Auteur Topic: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!  (gelezen 107328 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #225 Gepost op: 11 december 2013, 08:09:10 »
Ik heb dan geen zolderruimte maar een aparte ruimte heeft meer mogelijkheden. In mijn geval omdat alles naar eigen inzicht ingericht kan worden, zonder de functie van een woonkamer geweld aan te moeten doen of m'n partner de gordijnen in te jagen.

Denk alleen al aan de plaatsing van speakers, luisterpostie e.d.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #226 Gepost op: 11 december 2013, 08:38:44 »
Een zolder is geen garantie voor een goede akoestiek ben ik bang.. Met een beetje geluk heb je erg goede resultaten met relatief weinig behandeling. Maar niet zomaar vanzelf. Geluid reflecteerd ook gewoon op een zolderkamertje :)
Martijn ik hoor je als geen ander over akoestiek praten, maar heb je al eens een zolder geprobeerd ? Ik heb buiten een dik kleed op de vloer eigenlijk niets aan de akoestiek op zolder gedaan. Het zelfde geld bijvoorbeeld voor Hififreak, die een nog gunstigere ruimte heeft. En........... zo ken ik nog wel meer voorbeelden van mensen die met succes in een dergelijke ruimte draaien. Een ex collega van mij heeft weleens opgemerkt, dat in mijn ruimte alles lijkt te klinken en dat is helemaal van toepassing op de luisterruimte van Hififreak. Ik speel mijn muziek zo ongeveer in de buitenlucht af en ik heb nauwelijks harde wanden. Daarbij komt ook nog, dat alle wanden verschillend zijn w.o. schuine wanden.

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #227 Gepost op: 11 december 2013, 18:09:01 »
De ene zolder is de andere niet ;-) Maar mijn luisterervaringen met luisterzolders zijn doorgaans prima.

Over mijn smaak valt te twisten

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #228 Gepost op: 11 december 2013, 18:46:41 »
Ik heb dan geen zolderruimte maar een aparte ruimte heeft meer mogelijkheden. In mijn geval omdat alles naar eigen inzicht ingericht kan worden, zonder de functie van een woonkamer geweld aan te moeten doen of m'n partner de gordijnen in te jagen.

Denk alleen al aan de plaatsing van speakers, luisterpostie e.d.

Ik begrijp wat je bedoelt. Een perfecte luisterruimte is voor de meeste mensen heel wat anders dan een perfecte woonkamer. Ik heb geprobeerd die 2 in lijn te brengen. Een fijne woonkamer die maximaal de doelen dient voor een goede luisterruimte.

Martijn ik hoor je als geen ander over akoestiek praten, maar heb je al eens een zolder geprobeerd ? Ik heb buiten een dik kleed op de vloer eigenlijk niets aan de akoestiek op zolder gedaan. Het zelfde geld bijvoorbeeld voor Hififreak, die een nog gunstigere ruimte heeft. En........... zo ken ik nog wel meer voorbeelden van mensen die met succes in een dergelijke ruimte draaien. Een ex collega van mij heeft weleens opgemerkt, dat in mijn ruimte alles lijkt te klinken en dat is helemaal van toepassing op de luisterruimte van Hififreak. Ik speel mijn muziek zo ongeveer in de buitenlucht af en ik heb nauwelijks harde wanden. Daarbij komt ook nog, dat alle wanden verschillend zijn w.o. schuine wanden.

Ik ben bekend met de voordelen van een ruimte met niet recht tegen over elkaar staande wanden. En ook met een ruimte met zachte wanden/vloeren/plafond en ook de combinatie is me niet onbekend.

Dat is een goed begin. Je hebt dan veel minder staande golven maar dempen op wat eerste reflecties zal zeker baten!!

Wel mooi dat je er heel tevreden over bent. Dat kan ik me zeker voorstellen als je een fijne zonderkamer hebt zonder recht tegen over elkaar staande muren!
« Laatst bewerkt op: 11 december 2013, 19:00:31 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #229 Gepost op: 11 december 2013, 20:56:17 »
je moet 2 punten dempen voor het gewenste resultaat ;)

DIe logica snap ik niet. Het is niet zo dat golven zich 2dimensionaal door de ruimte bewegen. Golven verspreiden zich in alle richtingen en kaatsen alle kanten op. Iedere demping helpt. Ik zou alleen altijd symmetrisch dempen om je stereobeeld niet scheef te trekken. Bij 1 of 2 absorbers zal dat nog niet zoveel uitmaken maar als je zwaar gaat dempen dan zou ik dat wel gelijkmatig doen.

Zijn theorie is heel simpel nl 1 reflectiepunt. Je hebt nu je plafond aangepast maar stel dat je vloer nog hard is, dan zou deze nog kunnen reflecteren naar de wanden toe = 2 reflectiepunten,die op hun beurt ook hun eigen reflecties hebben, tezamen zou dat ongewenst kunnen zijn.
Ga ik mijn plafond en vloer dempen dan kunnen die reflecties nooit naar een wand toe kunnen( theorie).
Andersom zou ik mijn wanden dempen dan zouden die niet verder kunnen reflecteren naar de vloer of plafond toe.

Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #230 Gepost op: 11 december 2013, 21:13:38 »
In mijn praktijk situatie bleven er na vele overwegingen 2 opties over. Of  1 wand kunnen dempen (de wand achter de speakers is de enige hele wand waar geen raam of deur in zit) (<15m3) of het gehele plafond (>30m3). Vooral na het idee met de led verlichting waren we er snel uit.

In de praktijk denk ik dat je iedere situatie individueel moet beoordelen. Tenzij je een ruimte gaat ontwerpen, dan kun je puur van de theorie uitgaan en alle aspecten van de ruimte daarop aanpassen. Dan zou ik denk ik niet 2 wanden geheel gaan dempen maar alleen de eerste reflectiepunten dempen (reflectiepunten speakers/luisterplek) met breedbandabsorptie. Dan blijft je ruimte levending maar heb je minimale reflecties op de luisterplek van het geluid dat uit de speakers komt omdat je exact die reflectiepunten dempt. Aanvulllend zou ik de basfrequenties die resoneren dempen met maatwerk basstraps.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2013, 21:15:50 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #231 Gepost op: 11 december 2013, 21:46:19 »




Niet haalbaar in een woonkamer zonder ruzie te krijgen met de vrouw. Maar het gaf wel aan wat zoiets teweeg brengt. Die totems klonken plotseling aangenamer na de aanpassing.
Probeer zoiets te realiseren in de vorm van een paar schilderijen of kunst hoe je het wil noemen.
Maar daarover zal ik in conclaaf moeten met de vrouw en hoewel wij het vrijwel altijd eens zijn proef ik op dit gebied een mission impossible.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #232 Gepost op: 11 december 2013, 22:06:10 »
Mission impossible?! Als je de akoestiek wil verbeteren zonder geweld te doen aan je woonkamer dan is een akoestisch plafond echt een goede optie.

En laat je daarbij niet ontmoedigen omdat het maar 1 wand is (en niet 2 tegenover elkaar staande wanden). Je kan namelijk altijd ook nog vloerbedekking nemen ;)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #233 Gepost op: 11 december 2013, 22:28:22 »
Mission impossible?! Als je de akoestiek wil verbeteren zonder geweld te doen aan je woonkamer dan is een akoestisch plafond echt een goede optie.

En laat je daarbij niet ontmoedigen omdat het maar 1 wand is (en niet 2 tegenover elkaar staande wanden). Je kan namelijk altijd ook nog vloerbedekking nemen ;)

Technisch gezien zou het kunnen, maar dan wordt het wel een heel duur plafond. In ieder geval wel een oplossing welke weinig discussie zou opleveren.

Vloerbedekking vind ik een onpraktisch iets en komt hier nooit in huis,een kleed daarin tegen prima, heb ik nu ook liggen.
Ik kan hier nog iets met de wanden doen welke de akoestiek kan verbeteren, zonder er duizenden euro' 's in te steken. Maar dat heeft even tijd nodig totdat mijn vrouw en ik samen tegen iets aanlopen waar we beide mee kunnen leven.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #234 Gepost op: 11 december 2013, 22:46:12 »
Spanwand met daarachter breedbandabsorptie heb ik ook nog overwogen. Kun je ook gelijk kabels wegwerken ;-)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #235 Gepost op: 29 december 2013, 20:06:09 »
Of het akoestiek matig gaat helpen ik weet het niet, want we hebben ze net precies opgehangen, en alle kleine beetjes helpen niet waar.... Het is een diep rood velours gordijn die voor onze openslaande tuindeuren hangt. Totaal dik 5 vierkante meter. Het helpt sowieso tegen tocht en dat was de nummer 1 reden om het te doen.

Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #236 Gepost op: 29 december 2013, 20:56:18 »
Staat netjes Richard.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #237 Gepost op: 29 december 2013, 21:25:19 »
Niet alleen met luisteren maar ook als je aan tafel zit te eten/praten ga je het wel merken denk ik.

En de kleur vind ik ook mooi. Staat inderdaad netjes!
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #238 Gepost op: 29 december 2013, 21:34:22 »
Fraai Richard! Een mooie finishing touch in het interieur en ook in praktisch opzicht een waardevolle toevoeging!
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Wat heb jij gedaan om de akoestiek van je luisterruimte te optimaliseren?!
« Reactie #239 Gepost op: 29 december 2013, 21:46:42 »
Staat goed en je gaat het zeker merken. Het geluid overdag en's avonds als de gordijnen dichtzitten verschilt ook. 'S avonds klinkt het beter, nadeel is dat het alleen niet op hoog volume kan ivm slapende huisgenoten...
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…