Auteur Topic: trafo  (gelezen 12957 keer)

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: trafo
« Reactie #15 Gepost op: 24 januari 2016, 21:17:58 »
Ik heb nog een Denon 304. De cantilever is afgebroken maar van de Hul maakt zoiets wel. Ik wil hem op de Thorens 160.1 zetten en aansluiten op een Quad 34/303. Het probleem is dat de Denon een uitgangsspanning van 0,14 heeft. Een trafo is wel een leuk idee, wat zou ik daarvoor kunnen gebruiken (tweedehands is ook prima).

Het aardige van het ombouwplan is nog dat alle ingrepen aan je 34 zonder sporen na te laten zijn terug te brengen in de originele staat. 

Edit: Je kunt vanzelfsprekend ook een step-up trafo van bijvoorbeeld Denon gebruiken om de 3 mV 47K  ingang van de 34 te kunnen gebruiken maar die zijn tweedehands niet dik gezaaid en ook nogal prijzig zag ik hier en daar. Ik keek dan naar de Denon AU-320


Van deze trafo's moet je voor de Denon DL-304 de 40 ohm tap gebruiken.

Wel erg leuk Ruud, maar op zich heb ik ingangen genoeg op de 34. Op tape zit de Cabasse compensator. Op CD komt een streamer met internetradio (de Meridian gaat naar de luisterkamer op zolder). De radio  heb ik nog vrij (op een of andere manier klinkt FM steeds minder). Maar eigenlijk wil ik niet teveel aan de 34 doen. Wie weet gaat de Thorens  ook wel naar de luisterzolder en komt er op de 34 beneden een Dual 1019/1219. Dan moet ik een en ander weer terugdraaien.

Maar eigenlijk lijkt een step up ook wel een leuk idee. Volgens TNT zijn die goed te maken met Jensen trafo's. Wat is er buiten die trafo's eigenlijk meer nodig om een step up te maken ? Die step up van Denon ga ik ook opzoeken.


Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: trafo
« Reactie #16 Gepost op: 01 februari 2016, 02:18:27 »
[...]
Maar eigenlijk lijkt een step up ook wel een leuk idee. Volgens TNT zijn die goed te maken met Jensen trafo's. Wat is er buiten die trafo's eigenlijk meer nodig om een step up te maken ? Die step up van Denon ga ik ook opzoeken.

Welke Jensen-trafo's zijn geschikt voor de Denon-MC in kwestie? Hoe kom je zo ineens bij Jensentrafo's? Als je de geschikte trafo's hebt voor het element, heb je nog een voldoende gevoelige phonoingang met een impedantie van 47k nodig of anders dan een impedantie die goed past bij de trafootjes van een ander merk dat in je opkomt.

Waarom als je nou zo graag een set trafo's wil hou je het niet gewoon bij die genoemde Denons (AU-320) want die passen op de 40 ohm tap perfect aan bij de Denon DL-304 zoals ik al eerder vertelde. Beter kun je je niet wensen als je een op maat gemaakte/ingestelde elektronische impedantieomzetter even buiten beschouwing laat.     

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: trafo
« Reactie #17 Gepost op: 03 februari 2016, 21:57:21 »
Ik zet altijd wat breed in Ruud. :think: Voor een groot deel uit interesse natuurlijk. Ik had een artikel gevonden bij TNT over step up trafo's. Jenssen heeft inderdaad veel trafo's in hun programma en ik zag er die specifiek geschikt waren voor een Denon 103 , dus voor de 304 zullen ze er ook wel een hebben.  Wordt wel een dure grap want daar betaal je dan 105 dollar voor per stuk. Vandaar dat ik vroeg of er veel extra bijkwam om ze in te zetten.

Overigens beweren audiofielen met overtuiging dat niets mooier klinkt dan een phono trap met trafo. Ik ken overigens de Luister vergelijking waar Jan Kool geen verschil hoorde. Ook Quad maakt trouwens weer een (buizen) phono versterker met trafo. Een vriend heeft die en is erg tevreden. Ik moet eens kijken of ik zoiets kan lenen voordat ik definitief beslis.
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2016, 22:14:04 door Carl »

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: trafo
« Reactie #18 Gepost op: 04 februari 2016, 03:41:23 »
[...]
Overigens beweren audiofielen met overtuiging dat niets mooier klinkt dan een phono trap met trafo. Ik ken overigens de Luister vergelijking waar Jan Kool geen verschil hoorde. Ook Quad maakt trouwens weer een (buizen) phono versterker met trafo. Een vriend heeft die en is erg tevreden. Ik moet eens kijken of ik zoiets kan lenen voordat ik definitief beslis.

Audiofielen doen wel vaker met overtuiging beweringen waarvan helemaal niet vaststaat dat de uitspraak ook breed wordt gedragen. Anders gezegd: je moet niet alles geloven wat audiofielen je vertellen want dit is weer zo'n uitspraak die kant noch wal raakt. Waarom zou een trafo beter klinken dan een impedantieomzetter op basis van uitstekend functionerende elektronica? Wie bepaalt dat binnen de club van audiofielen en met welke argumenten wordt een dergelijke uitspraak ondersteund? 

Je zegt dat Quad weer een buizenphonovoorversterker met een trafo maakt. Ik kan me alleen niet herinneren wanneer Quad eerder(!) dan de QC24P - een buizenphonovoorversterker met trafootjes - het levenslicht liet zien. De inmiddels zeer hoogbejaarde QC22 was immers wel een buizenvoorversterker met een voor die tijd uitstekende phonotrap maar de versterkeringangen hadden geen trafo's.
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2016, 03:47:55 door Ruud13 »

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: trafo
« Reactie #19 Gepost op: 04 februari 2016, 22:41:58 »
Je had jurist moeten worden Ruud  zwaaizwaai en niet ik. Met "weer" bedoelde ik dat ook Quad dit (weer) op de markt heeft gebracht net als andere fabrikanten. Volgens mij is deze phonotrap voor Quad ontworpen door meneer De Pavarinci: een Engelsman die indertijd ook voor Luxman heeft gewerkt en nu een eigen merk, "Ear" meen ik, heeft. Hij renoveert ook oude analoge studiorecorders voor professionals die nog analoge opnamen willen maken.

Kijk jij hebt natuurlijk het voordeel, dat je in je Luister tijd veel dingen hebt gehoord en uitgeprobeerd. Niet dat ik daar veel geld aan wil uitgeven, maar als ik de kans heb iets uit te proberen, waarom niet?

En audiofielen kunnen inderdaad veel beweren, maar ik heb er vaak ook heel onverwacht mooi geluid gehoord. Ik ken er eentje die een niet te dure set heeft die hij helemaal volgesmeerd heeft met "Trollensnot" (van der Heijden) en met dito tegels eronder. Hij zegt dat hij voordat dat materiaal erop heeft gebracht het een stuk minder klonk.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: trafo
« Reactie #20 Gepost op: 04 februari 2016, 22:59:41 »
We gaan het toch niet over trollensnot hebben he?  ;D Breek me de bek niet open  :yeah:

Groet,
Jacco

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: trafo
« Reactie #21 Gepost op: 05 februari 2016, 00:10:03 »
Ik krijg de eerder genoemde Denon trafo van mijn buurman cadeau, maar hij moet wel nagekeken worden.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: trafo
« Reactie #22 Gepost op: 05 februari 2016, 20:51:15 »
Daar ben ik wel geïnteresseerd in Jan. Ik kan Ruud vragen om er eens naar te kijken.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: trafo
« Reactie #23 Gepost op: 05 februari 2016, 22:01:45 »
Daar ben ik wel geïnteresseerd in Jan. Ik kan Ruud vragen om er eens naar te kijken.
Er hebben zich al meer liefhebbers gemeld Carl  ;) maar voorlopig houd ik hem voor het geval dat ik weer eens tegen een speler aanloop.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: trafo
« Reactie #24 Gepost op: 06 februari 2016, 20:54:49 »
We gaan het toch niet over trollensnot hebben he?  ;D Breek me de bek niet open  :yeah:

Groet,
Jacco

Ach,

Wat is technisch gezien, waar het mogelijke hoorbare zaken betreft, het  verschil tussen kabels, trollensnot, cable-elevators, kurken, weegschalen verkleed als soundplate en/of soepkommen vermomd als esthetisch verantwoord wandanker?

Niets.

De beleving kan het echter maken of breken en dat is de creatie van de ervaring.
Ergo; Wat een ander ervan vindt is onbelangrijk, tenzij de partner de neiging u naar buiten te willen bonjouren niet langer kan onderdrukken.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: trafo
« Reactie #25 Gepost op: 07 februari 2016, 08:25:40 »
Carl,

Dit wellicht iets?

Denon

Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: trafo
« Reactie #26 Gepost op: 07 februari 2016, 21:25:04 »
Bedankt Marcus. Ik denk dat ik eerst dat element maar laat opknappen en daarna leen ik een trafo. Die Jan heeft maar een goede buurman.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: trafo
« Reactie #27 Gepost op: 12 februari 2016, 21:08:34 »
Inmiddels geïnformeerd naar een nieuwe cantilever. Dan zit je op een 400/450 euro. Dat is het element niet waard. Dan liever een nieuw element met een wat hogere output. Helaas dus geen trafo om uit te proberen. In maart kom ik een keer bij je langs Jan. Dan wil ik de trafo echt een keer horen.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: trafo
« Reactie #28 Gepost op: 13 februari 2016, 09:49:26 »
Inmiddels geïnformeerd naar een nieuwe cantilever. Dan zit je op een 400/450 euro. Dat is het element niet waard. Dan liever een nieuw element met een wat hogere output. Helaas dus geen trafo om uit te proberen. In maart kom ik een keer bij je langs Jan. Dan wil ik de trafo echt een keer horen.
bij wie dan? Ik kreeg van Ketelaar te horen dat het retippen €275 kost....
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: trafo
« Reactie #29 Gepost op: 13 februari 2016, 19:55:30 »
Ook bij een agent van van den Hull. Maar het gaat helaas niet alleen om retippen, maar om vervanging van de cantilever John.