Auteur Topic: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!  (gelezen 107778 keer)

jaapnr1

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
  • Objectieve reviews bestaan niet... :)
    • Alpha Audio
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #60 Gepost op: 05 februari 2013, 20:26:39 »
Leuk item!

Ik heb onder meer demping geplaatst:

http://www.alpha-audio.nl/2011/08/akoestiek-bij-alpha-audio/

En een foto op doek op een eerste reflectiepunt:

http://www.alpha-audio.nl/2011/06/allkoestiek-foto-op-doek/

En natuurlijk goede luidsprekerplaatsing:

http://www.alpha-audio.nl/2012/05/luidsprekerplaatsing-voor-gevorderden/

Pass Labs X2.5, Van Medevoort PA333 mono's, Lentus Audio Duo, NAD M51, custom HTPC, Art Speak bekabeling en modificaties, aparte groepen  voor analoog en digitaal.

karma

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 37
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #61 Gepost op: 06 februari 2013, 21:39:58 »
Ik ga hier geen kabeltjesdiscussie starten, maar ik vind het opmerkelijk dat je vindt dat met een normale (wat dat ook mag zijn) woninginrichting geen aanvullende akoestische maatregelen nodig zijn, terwijl je anderzijds wel van mening bent dat het de moeite loont om op zoek te gaan naar de best klinkende kabel. Althans, zo vat ik het maar samen.

Zoiets als: de rij-eigenschappen van de meeste auto's zijn ongeveer gelijk, maar het maakt wel uit wat voor merk benzine je erin gooit.


On topic maar weer: bij mij is het de huiskamer, en voor akoestiekverbeterende optimalisaties heb ik geen gelegenheid. De beste 'tweak' voor mij is het optimaal plaatsen van de luidsprekers en de gordijnen dicht.

Zoals ik dan uit je kritische noot begrijp vind jij akoestiek belangrijk, maar doe je er zelf ook niets aan. Ik neem aan dat je desalniettemin toch van muziek kunt genieten.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #62 Gepost op: 07 februari 2013, 08:07:04 »
Een zolderkamer kan een gunstige akoestische ruimte zijn en je zit er niemand in de weg  ;D



Niet om flauw te doen, maar zo zit je toch nooit in de sweet spot? Of is het alleen voor de foto?

Natuurlijk alleen voor de foto. Als er serieus gedraaid wordt staat er uiteraard maar één stoel !!!  :)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #63 Gepost op: 07 februari 2013, 13:00:41 »
en een krat bier :p
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #64 Gepost op: 07 februari 2013, 13:40:05 »
Zoals ik dan uit je kritische noot begrijp vind jij akoestiek belangrijk, maar doe je er zelf ook niets aan. Ik neem aan dat je desalniettemin toch van muziek kunt genieten.

Akoestiek is m.i. grotendeels bepalend voor de geluidskwaliteit. Om de akoestiek hier in de huiskamer te verbeteren, zou ik aanpassingen moeten doen die alleen in een 'man alleen'-situatie acceptabel zijn. In die situatie zit ik gelukkig niet ;)  Maar dat laat allemaal onverlet dat ik erg van muziek kan genieten. Daar draait het uiteindelijk toch om, tenminste bij mij.

karma

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 37
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #65 Gepost op: 07 februari 2013, 16:42:10 »
Zoals ik dan uit je kritische noot begrijp vind jij akoestiek belangrijk, maar doe je er zelf ook niets aan. Ik neem aan dat je desalniettemin toch van muziek kunt genieten.

Akoestiek is m.i. grotendeels bepalend voor de geluidskwaliteit. Om de akoestiek hier in de huiskamer te verbeteren, zou ik aanpassingen moeten doen die alleen in een 'man alleen'-situatie acceptabel zijn. In die situatie zit ik gelukkig niet ;)  Maar dat laat allemaal onverlet dat ik erg van muziek kan genieten. Daar draait het uiteindelijk toch om, tenminste bij mij.

Nou dan zijn we het er kennelijk toch over eens dat een akoestiek in een niet speciaal aangepaste huiskamer het muziekgenieten niet in de weg staat.

Waar ik verder op doelde is dat als je een huiskamer hebt met stenen vloer, geen overgordijnen, het nodige glas als wanden, etc. je wellicht een situatie krijgt die anders ligt.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #66 Gepost op: 07 februari 2013, 17:30:53 »
Het maakt zelfs al uit of er een salontafel tussen de zitpositie en de luidsprekers zit. Haal 'm maar eens weg (als 'ie er normaal gesproken tussen staat uiteraard).

Maar de akoestiek in een niet speciaal aangepaste kamer kan wel degelijk het muziekgenieten in de weg staan. Bijvoorbeeld als je last hebt van een 'bult' of staande golven in het laag.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #67 Gepost op: 07 februari 2013, 20:13:22 »
Het maakt zelfs al uit of er een salontafel tussen de zitpositie en de luidsprekers zit. Haal 'm maar eens weg (als 'ie er normaal gesproken tussen staat uiteraard).

Maar de akoestiek in een niet speciaal aangepaste kamer kan wel degelijk het muziekgenieten in de weg staan. Bijvoorbeeld als je last hebt van een 'bult' of staande golven in het laag.
De weergave in mijn huiskamer verschilt enorm met de weergave in mijn zolderkamer ! In mijn zolderkamer is de weergave veel realistischer en ik heb daar een veel betere plaatsing.

jaapnr1

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
  • Objectieve reviews bestaan niet... :)
    • Alpha Audio
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #68 Gepost op: 08 februari 2013, 17:35:45 »
Het maakt zelfs al uit of er een salontafel tussen de zitpositie en de luidsprekers zit. Haal 'm maar eens weg (als 'ie er normaal gesproken tussen staat uiteraard).

Maar de akoestiek in een niet speciaal aangepaste kamer kan wel degelijk het muziekgenieten in de weg staan. Bijvoorbeeld als je last hebt van een 'bult' of staande golven in het laag.
Helemaal mee eens. Akoestiek heeft een gigantische invloed. De gemiddelde kamer is echt niet goed genoeg voor een high-end systeem. Die zal nooit en te nimmer optimaal presteren. Ik ben dan ook van mening dat men - voordat men serieus gaat investeren - eens goed naar de akoestiek moet gaan kijken. Een goede meting laten uitvoeren is niet heel duur en kan veel inzicht verschaffen.

Aanpassingen doen, hoeft nieteens heel prijzig te zijn... met 1000 euro kom je een eind. En laten we eerlijk zijn: wat is 1000 euro op een serieus systeem dat zo 10.000 tot 15.000 euro kan kosten?
Pass Labs X2.5, Van Medevoort PA333 mono's, Lentus Audio Duo, NAD M51, custom HTPC, Art Speak bekabeling en modificaties, aparte groepen  voor analoog en digitaal.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #69 Gepost op: 08 februari 2013, 19:01:03 »
Het maakt zelfs al uit of er een salontafel tussen de zitpositie en de luidsprekers zit. Haal 'm maar eens weg (als 'ie er normaal gesproken tussen staat uiteraard).

Maar de akoestiek in een niet speciaal aangepaste kamer kan wel degelijk het muziekgenieten in de weg staan. Bijvoorbeeld als je last hebt van een 'bult' of staande golven in het laag.
Helemaal mee eens. Akoestiek heeft een gigantische invloed. De gemiddelde kamer is echt niet goed genoeg voor een high-end systeem. Die zal nooit en te nimmer optimaal presteren. Ik ben dan ook van mening dat men - voordat men serieus gaat investeren - eens goed naar de akoestiek moet gaan kijken. Een goede meting laten uitvoeren is niet heel duur en kan veel inzicht verschaffen.

Aanpassingen doen, hoeft nieteens heel prijzig te zijn... met 1000 euro kom je een eind. En laten we eerlijk zijn: wat is 1000 euro op een serieus systeem dat zo 10.000 tot 15.000 euro kan kosten?
Eind 1978 heb ik eens metingen laten verrichten in mijn woonkamer en er werden 2 tien kanaals Shure SR-107 equalizers geïnstalleerd en deze werden middels een meetmicrofoon ingeregeld. De weergave was daarna keistrak maar toch niet zo realistisch als de weergave die ik thans zonder kunstgrepen in mijn luisterruimte op zolder heb.


Shure SR107 series
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2013, 19:15:37 door Audiofreak »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #70 Gepost op: 08 februari 2013, 19:29:37 »
Maar jij hebt daar net zoals Hififreak in zijn grot een goede acoustiek.
Dan heb je geen kunsgrepen nodig :)
I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #71 Gepost op: 08 februari 2013, 20:09:25 »
Maar jij hebt daar net zoals Hififreak in zijn grot een goede acoustiek.
Dan heb je geen kunsgrepen nodig :)
Het is precies zoals je het zegt Peter. Het hele verhaal begint eenvoudig weg met een goede akoestiek. Als je set dan ook nog eens volgens de wet van Bartje functioneert, dan heb je het aardig voor elkaar. Beter een eenvoudige set in een goede akoestiek, dan een highend set in een keiharde en ongunstige ruimte

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #72 Gepost op: 08 februari 2013, 20:32:29 »
Helemaal mee eens :)
I love vintage.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.528
  • Lid van de Adam's family
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #73 Gepost op: 30 juni 2013, 12:39:11 »
http://shop.merford.nl/zakelijk_nederlands/merken/tecnocell/tecnocell-1.html

Dit lijken mij wel mooie platen om achter een schilderij te plakken. Of heeft iemand anders nog andere ideeën ?
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #74 Gepost op: 30 juni 2013, 12:48:32 »
hoezo geen steenwol?
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.