Auteur Topic: PC als volwaardig stream systeem  (gelezen 20418 keer)

JuKe Box

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 134
PC als volwaardig stream systeem
« Gepost op: 16 januari 2016, 21:08:03 »
Nieuw hier op het forum en meteen jullie mening vragen:

Mijn oude desktop staat hier stof te vreten, op non actief dus.
Mijn eerste gedachte was om hem aan iemand te schenken ...... tot ik ging mijmeren om er een volwaardig stream systeem van te maken.
 
Daar ik geen notie heb van zo'n zaken kwam al snel de vraag of zoiets realiseerbaar is, en heeft zoiets meerwaarde?
M.a.w. is het mogelijk het systeem zo op te bouwen / samen te stellen / dat dit mijn huidige digitale bronnen Squeezebox Touch (LMS) Zotac HTPC (OpenElec) en Synology NAS  kan laten vergeten?
Welke onderdelen er in de desktop zijn gebruikt weet ik niet, maar ik ga ervan uit dat om een volwaardig systeem te creëren er onderdelen zullen moeten worden vervangen. (Ik denk dan bvb. onder andere aan een andere geluidskaart, alhoewel ik niet weet in hoeverre deze van invloed is op de weergave kwaliteit).
 
De Behuizing is een Altec -nsk1380 zoals je kan zien in de link.
http://be.hardware.info/reviews/1776/3/3-kubusvormige-micro-atx-behuizingen-vergelijkingstest-antec-nsk1380
 
Graag jullie deskundig advies.
Alvast bedankt.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2016, 21:18:47 »
Zou je nas nooit vergeten.... en daarop moet je dingen storen wat je nooit meer kwijt wilt.

Oude desktop is niks mis mee hoor en kun je prima gebruiken.
Vraag is wel wat is nu je daad werkelijk je plan..... kortom wat zou je graag gezien hebben.
Wat moet het allemaal kunnen


Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

JuKe Box

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 134
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2016, 22:44:13 »
Zou je nas nooit vergeten.... en daarop moet je dingen storen wat je nooit meer kwijt wilt.
Oude desktop is niks mis mee hoor en kun je prima gebruiken.
Vraag is wel wat is nu je daad werkelijk je plan..... kortom wat zou je graag gezien hebben.
Wat moet het allemaal kunnen

Wat moet het allemaal kunnen, begrijpelijke vraag maar weet niet goed wat ik moet toevoegen aan mijn intro verhaal ......
Toch een poging:
De bedoeling is dus zowel de HTPC als de SBT op non actief te zetten en vervangen door één apparaat, dat zou dan de PC in de Antec verpakking kunnen zijn.
Als opslag zou de NAS, indien niet anders kan, in dienst mogen blijven.
Dus bvb OpenElec en LMS installeren op de PC ...... of andere (aan te raden) programma's.
Internet radio blijft ook een behoefte.
Dit alles bedienen via? ....... tablet, kan dat? ........heb weinig notie van die dingen, 't is dus uitzoeken voor me.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2016, 22:53:12 »
Ja, er zijn remote apps beschikbaar voor NAS waarmee je via tablet alles zou kunnen bedienen.
Maar wat ik doe is gebruik maken van spotify.... werkt geweldig.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

JuKe Box

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 134
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2016, 23:17:51 »
Ja, er zijn remote apps beschikbaar voor NAS waarmee je via tablet alles zou kunnen bedienen.
Maar wat ik doe is gebruik maken van spotify.... werkt geweldig.

Oké, het is dus mogelijk dat de aangepaste PC de taken van zowel de Squeezebox als van de HTPC die ik nu gebruik als videostreamer overneemt.
Wat mag ik verwachten van de geluidskwaliteit, hangt dat louter af van keuze geluidskaart?
Spotify, Deezer of Qobuz daar wil ik zeker op termijn ook wel van proeven.

bst

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 355
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2016, 22:05:02 »
Volgens mij moet er een prima streaming systeem te maken zijn van een oude pc. Ik heb hier ook een stuk ongebruikte hardware ingezet als XBMC en spotify bak, allebei bedienbaar vanaf de android telefoon. Niets mis mee. Geluidskwaliteit is inderdaad afhankelijk van geluidskaart. Ik heb er een usb dac aangehangen, werkt prima.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2016, 00:02:49 »
Oudere pc's hebben doorgaans geen hdmi-videuuitgang en dan is het niet interessant om ze in te zetten als videostreamer. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik wil een weergave van 1080p hebben voor gestreamde video. En dat vereist dus wat modernere hardware.

Een oudere pc kan echter probleemloos als muziekstreamer gebruikt worden.
Ik heb een tijd terug een handleiding geschreven hoe je een muziekstreamer zelf kunt samenstellen met een vliegensvlugge respons, 100% betrouwbare werking én gapless afspelen van muziektracks: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=79026.0

bst

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 355
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2016, 09:20:35 »
Het is maar wat je "ouder" noemt inderdaad. De mijne stamt uit 2008, voor een pc al een respectabele leeftijd, en die heeft al wel een HDMI uitgang. Video streamen gaat prima.


Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2016, 19:11:05 »
Oudere pc's hebben doorgaans geen hdmi-videuuitgang en dan is het niet interessant om ze in te zetten als videostreamer. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik wil een weergave van 1080p hebben voor gestreamde video. En dat vereist dus wat modernere hardware.

Een oudere pc kan echter probleemloos als muziekstreamer gebruikt worden.
Ik heb een tijd terug een handleiding geschreven hoe je een muziekstreamer zelf kunt samenstellen met een vliegensvlugge respons, 100% betrouwbare werking én gapless afspelen van muziektracks: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=79026.0
Leuk artikel, ik stream alleen muziek via een laptop en een usb dac wel met Win7, Linux Ubuntu herkend de usb dac niet.  :-\

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2016, 22:08:03 »
Om welke DAC gaat het?

Een fabrikant kan twee keuzes maken als hij een usb-DAC vervaardigt.

(1) de usb-DAC gedraagt zich als een generic usb geluidskaart. Werkt met eender welk platform.
(2) de usb-DAC emuleert een toestel dat een specifieke driver vereist en die is dan meestal alleen voor Windows en soms voor Mac beschikbaar, NOOIT voor Linux.

Ik mijd (2) als de pest. Koop ik nooit van mijn leven. Bij mij komen alleen toestellen van soort (1) erin en die werken met alles. Voorbeelden: Beresford, Audiolab/LakeWest/Westlake M-DAC, enz. ...

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2016, 07:48:05 »
Om welke DAC gaat het?

Een fabrikant kan twee keuzes maken als hij een usb-DAC vervaardigt.

(1) de usb-DAC gedraagt zich als een generic usb geluidskaart. Werkt met eender welk platform.
(2) de usb-DAC emuleert een toestel dat een specifieke driver vereist en die is dan meestal alleen voor Windows en soms voor Mac beschikbaar, NOOIT voor Linux.

Ik mijd (2) als de pest. Koop ik nooit van mijn leven. Bij mij komen alleen toestellen van soort (1) erin en die werken met alles. Voorbeelden: Beresford, Audiolab/LakeWest/Westlake M-DAC, enz. ...

Mijn Benchmark DAC's zijn ook driverless usb compatible.

Oudere pc's hebben doorgaans geen hdmi-videuuitgang en dan is het niet interessant om ze in te zetten als videostreamer. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik wil een weergave van 1080p hebben voor gestreamde video. En dat vereist dus wat modernere hardware.

Een oudere pc kan echter probleemloos als muziekstreamer gebruikt worden.
Ik heb een tijd terug een handleiding geschreven hoe je een muziekstreamer zelf kunt samenstellen met een vliegensvlugge respons, 100% betrouwbare werking én gapless afspelen van muziektracks: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=79026.0

Je kan evt. gewoon een losse pci/pci-e videokaart met hdmi output bestellen op het moederbord drukken. :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #11 Gepost op: 26 januari 2016, 16:48:41 »
Om welke DAC gaat het?

Een fabrikant kan twee keuzes maken als hij een usb-DAC vervaardigt.

(1) de usb-DAC gedraagt zich als een generic usb geluidskaart. Werkt met eender welk platform.
(2) de usb-DAC emuleert een toestel dat een specifieke driver vereist en die is dan meestal alleen voor Windows en soms voor Mac beschikbaar, NOOIT voor Linux.

Ik mijd (2) als de pest. Koop ik nooit van mijn leven. Bij mij komen alleen toestellen van soort (1) erin en die werken met alles. Voorbeelden: Beresford, Audiolab/LakeWest/Westlake M-DAC, enz. ...
Het is een Sound Blaster met optical en analoog out, toch geen onbekend merk maar Linux herkend deze niet.






Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #12 Gepost op: 26 januari 2016, 19:12:31 »
Het is een Sound Blaster met optical en analoog out, toch geen onbekend merk maar Linux herkend deze niet.
Om welk model gaat het precies? En welke Linux gebruik je?

Als je een terminal opent en tikt:
aplay -l
(dat is een kleine letter L)
Wat zegt hij dan?

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2016, 19:59:04 »
Het is model s80490 van sound blaster, ben geen compunurt, Linux Ubuntu zag hem niet en Win7 wel.

Voor mij prima, ga verder geen moeite doen was alleen om aan te geven dat het onder Linux niet werkt.  ;)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: PC als volwaardig stream systeem
« Reactie #14 Gepost op: 26 januari 2016, 21:15:24 »
Beetje zinloze exercitie dan.  :afro:
"Ik ben geen computernerd", de 'helpdesktip van Bloom laten voor wat ie is en concluderen dat het onder Linux niet kan.....
An inability to grasp science is no argument against it....