Hoewel die absorber panelen een prima oplossing bieden, mits juist geplaatst, zien ze er natuurlijk niet uit. Ik weet van de "directie" hier dat ik die niet maar zo op de muren hoef te kwakken. Daarom leek het mij een mooie oplossing ze achter een canvasprint te verbergen.
Ik heb van haar begrepen dat dat een acceptabel idee is...
Je had het niet beter kunnen zeggen.
Het idee wat voor nu op de meeste "steun" kan rekenen is het ophangen van een gordijn in dezelfde kleur als de muur achter de bank. (Een beetje zoals A.B.D.O.N. het gedaan heeft achter zijn luidsprekers)
ik heb veel akoestische maatregelen genomen, maar de lyngdorf RP doet het meest.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw bevindingen over de gordijnen achter je luidsprekers. Zou je kunnen vertellen wat je zoal hebt gedaan om de akoestiek te verbeteren? (behoudens de Lyngdorf uiteraard )
Ik had eerst een lange woonkamer met weinig akoestische maaregelen (een wollen kleed, wat massieve meubels, wat gewone gordijnen, een boekenkast in de lengterichting, één akoestisch paneel). De luidsprekers stonden wel vrij. Het klonk nergens naar.
Ik heb daarna mijn woonkamer verbouwd van een rechthoekige kamer naar een L vorm. De luidsprekers staan nu op de korte kant van de kamer, die zo'n 8 meter diep is. De luidsprekers staan 90 tot 100 cm uit de hoeken en een kleine 2 meter uit elkaar. De luisterpositie is zo'n 2 meter nogwat van de luidsprekers, dus net uit het midden van de 8 meter. De gordijnen zijn van velours, dus een zware stof en hangen van plafond tot vloer. De ruimte erachter is zo'n 17 cm. De luisterplek bestaat uit 2 zware stoffen banken die met de ruggen tegen elkaar staan. Ik heb 2 natuurwollen kleden op de vloer in die 8 meter. Op de wand tegenover de luidsprekers heb ik een vaste boekenkast met achter de rijen boeken ook weer voldoende dode/lege ruimte. De luidsprekers staan op stenen platen, die op rubber doppen op een van de 2 wollen kleden staan.
Zonder de lyngdorf en met de akoestische maarregelen houd ik laagproblemen. De gordijnen en andere maatregelen veranderen daar niets aan. Wat de akoestische maatregelen wel doen is een rustig geluidsbeeld neerzetten - en ook smaller. Het geluid komt los van de speakers en staat veelal in het midden en niet daarbuiten, en dat laatste betekent volgens mij dat er minder reflecties zijn. Ik had voor de lyngdorf ook aan de zijwanden maatregelen genomen, maar die zijn nu niet meer nodig door de Lyngdorf. Het geluid is niet opdringerig. Stemmen staan goed. Het kan ook wat harder zonder dat het een muur van geluid/lawaai wordt.
Met de lyngdorf verdwijnen laagproblemen. Daarnaast volgt een zeer gedetailleerd geluidsbeeld (exactere plaatsing van instrumenten en diepte-effecten). Ik denk zelf, dat als ik doorgegaan was met het nemen van akoestische maatregelen, zoals een akoestisch plafond en meer diffusers, ik dan uitgekomen was, waar de lyngdorf me nu brengt, maar zonder de laagproblemen aan te pakken. Wil je laagproblemen aanpakken met diffusers dan moeten die heel erg diep zijn. Die prijs betaal ik niet in een woonkamer.
Is dit een vergelijking tussen geen akoestische maatregelen, wel akoestische maatregelen en akoestische maatregelen i.c.m. de lyngdorf waar je iets aan hebt?