Auteur Topic: Kwaliteit SACD ook hoorbaar via CD speler.  (gelezen 8133 keer)

JuKe Box

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 134
Kwaliteit SACD ook hoorbaar via CD speler.
« Gepost op: 11 februari 2016, 19:42:11 »
Ik ben er steeds vanuit gegaan dat men de betere opname kwaliteit van een SACD slechts zou horen wanneer deze ook werd afgespeeld via een SACD speler .... het idee om een SACD speler te kopen spookte reeds door m'n hoofd ......
Echter hoor ik nu bij het spelen van een in bruikleen SACD via mijn (instapmodel) Marantz CD6004 speler toch wel een serieus hoorbaar (positief) verschil t.o.v een "gewone" CD en vraag me nu dus ook af of aanschaf van een SACD speler wel een meerwaarde zou hebben?

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Kwaliteit SACD ook hoorbaar via CD speler.
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2016, 20:11:29 »
De master die wordt gebruikt om een sacd te maken wordt normaal (behalve bij Sony) ook gebruikt om de cd-laag van die hybride sacd mee te maken. Vaak gaat het dus om een hoge-resolutiestudiomaster die voor beide dient en dus om een moderne opname. Die zijn dan van veel betere kwaliteit dan opnames uit pakweg de jaren '80 of '90 (of nog vroeger). Dat hoor je dan ook met cd.
Als die kwaliteit voor je volstaat, hoef je niet noodzakelijk te investeren in een sacd-speler. De betere keuze zou tegenwoordig trouwens een BluRay-speler zijn omdat je daarmee ook Blu-Ray Audio Discs kunt afspelen en die komen in hogeresolutie ongecomprimeerde meerkanaalsaudio van nog hogere kwaliteit dan een sacd. Maar of je dat ook kunt horen? Sacd en BRA zijn vaak meerkanaals en dan heb ke natuurlijk wel de eventuele meerwaarde van surroundgeluid. Als je dat niet interesseert en je alleen stereo wil, leveren sacd en BRA op papier een betere prestatie dan cd, maar is het mogelijk dat je dat niet kunt horen als de cd-mastering zelf van hoge kwaliteit is.
Ik heb zelf een demodisc liggen in cd, hdcd en sacd. Ik hoor zelf absoluut geen verschil tussen die drie.

Bij Sony muzieksacd's is er wél duidelijk hoorbaar dat de sacd beter klinkt dan de cd-laag, heb ik al jaren geleden gemerkt. Ik denk dat ze dat doen om ervoor te zorgen dat je altijd voor sacd zult kiezen. Sony verdient immers aan de licenties op sacd en dsd, zowel voor de media als de decodeer- en encodeerelektronica.

En bij popmuziek loop je tegen de muur van "loudness wars" op, waarbij vrijwel of compleet alle dynamiek uit de muziek weggehaald is en die zo luid gemaakt is dat hij tegen de vervormingsgrens aan zit of er zelfs overheen. En dan maakt het echt niet uit op welk medium die muziek aangeleverd wordt, die klinkt dan altijd slecht op een beter weergavesysteem. Zulke muziek klinkt alleen maar "goed" met oortjes via een smartphone of in je auto.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2016, 20:14:00 door Bloom »

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Kwaliteit SACD ook hoorbaar via CD speler.
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2016, 21:35:07 »
Ik speel tegenwoordig best heel veel sacd's het zei in ISO formaat af via een DSD DAC. Ik heb toch vaak het idee dat de DSD64 files, die ik zoals gezegd heb net wat schoner klinken, als de cd uitvoering.
Tevens ben ik redelijk fan van MFSL masters en even zo van XRCD...
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2016, 09:22:20 door Richard »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.310
Re: Kwaliteit SACD ook hoorbaar via CD speler.
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2016, 23:12:58 »
Als je een SACD op een cdspeler afspeelt hoor jealleen de normale cd-laag van het schijfje. Oftewel de 44 kHz / 16bit versie. Of die beter klinkt of niet dan een reguliere cd heeft niets met SACD te maken (die laag 'ziet' de cdspeler niet), maar alles met de opname zelf.