Auteur Topic: Buizen of "gewone" versterker  (gelezen 16469 keer)

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Buizen of "gewone" versterker
« Gepost op: 24 december 2012, 18:47:00 »
Behalve dat ik buizen versterkers er heel erg mooi uit vind zien wil ik wel eens in Jip en Janneke taal waar mogelijk weten wat het verschil is......

Groet,

Richard
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Buizen of "gewone" versterker
« Reactie #1 Gepost op: 24 december 2012, 19:21:36 »
Dat is vrij eenvoudig. Wat er normaliter onder een buizenversterker wordt verstaan zijn die modellen waar de match met de speakers van belang is. Je zou een buizenamp dus ook niet los moeten zien van de aangesloten speaker en dat dan weer icm de luisterruimte. De technische uitleg laat ik gemakshalve even achterwege (die overigens ook niet zo lastig is, maar dat was volgens mij niet de vraag)

Het is dus een soort vervorming die heel goed kan uitpakken.

Groet,
Jacco

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Buizen of "gewone" versterker
« Reactie #2 Gepost op: 24 december 2012, 19:28:27 »
Kijk dat is helder
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Buizen of "gewone" versterker
« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2012, 22:22:34 »
Kom eens luisteren, ik heb een buizen versterker en B&W luidsprekers. Misschien klinkt het in jouw oren goed. Hoogeveen - Aduard is niet zo ver.
Eens buizen altijd buizen.

Nohemmm

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 61
  • De audiofiele hemel.
Re: Buizen of "gewone" versterker
« Reactie #4 Gepost op: 25 december 2012, 01:23:41 »
Je kunt ook bij mij komen luisteren. Ik heb class A 300B. Verschilt wel weer met bv kt88 of EL34 in PUshPull. EEn ding kan ik je wel zeggen, als je dit gehoord hebt, ben je verkocht!  :o
Welcome to the Edge.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Buizen of "gewone" versterker
« Reactie #5 Gepost op: 25 december 2012, 08:55:33 »
Mocht je eens in de buurt zijn van Den Haag, of de rit er voor over hebben, ben je ook hier van harte welkom.

Zoals je weet heb ik de Kalypso staan. 2x 15W push/pull met 4 EL84 eindbuizen. Deze speelt dus op een paar Monitor Audio RS8. Deze luidsprekers hebben een hoge gevoeligheid (91dB) en laten zich prima aansturen door een versterker met dit bescheiden vermogen. Daarnaast heb ik ook nog een paar "Needles breedbanders" staan met een 4" driver-unit. Ook dat klinkt verbazend goed overigens.  :yeah: Ik geloof dat je al bekend bent met de set van JohnDV? Die hybride versterker-combi heb ik namelijk ook staan. Ook weer interessant, daar beide technieken gecombineerd zijn.

Voordat ik de Kalypso kocht heb ik veel gelezen over de zogenaamde "buizensound". Ik vind het moeilijk onder woorden te brengen wat dit auditief voor mij betekent, maar voor mij is het geluid voller, romiger en minder klinisch. In eerste instantie was ik ook bang veel in te moeten leveren op laagweergave, maar waarom weet ik niet meer. Dat zegt volgens mij genoeg  ::)

Om een lang verhaal kort te maken. Er zal altijd een buizenversterker in huize Carni zijn/haar klanken verspreiden  ;D
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Buizen of "gewone" versterker
« Reactie #6 Gepost op: 25 december 2012, 21:21:03 »
Die van mij heeft 2x 45 watt, als eindbuizen worden RS1003 buizen ( 2x2) gebruikt, de rest van de buizen zijn per kanaal een 6sn7gt en een 6su7gty. Voldoende vermogen voor de B&W's .
Eens buizen altijd buizen.

Nohemmm

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 61
  • De audiofiele hemel.
Re: Buizen of "gewone" versterker
« Reactie #7 Gepost op: 26 december 2012, 00:02:56 »

Zoals je weet heb ik de Kalypso staan. 2x 15W push/pull met 4 EL84 eindbuizen......

...... het moeilijk onder woorden te brengen wat dit auditief voor mij betekent, maar voor mij is het geluid voller, romiger en minder klinisch. In eerste instantie was ik ook bang veel in te moeten leveren op laagweergave, maar waarom weet ik niet meer. Dat zegt volgens mij genoeg  ::)


Aan de hand van je foto lijkt die kalypso erg op de audio innovations. Ook met 4 x EL 84. Zo te zien ook zelfde opbouw. Klopt dat? Een vriend van me heeft die innovations. Kinkt ook erg goed!

Geluidsbeleving herken ik wat je schrijft. Voorheen altijd met torren gewerkt, maar herinner het moment nog goed dat ik voor het eerst mijn buizenbak aansloot op de speakers. Ik hoorde een wezenlijk verschil in geluidsweergave. "Dit is gaaf!" dacht ik meteen. Veel vloeiender, maar ook meer detail, mooiere nagalm/echo, levensechte stem/zang, heerlijk vol (en idd "romig!) laag, en de gehele freq gebied leek harmonieuzer te klinken. Misschien klopt het meettechnisch niet, maar het is wel heel aangenaam om naar te luisteren.
Welcome to the Edge.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Buizen of "gewone" versterker
« Reactie #8 Gepost op: 26 december 2012, 07:46:40 »

Zoals je weet heb ik de Kalypso staan. 2x 15W push/pull met 4 EL84 eindbuizen......

...... het moeilijk onder woorden te brengen wat dit auditief voor mij betekent, maar voor mij is het geluid voller, romiger en minder klinisch. In eerste instantie was ik ook bang veel in te moeten leveren op laagweergave, maar waarom weet ik niet meer. Dat zegt volgens mij genoeg  ::)


Aan de hand van je foto lijkt die kalypso erg op de audio innovations. Ook met 4 x EL 84. Zo te zien ook zelfde opbouw. Klopt dat? Een vriend van me heeft die innovations. Kinkt ook erg goed!

Geluidsbeleving herken ik wat je schrijft. Voorheen altijd met torren gewerkt, maar herinner het moment nog goed dat ik voor het eerst mijn buizenbak aansloot op de speakers. Ik hoorde een wezenlijk verschil in geluidsweergave. "Dit is gaaf!" dacht ik meteen. Veel vloeiender, maar ook meer detail, mooiere nagalm/echo, levensechte stem/zang, heerlijk vol (en idd "romig!) laag, en de gehele freq gebied leek harmonieuzer te klinken. Misschien klopt het meettechnisch niet, maar het is wel heel aangenaam om naar te luisteren.

Hier sluit ik mij helemaal bij aan. "Meettechnisch" kan ik ook niets onderbouwen en zal het ongetwijfeld voor een gedeelte tussen mijn oren zitten  ;D Aangenaam om naar te luisteren is het zeker!

Met het merk Audio Innovations ben ik niet bekend. Het merk van de Kalypso is CR Developments (CRED, CR Electronic Design) uit de UK: http://www.crdevelopments.com/. Daarnaast kom ik de term "Woodham Audio" veel tegen op producten van CR Developments, hier bijvoorbeeld: http://www.canuckaudiomart.com/details/149930-cr_developments_woodham_300_classic_preamp_/

Op deze foto van een Kalypso staat het ook, links onder op de versterker:


#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Buizen of "gewone" versterker
« Reactie #9 Gepost op: 26 december 2012, 11:29:52 »
mijn eerste ervaringen waren niet positief.. vervorming, vreemd volume gedrag en niet echt te beluisteren. Mss was ie niet goed afgesteld oid af fabriek, want was nieuw, en toen de M22 gekocht en klaar ermee (denk ik... ::) )
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Buizen of "gewone" versterker
« Reactie #10 Gepost op: 26 december 2012, 12:29:54 »
mijn eerste ervaringen waren niet positief.. vervorming, vreemd volume gedrag en niet echt te beluisteren. Mss was ie niet goed afgesteld oid af fabriek, want was nieuw, en toen de M22 gekocht en klaar ermee (denk ik... ::) )

Zo'n ervaring heb ik zelf helemaal niet. Een feit is wel dat de vorige eigenaar hem onder handen heeft laten nemen door Jerry. Aangezien ik hem zelf nog nooit open heb gehad, kan ik niet zeggen wat er aan gedaan is.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Thanatos

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 70
Re: Buizen of "gewone" versterker
« Reactie #11 Gepost op: 26 december 2012, 13:21:40 »
Ik kan de ervaringen delen met de Kalypso.

Zelf heb ik hem weggedaan omdat ik er niet naar kon luisteren. Zelfs na het wisselen van alle buizen voor aangenomen kwaliteit types. Laag weergave was er voldoende maar in het midden gebied (stemmen) klonk het gedempt/minder. Vond het jammer want het was een mooie versterker om te zien en had graag een mooi klinkende in huis gehad.

Mijn 2e ervaring was met een zelfbouw. Volgens een kenner waanzinnig mooi en met liefde gemaakt. Ding woog als een dieplood. Maar deze klonk weer veel te fel. Dit in combinatie met Tannoy DC luidsprekers.

Voor mij voorlopig geen buis meer..
-> Uitspraken uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst! <-

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Buizen of "gewone" versterker
« Reactie #12 Gepost op: 26 december 2012, 13:35:52 »
Bij vlagen of bepaalde muziek klonk het echt prachtig.. maar het nummer daarna zwaaaaaaaar klote.. en dan stond het weer te luid en daarna weer te zacht. Geen peil op te trekken dus weg ermee.
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Buizen of "gewone" versterker
« Reactie #13 Gepost op: 26 december 2012, 16:44:00 »
Bedankt voor alle reacties, uitnodigingen en belevingen tot zover...... Misschien dat ik wel op één of meerder uitnodigingen in ga..... Aduard is bijvoorbeeld inderdaad goed te doen en nieuwe mensen leren kennen (die dezelfde hobby) hebben is mijns inziens erg leuk!

een muzikale groet,

Richard
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Buizen of "gewone" versterker
« Reactie #14 Gepost op: 26 december 2012, 17:45:40 »
Bedankt voor alle reacties, uitnodigingen en belevingen tot zover...... Misschien dat ik wel op één of meerder uitnodigingen in ga..... Aduard is bijvoorbeeld inderdaad goed te doen en nieuwe mensen leren kennen (die dezelfde hobby) hebben is mijns inziens erg leuk!

een muzikale groet,

Richard
Kom maar langs je bent welkom.
Eens buizen altijd buizen.