Auteur Topic: Hoor je het materiaal van de luidsprekerbehuizing?  (gelezen 5580 keer)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Hoor je het materiaal van de luidsprekerbehuizing?
« Gepost op: 19 februari 2016, 11:54:21 »
Luidsprekers worden voornamelijk van hout gemaakt, maar ook wel van plastic (EV-monitors), steen of beton. Elk materiaal heeft eigenlijk een beetje zijn eigen klank als je er bijvoorbeeld op klopt.

Nu heb ik zelf altijd het idee gehad dat de 'eigen klank' van het kastmateriaal het geluid kleurt van de luidsprekers. En dat ik dat dus ook echt hoorde. De EV's klonken altijd 'plasticerig', luidsprekers met loodzware stenen behuizingen waren super stabiel en het materiaal had bijna geen invloed op het geluid van de luidspreker.

Een blinde test heb ik hiermee nooit gedaan, dus echt bewijs heb ik ook niet. Het zou dus zo maar eens kunnen dat mijn 'gehoor' heel erg beïnvloed wordt door wat mijn ogen zien. Zeker nu ik (uit een onderzoek) begrepen heb dat je hersenen voor 90% werken met de informatie die ze al eerder verzameld hebben en maar voor 10% met (correctie-) informatie die ze nieuw binnen krijgen op het moment van waarnemen.

Iemand hier een visie over?
Science is no democracy

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Hoor je het materiaal van de luidsprekerbehuizing?
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2016, 12:48:42 »
De eigen klank van de kast zal veelal gemaskeerd worden door het geluid uit de units. Te dunne panelen kun je mogelijk wel horen. Die EV' hebben naar mijn idee meer te lijden van een te kleine kast en een hoorntweetertje dan dat je de kunststof zult horen.
An inability to grasp science is no argument against it....

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Hoor je het materiaal van de luidsprekerbehuizing?
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2016, 08:52:08 »
Eigenresonantie kun je inderdaad wel horen. Tenminste. Ik zit er hetzelfde in als jij Ando. Nooit getest, maar ik heb ook het idee dat je kan horen of het hout of plastic is dat resoneert. :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hoor je het materiaal van de luidsprekerbehuizing?
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2016, 08:58:55 »
Eigenresonantie kun je inderdaad wel horen. Tenminste. Ik zit er hetzelfde in als jij Ando. Nooit getest, maar ik heb ook het idee dat je kan horen of het hout of plastic is dat resoneert. :)
Mijn luidsprekers geven mij niet het idee, dat ze "hoorbaar" resoneren ! De kast zal ongetwijfeld meedoen, maar zo lang dat binnen de "hoorbare" grenzen blijft, lijkt mij het geen punt om je druk over te maken.
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2016, 09:01:27 door Audiofreak »

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Hoor je het materiaal van de luidsprekerbehuizing?
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2016, 03:51:22 »
Ik kan ook niet zeggen dat ik resonantie hoor in mn huidige luidsprekers, maar ik ben wel bekend met het fenomeen.

Vooral in de beschrijving van de klank van plastic speakers herken ik.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Hoor je het materiaal van de luidsprekerbehuizing?
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2016, 09:02:08 »
Sommige fabrikanten maken juist gebruik van de kast om tot high-end achtige eigenschappen te komen.... Harbeth maakt hier geloof ik ook gebruik van...
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Hoor je het materiaal van de luidsprekerbehuizing?
« Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2016, 09:06:59 »
Sommige fabrikanten maken juist gebruik van de kast om tot high-end achtige eigenschappen te komen.... Harbeth maakt hier geloof ik ook gebruik van...

Ik dacht dat die bewust pieken op een bepaalde frequentie. 

Ik heb wel eens vernomen dat Audionote nogal dunne kasten bouwt.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Hoor je het materiaal van de luidsprekerbehuizing?
« Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2016, 09:13:39 »
Sommige fabrikanten maken juist gebruik van de kast om tot high-end achtige eigenschappen te komen.... Harbeth maakt hier geloof ik ook gebruik van...

Ik dacht dat die bewust pieken op een bepaalde frequentie. 

Ik heb wel eens vernomen dat Audionote nogal dunne kasten bouwt.

Dat van dat pieken zou zo maar kunnen hififreak...
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Hoor je het materiaal van de luidsprekerbehuizing?
« Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2016, 09:35:52 »
Als ik naar muziek luister maak ik mij niet druk of ik daar misschien de klank van de kast tussendoor hoor klinken. Heb nog nooit het idee gehad "hoor ik daar nu de kast?".
Misschien klinkt een kast wel, vandaar zoveel merken luidsprekers die elk hun liefhebbers hebben.
Tannoy Little Red Monitor ( 80'er jaren) vind ik een geweldig klinkende luidspreker als je daar de kast van bekijkt is dat niet veel bijzonders misschien vind ik deze daarom zo goed klinken.
Eens buizen altijd buizen.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Hoor je het materiaal van de luidsprekerbehuizing?
« Reactie #9 Gepost op: 12 maart 2016, 12:15:11 »
Van de DM640 heb ik niet het idee dat ik de kast hoor, van de DM110 denk ik 'm wel te horen. Met de nadruk op 'denk', heb nooit een blinde test gedaan, het kan dus heel goed ergens tussen mijn oren zitten.
Science is no democracy

Gerrit65

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 7
Re: Hoor je het materiaal van de luidsprekerbehuizing?
« Reactie #10 Gepost op: 28 maart 2016, 22:36:40 »
Ik heb zelf luidsprekers laten bouwen met een behuizing van speksteen door Klaas Feenstra. Het zijn The Perfect Performers SoundStone 2 x 16,5. De behuizing van deze luidsprekers resoneert heel weinig, waardoor er geen kastkleuring optreedt. Het zijn d'Appolito luidsprekers met een heel gelijkmatige geluidsspreiding. Ze hebben een gevoeligheid van 92 db en wegen zo'n 74 kg per stuk. Met beton er onder geeft geen gedonder en met met speksteen erop is helemaal top!!!  :cheer:  :banana2:

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Hoor je het materiaal van de luidsprekerbehuizing?
« Reactie #11 Gepost op: 28 maart 2016, 22:54:18 »
Ik heb zelf luidsprekers laten bouwen met een behuizing van speksteen door Klaas Feenstra. Het zijn The Perfect Performers SoundStone 2 x 16,5. De behuizing van deze luidsprekers resoneert heel weinig, waardoor er geen kastkleuring optreedt. Het zijn d'Appolito luidsprekers met een heel gelijkmatige geluidsspreiding. Ze hebben een gevoeligheid van 92 db en wegen zo'n 74 kg per stuk. Met beton er onder geeft geen gedonder en met met speksteen erop is helemaal top!!!  :cheer:  :banana2:
Mooie speakers.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Gerrit65

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 7
Re: Hoor je het materiaal van de luidsprekerbehuizing?
« Reactie #12 Gepost op: 30 maart 2016, 21:04:09 »
Hallo JohnK,
Het zijn inderdaad mooie luidsprekers. Er zitten 2 Monacor kevlars in deze speksteen luidsprekers. Het zijn d'Appolito luidsprekers. Het filter in mijn luidsprekers  bestaat slechts uit 1 hoogwaardige Mundorf condensator. Een jaartje of 5 geleden heb ik ze beluisterd bij TubeJack in Alkmaar.  Ik was meteen verliefd op deze luidsprekers. Wat een goed geluid en dat voor maar 1000 euro per stuk!!!  Gelijk heb ik Klaas Feenstra toen opdracht gegeven om voor mij ook zo'n mooi paar speksteen luidsprekers te bouwen.                      In de winkel zullen deze luidsprekers al gauw 2 a 3 keer zo duur kosten, omdat alle tussenhandel er ook aan moet verdienen.          Elke dag luister ik met veel plezier naar mijn luidsprekers en het is nu toe nog de beste aankoop die ik ooit heb gedaan!!              Klaas Feenstra is gestopt met bouwen van luidsprekers in opdracht.  Vriendelijke groetjes, Gerardo :reddance: :banana2:
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2016, 21:14:47 door Gerrit65 »

Gerrit65

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 7
Re: Hoor je het materiaal van de luidsprekerbehuizing?
« Reactie #13 Gepost op: 30 maart 2016, 21:09:49 »
Hallo JohnK,
De luidsprekers die worden verkocht bij JK acoustics zijn trouwens ook hele mooie luidsprekers!!!
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2016, 21:20:40 door Gerrit65 »