Auteur Topic: Luxman C-02 (onderhoud) voor amateurs.  (gelezen 7960 keer)

Oud is ook leuk

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 7
Luxman C-02 (onderhoud) voor amateurs.
« Gepost op: 26 december 2012, 15:23:11 »
Voor de afwisseling is het eindelijk eens droog, maar de regen was niet van de lucht de laatste tijd. En wat doen je dan? Ik heb het plan opgevat om mijn Luxman C-02 eens grondig te gaan onderhouden. Gezien de leeftijd is onderhoud wel eens gewenst. Aangezien dit nieuw voor mij is, ga ik jullie ter lering en vermaak laten meeleven met mijn belevenissen. En natuurlijk krijg ik hopelijk wat praktische tips, immer beter goed gejat dan slecht bedacht.

Stap 1: Haal de kap van de versterker af en bekijk de binnenkant eens goed met veel licht en een loep. 

Het mooie van een Luxman C-02 is dat het van binnen lekker ruim is opgezet. Zo kun je relatief eenvoudig overal bij. Ik heb ook wel eens versterkers gehad die meer op Mikado lijken! Het wordt dan al gauw puzzelen voor gevorderden. Niet voor niets voor de C-02 gekozen om het te leren. Geen lekkende elco's zo te zien op het eerste gezicht. Wel enkele met de beruchte bruine/zwarte sporen op de printplaat. Heeft zoals ik gelezen heb te maken met de lijn of coating die op de printplaat zit en die na jaren een beetje vreemd uit gaat zien. Ik zie wel dat de pootjes van weerstanden in de buurt van deze elco's behoorlijk aangetast zijn. Op de eerste foto bij de elco met blauwe streep is dat goed te zien!

Stap 2: Maak een paar foro's en zet ze hier online, he weet nooit wat voor tips je krijgt.

Foto's zeggen soms veel meer dan veel woorden en het is altijd aan te raden veel foto'' s te maken zodat je alles weer op de juiste in elkaar zet. Let er bij de foto's op dat ze niet te groot zijn. Ik gebruik http://www.fotoverkleinen.nl/ om dat te doen, maar daar zijn ook veel alternatieven voor.


     



Stap 3: Zoek de service manual voor de betreffende versterker, ik ga meestal naar http://www.hifiengine.com/. Je moet je wel inschrijven om erbij te kunnen, maar er staan er erg veel.

Als het een beetje meezit, zit erin de service manual een schema van de versterker en nog belangrijker de lijst met onderdelen.  Ik heb gelezen dat deze lijsten niet altijd klopt met wat er daadwerkelijk in de versterker af fabriek zit.  Bij het vervangen van de elco's dienen we dus even vast te stellen of het klopt met schema c.q. de lijst.


Stap 4: Lees je helemaal te pletter over de te onderhouden versterker.

Het mooie van Internet is dat er vaak andere zijn die hetzelfde gedaan hebben als wat jij wilt gaan doen en daarover iets op het Internet gezet hebben. Nadeel is dat het heel veel kan zijn en je nooit weet of het echt betrouwbaar is.

Stap 5: Bestellen elco's voor het vervangen van de op leeftijd zijnde elko's

Sommigen vinden dit complete onzin, anderen weer niet.  Ik ga er zelf vanuit dat elco's die meer dan 25 jaar oud zijn wel eens vervangen mogen worden door nieuwe. Soort preventief onderhoud, want als je ooit een versterker met ontplofte elco's hebt gezien wil je dit graag voor zijn. Ik heb al best veel over elco's gelezen en deze samenvatting gemaakt.

Bij het vervangen van elco's moet de capaciteit gelijk zijn (uf), maar mag de spanning hoger zijn (V). Aan elco's zit een + en een – kant. De opgedrukte pijlen wijzen naar de negatieve pool. Als op de printplaat de -kant niet is aangegeven dan is het handig met een stift een streepje te zetten.

Er zijn ook bipolaire elco's, staat er veelal op en worden niet echt vaak gebruikt in versterkers.

Goede elco merken zijn: Nichicon, Panasonic en Vishay. 

Winkels NL: electronica-online.nl, conrad.nl, dickbest.nl, vento.nl, dil.nl, rotor.eu
Winkels EU/Wereld: hifituning24.de, albs.de, nl.farnell.com/

Let op dat je bij sommige winkels een willekeurig merk krijgt.

Openstaande vraag (help) :sceptic:

Er wordt regelmatig iets gezegd over het gebruik van elco's in het voeding gedeelte, maar ik heb er nog geen lijn in kunnen ontdekken. Moet je ergens op letten bij voeding gedeelte en zoja waarop dan en waarom?

Later volgt er meer.
« Laatst bewerkt op: 26 december 2012, 16:03:14 door Oud is ook leuk »

Jerry

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 319
  • Wazzat??
Re: Luxman C-02 (onderhoud) voor amateurs.
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2012, 10:46:16 »
Ik heb het plan opgevat om mijn Luxman C-02 eens grondig te gaan onderhouden. Gezien de leeftijd is onderhoud wel eens gewenst. Aangezien dit nieuw voor mij is, ga ik jullie ter lering en vermaak laten meeleven met mijn belevenissen. En natuurlijk krijg ik hopelijk wat praktische tips, immer beter goed gejat dan slecht bedacht.
 
Het mooie van Internet is dat er vaak andere zijn die hetzelfde gedaan hebben als wat jij wilt gaan doen en daarover iets op het Internet gezet hebben. Nadeel is dat het heel veel kan zijn en je nooit weet of het echt betrouwbaar is.

Stap 5: Bestellen elco's voor het vervangen van de op leeftijd zijnde elko's

Sommigen vinden dit complete onzin, anderen weer niet.  Ik ga er zelf vanuit dat elco's die meer dan 25 jaar oud zijn wel eens vervangen mogen worden door nieuwe. Soort preventief onderhoud.
Goede elco merken zijn: Nichicon, Panasonic en Vishay. 


Klopt, controleren en waar nodig zeker vervangen, of gewoon keihard domweg alle elco' s vervangen, als je genoeg tijd hebt, en paraat bent.


Openstaande vraag (help) :sceptic:

Er wordt regelmatig iets gezegd over het gebruik van elco's in het voeding gedeelte, maar ik heb er nog geen lijn in kunnen ontdekken. Moet je ergens op letten bij voeding gedeelte en zoja waarop dan en waarom?

Later volgt er meer.

Bij zowel schakelende als lineaire voedingen, is dit vaak verschillend per apparaat die "iets" , en men zal ook "iets" meer moeten weten over de eigenschappen en opgenomen/ max op te nemen vermogen v/d achterhangende belasting/schakeling , zoals toegepast/vereist.
Bij smps voedingen is het meestal lage esr types.

Dan komt de esr, en de df(met de daarmee recht samenhangende tangens delta verlieshoek) v/d betreffende elco' s, zowel direkt achter de gelijkrichtschakeling, als achter een spanningsregelaar/stabilisator gedeelte, a/d orde.

Bij deze Lux. bv. zou je voor de 2 elco' s van 1000uF achter de gelijkrichter v/d spanningsregelaars, voor de versterkerschakeling, types met een lage esr. kunnen gebruiken.
Alles na de sp.reg. kun je volstaan met " gewone" kwaliteit v/d door jou genoemde merken.

Bij het voedingsgedeelte voor de beveiligingsschakeling etc., voldoen oook " gewone" elco's .

Stap 6 : Succes !

We horen/zien het wel.

Groeten,

             Jerry


The test of the machine is the ultimate test.
If the machine produces tranquility, it's right.
If it disturbs you, either change the machine, or your mind.

It's fruitless endeavour to try and educate a fool that rejoices in ignorance.

Condemnation without examination is prejudice.

Oud is ook leuk

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 7
Re: Luxman C-02 (onderhoud) voor amateurs.
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2012, 11:49:35 »
Jerry,

Bedankt voor het beantwoorden van de vraag. Voor mezelf is dit nu nog een stap te ver, schema´s lezen en begrijpen. Als ik het dus goed begrijp kun je voor de zekerheid beter altijd normale elco´s bij de voeding gebruiken, dan zit je altijd goed genoeg of ga ik nu te kort door de bocht  :sceptic: