Auteur Topic: PC als volwaardig stream systeem  (gelezen 20425 keer)

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #15 Gepost op: 26 januari 2016, 21:55:35 »
Het was waarschijnlijk gewoon een verkeerde instelling in Ubuntu waardoor standaard de verkeerde geluidskaart geselecteerd stond of zoiets. Die specifieke Soundblaster werkt namelijk wel gewoon in Ubuntu en andere Linuxen zonder dat je bijkomende software moet installeren.

Het opvragen van de usb-gegevens met het terminalbevel lsusb zou dit hebben laten zien:
Bus 004 Device 002: ID 041e:3040 Creative Technology, Ltd SoundBlaster Live! 24-bit External SB0490
(bus en device nummer kunnen verschillen van computer tot computer)

En het bevel aplay -l dat ik vroeg zou dan zoiets getoond hebben:
:~$ aplay -l
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: ICH5 [Intel ICH5], device 0: Intel ICH [Intel ICH5]
  Subdevices: 0/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 0: ICH5 [Intel ICH5], device 4: Intel ICH - IEC958 [Intel ICH5 - IEC958]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 1: External [SB Live! 24-bit External], device 0: USB Audio [USB Audio]
  Subdevices: 0/1
  Subdevice #0: subdevice #0
En dat toont dus verschillende mogelijke geluidskaarten in Ubuntu of een andere Linux. Gewoon in de geluidsinstellingen van de desktop de gewenste geluidskaart kiezen (hier dus die SB Live!) en je bent vertrokken.
Zeker niet moeilijker dan in Windows eerst drivers te gaan installeren.

Windows 7 kan niet zomaar als volwaardig streamsysteem gebruikt worden. Je moet eerst behoorlijke I/O-drivers installeren, voorkomen dat hij alles resamplet en dan software verkrijgen die lokaal kan streamen. Met uiteraard, afhankelijk van waar je dat downloadt, een mogelijke mailwarebesmetting. Brrr... Blij dat ik voor Linux (in mijn geval Debian) koos!
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2016, 21:59:44 door Bloom »

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #16 Gepost op: 27 januari 2016, 16:58:46 »
Beetje zinloze exercitie dan.  :afro:
"Ik ben geen computernerd", de 'helpdesktip van Bloom laten voor wat ie is en concluderen dat het onder Linux niet kan.....
Bedankt voor je positieve bijdrage.  :sceptic: :think:

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #17 Gepost op: 27 januari 2016, 21:42:39 »
Sorry voor de opmerking maar ik ben zelf nogal enthousiast over Linux en wat er mee mogelijk is.

Als ik dan lees dat je er iets mee aan de gang probeert te krijgen en dat dat niet slaagt. Wanneer je dan zijdelings nog opmerkt dat je geen verstand van computers hebt en daaropvolgend concludeert dat Linux de boosdoener is dan verbaast mij dat enigszins.

Dat wilde ik even laten weten. :)

An inability to grasp science is no argument against it....

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #18 Gepost op: 28 januari 2016, 18:27:59 »
Misschien was ik niet geheel duidelijk een kleine uitleg, heb een laptop waar Windows 98 opgestaan had.
Dat deed het voor geen meter vandaar mijn Ubuntu probeersel wat snel installeerde en ook snel werkte.
Zoals ik streamen noem is niks anders dan  http://www.onlineluisteren.nl/  is digitaal beter dan via de FM tuner en meer keuzes in stations.

USB dac eraan en dat was mijn onwetendheid maar is netjes uitgelegd.

De Win 7 laptop is een 2e hands aanschaf na het mislukken met Linux.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #19 Gepost op: 29 januari 2016, 22:49:48 »
Even iets heel anders: is het geruis van de koelfans van de voeding/processor/kast niet irritant bij het luisteren naar muziek?
Science is no democracy

JuKe Box

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 134
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #20 Gepost op: 29 januari 2016, 23:29:59 »
Even iets heel anders: is het geruis van de koelfans van de voeding/processor/kast niet irritant bij het luisteren naar muziek?

Ik hoor de fan van mijn laptop die vlak achter de luisterplaats staat af en toe, alleen wanneer ik op erg zacht volume speel.
Die van de NAS die op ongeveer op een afstand van 3.50m van me staat opgesteld in een open kast hoor ik alleen wanneer ik er mijn oren er vlak tegen houd.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #21 Gepost op: 30 januari 2016, 10:01:00 »
Even iets heel anders: is het geruis van de koelfans van de voeding/processor/kast niet irritant bij het luisteren naar muziek?

Als jij het irritant vindt wel.

Ik zit eigenlijk altijd met de laptop op schoot muziek te luisteren. De fan valt mij niet op. De fans in de Crown versterkers hoor ik niet, die staan te ver weg.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #22 Gepost op: 30 januari 2016, 10:30:15 »
Een fan van een laptop maakt over het algemeen niet zoveel geluid, die van een wat oudere PC een stuk meer.
Science is no democracy

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #23 Gepost op: 30 januari 2016, 11:15:22 »
Ik heb de fan van mijn MacBook nog nooit gehoord....
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #24 Gepost op: 30 januari 2016, 21:45:07 »
Ik heb de fan van mijn MacBook nog nooit gehoord....

Ik heel enkel een keer als ik 10 dingen tegelijk aan het doen ben en ondertussen een HighDef film aan het kijken ben..... Zelfs dan zou je die van jou nog niet horen zo ram vol zit die van jou met alle extra's ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #25 Gepost op: 30 januari 2016, 21:55:40 »
Ik heb de fan van mijn MacBook nog nooit gehoord....

Ik heel enkel een keer als ik 10 dingen tegelijk aan het doen ben en ondertussen een HighDef film aan het kijken ben..... Zelfs dan zou je die van jou nog niet horen zo ram vol zit die van jou met alle extra's ;)

 ;D  ;D  Cool
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #26 Gepost op: 25 februari 2016, 01:09:33 »
Stille fans zijn al jaren lang standaard. Gelukkig maar, want inderdaad irritant een fan die je hoort als je een pc als bron gebruikt :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #27 Gepost op: 25 februari 2016, 22:38:05 »
Stille fans zijn al jaren lang standaard. Gelukkig maar, want inderdaad irritant een fan die je hoort als je een pc als bron gebruikt :)
De vraag was juist 'een oude desktop' vandaar mijn reactie...
Science is no democracy

JuKe Box

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 134
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #28 Gepost op: 25 februari 2016, 22:49:42 »
Een fan van een laptop maakt over het algemeen niet zoveel geluid, die van een wat oudere PC een stuk meer.

Ik heb "het dak" van de oude desktop er eens afgehaald ........ ik wist niet wat ik zag ........ nauwelijks onderdelen te zien (is wel wat overdreven maar toch) ...... stof, stof en nog eens stof.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #29 Gepost op: 25 februari 2016, 23:04:26 »
Een fan van een laptop maakt over het algemeen niet zoveel geluid, die van een wat oudere PC een stuk meer.

Ik heb "het dak" van de oude desktop er eens afgehaald ........ ik wist niet wat ik zag ........ nauwelijks onderdelen te zien (is wel wat overdreven maar toch) ...... stof, stof en nog eens stof.
Tja, dan gaan de fans extra hard draaien om het een beetje koel te houden. Als ze irriteren kun je eens shoppen voor stillere, kost niet echt heel veel.
Science is no democracy