Auteur Topic: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!  (gelezen 107334 keer)

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #30 Gepost op: 30 december 2012, 19:39:29 »
Ziet er goed uit! 12 lijsten isoleren houd je ook wel even van de straat  ;D
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #31 Gepost op: 30 december 2012, 19:41:52 »
Mooi hè, Richard. Ik kijk er naar uit.

Krijg je er ook wielen bij voor onder je huis?

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #32 Gepost op: 30 december 2012, 19:42:28 »
Ziet er goed uit! 12 lijsten isoleren houd je ook wel even van de straat  ;D
Mwa, één regenachtige zondagmiddag...

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #33 Gepost op: 30 december 2012, 20:09:05 »
Mooi hè, Richard. Ik kijk er naar uit.

Krijg je er ook wielen bij voor onder je huis?

Nee niet echt maar goed smaken verschillen
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Ruud

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 132
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #34 Gepost op: 30 december 2012, 21:08:17 »
Ik heb eigenlijk niets aan de akoestiek gedaan, behalve bij aankoop van meubels rekening houden met wat demping dus een flink stoffen bankstel, een grote platenkast die gevuld ook voor verstrooiing zorgt en de speakers natuurlijk zonder concessies opgesteld. De effectieve oppervlakte van de l-kamer is 5x7.3m met een pootje van 1,2x3.6m en uiteraard staan de speakertjes in de lengterichting, met achter en opzij een ruimte van ongeveer 1.2m.
Wie met andersmans oren luistert...bedriegt zichzelf

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #35 Gepost op: 30 december 2012, 21:32:17 »
Geld dit eigenlijk ook voor een gesloten LS systeem dat je LS het beste +/- 1 meter van de achterwand kunnen staan?

Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Ruud

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 132
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #36 Gepost op: 30 december 2012, 22:04:54 »
Geld dit eigenlijk ook voor een gesloten LS systeem dat je LS het beste +/- 1 meter van de achterwand kunnen staan?
In mijn situatie met een gesloten Translator Reference absoluut een feit en ik denk dat het voor de meeste speakers wel opgaat.
Wie met andersmans oren luistert...bedriegt zichzelf

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #37 Gepost op: 30 december 2012, 22:34:28 »
Mijn luisterruimte is volgepropt met steenwol. Lekker direct geluid en lekker warm :afro:
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #38 Gepost op: 30 december 2012, 22:42:37 »
Geld dit eigenlijk ook voor een gesloten LS systeem dat je LS het beste +/- 1 meter van de achterwand kunnen staan?
In mijn situatie met een gesloten Translator Reference absoluut een feit en ik denk dat het voor de meeste speakers wel opgaat.

Helder dankje!!
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #39 Gepost op: 01 januari 2013, 11:54:40 »
Hoewel die absorber panelen een prima oplossing bieden, mits juist geplaatst, zien ze er natuurlijk niet uit. Ik weet van de "directie" hier dat ik die niet maar zo op de muren hoef te kwakken. Daarom leek het mij een mooie oplossing ze achter een canvasprint te verbergen.

Ik heb van haar begrepen dat dat een acceptabel idee is...  ;)

Je had het niet beter kunnen zeggen.  ;)

Het idee wat voor nu op de meeste "steun" kan rekenen is het ophangen van een gordijn in dezelfde kleur als de muur achter de bank. (Een beetje zoals A.B.D.O.N. het gedaan heeft achter zijn luidsprekers)

ik heb veel akoestische maatregelen genomen, maar de lyngdorf RP doet het meest.

« Laatst bewerkt op: 01 januari 2013, 11:56:12 door a.b.d.o.n. »
Over mijn smaak valt te twisten

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #40 Gepost op: 01 januari 2013, 12:07:53 »
Hoewel die absorber panelen een prima oplossing bieden, mits juist geplaatst, zien ze er natuurlijk niet uit. Ik weet van de "directie" hier dat ik die niet maar zo op de muren hoef te kwakken. Daarom leek het mij een mooie oplossing ze achter een canvasprint te verbergen.

Ik heb van haar begrepen dat dat een acceptabel idee is...  ;)

Je had het niet beter kunnen zeggen.  ;)

Het idee wat voor nu op de meeste "steun" kan rekenen is het ophangen van een gordijn in dezelfde kleur als de muur achter de bank. (Een beetje zoals A.B.D.O.N. het gedaan heeft achter zijn luidsprekers)

ik heb veel akoestische maatregelen genomen, maar de lyngdorf RP doet het meest.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw bevindingen over de gordijnen achter je luidsprekers. Zou je kunnen vertellen wat je zoal hebt gedaan om de akoestiek te verbeteren? (behoudens de Lyngdorf uiteraard  ;) )
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #41 Gepost op: 01 januari 2013, 12:42:49 »
Hoewel die absorber panelen een prima oplossing bieden, mits juist geplaatst, zien ze er natuurlijk niet uit. Ik weet van de "directie" hier dat ik die niet maar zo op de muren hoef te kwakken. Daarom leek het mij een mooie oplossing ze achter een canvasprint te verbergen.

Ik heb van haar begrepen dat dat een acceptabel idee is...  ;)

Je had het niet beter kunnen zeggen.  ;)

Het idee wat voor nu op de meeste "steun" kan rekenen is het ophangen van een gordijn in dezelfde kleur als de muur achter de bank. (Een beetje zoals A.B.D.O.N. het gedaan heeft achter zijn luidsprekers)

ik heb veel akoestische maatregelen genomen, maar de lyngdorf RP doet het meest.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw bevindingen over de gordijnen achter je luidsprekers. Zou je kunnen vertellen wat je zoal hebt gedaan om de akoestiek te verbeteren? (behoudens de Lyngdorf uiteraard  ;) )

Ik had eerst een lange woonkamer met weinig akoestische maaregelen (een wollen kleed, wat massieve meubels, wat gewone gordijnen, een boekenkast in de lengterichting, één akoestisch paneel). De luidsprekers stonden wel vrij. Het klonk nergens naar.

Ik heb daarna mijn woonkamer verbouwd van een rechthoekige kamer naar een L vorm. De luidsprekers staan nu op de korte kant van de kamer, die zo'n 8 meter diep is. De luidsprekers staan 90 tot 100 cm uit de hoeken en een kleine 2 meter uit elkaar. De luisterpositie is zo'n 2 meter nogwat van de luidsprekers, dus net uit het midden van de 8 meter. De gordijnen zijn van velours, dus een zware stof en hangen van plafond tot vloer. De ruimte erachter is zo'n 17 cm. De luisterplek bestaat uit 2 zware stoffen banken die met de ruggen tegen elkaar staan. Ik heb 2 natuurwollen kleden op de vloer in die 8 meter. Op de wand tegenover de luidsprekers heb ik een vaste boekenkast met achter de rijen boeken ook weer voldoende dode/lege ruimte. De  luidsprekers staan op stenen platen, die op rubber doppen op een van de 2 wollen kleden staan.

Zonder de lyngdorf en met de akoestische maarregelen houd ik laagproblemen. De gordijnen en andere maatregelen veranderen daar niets aan. Wat de akoestische maatregelen wel doen is een rustig geluidsbeeld neerzetten - en ook smaller. Het geluid komt los van de speakers en staat veelal in het midden en niet daarbuiten, en dat laatste betekent volgens mij dat er minder reflecties zijn. Ik had voor de lyngdorf ook aan de zijwanden maatregelen genomen, maar die zijn nu niet meer nodig door de Lyngdorf. Het geluid is niet opdringerig. Stemmen staan goed. Het kan ook wat harder zonder dat het een muur van geluid/lawaai wordt.

Met de lyngdorf verdwijnen laagproblemen. Daarnaast volgt een zeer gedetailleerd geluidsbeeld (exactere plaatsing van instrumenten en diepte-effecten). Ik denk zelf, dat als ik doorgegaan was met het nemen van akoestische maatregelen, zoals een akoestisch plafond en meer diffusers, ik dan uitgekomen was, waar de lyngdorf me nu brengt, maar zonder de laagproblemen aan te pakken. Wil je laagproblemen aanpakken met diffusers dan moeten die heel erg diep zijn. Die prijs betaal ik niet in een woonkamer.

Is dit een vergelijking tussen geen akoestische maatregelen, wel akoestische maatregelen en akoestische maatregelen i.c.m. de lyngdorf waar je iets aan hebt?



Over mijn smaak valt te twisten

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #42 Gepost op: 01 januari 2013, 12:59:19 »
Een heel helder verhaal. Daar kan ik zeker iets mee. Bedankt voor de moeite!  :yeah:
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #43 Gepost op: 01 januari 2013, 13:00:32 »
Een heel helder verhaal. Daar kan ik zeker iets mee. Bedankt voor de moeite!  :yeah:

Ik ben benieuwd wat je gaat doen!
Over mijn smaak valt te twisten

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #44 Gepost op: 01 januari 2013, 15:51:08 »
Zodra ik en mijn wederhelft er uit zijn zal ik het laten weten.  ::)
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A