Auteur Topic: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14  (gelezen 12047 keer)

Marcus

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 15
Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Gepost op: 22 februari 2016, 14:14:55 »
Ik heb de speakers verwisseld, grootste knisper lijkt mee te gaan. Ik heb vervolgens de tweeters gewisseld. Ook daar lijkt de grootste knisper mee te gaan. Ik heb ook een andere versterker gebruikt. Maar probleem blijft bestaan.

Vervolgens heb ik de tweeters naar audiolab gestuurd. Deze gaf aan dat de coating van de dome van de tweeters niet meer goed was. Deze zijn gerepareerd, er is een nieuwe coating opgedaan.

Ik heb de tweeters weer ontvangen en erin gezet. De tweeters lijken idd wel wat beter/harder te klinken. Maar het knisperen zit er nog steeds, precies op dezelfde plekken in de nummers.

Audiolab heeft de tweeters zowel voor als achteraf getest met een toongenerator en aangegeven dat ze nou goed zouden moeten zijn…. Ik heb opnieuw contact met ze gezocht, maar ze hebben me aangegeven dat ze me niet meer verder kunnen helpen…

Ik hoopte dat het kwam omdat 1 nummer gewoon niet goed matcht met de speakers. En bijna alle nummers gaan goed, maar ik heb het geknisper inmiddels al bij diverse nummers gehoord. Zelfs mijn vrouw hoort het geknisper/gekraak bij die nummers. Het ligt dus niet aan de gevoeligheid van mijn gehoor of zoiets.

Ik heb diverse bronnen/kabels geprobeerd namelijk chromecast audio en raspberry Pi met Iqaudio DAC. Met verschillende kabels naar de versterker+verschillende ingangen van de versterker. Ook heb ik een andere versterker geprobeerd... Speakerkabels zijn net nieuw, merk audioquest...
Misschien zijn er dan problemen met het filter van de speaker?

Mijn vragen zijn:
-   Herkent iemand dit probleem en is dit probleem nog op te lossen, zo ja hoe
-   Kan ik dit zelf oplossen/Is er een bedrijfje/persoon die dit toch kan oplossen?
-   Zijn er vervangende tweeters voor de dm14, en welke zou ik dan moeten gebruiken
-   Of moet ik mijn verlies van meer dan 200,- van de koop op marktplaats + reparatie dan maar nemen…

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2016, 14:21:24 »
Heb je het filter van de luidsprekers al op slechte soldeerverbindingen gecontroleerd?

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2016, 14:26:59 »
Welkom Marcus.  De suggestie van Jan had ik ook in gedachten.  Wellicht is het filter ook aan een opfrisbeurt toe.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Marcus

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 15
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2016, 14:42:59 »
Bedankt voor jullie reacties! Is dat gewoon zelf te doen? Heb dat nog niet eerder gedaan...
Ik stel het me zo voor:
- Onderste speaker eruit halen
- Filter proberen eruit te halen
- Visuele inspectie?

Of bedoelen jullie echt het doormeten...

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2016, 14:48:34 »
Visuele inspectie en eventueel opnieuw solderen.

Marcus

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 15
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2016, 14:55:06 »
Oke, bedankt! Ik ga dat vandaag of morgen eens proberen...
Is dit trouwens een probleem wat regelmatig voorkomt/wat jullie eerder zijn tegengekomen op het forum?

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2016, 15:17:28 »
Na vele jaren trouwe dienst kan het gewoon nodig zijn onderdelen te vernieuwen.



De technici op deze hangplek kunnen je zeker verder helpen.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2016, 15:17:56 »
De DM14 is inmiddels behoorlijk op leeftijd aan het raken en mogelijk de condensatoren welke opgenenomen in het wisselfilter ook. De spoelen verouderen niet dus daar zal het niet aan liggen.

Jan zijn suggestie en die van Hififreak lijken mij de goede.

Vriendelijke groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Marcus

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 15
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2016, 15:26:54 »
Oke, ik ga hem binnenkort openmaken...
Ik heb ook een multimeter, daarmee kan ik de capaciteit van de condensator mogelijk meten (moet ik nog even nagaan). Als een condensator niet meer goed is meet je dan dus een andere capaciteit? Of is dat enkel visueel te inspecteren...

Marcus

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 15
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2016, 19:23:34 »
Ik heb het filter eruit gekregen, her en der wat contactjes schoongemaakt en wat dingen gemeten. Wat me wel opviel is dat ik bij het doormeten van de rode condensator in iedergeval niet op 500uF kwam maar ergens in de 10 - 30 nF (tenzij ik het niet goed heb gemeten...)

Is deze dan niet goed meer? Maar als een condensator niet meer goed is, blijft de speaker dan gewoon doorspelen?

Marcus

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 15
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2016, 19:25:44 »
En voor de volledigheid de achterkant....

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2016, 19:37:06 »
Bij het meten van de rode condesator heb je 1 pootje gedemonteerd van het printplaat?
Doe je dit niet kunnen de omringende componenten de meting beïnvloeden.

Marcus

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 15
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2016, 20:11:22 »
Nee, dat heb ik inderdaad niet gedaan...

Ze staan nu weer in de kamer maar ik ga ze binnenkort opnieuw openmaken en dan ga ik het nog eens proberen...
Maar als ik naar het schema (in bijlage) kijk zie ik er 7 condensatoren op staan. Als je naar de printplaat kijkt valt de grote rode condensator natuurlijk op.

Maar wanneer ik het goed wil aanpakken, moet ik dan dus van alle 7 condensatoren een potje losmaken (ik weet niet of ik daar de soldeervaardigheid wel voor heb..., maar goed daar kan ik nog even over nadenken of ik dat zie zitten), of is de kans groot dat de 'fout' in de rode condensator zit....
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2016, 20:15:54 door Marcus »

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2016, 20:26:25 »
Eventueel is er vast iemand in je vrienden/kennissenkring die dit voor je kan doen.... En anders lopen er hier ook welke rond met meer dan voldoende ervaring op dit gebied en die je tegen een vergoeding wel zouden willen helpen Ruud13 bijvoorbeeld. Ik heb geen flauw idee wat dat zwarte "potje" in de rechterbovenhoek is maar dat ziet er mijns inziens niet heel lekker uit als ik de foto wat uitvergroot. Kan evengoed zijn dat ik het helemaal mis heb hoor...
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2016, 20:29:51 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Af en toe knisperende tweeters B&W DM14
« Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2016, 20:39:36 »
Zijn beide printen van de luidsprekers identiek? Het lijkt dat de rode condensator al eens vervangen is. Zie 2 roze draadjes aan de onderkant van de printplaat en het is slecht gesoldeerd.