Auteur Topic: HDMI naar multichannel audio  (gelezen 10198 keer)

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.310
HDMI naar multichannel audio
« Gepost op: 22 januari 2016, 19:25:41 »
In het verlengde van mijn SACD draadje heb ik een andere vraag.

Ik heb begrepen dat SACD wel meerkanaals via de HDMI uitgang kan worden beluisterd. Nu kwam ik deze tegen: http://www.allekabels.nl/hdmi-omvormer/1792/1218636/hdmi-naar-hdmi-audio-extractor.html?gclid=CjwKEAiAw4e1BRDfi7vghaWU9jESJACzo9juJqsYuxGH6olr3pIPgOn-HCfRCETdb2I4FsUEwtK70RoCb6Hw_wcB
En ik vroeg me af of ik met de Sony en dit kastje wel SACD meerkanaals op een digitale ingang van de receiver kan aanbieden. Eigenlijk zijn het de volgende vragen:
- gaat het meerkanaalsgeluid van de Sony inderdaad via HDMI naar buiten?
- zet het bedoelde kastje de SACD signalen inderdaad om in een digitaal signaal dat de receiver herkent als meerkanaals?

Is er een techneut die hierover duidelijkheid kan scheppen?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: HDMI naar multichannel audio
« Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2016, 19:58:05 »
Volgens mij is het zo dat sacd multikanaals niet door te geven is, stereo ook niet. Alleen analoog. Wat eventueel wel kan, maar dat is per definitie niet de bedoeling, is eea omzetten naar een multikanaals pcm signaal.

Groet,
Jacco

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.310
Re: HDMI naar multichannel audio
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2016, 20:21:59 »
Ik heb inmiddels wat verder gezocht. De Sony BR speler kan het SACD multikanaals signaal in DSD maar ook in LPCM formaat aanbieden via de HDMI uitgang. Het bedoelde kastje hierboven (wat via banggood 23,75 kost, maar dat terzijde) zet het dan digitaal op de toslink aansluiting. Ik heb het kastje bij Banggood besteld, en ben benieuwd hoe het gaat werken. Voor de wel herkende cd's kan ik het mooi vergelijken met de DVD/SACD speler die ik nu heb.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.449
  • Lid van de Adam's family
Re: HDMI naar multichannel audio
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2016, 20:29:49 »
Is dat nodig dan.... wat voor reciever bezit u?

Volgens mij kan een reciever dit namelijk zelf. Met andere woorden je hoeft niet naar analoog.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2016, 20:38:18 door Bryston power »
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.310
Re: HDMI naar multichannel audio
« Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2016, 20:53:15 »
Een Sony STRA1200ES, die HDMI alleen doorvoert van 2 x in naar 1 x uit en qua geluid niet intern versterkt.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.449
  • Lid van de Adam's family
Re: HDMI naar multichannel audio
« Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2016, 21:19:00 »
Een Sony STRA1200ES, die HDMI alleen doorvoert van 2 x in naar 1 x uit en qua geluid niet intern versterkt.


Dus je zegt dat de reciever alleen maar een switchboard is voor je tv ?
Dan moet je altijd een tv hebben met optische uitgang .... lijkt me sterk.
Als ik het goed begrijp als je hdmi hebt aangesloten en instellingen op optisch of hdmi je geen geluid krijgt?
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: HDMI naar multichannel audio
« Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2016, 21:26:12 »
Maar moet je niet aan copyright achtige zaken denken? Volgens mij is dat dsd nu juist zo dichtgetimmerd dat je dat niet naar jan en alleman mag sturen. Omzetten naar pcm kan altijd wel, maar is not the real thing. Even los van de discussie of je het hoort of niet (hoogst waarschijnlijk niet).

Groet,
Jacco

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.449
  • Lid van de Adam's family
Re: HDMI naar multichannel audio
« Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2016, 21:46:21 »
Bij dsd heb je 5 signalen (gecodeerd) en pcm is het 1 kanaal. Wie de scheiding maakt en of het hoorbaar is is een goede vraag. Wat ik nu even niet begrijp is waarom de reciever het signaal van de blu-ray niet via hdmi oppakt
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.310

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.310
Re: HDMI naar multichannel audio
« Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2016, 21:58:10 »
Maar moet je niet aan copyright achtige zaken denken? Volgens mij is dat dsd nu juist zo dichtgetimmerd dat je dat niet naar jan en alleman mag sturen. Omzetten naar pcm kan altijd wel, maar is not the real thing. Even los van de discussie of je het hoort of niet (hoogst waarschijnlijk niet).

Groet,
Jacco

Omdat je het verschil waarschijnlijk toch niet hoort, probeer ik gewoon een werkende oplossing te vinden ;-)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: HDMI naar multichannel audio
« Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2016, 22:04:42 »
Ja, dat begrijp ik. En ik snap het probleem ook. Ik hoop dat je een goed werkende oplossing zal vinden.

Groet,
Jacco

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.449
  • Lid van de Adam's family
Re: HDMI naar multichannel audio
« Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2016, 22:06:10 »
http://www.whathifi.com/forum/home-cinema/sony-str-da-1200es-and-hdmi

Helder... maar je gaat dan toch naar analoog . Waarom kies je dan geen Hdmi switchboard met optische uitgang?
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.310
Re: HDMI naar multichannel audio
« Reactie #12 Gepost op: 22 januari 2016, 22:28:38 »
Dat kastje dat ik gelinkt heb in de eerst post, is toch een soort HDMI switchboard? Of heb je een betere oplossing (link)?

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.449
  • Lid van de Adam's family
Re: HDMI naar multichannel audio
« Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2016, 01:17:15 »
Dat kastje dat ik gelinkt heb in de eerst post, is toch een soort HDMI switchboard? Of heb je een betere oplossing (link)?

Is een lang verhaal met keuzes en snap Jacco ook (hetzij voor het eerst) dan ook volkomen.  Vraag die je  moet stellen is. ... gaat sacd kwaliteit  boven cd kwaliteit?
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.310
Re: HDMI naar multichannel audio
« Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2016, 22:21:09 »
De technische specificaties van SACD zijn beter dan van CD. Maar ik denk niet dat ik dat kan horen: de specs van het CD formaat gaan al boven de specs van mijn gehoor uit ;-)

Het gaat mij met name om meerkanaals opnamen: sinds ik een soort HT opstelling in de kamer heb (Pencils als frontspeakers en Needles als surround) kan ik erg van meerkanaals opnamen genieten. Zowel als het gaat om ruimtelijke akoestische informatie via de achterkanalen als wanneer de instrumenten om je heen geplaatst zijn zodat je midden in de muziek zit.