Auteur Topic: Ik (Proximus) ga op bezoek bij Hififreak en ik neem mee ....mijn eigen speakers.  (gelezen 10042 keer)

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Ja, inderdaad, en hier is mijn verslag.

Woordje vooraf: Bereid je voor op een lang epistel...

Een week of twee geleden besloot ik Hififreak te mailen met de vraag wanneer hij een gaatje in zijn agenda had om bezoek te ontvangen. Het was al weer sinds de zomer dat we elkaar bij mij thuis hadden ontmoet en dus hoog tijd. We kwamen uit op 29 december, vandaag dus.

Vorige week zondag ontving ik een PB van hem met een uitzonderlijk verzoek: Zou je thuis een aantal nummertjes uit willen zoeken en die aandachtig beluisteren op je B&W DM4 speakers. En ook op de Yamaha NX-E800. Vervolgens breng je de 29e de DM4's mee en beluisteren we dezelfde muziek hier. De Yamaha's zijn hier ook voorhanden dus die hoef je niet mee te brengen. Hoe lijkt je dat? Ik heb me even achter de oren gekrabt wat daar de bedoeling van kon zijn maar er vervolgens mee ingestemd omdat het me wel interessant leek.

Ik ben dus Tweede Kerstdag maar eens in het CD rek gedoken om een aantal nummers uit te zoeken en kwam uit op een aantal artiesten en tracks die ik heel veel draai of gedraaid heb. Ik ken ze dus goed. Mijn lijstje:

  • Bach - Cello Suite No. 1 in G Major BWV1007
  • Andreas Vollenweider - Mandragora
  • Seal - It's a man's man's world
  • Pink Floyd - Wish you were here
  • The XX - Shelter

Dat leek me wel een interessante mix met van alles wat.

Vanmorgen heb ik thuis de tracks nog éénmaal beluisterd en ben vervolgens tegen het middaguur in de auto gestapt en met DM4's, CD-tjes en een flesje wijn voor de gastheer afgereisd naar het midden des lands alwaar onze aller Hififreak resideert. ;D

Bij aankomst stond hij me met een grote grijns op zijn gezicht in de deuropening op te wachten. Ook Vrouwe Hififreak was aanwezig en het was een hartelijk weerzien. Ik werd getrakteerd op koffie met gebak en daarna was het tijd voor waar ik voor gekomen was, de luistertest.

Tot zover de inleiding, bent u er nog?

In de luisterruimte stonden de audio-set en Yamaha speakers al opgesteld. Ook mijn DM4's werden daarop aangesloten en het luisteren kon beginnen. De nummertjes passeerden de revue in de volgorde zoals hierboven genoemd. Eerst op de DM4's en vervolgens op de Yamaha NX-E800's. Tijdens het beluisteren heb ik aantekeningen gemaakt van mijn belevenissen. Die zal ik hier gewoon neerzetten om er vervolgens mijn conclusie aan te verbinden.

Track 1:
DM4 - Veel rust, meer dan thuis. Ik hoor de opname ruimte ipv de luisterruimte.
Yamaha - Minder "body" dan de DM4, verder hetzelfde. Ligt dat aan het formaat van de speakertjes?

Track 2:
DM4 - Glashelder, klinkt mooi door. Meer detail dan thuis.
Yamaha - Hoog is iets scherper dan de DM4's.

Track 3:
DM4 - Rechterkanaal kraakt even door een rammelende zekering. Repareren! Verder prima weergave. Lekkere bas.
Yamaha - Toch weer minder "body", hoog scherper maar alles superstrak.

Track 4:
DM4 - Rust en ruimte, veel detail
Yamaha - Zelfde verhaal, opname klinkt wat beter door.

Track 5:
DM4 - Veel rust
Yamaha - Superstrak

Goed..., dan moet ik daar een interpretatie aan geven en tot een conclusie komen. Ik denk dat er maar één conclusie mogelijk is.

Ten eerste heb ik genoten van mijn eigen speakers. Er waren eigenlijk geen verrassingen op het gebied van de gebruikte "materialen". Ik weet wat ze kunnen en dat deden ze ook. Daar was dus niets anders aan. Dat kan ook niet want ze zijn wat ze zijn, met hun eigen specificaties, karakter en ook beperkingen. Nee..., de grote verrassing kwam van de luisterruimte zelf.

Het verschil dat ik vandaag heb opgemerkt werd namelijk overduidelijk veroorzaakt door de akoestiek van de luisterruimte. Mijn eigen luisterruimte is verre van ideaal en het verbeteren van de akoestiek staat al geruime tijd bovenaan mijn prioriteitenlijstje. De rust, ruimte en het doorklinken van instrumenten zoals ik vanmiddag bij Hififreak heb mogen ervaren is prachtig en dat heb ik thuis gewoon niet. Thuis "verzuipt" dat op zeker moment (lees: volume) in staande golven en echo. Ik kan dus bijvoorbeeld niet zo luid spelen als we vanmiddag bij Hififreak even hebben gedaan.

Dan nog iets anders. Mijn XTZ versterker is nieuw ruim 4,5 keer zo duur als de Sony versterker die we vanmiddag voor deze test hebben gebruikt. Wellicht is mijn versterker dus technisch beter en stabieler dan de Sony, alleen al omdat er betere materialen zijn gebruikt. Ik zeg dus niet dat dat zo is, maar ik kan het me wel voorstellen. Toch was het eindresultaat bij de goedkope Sony veel beter. Waarom? De akoestiek van de luisterruimte is van enorme invloed! Mocht iemand die op het punt staat een splinternieuwe, peperdure hifiset aan te schaffen dit lezen, wacht daar nog even mee en investeer een deel van je budget eerst in de akoestiek. Koop daarna pas wat je maar wil. Met alleen een dure set kom je er niet, sorry..., nooit!

Na deze uiterst serieuze zaken was er nog een experiment ter leringh ende vermaeck...

Hififreak nam twee setjes (!!!) van de Yamaha NX-E800 en sloot die aan, gestapeld. Twee links en twee rechts opelkaar. De Yamahaatjes die, zoals boven eerder vermeld, wat aan "body" leken te missen hadden in deze opstelling opeens veel meer power dan je zou verwachten. Een geweldige ervaring, letterlijk en figuurlijk.

Vervolgens was er nog wat tijd voor een versnapering en een goed gesprek. Daarna keerde ik huiswaarts alwaar een groot dampend bord nassi en een koel biertje op me stonden te wachten om me te helpen bij het verwerken van de opgedane kennis en ervaringen. Het was me het dagje wel weer.

Rest mij Hififreak en zijn wonderschone prinses te danken voor de hartverwarmende gastvrijheid, het luisterend oor en de vele, vele, gaven die ik mee terug mocht nemen naar mijn koninkrijk.

Groet,
André

Bericht een eigen topic gegeven.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2012, 08:55:15 door Hififreak »

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Re: Ik ga op bezoek bij Hififreak en ik neem mee..........mijn eigen speakers.
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2012, 06:32:29 »
Heel leuk verslag om te lezen André! Wat je schrijft is ook heel herkenbaar voor mij. Tijdens ons bezoek aan huize Freak hebben we ook naar diverse "goedkope" sets geluisterd, welke allemaal zeer goed klonken. Ik deel je conclusie dan ook dat de luisterruimte / akoestiek een van de meest essentiële onderdelen is om een set goed te laten klinken. Aangezien wij op het punt staan te verhuizen is dit iets waar ik ook over na moet gaan denken bij het opnieuw positioneren van de set. Ik ga er een topic over aanmaken, zodat we onderling ideeën, suggesties en tips kunnen uitwisselen over het verbeteren / optimaliseren van de akoestiek / luisterruimte.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.161
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Ik (Proximus) ga op bezoek bij Hififreak en ik neem mee ....mijn eigen speakers.
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2012, 09:05:05 »
Het was inderdaad een gezellig treffen, waarbij de hobby weer centraal mocht staan.
Tevens bedankt voor de goede gaven.

Ik ben geen fotograaf maar heb toch geprobeerd het enigszins te visualiseren en achteraf kom je erachter dat het meer had kunnen zijn.   ;)


De set: B&W DM4 en Sony apparatuur.


B&W DM4 en Yamaha gezusterlijk bijeen.


De Tower of Power: gestapelde Yamaha's.

En m.b.t. het laatste: Graag gedaan!

Groet,

Hififreak


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Ik (Proximus) ga op bezoek bij Hififreak en ik neem mee ....mijn eigen speakers.
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2012, 10:07:22 »
Leuk verslag.
Weer blijkt maar eens dat een goede acoustiek zeer belangrijk is om ten volle van je set te kunnen genieten.
I love vintage.

ADAMaudio

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 193
Re: Ik (Proximus) ga op bezoek bij Hififreak en ik neem mee ....mijn eigen speakers.
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2012, 10:28:26 »
Leuk verslag  :)
Een goede akoestiek is de grootste winst.

Mensen onderkennen dat belang..

“The scientists of today think deeply instead of clearly. One must be sane to think clearly, but one can think deeply and be quite insane.”

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.091
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Ik (Proximus) ga op bezoek bij Hififreak en ik neem mee ....mijn eigen speakers.
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2012, 11:16:19 »
Leuk verhaal om te lezen André. Maar heb je de nummers ook eerst thuis beluisterd? En wat waren daar je bevindingen?

Groet, John
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Eip

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 202
Re: Ik (Proximus) ga op bezoek bij Hififreak en ik neem mee ....mijn eigen speakers.
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2012, 11:21:56 »
Leuk verslag, met inhoud.  ;D
Marantz SR5023
Elac BS203.2
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT167

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Ik (Proximus) ga op bezoek bij Hififreak en ik neem mee ....mijn eigen speakers.
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2012, 11:59:29 »
Leuk verslag André :)
ADAM    Bryston     DENON

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Ik (Proximus) ga op bezoek bij Hififreak en ik neem mee ....mijn eigen speakers.
« Reactie #8 Gepost op: 30 december 2012, 12:04:22 »
Zoals als je wel weet John ligt het voor mij, zoals gezegd, niet aan de gebruikte spullen. In mijn huiskamer doen de vrij kale wanden lekker hun eigen deuntje mee. Dan "verzuipt" de ene noot in de reflectie of echo van de voorgaande. Hoe harder je speelt, hoe erger het wordt. Bij HF was dat effect totaal afwezig waardoor alle elementen in de muziek lekker naar voren komen. Je kunt je dan echt focussen op een bepaald onderdeel. En je ervaart rust en ruimte om te genieten van de muziek.

Ik heb me echt voorgenomen voorlopig geen hifi-spullen meer te kopen. Eerst verdiend de luisterruimte aandacht. Al het andere is zinloos. En ik denk eerlijk gezegd dat dat niet alleen voor mijn huiskamer geldt maar voor bijna elke doorzon-woning-luisterruimte in Nederland.

Rest mij dus nog dit: Huisvrouwen van Nederland, verenigt U en helpt Uw echtgenoot bij het vinden van een gezamenlijk acceptabel oplossing.

 ;D ;D ;D

Leuk verhaal om te lezen André. Maar heb je de nummers ook eerst thuis beluisterd? En wat waren daar je bevindingen?

Groet, John

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Ik (Proximus) ga op bezoek bij Hififreak en ik neem mee ....mijn eigen speakers.
« Reactie #9 Gepost op: 30 december 2012, 14:14:47 »
Het moge duidelijk zijn dat de akoestiek een set kan maken en breken. Ik zit al een geruime tijd met mijn spullen op een zolderkamer en mijn ervaring is, dat de akoestiek op die plek heel wat gunstiger is dan de akoestiek in mijn woonkamer, voorzien van een harde laminaatvloer en harde muren. Op zolder zou ik overigens ook nog wel wat winst kunnen maken v.w.b. de demping van het laag, maar zoals het nu klinkt kan ik er prima mee leven. Deze ervaring had ik overigens al in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Een zoon van mijn toenmalige hifi-vriend kocht een eenvoudig setje voor zijn zolderkamer en we stonden toen al paf van het resultaat in vergelijk met de weergave van de zogenaamde high-endsets in onze woonkamers. Zo beluisterde ik in die tijd bij een kennis van mijn voornoemde vriend een paar Cabasse Galiote luidsprekers op een 300B buizenbak in een garage die was omgebouwd tot luisterruimte. De garage was v.w.b. de akoestiek zo goed mogelijk getuned, waarbij het o.a. ging om vloer-en wandkleden die tot op de centimeter nauwkeurig waren gepositioneerd. Kortom er zaten weken research in het tunen van deze ruimte. Het resultaat was gewoonweg verbluffend en het leek of er een paar enorme luidsprekers stonden te spelen, terwijl de Galiotes maar hele bescheiden afmetingen hebben. Eénmaal thuis zette ik ter vergelijking een audiofiel CD'tje op en het eindresultaat op mijn, jawel, Cabasse Galiote luidprekers kwam in de verste verte niet in de buurt van de eerder genoemde Cabase luidsprekers, ondanks het feit dat er een hele stevige eindbak ( 2 x 160 Watt RMS) achter stond. Zo kocht een kennis van mij ooit in een impuls dezelfde set als die van zijn vriend, omdat de set bij zijn vriend thuis buitengewoon mooi en indrukwekkend klonk. Eenmaal thuis gekomen met zijn nieuwe aankoop kreeg mijn kennis de teleurstelling van zijn leven. Dezelfde set klonk in zijn woonkamer ronduit teleurstellend en de set had niets gemeen met de uitstekende kwaliteiten van de set van zijn vriend.


Cabasse Galiote

300B

versus:


Cabasse Galiote
« Laatst bewerkt op: 30 december 2012, 14:32:58 door Audiofreak »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.161
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Ik (Proximus) ga op bezoek bij Hififreak en ik neem mee ....mijn eigen speakers.
« Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2014, 21:40:21 »
Binnenkort is Paul aan zet! 

Uh, aan de beurt.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.805
  • Doet mij maar buisjes
Re: Ik (Proximus) ga op bezoek bij Hififreak en ik neem mee ....mijn eigen speakers.
« Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2014, 21:45:15 »
Binnenkort is Paul aan zet! 

Uh, aan de beurt.   ;)
U mag een data prikken, graag via een pmetju maar bv as zaterdag is een optie.  ;D

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.161
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Ik (Proximus) ga op bezoek bij Hififreak en ik neem mee ....mijn eigen speakers.
« Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2014, 21:45:58 »
Ik zal u binnenkort per PM benaderen.    ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.