Auteur Topic: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14  (gelezen 12048 keer)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #15 Gepost op: 22 februari 2016, 21:28:54 »
Het knisperen lijkt me voor 99 % in de tweeters te zitten dus die zou ik eerst eens laten ddorpiepen. (of zelf xoen met een gedownloade sweep tussen 1000 en 20.000 Hz.
( volume met beleid hanteren).
An inability to grasp science is no argument against it....

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #16 Gepost op: 22 februari 2016, 21:43:10 »
Hij heeft ze toch laten repareren bij Audiolab.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2016, 21:46:09 »
Ik heb ook wel eens wat laten repareren wat nog niet goed bleek te zijn..
An inability to grasp science is no argument against it....

Marcus

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 15
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2016, 22:23:17 »
Naar dat filter zal ik morgen is kijken (of ze identiek zijn).

Maar hoe doe je dat doorpiepen precies?
Is er een bestandje met variërende frequentie? En dan gewoon als MP3 over de versterker afspelen of zoiets?
En hoe/waarop sluit je de tweeter aan? Het filter moet er natuurlijk niet tussen zitten anders is dat nog niet uit te sluiten...
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2016, 22:31:57 door Marcus »

Marcus

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 15
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #19 Gepost op: 23 februari 2016, 08:33:28 »
Update. Ik heb ook nog een setje DM5 speakers.

Ik heb de tweeter van de dm5 toch eens even in de dm14 gezet. Idd kraken.
Toen heb ik de dm5 met zijn originele tweeter aangesloten op dezelfde plek. Ook kraken.
Toen heb ik de dm5 boven op mijn andere versterker aangesloten op dezelfde nummers. Ook kraken. (het gaat met name mis bij gelijkmatige muziek bijvoorbeeld een orgel/zang wat lang een bepaalde toon geeft).

Zowel de DM5 als de DM14 kraken dus...
Nu zijn natuurlijk geen van deze speakers jonger dan dat ik ben (allemaal voor of rond 1980). Kan het ook zijn dat het simpelweg ouderdom (spoel beweegt niet meer soepel...?) is van de tweeters en dat ik eigenlijk geen 100% kraakloze muziek van ze mag verwachten...???

Overigens lijkt het filter me nu dus wat minder waarschijnlijk omdat de dm5 ook kraakt. Maar ik zal de test binnenkort ook nog even uitvoeren met JBL speakers van 26 jaar oud (scheelt weer 12 jaar).

« Laatst bewerkt op: 23 februari 2016, 08:35:04 door Marcus »

Marcus

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 15
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #20 Gepost op: 23 februari 2016, 08:35:34 »
Update. Ik heb ook nog een setje DM5 speakers.

Ik heb de tweeter van de dm5 toch eens even in de dm14 gezet. Idd kraken.
Toen heb ik de dm5 met zijn originele tweeter aangesloten op dezelfde plek. Ook kraken.
Toen heb ik de dm5 boven op mijn andere versterker aangesloten op dezelfde nummers. Ook kraken. (het gaat met name mis bij gelijkmatige muziek bijvoorbeeld een orgel/zang wat lang een bepaalde toon geeft).

Zowel de DM5 als de DM14 kraken dus...
Nu zijn natuurlijk geen van deze speakers jonger dan dat ik ben (allemaal voor of rond 1980). Kan het ook zijn dat het simpelweg ouderdom (spoel beweegt niet meer soepel...?) is van de tweeters en dat ik eigenlijk geen 100% kraakloze muziek van ze mag verwachten...????

Overigens lijkt het filter me nu dus wat minder waarschijnlijk omdat de dm5 ook kraakt. Maar ik zal de test binnenkort ook nog even uitvoeren met JBL speakers van 26 jaar oud (scheelt weer 12 jaar).

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #21 Gepost op: 23 februari 2016, 09:06:17 »
Update. Ik heb ook nog een setje DM5 speakers.

Ik heb de tweeter van de dm5 toch eens even in de dm14 gezet. Idd kraken.
Toen heb ik de dm5 met zijn originele tweeter aangesloten op dezelfde plek. Ook kraken.
Toen heb ik de dm5 boven op mijn andere versterker aangesloten op dezelfde nummers. Ook kraken. (het gaat met name mis bij gelijkmatige muziek bijvoorbeeld een orgel/zang wat lang een bepaalde toon geeft).

Zowel de DM5 als de DM14 kraken dus...
Nu zijn natuurlijk geen van deze speakers jonger dan dat ik ben (allemaal voor of rond 1980). Kan het ook zijn dat het simpelweg ouderdom (spoel beweegt niet meer soepel...?) is van de tweeters en dat ik eigenlijk geen 100% kraakloze muziek van ze mag verwachten...????

Overigens lijkt het filter me nu dus wat minder waarschijnlijk omdat de dm5 ook kraakt. Maar ik zal de test binnenkort ook nog even uitvoeren met JBL speakers van 26 jaar oud (scheelt weer 12 jaar).
Er zijn nog talloze JBL tweeters uit de jaren zestig van de vorige eeuw in gebruik en daar is niets mis mee ! Zou het euvel met de B&W tweeters niet exemplarisch kunnen zijn ? Er zijn ook nog altijd heel veel oude B&W luidsprekers op de markt, waar niets mis mee is zoals bijvoorbeeld de DM2a's en DM4's.

Marcus

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 15
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #22 Gepost op: 23 februari 2016, 09:25:45 »
Ik weet het niet... Nu getest met de JBL TLX 2 zowel op mijn versterker boven (TEAC A-H01) als beneden (Marantz PM6003), zelfde verhaal... Kraak op dezelfde plekken! Hoe luid het is scheelt wel per speaker, maar dit is al de 3e speaker!!!

Misschien heeft het dan toch te maken met de bron? Ik gebruik alleen digitale bronnen (CC audio en Iqaudio DAC). Geeft dat geen match...?

Ik weet het dus even niet meer. Ik zou eigenlijk nog eens ergens nieuwe speakers vandaan moeten halen en nog eens moeten testen... Weet alleen nog even niet waarvandaan.


Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #23 Gepost op: 23 februari 2016, 09:35:49 »
Tsja, dàn wordt het een 'brakke bron' kwestie, lijkt het.
Draai eens en stukje sopraan van cd, die laten loszittende zaken ook meestal haarfijn optreden.
Manifesteert het verschijnsel zich het dan niet dan lijken de tweeters een alibi te krijgen.
An inability to grasp science is no argument against it....

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #24 Gepost op: 23 februari 2016, 09:37:24 »
Ik weet het niet... Nu getest met de JBL TLX 2 zowel op mijn versterker boven (TEAC A-H01) als beneden (Marantz PM6003), zelfde verhaal... Kraak op dezelfde plekken! Hoe luid het is scheelt wel per speaker, maar dit is al de 3e speaker!!!

Misschien heeft het dan toch te maken met de bron? Ik gebruik alleen digitale bronnen (CC audio en Iqaudio DAC). Geeft dat geen match...?

Ik weet het dus even niet meer. Ik zou eigenlijk nog eens ergens nieuwe speakers vandaan moeten halen en nog eens moeten testen... Weet alleen nog even niet waarvandaan.
Bij de buurman ?  ;D

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #25 Gepost op: 23 februari 2016, 09:49:55 »
Zijn de soldeerverbindingen van de bron wel goed. Kijk vooral bij de soldeerverbindingen van de line-out cinch connectoren.
Als je de interlink van bron naar versterker wat heen-en-weer beweegt heb je het knisperen dan ook?

Marcus

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 15
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #26 Gepost op: 23 februari 2016, 11:05:46 »
Een CD speler heb ik op dit moment helaas niet in huis...

Ik heb inderdaad een week geleden een storing gehad door de interlink van de bron naar de versterker (kabel sloot onvoldoende aan). Dat gaf idd ook een naar bijgeluid maar dat is opgelost.

Ik stream alles van Spotify. Ik gebruik daarvoor meestal (beste geluidskwaliteit) een raspberry met daarop een I2S dac van Iqaudio, ik heb ook een chromecast audio als bron gebruikt en de laatste bron die ik gebruik is mijn PC direct aangesloten op de DAC van mijn TEAC versterker... De laatste combi geeft wel eens problemen maar dat was nu niet het geval. Ik heb verschillende versterkers geprobeerd, de Teac, mijn Marantz en een D-klasse versterker uit China/Breeze audio.

Wat ik nu ga doen:
- Ik ga dezelfde nummers binnenkort bij mijn broer luisteren met andere speakers andere versterker, kijken of het daar ook is.

Zonder het over de smaak te hebben, dit is een van de nummers die bij de tweeters problemen gaat geven vanaf de 2e minuut...
https://open.spotify.com/track/5nur4l8e2G1lfjmFrIRGtA

Ik ben benieuwd of dit bij jullie ook zo is...

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #27 Gepost op: 23 februari 2016, 15:09:57 »
Ik kan het niet beluisteren, heb geen Spotify.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #28 Gepost op: 23 februari 2016, 15:37:14 »
Zou je geen zorgen maken over de B&W's, het begint hier ook bij 2' te knisperen. Het ligt aan de opname of aan Spotify maar niet aan de afspeelapparatuur. Als het orgel hard gaat spelen komt het knisperend geluid, microfoon over de rooie? Streamingsdiensten hebben wel vaker bijgeluiden.
Orgels, dit is ook muziek voor Hififreak en MisterT ;D
Het ligt trouwens niet aan de opname maar aan Spotify want de YT versie heeft het niet.
Ik luister met een laptop via een Creative dingetje naar een MF X-Can v2 waaraan een Beyerdynamic DT880 koptelefoon.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2016, 15:57:55 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #29 Gepost op: 23 februari 2016, 15:51:02 »
Klinkt hier ook niet fraai.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.