.... Toen ik dit daar aangaf. Zeiden ze me, dat dit aan een nog niet kloppend akoestiek geheel van de luisterruimte te wijden was.... Ik vond wat ik eruit op kon maken toen wel erg open en eerlijk klinken.... Of het in een passende  ruimte mijn ding zou zijn zou ik niet durven zeggen....... Maar aangezien bij mij het optische gedeelte ook meetelt denk ik van niet ;)
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2016, 12:25:56 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

siep

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 26
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #18 Gepost op: 14 maart 2016, 12:24:59 »
De luidspreker op zichzelf niet, maar de folies in de wat oudere types van bijv audiostatic verouderden in de loop van de tijd en moesten dan vervangen worden, een redelijk kostbaar iets, rond de 500 of 750 euro, ik hoorde dat in moderne versies van de mylar folies deze coating niet verandert.Jouw waarneming klopt, hier bij mij zijn ze super hoor, beter dan in de winkel
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2016, 12:26:40 door siep »

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #19 Gepost op: 14 maart 2016, 12:26:48 »
De luidspreker op zichzelf niet, maar de folies in de wat oudere types van bijv audiostatic verouderden in de loop van de tijd en moesten dan vervangen worden, een redelijk kostbaar iets, rond de 500 of 750 euro, ik hoorde dat in moderne versies van de mylar folies deze coating niet verandert.

Helder bedankt :)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #20 Gepost op: 14 maart 2016, 16:31:04 »
Plaats anders wat foto's van je set in het topic ' Sets van onze leden '.
Ben wel nieuwsgierig naar de rest.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

morca

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 51
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #21 Gepost op: 14 maart 2016, 21:14:31 »
Van de luidsprekers die ik in mijn meer dan 40 jarige audiobestaan heb gehad zijn uiteindelijk het luisteren naar muziek via electrostaten favoriet gebleken.
Het aanschaffen van nieuwe speakers van dit type bleek een groot deel van mn leven een te begrotelijke uitgave.Een jaar of 5 geleden kon ik van een audio kennis een paartje Audiostaics es-50 overnemen die gereviseerd waren, hier een tijd met veel plezier naar geluisterd,weinig kritiek van mijn kant echter, voor het laag moest ik een subwoofer aansluiten, een budget ding dat in mijn oren niet snel genoeg was tov de electrostaten. deze dus weer verkocht een poos met diverse andere speakers gespeeld, allemaal prima speakers hoor, maar miste het specifieke transparante snelle midden en hoog van de electrostaten. 2 jaar geleden zag ik bij mij in de buurt een set audiostatic  es-100 op marktplaats, optisch nog in mooie staat, de prijs was laag, maar de eigenaar zei al dat ze over niet al te lange tijd voor revisie in aanmerking kwamen, ze klonken ook nu weer uitstekend, maar dat revisiemoment kwam sneller dan ik had gehoopt, de versterker moest steeds verder open om nog acceptabele klanken voort te brengen. Goed een jaar geleden de audiostatics tegen de muur gezet in afwachting van revisie.Speelde ondertussen met een set open baffle speakers, ook mooi, maar niet helemaal je van het voor mij.

Bij een audio winkel in Vries,
drenthe  stonden al een maandje of zo een set Martin logan Aerius , een hybride elctrostaat te koop, hierover een flink aantal reviews gelezen, die allemaal erg positief waren.Ik kende de merknaam wel,maar trok zaterdag de stoute schoenen aan om deze speakers te beluistteren vond ze erg mooi klinken, alles was er. ook de integratie tussen de dynamische bas speaker en de electrostaat was volgens mij prima in orde,verder alles wat een electrostaat zo mooi doet klinken, heb ze dus aangeschaft en gisteren een goot deel van de dag naar muziek geluisterd. Ze klinken volgens mij beter dan ik me van de audiostatics kan herinneren.Ondanks dat het een al wat ouder type is, zien ze nog smetteloos uit.De speakers zijn 1.40 hoog, 27 cm breed en van onder 35 cm diep.De basspeaker is 8 inch in een gesloten kast van 20 liter.Dit zijn by far de best klinkende speakers die ik heb gehad. De Audiostatics kunnen naar marktplaats.Ik beluister de speakers met een Yamaha as-500, een eenvoudige maar goede versterker, die aan 4ohm 2 maal 120 watt levert, de versterker heeft totaal geen moeite de martin logans die nominaal 4 ohm zijn, de yamaha wort niet eens lauw.Voorlopig denk nog niet aan dure versterker. Acoustische instrumenten klinken erg realistisch,vooral pianomuziek, die ik graag beluister is op electrostaten mi niet te overtreffen, evenals stemmen.Het stereobeeld is ook voortrefelijk,scheiding der instumenten,plaatsing daarvan in de ruimte.Echter slechte opnames klinken ook genadeloos slecht, maar dat doen ze ongetwijfeld bij alle goede speakers.De folies bij de martin logans zijn nog uitstekend en dat hoor je.Kortom, ik denk dat veel beter alleen haalbaar met een onevenredig hoge investering.De wet van de verminderde meeropbrengst.Ik ben zeer content met de speakers.
Mooie speakers  mzk mzk
Hier ga je geen spijt van krijgen

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #22 Gepost op: 14 maart 2016, 22:38:00 »
Ik ben ook enthousiast over vliezen, maar die kamerschermen hebben een nog lagere WAF dan de redelijk forse Pencils die nu in de kamer staan. Die transparantie in het geluid:fantastisch.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #23 Gepost op: 15 maart 2016, 07:50:32 »
Mijn maatje overweegt vliezen aan te schaffen. 
Binnenkort maar eens uitgebreid luisteren.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #24 Gepost op: 15 maart 2016, 09:46:53 »
Bij Quads komt de betere afstraling niet door het gebogen front maar door de sequentiele (vertraging) aansturing van concentrische electroden die voor een bolvormige afstraling zorgen.
De eigenlijke folies zijn plat en opgespannen. Martin Logans stralen alleen rond af in de breedte (cilindervormig) en ook de folie loopt rond en kan alleen in hoogterichting zijn opgespannen.

Dank voor de juiste verklaring.

Mark :)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #25 Gepost op: 24 maart 2016, 23:42:19 »
Mooie speakers! Zal vast genieten zijn! :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Mrgiorgio

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 3
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #26 Gepost op: 16 mei 2016, 17:15:11 »
Ik ben zelf ook op zoek naar een stel ML's. Zeker na jouw enthousiaste verhaal.
Kan je aangeven hoe groot ongeveer je kamer is? Mijn ruimte is ongeveer 10x5m, dus ik zat me af te vragen of een 8" woofer en 1.40m hoog dan wel voldoende is.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #27 Gepost op: 19 mei 2016, 19:57:09 »
Ik moet zeggen dat ik de Quad ESL altijd zeer overtuigend heb vinden klinken. Bij
Magnepans heb ik goede en minder goede ervaringen. Ik mis vaak een goede plaatsing. Martin Logan ken ik eigenlijk niet zo.  Ben benieuwd hoe de integratie van laag met de vliezen is. Wel vind ik een ESL kameronvriendelijk. Ik denk ook wel dat de dynamische speaker niet minder hoeft te zijn wat vroeger anders lag.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #28 Gepost op: 19 mei 2016, 20:47:01 »
Ik moet zeggen dat ik de Quad ESL altijd zeer overtuigend heb vinden klinken. Bij
Magnepans heb ik goede en minder goede ervaringen. Ik mis vaak een goede plaatsing. Martin Logan ken ik eigenlijk niet zo.  Ben benieuwd hoe de integratie van laag met de vliezen is. Wel vind ik een ESL kameronvriendelijk. Ik denk ook wel dat de dynamische speaker niet minder hoeft te zijn wat vroeger anders lag.
Wat is er dan veranderd Carl waardoor de dynamische speaker nu niet minder meer hoeft te zijn en waardoor het vroeger anders was ?

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: luister ervaring met de Martin Logan Aerius
« Reactie #29 Gepost op: 25 mei 2016, 10:24:53 »
Ik denk dat er toch wel veel ontwikkeling is geweest Jan. Vroeger stond de Quad ESL  op eenzame hoogte en dat is niet meer. Ik heb bijvoorbeeld nu een paar JMR Orfeo Suprême V2 te leen en de dubbele bandtweeter is toch wel erg verfijnd om het over de rest maar niet te hebben.