Auteur Topic: Hifishow met Piega en Lyngdorf  (gelezen 4804 keer)

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Hifishow met Piega en Lyngdorf
« Gepost op: 22 februari 2016, 11:43:18 »
Zaterdag 20 Februari 2016 werd bij AudioPerfect (Oostkamp-België) en in samenwerking met de Nederlandse importeur een zeer goede en bijna 5 uur durende demonstratie gegeven met een vijftal in prijs oplopende modellen van Piëga. Als versterking werd er gebruik gemaakt van Lyngdorf. We waren met een 13tal personen aanwezig, waaronder de Peter en zijn echtgenote van AudioPerfect en de Nederlandse importeur met zijn vrouw. We werden zeer hartelijk ontvangen en koffie of frisdrank waren aanwezig.
De demo gebeurde dus in de zeer gezellig aangeklede woonkamer van Peter, die akoestisch goed klinkt. De eettafel heeft plaats moeten ruimen om een drietal rijen, gemakkelijk zittende stoelen te kunnen plaatsen.
We kregen eerst een leerzame inleiding over het merk Piëga en meer bepaald over hun tweeters en in de duurdere versie over hun zeer speciale hoog-mid weergever, een ribbon-coax. Er werd ook één en ander verteld over hun keuze van aluminium kasten.
Er werden dus 5 speakers gedemonstreerd, telkens oplopend in prijs. Belangrijk is te weten dat Roomperfect op de Lyngdorf versterker werd uitgeschakeld.
Alle speakers stonden ongeveer 2,5 meter uit elkaar, de tweeter gericht op de 2de rij stoelen, die op zo'n 4 meter van de speakers stonden. Dit was veruit de beste luisterpositie, waar je van staande golven geen last had. Vermoedelijk zat er een wel dipje in het laag, maar dat zal zeker geen doorslag geven. Anyway beginnend met de goedkoopste telg, was dit de start van een boeiende muzikale namiddag.

Piëga TMicro6 €799 per stuk.

Een zeer ranke verschijning, die het in ieder interieur goed zal doen. De geëxtrudeerde aluminium kast is 112 cm hoog,14 cm breed en 17 cm diep. Door de bijna druppelvorm toont de luidspreker nog kleiner dan hij is. Mis kijk je echter niet op het formaat. Doordat de wanden van de aluminium kast een pak dunner zijn is de inhoud zo'n 33% groter dan bij een vergelijkbare MDF kast. Dit gegeven kun je doortrekken op al hun aluminium luidsprekers. Er zou dus uit deze slanke verschijning, toch een diep laag moeten komen. Om de prijs te drukken wordt er echter geen dure ribbon tweeter gebruikt, maar een softdome tweeter. De luistertest liet een goed gebalanceerde luidspreker horen. Er werd nergens een nadruk opgelegd. Het hoog was zacht en een beetje terughoudend. Het midden had een mooie presentatie, terug eerder ingehouden. Het laag had zijn gehoormatige ondergrens bij zo'n 50 Hz, maar was bijzonder goed gedefinieerd en dat is een kenmerk van alle gehoorde modellen. De goed gedempte en grote woonkamer, liet volgens mij de luidspreker niet helemaal openbloeien. Wellicht had een kleinere en wat hardere ruimte de luidspreker beter bevallen, het stereobeeld zou er zeker van opknappen. Concluderend kun je stellen, dat deze Piëga een zeer goede luidspreker is voor de kleinere en wat hardere woonkamer. Hij laat heel duidelijk de Piëga signatuur horen en is een allemans vriend met een hoog WAF gehalte.

Piëga Classic 5.0 €899 per stuk

Omdat niet iedereen houdt van een aluminium speaker, heeft Piëga ook enkele modellen in MDF, die net als de metalen modellen een sublieme afwerking hebben, zelfs voor deze prijs. 93 hoog, 18 breed en 28 diep en zo'n 20 Kg op de weegschaal. Deze speaker zal zowel in klassieke als in moderne interieurs goed staan. Als units worden voor het laag en midden 2 x 13 cm woofers ingezet en het hoog wordt verzorgd door een Elac bandtweeter. Dit is eveneens een keuze om de kosten te drukken. De Elac tweeter laat echter meteen horen wat hij in zijn mars heeft. Het hoog is een pak luchtiger dan bij de softdome van de Tmicro.6. Wat echter ook meteen te horen is, is de houten kast. Het karakter en klankkleur zijn anders dan van de aluminium modellen. Er wordt wat kleuring toegevoegd, de neutraliteit is wat minder. Wat wel mooi is, is terug dat gecontroleerde, strakke laag. Deze speaker gaat een stukje dieper de afgrond in en voor muziekweergave heb je allicht geen subwoofer nodig. Ook bij deze luidspreker vond ik het stereobeeld eerder breed dan diep, allicht dat een beetje meer indraaien een beter resultaat zou geven. Peter moest nu éénmaal enkele toegevingen doen op plaatsing, zodat de ganse kamer kon genieten van een zo optimaal goed geluid. Gezien de zeer vriendelijke prijs, is dit een speaker, die zeker en volgens mij zelfs beter doet, dan de meeste concurenten.

Piëga Premium 5.2 €1499 per stuk.

De naam doet vermoeden dat wij hier bij de top van Piëga zitten, maar niks is minder waar. We zitten ergens halverwege het gamma. Wat ik wel kan vertellen, is dat de concurrentie aan deze speaker een verdomde harde noot heeft om te kraken. Hier kunnen we voor het eerst kennismaken met hun eigen ribbon tweeter, met name de LDR 2642 MKII. De luidspreker meet 102 cm hoog bij 19 cm breed en 22 cm diep, zet zo'n 23 kg op de weegschaal en loopt taps naar achteren toe. De afwerking is magistraal, vooral de geanodiseerde versies. Dit is een luidspreker waar je echt voor gaat zitten. Vanaf de eerste tonen, hoor je dat alles klopt aan deze speaker. Van hoog tot laag, vloeit de muziek met het grootste gemak. Het hoog is fantastisch mooi, zeer gedetailleerd. Je hoort werkelijk alles, maar zonder dat het vermoeid. Stemmen worden iets voor de speaker geplaatst. En dan dat laag, je hoort dat dit gewoonweg een stuk beter is dan op de Classic (MDF kast) hoewel het dezelfde drivers zijn. Het midden en laag heeft een zeer goede definitie, is zeer strak en gaat behoorlijk diep. Het is vooral de neutraliteit die opvalt, niks kleuring. Het stereobeeld is zeer breed en voor de eerste keer, is er ook diepte aanwezig. Deze speaker is volgens mij één van de parels uit het gamma en zeker een speaker die je moet gaan beluisteren als je in de markt bent voor een nieuwe luidspreker.

Piëga Coax 30.2 en 90.2 €4000 per stuk en €8000 per stuk.

Hier komen we bij het duurste gamma van Piëga. Terug dezelfde aluminium kasten, maar hier krijgen we een zeer uitzonderlijke hoog/mid driver te zien. Het betreft een coax-ribbon driver, een echt stukje vakmanschap. We hebben de driver kunnen bekijken en betasten en onze bewondering steeg nog meer. Dit is een drieweg systeem. Tja wat kan ik hiervan zeggen? Alles wat je hebt bij de Piëga Premium 5.2, heb jij hier in de overtreffende trap. De coax ribbon-driver, slaat je met verstomming. Het is zo zacht en toch helder, zoveel detail en dan die stemmen, ze staan in de kamer te zingen. Deze unit trekt de muziek letterlijk uiteen, ieder instrument of zanger heeft zijn eigen plekje. Toch blijft het één homogeen geheel. Het laag gaat diep en vult moeiteloos de ruime woonkamer. Hoewel ik toen op de derde rij zat, op zo'n 5 meter van de speaker, had ik niet het minste gevoel dat ik iets miste. Bij de 90.2 gingen we nog een stapje verder, een ronduit schitterende weergave. Liet met sprekend gemak grote dynamiek sprongen horen en gaf op hoge volumes geen krimp. We besloten op deze speaker met een indrukwekkend stukje orgel (hoewel niet mijn voorkeur) met afgrond diep laag. Iedere noot hoe diep ook, iedere nuance was moeiteloos te horen. Zeer indrukwekkend!

Conclusie

Ik ken het merk al jaren enkel van zien op beurzen en tijdschriften. Het is de eerste maal dat ik ze zo uitgebreid kon bekijken en beluisteren. Peter en zijn team weten perfect hoe je een speaker kan en moet demonstreren. De muziekkeuze was top, vooral omdat er niet gespeeld werd met audiofiel geneuzel, maar met muziek die iedereen wel kent. Van klassiek, jazz en pop, tot ja..AC/DC en Golden Earring toe. Vragen werden gesteld en professioneel beantwoord en ik had de indruk dat iedereen tevreden en wel naar huis ging. Absolute topper was volgens mij de Premium 5.2 van zo'n 3000 Euro in zijn standaard uitvoering. Dit is gewoonweg een uitstekende allround luidspreker. Hij biedt alles wat een Piëga te bieden heeft. Heb je echter een dikkere portefeuille, dan biedt de Coax serie nog meer, met name een grootsere en ja een nog makkelijkere weergave, ongeacht het volume.
Piëga's zijn 4 Ohm luidsprekers, dus ze zien graag versterkers met voldoende vermogen.
Concluderend zou je kunnen stellen, dat dit een reclame verhaaltje is, zo positief ben ik over Piëga. Het is nu éénmaal zo, ik vind ze schitterend en er zijn uiteraard nog uitstekende merken, maar deze behoren volgens mij bij de betere luidspreker fabrikanten. Ga ze beluisteren!
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Hifishow met Piega en Lyngdorf
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2016, 12:05:22 »
Leuk! 

Ennnnnnnnn, ik heb het absoluut niet gelezen als een reclameverhaal.

Piega maakt immers als jaren mooie producten.   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Hifishow met Piega en Lyngdorf
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2016, 13:15:14 »
Ik mis alleen wat plaatjes bij de praatjes voor de rest top!
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Re: Hifishow met Piega en Lyngdorf
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2016, 15:32:52 »
Ik mis alleen wat plaatjes bij de praatjes voor de rest top!

Helaas geen plaatjes genomen.  :(
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Eip

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 202
Re: Hifishow met Piega en Lyngdorf
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2016, 00:20:05 »
Mooi review, en goed onderbouwd.    :D
Marantz SR5023
Elac BS203.2
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT167