Auteur Topic: ME Geithain RL944K1's  (gelezen 10041 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
ME Geithain RL944K1's
« Gepost op: 26 februari 2016, 22:11:10 »
Hierbij een review van Geithain's actieve nearfield monitor: RL944K1. Deze monitoren gebruik ik nu een kleine 2 maanden in combinatie met de Basis 11K subwoofer uit dezelfde serie.

Algemene informatie een eerste indruk
De ME Geithain RL944K is een actieve 3-weg nearfield studiomonitor, geoptimaliseerd voor luisterafstanden van 1m tot 2,6m.

De RL944K1 is een compactere variant waarbij de versterkers en crossover per luidspreker in een aparte behuizing geleverd worden. De versterkerbehuizing staat rechtop met afmetingen van 49,5x32x26cm (HxBxD) en is genummerd adaptief aan de monitor waar hij bij hoort en op aangesloten hoort te worden volgens de handleiding.



In iedere versterker zit een actieve 3-wegcrossover met filterfreqenties op 800hz en op 3800 hz. Het signaal tussen 80 en 800hz gaat na versterking door de interne 180W rms mono versterker, het signaal tussen 800hz en 3800hz gaat na versterking door een interne 100W rms mono versterker en het signaal boven 3800hz gaat ook door een interne 100W rms mono versterker. De gefilterde signalen gaan vervolgens per versterker naar één 'Speakon NL8' uitgang en worden via een Speakon NL8 kabel samen naar de monitor getransporteerd door één dikke kabel. Daar worden de signalen naar de desbetreffende drive units gestuurd: een 3/4" dome tweeter, een 4" conus middentoner en een 8" woofer.



De drive units zitten achter elkaar gemonteerd. Dit geeft de luidspreker een eigenaardig optisch karakter. Het zorgt ervoor dat de luidspreker als een puntbron fungeert. Een andere opvallende karakteristiek van de luidspreker is het feit dat lage frequenties de luidspreker niet omni-directioneel verlaten. De output aan de achterkant van de luidspreker is ook bij lage frequenties aanzienlijk lager dan aan de voorkant. Het doel hiervan is akoestische problemen (in de vorm van staande golven bij lage frequenties) verminderen door de geluidsdruk van het geluid dat hier aanleiding toe geeft aan de achterzijde van de luidspreker te verminderen.

Ondanks het feit dat de luidsprekerbehuizing geen versterkers en crossovers bevat is de luidsprekerkast met 11 kilo opvallend zwaar. Het uiterlijk is niet bijzonder mooi, zoals je van sommige hifi merken gewend kan zijn, maar het geheel is professioneel afgewerkt en ziet er strak uit.

Gebruik
De luidsprekers zijn in te schakelen middels een aan/uit switch op de bijbehorende versterker. Er gaat een lamp rood branden midden voor op de luidsprekers die na enkele seconden overgaat in een groene kleur. En jawel; groen betekent dat de luidsprekers operationeel zijn. De lamp schijnt ook rood te gaan branden wanneer de power limiter geactiveerd wordt.

Klank
De Geithains geven vanaf de eerste gespeelde noten blijk van een verfijnde klank. Het geluid klinkt helder en natuurlijk en het duurt niet lang voor opvalt met hoeveel detail ze weergeven terwijl ze opvallend rustig blijven. Het is opvallend hoe rustig het geluid blijft als je het volume blijft verhogen. De muziek kent geen verrassingen op de Geithains. Dat geldt ook voor de klank van de Geithains zelf. Er viel in deze eerste maanden niets te leren kennen aan deze monitoren kennen dat niet in de eerste tien minuten dat ik naar ze luisterde al opviel.

De luidsprekers blijken inderdaad zeer makkelijk te plaatsen voor wat betreft akoestische invloeden. De basweergave blijft zeer consequent ondanks schuiven tussen verschillende afstanden van de muren en hoeken. De bas heeft een warm, kalm karakter. De bas is heel timide en informatie in het laag is net als bij hogere frequenties heel gemakkelijk te volgen. Bij hogere volumes blijft de bas veel rustiger dan ik gewend ben wanneer ik het volume open draai. Er is geen twijfel dat de luidspreker in veel mindere mate akoestische problemen activeert dan ik gewend ben van de MFB's, K+H's (en tijdelijk Barefoots MM35 gen2's) die ik in deze ruimte gebruikt heb. Ik gebruik de Geithains met een Basis 11K sub. Ondanks dat het geluid in het sublaag nog rustiger is met de Basis 11K geïntegreerd, geven de 944K1's de bas ook zonder subwoofer duidelijk weer en gaan ze daarbij zo diep als de opgegeven specificaties doen vermoeden; en voor de meeste muziek gaan ze daarmee laag genoeg!

Naast de cardioid bas draagt zeker het middengebied ook bij aan het rustige karakter. Het gehoor is het meest gevoelig bij het middengebied (tussen ca. 500hz en 4 khz), maar op de meeste luidsprekers zijn microdetails hoorbaar in het hoog. De Geithains zijn kraakhelder in het middengebied vergeleken met alle andere monitors die ik beluisterd heb.

Het hoog sluit heel strak aan op het middengebied. De tweeter is zeker 'top notch', maar de Geithains presteren in het hoog naar mijn mening niet uitzonderlijk (zoals ze in het middengebied doen). Ik ken meer speakers die het hoog zo natuurlijk en gedetailleerd kunnen weergeven.

Conclusie
De Geithain RL944K1 is een verfijnde nearfield monitor. Ze bieden veel informatie en een rustig karakter en hebben geen eigenschap bij het weergeven van muziek die iemand naar mijn verwachting zal tegenstaan.

Voordelen
- Rust (lage vervorming)
- Naadloze/onhoorbare crossover overgangen
- Zeer hoge resolutie
- Middengebied!!!
- Ruimtevriendelijk qua plaatsing (cardioid)
- Headroom

Nadelen
- aparte versterkers met stugge kabels bij K1 versie (of groot en zwaar bij K versie)
- prijs
- Uiterlijk (voor de prijs zien ze er niet bijzonder uit)

Relativering
Aangezien ik de Geithains gebruik met de Basis 11K subwoofer heb ik relatief weinig geluisterd naar het laag zonder subwoofer.

De aanschaf van deze luidsprekers is het resultaat van mijn zoektocht naar de (in mijn optiek) beste nearfield monitors in de markt. Ik heb in het afgelopen jaar een grote hoeveelheid monitors geluisterd en vergeleken. Feit dat ik op deze monitoren uitgekomen ben verklaart mijn positieve review. Dat betekent niet dat iemand anders niet een andere monitor beter/prettiger kan vinden.

Smaak blijft persoonlijk! :)
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2016, 22:32:39 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: ME Geithain RL944K1's
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2016, 22:19:12 »
Mooi Martijn!  Rust doet een set altijd goed omdat je daardoor veel meer hoort dan je zou denken.

Zelf heb ik ook sets gehad die uitblonken in rust en daar valt lang van te genieten, hoewel een zekere kleuring zeker geen roet in het eten van het genieten hoeft te gooien, zolang het maar niet irriteert zoals scherpe rafels in het hoog of bulkend laag waar op zeker moment geen noot meer in is te herkennen.
Om maar wat te noemen.   ;D

Geniet!


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: ME Geithain RL944K1's
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2016, 22:23:35 »
Fijn stukje tekst Martijn kom ze spoedig een keer bewonderen/luisteren
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Re: ME Geithain RL944K1's
« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2016, 08:37:40 »
Goede review. Ze zouden dan ook zeer geschikt zijn om in mijn kleine luisterruimte te plaatsen (4op3), waar ik nearfield luister, en wat ik eigenlijk prefereer.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: ME Geithain RL944K1's
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2016, 22:02:24 »
Goede review. Ze zouden dan ook zeer geschikt zijn om in mijn kleine luisterruimte te plaatsen (4op3), waar ik nearfield luister, en wat ik eigenlijk prefereer.

Dank je wel! Ja, ik ben zelf ook helemaal fan van nearfield.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: ME Geithain RL944K1's
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2016, 22:09:11 »
Mooi Martijn!  Rust doet een set altijd goed omdat je daardoor veel meer hoort dan je zou denken.

Zelf heb ik ook sets gehad die uitblonken in rust en daar valt lang van te genieten, hoewel een zekere kleuring zeker geen roet in het eten van het genieten hoeft te gooien, zolang het maar niet irriteert zoals scherpe rafels in het hoog of bulkend laag waar op zeker moment geen noot meer in is te herkennen.
Om maar wat te noemen.   ;D

Geniet!

Zelf heb ik ook altijd wel de voorkeur gehad voor rustigere sets. Ik ben nogal gevoelig (in veel opzichten) en dat geldt ook voor mijn gehoor. Ik bedoel dan zeker niet te zeggen dat ik een goed gehoor heb. Ik heb er eerder last van dan baat bij. Ik ben snel geïrriteerd/overprikkeld door geluid (en andere zintuigelijke prikkels). Om die reden kan ik zelf wat minder aarden met de scherpere sets, zoals bijvoorbeeld de Adam Tensor Epsilons die ik gehad heb. Dat vind ik wel jammer, want ik besef me goed dat dat aan mij ligt (en zeker niet aan de speakers). Hetzelfde had ik met bv. Genelec. Alleen kon ik die een stuk minder waarderen dan de Adams. Wanneer ik kort luisterde naar de Adams kon ik het verhullende hoog namelijk heel erg waarderen, maar na verloop van tijd kreeg ik vermoeide/zeurende oren. Ik kan me goed voorstellen dat mensen die daar geen last van hebben zweren bij Adams zodra ze het leren kennen. Dynaudio / vond ik wel prettig (zacht) aan het gehoor, maar die zijn minder gedetailleerd dan bv. de Adams.

Gelukkig is er voor ieder wat wils :) Ik ben wel lekker geland in de Geithain stal in ieder geval ;)
Genieten zal ik zeker doen!! :)

Fijn stukje tekst Martijn kom ze spoedig een keer bewonderen/luisteren

Helemaal goed Richard! :)
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2016, 22:47:02 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: ME Geithain RL944K1's
« Reactie #6 Gepost op: 02 maart 2016, 22:33:35 »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: ME Geithain RL944K1's
« Reactie #7 Gepost op: 02 maart 2016, 22:35:12 »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: ME Geithain RL944K1's
« Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2016, 21:28:22 »
MAW,

Ik vind ze niet erg fraai om te zien, maar als dat de eigenaar niet stoort staat deze tomeloos muziekgenot niet in de weg!

Geniet mateloos!

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: ME Geithain RL944K1's
« Reactie #9 Gepost op: 11 maart 2016, 11:24:51 »
Uiterlijk heeft van mij geen enkele waarde gekregen bij het uitzoeken van nieuwe monitoren. Maar inderdaad; zo te zien hebben ze bij ME Geithain ook niet al te lang stil gestaan bij de optische requirements aan het design ;)

Ik moet zeggen dat ze er (in mijn optiek) wel beter uitzien wanneer je ze wit gespoten afneemt, zoals hier de RL922K:



Ik heb dat nog wel kort overwogen, maar in de studio maakt het mij echt te weinig uit hoe het eruit ziet... Ze staan er puur om audio weer te geven :)
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2016, 11:30:15 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: ME Geithain RL944K1's
« Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2016, 11:42:34 »
Ik vind het bewonderingswaardig dat jij dit gedeelte, van het voor mij wel belangrijke aspect van het muziekbelevingsproces "uit" kunt zetten.. Iets te plat geformuleerd --> iets wat lelijk is klinkt ook zo....
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: ME Geithain RL944K1's
« Reactie #11 Gepost op: 11 maart 2016, 11:44:26 »
Zat hetzelfde te denken. Ik kan esthetiek en klank niet los zien van elkaar. Ach, misschien is dat mijn tekortkoming...  ::)
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: ME Geithain RL944K1's
« Reactie #12 Gepost op: 11 maart 2016, 11:45:19 »
Mijne ook...
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: ME Geithain RL944K1's
« Reactie #13 Gepost op: 11 maart 2016, 13:40:22 »
Voor mij is het wel verschillend of het gaat om de woonkamer, of om mijn luisterruimte boven.
In een ruimte waar je leeft en die je inricht naar je visuele voorkeur moeten ook luidsprekers imo in datzelfde 'licht' gekozen worden.

Beneden had ik bij mijn keuze ook te maken met (zelf opgelegde) beperkingen voor formaat en eisen/wensen voor het uiterlijk. Bij de uiteindelijke keuze (meubel/monitors) is los van persoonlijke smaak denk ik wel te zien dat ik (en mijn vrinedin) optische voorkeur hebben meegenomen in onze keuze.

Boven wou ik de beste nearfields voor mijn smaak in mijn ruimte en gaat het mijn puur en alleen om het geluid. Dat voelt voor mij wel als een heel andere situatie dan in mijn woonkamer in ieder geval. Echt lelijk vind ik ze overigens niet. Ik ken mooiere luidsprekers maar zeker ook lelijkere. Een betere monitor heb ik echter niet kunnen vinden. En daar heb ik zeker naar gezocht :)

Hoe dan ook: ik zit hier om te luisteren. Ik heb 2 beelschermen voor mijn neus staan waar ik naar kijk, als ik al ergens naar kijk ;)
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2016, 14:00:31 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Eip

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 202
Re: ME Geithain RL944K1's
« Reactie #14 Gepost op: 11 mei 2016, 21:18:11 »
Mooie set, en een goed review.   :)
Marantz SR5023
Elac BS203.2
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT167