Auteur Topic: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!  (gelezen 107336 keer)

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #255 Gepost op: 19 november 2014, 11:29:34 »
Mijn luidsprekers gaan tot 40 Hz, niet al te laag en geven geen problemen daarin. Ben ook niet zo'n laag liefhebber. Heb ik ook met livemuziek, de bas wordt overdreven weergegeven.
Ooit een keer in de studio van Han IMF luidsprekers gehoord die volgens zeggen tot 17 Hz gingen. Mij te laag, ik kreeg er hoofdpijn van.
Eens buizen altijd buizen.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #256 Gepost op: 19 november 2014, 12:14:11 »
Een correcte bassweergave tot de gehoorgrens zorgt niet voor problemen. Een ruimte mogelijk wel.

Bij mij is de bass boven met subondersteuning behalve dat hij dieper gaat veel rustiger en minder vermoeiend. Het is geen 'spectakel' maar juist rustige weergave van wat er aan de hand is zonder bombarie.

Als je hoofdpijn krijgt van een correcte basweergave staat hij gewoon (veel) te hard.

« Laatst bewerkt op: 19 november 2014, 12:15:45 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #257 Gepost op: 19 november 2014, 12:57:29 »
Kleuring is killing voor de muziekbeleving.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #258 Gepost op: 19 november 2014, 14:23:55 »
Zo, ik ben de materialen (plankafmetingen) voor de absorbers aan het specificeren. Dan kan ik het binnenkort laten zagen en in elkaar zetten.  :yeah:
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #259 Gepost op: 19 november 2014, 17:40:49 »
Kleuring is killing voor de muziekbeleving.

Onzin, elke speaker in welke ruimte dan ook kleurt,ook die op zolder al heb je ze ook relatief vrij staan.

elke concertzaal kleurt,nee zelfs het clubgebouw de trefpunt kleurt.

En dat is maar goed,wil je geen kleuring? ga in een weiland staan met je set.

bekijk het zo,de surroundset in de trefpunt klonk daar vrij aardig, want dat setje moet je niet in een gewone kamer neerzetten

dat word na 14 dg luisteren pure ergernis,dat is gewoon te veel van het goede,dat komt nooit meer goed,al schaf je ook 4 dsp

kastjes aan.

En trouwens surround of meerkanaalsweergave is niet mijn ding,heb al moeite met het plaatsen van 2 speakers in een

huiskamer.

En dan wat ik hier op dit forum tegen kom kwa plaatsing van speakers,daar draait mijn maag van om.

vooral het rechtoe rechtaan plaatsing van speakers,dus 2mtr uitelkaar en de afstand van de wanden moet zo ver zijn dat je er

met een bromfiets omheen kunt rijden,dat gaat men dan ook nog heilig verklaren,kan het nog erger? :alien: :alien:



Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #260 Gepost op: 19 november 2014, 18:05:28 »
Ik zie een hoop text maar mis de boodschap..
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #261 Gepost op: 20 november 2014, 11:57:57 »
De Boodschap is:

Ik (Bram) weet waar ik over praat en de rest niet.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #262 Gepost op: 20 november 2014, 12:48:52 »
bekijk het zo,de surroundset in de trefpunt klonk daar vrij aardig, want dat setje moet je niet in een gewone kamer neerzetten

dat word na 14 dg luisteren pure ergernis,dat is gewoon te veel van het goede,dat komt nooit meer goed,al schaf je ook 4 dsp

kastjes aan.

Waarom mag er niet aan de 'gewone kamer' getornd worden?

Waarom moet altijd alles aangepast worden behalve de ruimtelijke eigenschap?

Je kan plaatsen en kloten tot je een ons weegt of de bende in de vensterbank zetten

maar dat lost niets op..

 :-*
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #263 Gepost op: 20 november 2014, 21:36:51 »
Ik zie een hoop text maar mis de boodschap..

De boodschap heb jij donders goed begrepen mav maar jij gaat dat bestrijden en haalt daarbij alles uit de kast

om je gelijk te te halen.maar dat geeft niet,ik weet daar mee om te gaan. :afro:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #264 Gepost op: 20 november 2014, 23:22:12 »
Bram, als jij zegt dat elke ruimte kleurt, dan heb je in zoverre gelijk dat iedere ruimte van invloed is op het geluidsbeeld dat je op een bepaalde plek in die ruimte ervaart. Elke ruimte kleurt in die zin weer anders, door vorm, afmetingen en aankleding.  Ook de plek van de geluidsbron (luidsprekers) in de ruimte is daarbij een factor. En dan nog de karakteristiek van de luidsprekers zelf.

Dat betekent dus dat de akoestiek inclusief de plaatsing van speakers wel degelijk van groot belang is. En dat er dus geen standaard oplossingen zijn: wat bij jou goed werkt, kan hopeloos uitpakken bij een ander. En andersom. Kortom, stelligheden over hoe het bij een ander klinkt zonder dat je daar geweest bent, zijn schoten in het duister: je raakt waarschijnlijk kant noch wal. 
 

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #265 Gepost op: 21 november 2014, 08:59:56 »
wat bij jou goed werkt, kan hopeloos uitpakken bij een ander. En andersom. Kortom, stelligheden over hoe het bij een ander klinkt zonder dat je daar geweest bent, zijn schoten in het duister: je raakt waarschijnlijk kant noch wal.

helemaal mee eens. Er zijn zoveel factoren dat je maar heel beperkt uitspraken kan doen op basis van een foto. De frequenties waarbij de staande golven voorkomen zijn niet te voorspellen (het effecte van de geluidsabsorptiecoefficient van alle objecten samen is maar beperkt te voorspellen). Over de klank van bepaalde speakers in die ruimte en over de invloeden daarop van de gekozen plaatsing kun je eigenlijk niets zeggen zonder het te ervaren. Als je uitspraken wil doen zonder er te zijn geweest moet je minimaal alles modelleren.. Nu heb ik niet echt het idee dat dat voorafgaat aan de uitspraken van onze Bram.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #266 Gepost op: 21 november 2014, 18:39:33 »
En dan wat ik hier op dit forum tegen kom kwa plaatsing van speakers,daar draait mijn maag van om.

vooral het rechtoe rechtaan plaatsing van speakers,dus 2mtr uitelkaar en de afstand van de wanden moet zo ver zijn dat je er

met een bromfiets omheen kunt rijden,dat gaat men dan ook nog heilig verklaren,kan het nog erger? :alien: :alien:

Je maag en een eventuele gemotoriseerde vervoersmiddelen buiten beschouwing gelaten, neemt het niet weg dat de genoemde opstelling heel goed klinken kan.

Tja, 'heilig verklaren' is iets wat men beter aan jou overlaten kan, of is het toch anders?

Groet, Mark ::)

Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300