Auteur Topic: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!  (gelezen 107848 keer)

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #240 Gepost op: 29 december 2013, 21:59:39 »
'S avonds klinkt het beter, nadeel is dat het alleen niet op hoog volume kan ivm slapende huisgenoten...

Dan maak je die toch gewoon wakker?   :P

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.091
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #241 Gepost op: 29 december 2013, 22:01:27 »
Ik merk dat je m'n wederhelft niet kent....... :P :-X ;D ;D
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #242 Gepost op: 29 december 2013, 22:10:25 »
Ik merk dat je m'n wederhelft niet kent....... :P :-X ;D ;D

Ik ken maar weinig mensen (eigenlijk niemand) die op die manier vrolijk wakker worden ;)

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.091
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #243 Gepost op: 29 december 2013, 22:13:12 »
Ik zeg zelf altijd dat je mij voor goede muziek mag wakker maken..... Maar dan wel het liefst na een uurtje of zeven slaap ;D
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #244 Gepost op: 08 maart 2014, 11:16:10 »
Heb toch ook het gevoel dat deze stoel weer bijdraagt aan een stukje verbetering qua akoestiek......Het zal wel aan mij liggen omdat ik hem mooi vind ;)

Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #245 Gepost op: 08 maart 2014, 11:31:35 »
dat van die akoestiek weet ik niet maar mooi vind ik hem ook !
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

muziek

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 358
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #246 Gepost op: 08 maart 2014, 11:34:12 »
Ik niet ;D

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.182
    • De andere hobby...
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #247 Gepost op: 08 maart 2014, 11:48:13 »
Nu nog zo'n akoestich afdakje erop maken en je hebt de perfecte luisterstoel!
Science is no democracy

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #248 Gepost op: 10 mei 2014, 11:22:38 »
Bij mijn verhuizing een paar jaar geleden heb ik er best veel over gelezen en nagedacht. We kochten een huis met een hoekkamer van 45 meter. Superideaal in te richten al heb ik heel veel gevloekt. Het luisterdeel van de kamer is ongeveer 6 maal 4 meter en 2,85 hoog. Bij een hoekkamer heb je altijd het probleem dat een wand open is. Ik maakte me daarom zorgen dat ik een bepaalde onbalans in het geluid kreeg. Op sites zag je dat opgelost worden door het plaatsen van tube traps e.d. tegenover die open wand. Ik heb er daarom voor gekozen de schoorsteen schuin tegenover de open wand weg te slaan en daar een stoffen bank te zetten die uit zijn aard absorbeert en de wand doet verdwijnen. Boven de bank weer een schilderij met daarachter akonogwat absorberend materiaal. Bij een ander schilderij en bovenop een kast hetzelfde materiaal. Omdat achter de LS gordijnen hangen en bijna twee meter achter de luisterstoel ook, klonk het in eerste instantie al heel goed. Wel een probleem met te veel laag. Dat waren geen staande golven, maar een kast die 65 jaar geleden ingebouwd was en in het laag meewerkte.  Een erg fraaie kast trouwens geïnspireerd door de befaamde Schotse architect mcintosh van boven met ruitjes en onder dicht. Die mocht er dus niet uit. Mijn vrouw wilde er servies inzetten terwijl we barsten in de kastruimte. Ik heb de kast dus op een avond gevuld met mijn boeken, strips en LP's. De kast doet niet meer (storend) mee en die boeken achter de ruitjes zien er ook heel goed uit. Ik zag dat servies al niet zitten achter de ruitjes, ik vind dat al vlug kitcherig.

Ik ben over het geluid zeer tevreden. Zeker s'avonds met de gordijnen dicht. Ik heb wel eens een audio kennis hier gehad die vond dat er te weinig laag was. Een ander die hier vaak komt vind het weer geweldig. Persoonlijk hoor ik trouwens ook niet zoveel laag in onversterkte muziek. Volgens mij hebben de meeste installaties te veel laag. Ik ga wel nog eens een keer bastraps uitproberen. Als ik echt een avondje ga luisteren zou ik die dan kunnen plaatsen.

Wat ik hier bedoel te zeggen is dat met wat moeite je veel onzichtbaars kan doen aan akoustiek. De kamer ziet er echt geweldig uit in jaren 20 stijl maar dan of het gisteren gebouwd was.  Jammer van de open haard, maar een buizenversterker heeft ook wel iets.

PS voor mensen die zich afvragen waar de TV staat. Die heb ik niet tussen de LS staan (het altaar ook niet trouwens). Maar die zit ook in de kast. Ik heb die zo laten ombouwen dat je de deuren kan wegschuiven. Achter de TV zit het nodige absorberende materiaal en daardoor klinken de naar achter stralende LS tjes meer dan prima.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2014, 11:40:54 door Carl »

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #249 Gepost op: 11 november 2014, 21:13:59 »
Binnenkort maar weer eens aan het klussen:

Ik heb nog 8 polyesterwol (Akotherm 120x100x10) platen liggen die over zijn gebleven van het plafond. Daarvan ga ik absorbers ga maken voor bij de KH's om de steenwol absorbers te vervangen die er nu tegen de wand hangen.

Het plan is om 3 flinke absorbers te maken, 1 grote plaat achter me en flinke 2 units in de hoeken van de ruimte achter de monitoren:

- 1 absorber van 2 platen naast elkaar (200cm breed x 120cm hoog x10cm diep) achter me tegen de muur hangen.
- 2 absorbers van 3 platen op elkaar (100cm breed x 120cm hoog x 30cm diep) achter de KH's tegen 45 graden in de hoeken hangen.

De kast waar de sub op staat ga ik mogelijk ook vervangen door iets anders maar daarover heb ik nog geen besluit genomen.

Tegen het einde van het jaar hoop ik de akoestiek hier verder verbeterd te hebben. Nu ben ik nog met de voorbereidingen bezig (materialen selecteren etc.).

Ik ga de absorbers onwanden met mdf platen aan de zijkanten en een kleine oversteek maken aan de voorkant. Dan wil ik het gehele gaan bekleden met luchtdoorlatende stof, maar ik wil het zo strak mogelijk houden. De vorige keer heb ik goedkope IKEA lakens gebruikt maar dat ziet er een beetje cheap uit. Ik zat nu te denken aan molton hoezen (en die strak eromheen en aan de achterkant bevestigen).

Als iemand een beter plan heeft qua stof om er omheen te doen hoor ik het graag!

Ik heb er zin in (kan niet wachten tot ikvakantie heb)!! :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.161
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #250 Gepost op: 11 november 2014, 21:25:55 »
Luidsprekerdoek of kaasdoek.  Dat laatste eventueel dubbel.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #251 Gepost op: 11 november 2014, 21:39:40 »
thnx!! Toen ik naar kaasdoek ging zoeken kwam ik hier terecht:

http://www.onlinestoffen.nl/stoffen/voering/

Daar staat van alles tussen. Kaasdoek, Molton, Fleece, etc. Ik zal eens gaan kijken wat ik mooi vindt. Ik ga er dit keer niet op bezuinigen in ieder geval. Ik moet er wel tegenaan kijken. :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Marco

  • Trade Count: (1)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 171
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #252 Gepost op: 18 november 2014, 23:19:24 »
Heel veel van dit spul heb ik in gebruik  :)



renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.085
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #253 Gepost op: 19 november 2014, 10:56:01 »
Ik heb op zolder een kleed neergelegd en dat is het. Al die problemen die ik hier lees heb ik niet,  tenminste ik hoor ze niet. Ook bij anderen niet, als ik bij mensen luister klinkt het altijd aangenaam. Of het mijn smaak is, is wat anders maar het klinkt nooit slecht.
Klap eens in de handen en je weet het. Ik denk als er klachten zijn er hard naar muziek wordt geluisterd, dan gaan dingen mee trillen.
Eens buizen altijd buizen.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #254 Gepost op: 19 november 2014, 11:06:05 »
Als je in je handen klapt vallen problemen in het middengebied en hoog inderdaad gemakkelijk op. De grootste problemen komen vaak voor bij lage frequenties. Als er iets trilt is dat vaak een sympthoom, maar er hoeft niet persee iets te trillen.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.