Auteur Topic: Mooie aanbiedingen Marktplaats, Ebay enz.  (gelezen 1275744 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Mooie aanbiedingen Marktplaats, Ebay enz.
« Reactie #4590 Gepost op: 26 maart 2018, 19:53:33 »
Dat is helemaal niet gek, er is immers geen correlatie tussen klinken en elektronica-theorie zoals dat volgens de boeken is ontworpen. Of je moet het wel heel bont maken en dan nog is het een kwestie van smaak.

Groet,
Jacco

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Mooie aanbiedingen Marktplaats, Ebay enz.
« Reactie #4591 Gepost op: 27 maart 2018, 04:41:39 »
Dat is helemaal niet gek, er is immers geen correlatie tussen klinken en elektronica-theorie zoals dat volgens de boeken is ontworpen. Of je moet het wel heel bont maken en dan nog is het een kwestie van smaak.

Groet,
Jacco

Ik ben met je eens dat je het heel bont moet maken wil een versterker goed hoorbaar beroerd gaan klinken. Met regelmaat krijg ik klasse AB-versterkers over de vloer waarvan de ruststroom zodanig is verlopen dat er helemaal geen ruststroom meer loopt. Je zou verwachten dat in deze situatie van zuivere klasse B het uitkomende signaal niet geweldig klinkt maar het is dan toch maar heel zelden dat bij totale afwezigheid van ruststroom door de eindtransistoren gevonden wordt dat het geluid uit de luidsprekers in kwaliteit minder klinkt.   

Hoe waardeloos het moet gaan klinken voordat het eigenaren opvalt dat hun versterker goor geluid produceert is bijvoorbeeld te merken aan de mate waarin de contacten van relais' in het uitgangscircuit smerig zijn. Meestal wordt de belemmering pas opgemerkt als de contacten zo aangeslagen zijn dat er onderbreking in het signaal gaan ontstaan. Dat vaak het geluid al veel eerder smoezelig klinkt door de slechte geleiding van de aanslag op de contacten wordt heel vaak niet als onaangenaam ervaren.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik de per eindtransistor op 10 mA ingestelde ruststroom in de HK Citation 16A met alle soorten muziek op een realistisch uitsturingsniveau afgespeeld uitstekend vond klinken. Ongetwijfeld kan het vervormingsniveau lager dan de gespecificeerde minder dan 0,05% THD als ik de ruststroom verhoog maar waarom zou ik dat doen als het geluid dat uit de luidsprekers kom goed bevalt en niet hoorbaar beter wordt als ik de ruststroom in de 8 eindtransistoren met een factor 10 verhoog?   



   
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2018, 04:45:20 door Ruud13 »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Mooie aanbiedingen Marktplaats, Ebay enz.
« Reactie #4592 Gepost op: 27 maart 2018, 09:56:44 »
Dat is helemaal niet gek, er is immers geen correlatie tussen klinken en elektronica-theorie zoals dat volgens de boeken is ontworpen. Of je moet het wel heel bont maken en dan nog is het een kwestie van smaak.

Groet,
Jacco
Ik onthoud me maar van verder commentaar, maar ik heb er zo mijn gedachten bij !

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Mooie aanbiedingen Marktplaats, Ebay enz.
« Reactie #4593 Gepost op: 27 maart 2018, 10:50:32 »
Volgens mij is er een goede technisch verdedigbare reden om de ruststroom lager te zetten bij deze versterker.
Ook al is dat misschien niet helemaal zoals het zou moeten zijn.
Als het de temperatuur van de transistoren flink lager laat worden en er is geen hoorbaar verschil , dan is er toch sprake van een win win situatie.

Ik denk dat Jacco gelijk heeft dat het niet is zoals het zou moeten zijn als we naar het ontwerp kijken en de daar bij horende instellingen.
Wat Ruud heeft gedaan is misschien de vervorming een fractie hoger gemaakt, maar de levensduur en betrouwbaarheid flink beter gemaakt.
En ik denk ook dat 0,0005 % vervorming niet als anders hoorbaar is als 0,05 of zelfs 0,5 % vervorming.

Mijn mening is dat Jan een versterker heeft die niet meer als straalkachel werkt en een zeer goede muziekweergave bewerkstelligt.
Naar mijn idee hoeven er geen negatieve gedachten te zijn bij hetgeen gezegd is en zeker niet over de kwaliteiten en levensduur van de versterker in kwestie.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Mooie aanbiedingen Marktplaats, Ebay enz.
« Reactie #4595 Gepost op: 27 maart 2018, 13:08:33 »
Dat is helemaal niet gek, er is immers geen correlatie tussen klinken en elektronica-theorie zoals dat volgens de boeken is ontworpen. Of je moet het wel heel bont maken en dan nog is het een kwestie van smaak.

Groet,
Jacco
Ik onthoud me maar van verder commentaar, maar ik heb er zo mijn gedachten bij !

Dan moet je wel alles na de 'maar' weglaten. ;D

Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Mooie aanbiedingen Marktplaats, Ebay enz.
« Reactie #4596 Gepost op: 27 maart 2018, 16:40:05 »
Dat is helemaal niet gek, er is immers geen correlatie tussen klinken en elektronica-theorie zoals dat volgens de boeken is ontworpen. Of je moet het wel heel bont maken en dan nog is het een kwestie van smaak.

Groet,
Jacco
Ik onthoud me maar van verder commentaar, maar ik heb er zo mijn gedachten bij !

Dan moet je wel alles na de 'maar' weglaten. ;D
Zullen we het maar laten zoals ik het eerder geformuleerd heb Markus, want dat is mijn gevoel !

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Mooie aanbiedingen Marktplaats, Ebay enz.
« Reactie #4597 Gepost op: 27 maart 2018, 17:11:18 »
Een Ruud12 zal minder weten dan een Ruud14.   worship1

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Mooie aanbiedingen Marktplaats, Ebay enz.
« Reactie #4598 Gepost op: 27 maart 2018, 20:31:44 »
Misschien moeten we weer on topic.

Is dat een plan of is dat een goed plan? :D

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Mooie aanbiedingen Marktplaats, Ebay enz.
« Reactie #4599 Gepost op: 27 maart 2018, 20:37:23 »
Misschien moeten we weer on topic.

Is dat een plan of is dat een goed plan? :D

Marcel
Dat is een goed plan Marcel !  Toppie!

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: Mooie aanbiedingen Marktplaats, Ebay enz.
« Reactie #4600 Gepost op: 27 maart 2018, 20:58:25 »
Krell KSA-80 versterker, 80 watt pure class A. High End
€ 1.490,00
http://link.marktplaats.nl/m1265109624?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Leuk hoe gigantisch smaken kunnen verschillen. :)

Hij staat er nog en Hans vindt z'n uiterlijk mooi.

Ik vind 'm gruwelijk lelijk; kan me zo geen lelijkere herinneren.
Als het een erg goede en qua energieverbruik efficiënte straalkachel van de Action voor 15 euri was zou ik hem meteen kopen en hem in de schuur uit het zicht onder de werkbank zetten.

Maar hij zal vast wel lekker klinken. Heb nl. wel een keer een heel mooie Krell gehoord; die zag er trouwens ook heel veel beter uit. :)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Mooie aanbiedingen Marktplaats, Ebay enz.
« Reactie #4601 Gepost op: 27 maart 2018, 21:57:57 »
Dat is helemaal niet gek, er is immers geen correlatie tussen klinken en elektronica-theorie zoals dat volgens de boeken is ontworpen. Of je moet het wel heel bont maken en dan nog is het een kwestie van smaak.

Groet,
Jacco
Ik onthoud me maar van verder commentaar, maar ik heb er zo mijn gedachten bij !
Altijd goed het koppie erbij houden  ;)

Anyway, nav het offtopic verhaal heb ik wel het zelfbouw-artikel aangevuld met een Intermezzo dd 27 maart 2018. Toch handige "onderzoeksresultaten" en daarmee is het onverwacht een nuttig onderwerp geworden. Althans voor mij technisch-inhoudelijk dan.

Groet,
Jacco

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: Mooie aanbiedingen Marktplaats, Ebay enz.
« Reactie #4602 Gepost op: 28 maart 2018, 10:10:20 »

Uiterlijk een mooie versterker uitgebracht in 1980,hij is geliefd bij philipsvintage mensen hierdoor staat hij ook zeer

kort op mrktplaats, deze is een defecte 22 AH798 wil je hem echt tip top hebben kwa binnenwerk komt er ±200 euro bij

DE mijne staat in lochum bij  iemand die hem kent van binnen en buiten,iets wat voor mij een pre is. :)

                                                               https://link.marktplaats.nl/m1269372425
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Mooie aanbiedingen Marktplaats, Ebay enz.
« Reactie #4603 Gepost op: 28 maart 2018, 12:07:10 »
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Eens buizen altijd buizen.