Auteur Topic: Een zoektocht in het analoge land.  (gelezen 4154 keer)

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Een zoektocht in het analoge land.
« Gepost op: 21 januari 2016, 03:05:51 »
Laat ik beginnen te zeggen dat het verhaal wat ik hier neerpen volkomen subjectief is en gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Een tijd geleden vroeg ik mij af of een instelbare phonotrap van meerwaarde zou zijn ten opzichte van de door mij gebruikte phonotrap in de JK Acoustics voorversterker.
Deze heeft voor MM een vaste waarde van 47 kOhm en voor MC 100 Ohm. Op dat moment draaide ik met een Grado Reference Platinum (geen wood), een mooi element met een mooi klankbeeld in het hoog maar met weinig body.



Ik werd in de gelegenheid gesteld om een periode een Yamaha CX800 te proberen, deze heeft een phonotrap met een aantal instelmogelijkheden. In eerste instantie leek de Yamaha een mooier plaatje neer te zetten t.o.v. de JK Acoustics. Echter tussen de verschillende capaiteiten kon ik geen verschil waarnemen.



Ook ben ik in het bezit van een MC element, te weten de Denon DL-103. Deze heb ik ook geprobeerd op de Yamaha, en hier was wel een verschil waar te nemen. Bij 10 Ohm weerstand levert het een dof, donker geluidsbeeld op, op 100 Ohm een mooi geluidsbeeld en op 1 kOhm een hele grote boost in het hoog. Niet prettig om naar te luisteren…
Maar na een poosje was het tijd dat de Yamaha weer terug ging naar z’n baasje Hififreak en heb ik alles weer op m’n eigen voorversterker aangesloten. Verschillen die ik meende te horen t.o.v. de Yamaha waren er nu niet.



Nu kreeg ik niet lang daarna de mogelijkheid om een elektronische stepup van Jacco (http://www.hififreaks.nl/index.php/topic,1714.0.html) te testen. Jerry heeft een aantal modificaties gedaan en op een forummeeting is de stepup in een hele mooie DBX-behuizing aan mij overhandigd.
Aan de buitenkant een schakelaar met drie standen: 60, 100 en 400 Ohm. Thuis de JK Acoustics op MM gezet en de Denon DL-103 onder de Thorens TD-160 geschroefd. Op advies van Jerry begonnen met de 100 Ohm stand. Dat leverde vanaf het begin een veel fraaier geluidsbeeld op, meer body en een mooier gedefinieerd hoog. Een ware upgrade, het leek net alsof ik naar een ander element zat te luisteren.

Niet alle muziek die ik draai even audiofiel verantwoord en zitten er best opnames tussen die gewoon ruk zijn opgenomen. In de meeste gevallen weet mijn set, die aardig vergevingsgezind is, er wel voldoende van te maken. Met de stepup op 400 Ohm werd het geluidsbeeld bij mindere opnames beter, een lift in het hoog en iets meer laag. Echter bij goede opnames resulteerde het in  een teveel aan hoog. De Denon  i.c.m. de stepup presteerde het best op 100 Ohm.

De mogelijkheid om in het bezit te komen van een Benz Micro MC Gold heb ik met beide handen aangegrepen, de Denon is al aardig op leeftijd en retippen is ook een aardige kostbare operatie. Nu heb ik ook dit element met en zonder stepup beluisterd en ook hier is hij van toegevoegde waarde. Alleen maakt het geen verschil als ik schakel tussen de verschillende impendanties, hij staat dus vast op 100 Ohm.

Conclusie is dat de stepup voor mijn set een mooie upgrade is. Hij moet nog een keer in een mooiere behuizing gebouwd worden maar dat is van later zorg. Technische vragen over hoe hij precies werkt kan je stellen aan Jacco en Jerry, de geestelijke vaders van dit mooie product.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Een zoektocht in het analoge land.
« Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2016, 10:15:47 »
Leuk he om te experimenteren daar leert men van.
Ik heb die step-upvan Jerry en Jacco ook beluisterd zij het maar een paar dagen en ik vond dat ook goed klinken.
I love vintage.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Een zoektocht in het analoge land.
« Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2016, 10:51:49 »
Mooi dat je er zo tevreden over bent John!! Ik hoop dat het volgende project van Jacco net zo'n succes wordt. Maar ik weet het antwoord denk ik al....
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Een zoektocht in het analoge land.
« Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2016, 14:37:50 »
Erg leuk om te lezen. Maar is zo'n step up niet altijd een toevalstreffer. Niet alle MC elementen sluiten hetzelfde af.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Een zoektocht in het analoge land.
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2016, 16:01:58 »
Erg leuk om te lezen. Maar is zo'n step up niet altijd een toevalstreffer. Niet alle MC elementen sluiten hetzelfde af.
van de Dl103 weet ik dat hij beter presteert met een stepup, de Benz heeft er ook baat bij. Maar hoe dat komt weet ik niet, misschien dat de techneuten daar een antwoord op kunnen geven.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Een zoektocht in het analoge land.
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2016, 20:18:55 »
Even mooi als de audiofiele zoektochten, blijft zo'n Yammie.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Een zoektocht in het analoge land.
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2016, 20:55:25 »
Ja, was een mooi project ik kijk er met plezier op terug. Ook mooi omdat ik met Jerry iets moois heb mogen bouwen, zo gaat dat met verwanten in de techniek  ;D

Maar natuurlijk ook mooi om te lezen dat er echt plezier aan beleefd wordt, daar is het toch om begonnen.

Is het af? Wellicht niet... In ieder geval een mooie behuizing zou niet misstaan denk ik. Ook qua techniek zijn er misschien nog wensen, maar voorlopig is het zoals het is.

Groet,
Jacco

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Een zoektocht in het analoge land.
« Reactie #7 Gepost op: 03 februari 2016, 22:02:28 »
Ik had even niet door dat het een step up (dus zonder RIAA correctie ?) was Jacco. Zat in dat DBX kastje nu hetzelfde als in dat fraaiere kleine kastje?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Een zoektocht in het analoge land.
« Reactie #8 Gepost op: 03 februari 2016, 22:11:44 »
Nee  :neenee: In dat fraaie kastje zat iets heel anders (een lege pcb waarop een MM phono pre met RIAA moet komen).

In het dbx kastje zit inderdaad een actieve step-up. Zonder RIAA. Er zit een dubbel jfet in die als voor-voorversterker wordt ingezet. Het uitgangssignaal gaat vervolgens naar een reguliere MM ingang.

Groet,
Jacco

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Een zoektocht in het analoge land.
« Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2016, 18:57:50 »
Je hebt een prachtige set John
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Een zoektocht in het analoge land.
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2016, 19:27:05 »
Je hebt een prachtige set John
Dank je wel John ;)
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…