Auteur Topic: Demping of diffusie  (gelezen 16597 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Demping of diffusie
« Gepost op: 21 februari 2016, 15:04:03 »
Ik heb eindelijk mijn luisterkamer klaar op de fijntuning na. Ik ben zeer tevreden! Ik vroeg me af of wat demping of diffusie achter mijn luisterplaats zinvol zou zijn? Wat zijn de te verwachten effecten?

En wat zou dit doen boven de LS?

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Demping of diffusie
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2016, 17:47:21 »
Carl,

Een meting is het mooiste want dan kan je in basis doelgericht in de weer.

Als er sprake is van (na)galm zou ik sowieso naar demping kijken. Diffusiepanalen op de "eerste" reflectiespots kunnen waarschijnlijk ook geen kwaad.

Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Demping of diffusie
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2016, 22:12:13 »
Hai Marc, de ruimte is indertijd gemeten en kwam zeer goed uit de bus. Ik ben nu eigenlijk aan het fijntunen. De vraag is eigenlijk naar aanleiding van Jerry. Die wil kennelijk graag dempen achter de luisterplek. Dus ik zit de pro's en contra's af te wegen voor ik mijn  hard earmed retirement money investeer.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Demping of diffusie
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2016, 22:36:00 »
Hai Marc, de ruimte is indertijd gemeten en kwam zeer goed uit de bus. Ik ben nu eigenlijk aan het fijntunen. De vraag is eigenlijk naar aanleiding van Jerry. Die wil kennelijk graag dempen achter de luisterplek. Dus ik zit de pro's en contra's af te wegen voor ik mijn  hard earmed retirement money investeer.
Ik zou eerst maar eens wat uitproberen door met de luidsprekers te schuiven. De geluidskwaliteit die ik destijds bij jou gehoord heb was helemaal niet verkeerd en ik denk dan ook op het eerste gehoor, dat er geen grote aanpassingen gedaan hoeven te worden.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Demping of diffusie
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2016, 23:00:55 »
Meten is weten Carl in deze.... En al klinkt het bij Jerry prima...... Om nu de hele dag in een koptelefoon te moeten zitten had niet mijn voorkeur.
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

morca

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 51
Re: Demping of diffusie
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2016, 23:17:37 »
Ik heb eindelijk mijn luisterkamer klaar op de fijntuning na. Ik ben zeer tevreden! Ik vroeg me af of wat demping of diffusie achter mijn luisterplaats zinvol zou zijn? Wat zijn de te verwachten effecten?

En wat zou dit doen boven de LS?
Achter je luisterplaats kan je doen als je last hebt van flutter echo.
Verder doen panelen op de eerste reflectie punten ook al goed.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Demping of diffusie
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2016, 14:22:43 »
Ik zou eerst maar eens wat uitproberen door met de luidsprekers te schuiven. De geluidskwaliteit die ik destijds bij jou gehoord heb was helemaal niet verkeerd en ik denk dan ook op het eerste gehoor, dat er geen grote aanpassingen gedaan hoeven te worden.

Hai Jan, met gordijnen en bedekking van de Velux ramen is het geluid alweer (behoorlijk) verbeterd. Vandaar dat ik puur op het oor nog wat probeer te verbeteren Het enige probleempje dat ik had , was dat het rond het luik naar beneden wat holler klonk. Met een slaapzak erop was het gelijk opgelost. Het luik is overigens een interim oplossing. Het wordt vervangen door een van berken multiplex.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Demping of diffusie
« Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2016, 14:32:52 »
Waarom geen bamboe Carl?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Demping of diffusie
« Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2016, 14:46:15 »
Ik zeg sla en olie... Zolang je niks meet blijft het quatsch en aannames.... Als je er zelf gelukkig mee bent is het prima natuurlijk...
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Demping of diffusie
« Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2016, 20:49:15 »
Er zit natuurlijk een subjectieve dimensie in geluid Richard. Jij en ik hebben niet dezelfde oren en ook niet dezelfde verwerking in de hersenen. Met smaak is dat hetzelfde. Dat we binnen bepaalde akoestische randvoorwaarden fijntunen is volstrekt rationeel. Ik heb laten meten door RAVON indertijd en de ruimte kwam er zeer goed uit. Ik probeer nu alleen maar een stap te maken.

Bedoel jij die bamboe diffusoren Henk?

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Demping of diffusie
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2016, 21:17:56 »
Nee, ik vind bamboe-accenten mooier dan berken.  Voor speakers zou ik absoluut berkentriplex gebruiken, zoals ik ook gedaan heb met een paar setjes.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Demping of diffusie
« Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2016, 21:32:50 »
Er zit natuurlijk een subjectieve dimensie in geluid Richard. Jij en ik hebben niet dezelfde oren en ook niet dezelfde verwerking in de hersenen. Met smaak is dat hetzelfde. Dat we binnen bepaalde akoestische randvoorwaarden fijntunen is volstrekt rationeel. Ik heb laten meten door RAVON indertijd en de ruimte kwam er zeer goed uit. Ik probeer nu alleen maar een stap te maken.


Helder Carl tis een mooie hobby!!

Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Demping of diffusie
« Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2016, 21:59:25 »
Ik heb eindelijk mijn luisterkamer klaar op de fijntuning na. Ik ben zeer tevreden! Ik vroeg me af of wat demping of diffusie achter mijn luisterplaats zinvol zou zijn? Wat zijn de te verwachten effecten?

En wat zou dit doen boven de LS?

De meeste huiskamers hebben veel reflecterende oppervlaktes, en zijn gebaat bij wat meer demping :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Demping of diffusie
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2016, 23:35:39 »
Ik heb eindelijk mijn luisterkamer klaar op de fijntuning na. Ik ben zeer tevreden! Ik vroeg me af of wat demping of diffusie achter mijn luisterplaats zinvol zou zijn? Wat zijn de te verwachten effecten?

En wat zou dit doen boven de LS?

De meeste huiskamers hebben veel reflecterende oppervlaktes, en zijn gebaat bij wat meer demping :)
Mag ik aannemen dat het om je luisterkamer op zolder gaat Carl ?  ;D

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Demping of diffusie
« Reactie #14 Gepost op: 23 februari 2016, 18:16:55 »
Precies Jan. En de vraag naar absorptie/ diffusie is nog steeds zinvol.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2016, 21:23:23 door Carl »