Auteur Topic: SACD's bijna niet meer herkend  (gelezen 7355 keer)

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
SACD's bijna niet meer herkend
« Gepost op: 12 januari 2016, 18:08:41 »
Mijn Sony DVP 900 V speler (DVD, SACD, CD) herkent SACD's steeds slechter en toont alleen de wel herkende cd-laag. Afspelen gaat foutloos. DVD's worden probleemloos afgespeeld. Is dat voor de SACD laag een kwestie van afstellen o.i.d. of langzaam afscheid van nemen?

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: SACD's bijna niet meer herkend
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2016, 18:29:00 »
Mijn sa-cd speler, eveneens een Zonie, heeft ook herkenningsproblemen.  Ik denk dat het eind helaas in zicht is Frits.  Die kuren komen meer voor.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: SACD's bijna niet meer herkend
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2016, 17:59:25 »
Ik dacht dat ik de oplossing had, maar helaas. Ik heb een 2ehands Sony bluray speler gekocht die ook SACD aankan (BDP S0-380)  Hij doet het prima maar niet wat ik zou willen, namelijk SACD multikanaals afspelen. Ligt niet aan het apparaat. Het blijkt na enig zoeken dat het multikanaals gedeelte van een SACD niet over de digitale coax uitgang gaat, maar digitaal alleen over de hdmi-uitgang of anders over een multikanaals analoge output. Dat laatste heeft de 380 niet. Helaas werkt mijn receiver zodanig dat het alleen doorvoer is van hdmi en dat het signaal niet intern verwerkt wordt. Met andere woorden: ik kan het signaal van hdmi-in niet over de speakers laten horen, maar alleen doorsturen naar de tv.

Ik heb dus een SACD speler nodig met een multikanaals analoge output. Weer wat geleerd ;-)

Jammer, het is verder een mooi apparaat. Enfin, ik zet hem weer te koop.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: SACD's bijna niet meer herkend
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2016, 18:40:09 »
@Hififreak: sacd- en bluray-spelerfabrikanten gebruiken al enkele jaren zeer goedkope loopwerken, ook bij de duurdere modellen. En dat gaat dan snel stuk, meestal niet lang nadat de garantie verliep.

@Frits: Je hebt een BluRay-speler nodig die ook sacd aankan en een meerkanaals analoge uitgang heeft. Die bestaan, maar ze behoren niet tot de budgetmodellen vrees ik. Kijk maar eens bij Oppo, dat zijn beregoeie spelers.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: SACD's bijna niet meer herkend
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2016, 19:56:54 »
@Hififreak: sacd- en bluray-spelerfabrikanten gebruiken al enkele jaren zeer goedkope loopwerken, ook bij de duurdere modellen. En dat gaat dan snel stuk, meestal niet lang nadat de garantie verliep.

Klopt!  Ik heb gelukkig niet zoveel SA-CD-tjes, dus het doet niet echt pijn.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: SACD's bijna niet meer herkend
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2016, 20:38:32 »
Een sacd speler heeft toch per definitie analoge uitgangen? En dan vooral de multikanaals uitgangen, dat is nu juist de meerwaarde van het formaat. Ik ben er een tijdje uit, maar is dat tegenwoordig schaars aan het worden? Zou jammer zijn.

Groet,
Jacco

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: SACD's bijna niet meer herkend
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2016, 20:55:40 »
Het is meer dat bijvoorbeeld blu-ray spelers ook (nog) SACD aankunnen, maar de meerkanaals output uitsluitend via HDMI sturen. En mijn meerkanaals receiver van Sony heeft wel HDMI in- en uitgangen, maar die werken alleen als doorvoer.

Maar HF heeft gelijk: het aantal SACD's is beperkt. Alleen wil ik ze wel kunnen afspelen zoals het hoort :-)

Bloom: er zijn ook goedkope alternatieven, maar dan gaat het meestal om wat oudere DVD-spelers die zowel SACD aankunnen als meerkanaals analoge uitgangen hebben.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: SACD's bijna niet meer herkend
« Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2016, 20:58:11 »
Maar via de HDMI is het dan toch een omgezet signaal? In mijn beleving is er maar type mogelijk en dat is analoog. Althans, zo is het ooit bedoeld geweest.

Groet,
Jacco

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: SACD's bijna niet meer herkend
« Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2016, 21:54:39 »
Ik dacht dat ik de oplossing had, maar helaas. Ik heb een 2ehands Sony bluray speler gekocht die ook SACD aankan (BDP S0-380)  Hij doet het prima maar niet wat ik zou willen, namelijk SACD multikanaals afspelen. Ligt niet aan het apparaat. Het blijkt na enig zoeken dat het multikanaals gedeelte van een SACD niet over de digitale coax uitgang gaat, maar digitaal alleen over de hdmi-uitgang of anders over een multikanaals analoge output. Dat laatste heeft de 380 niet. Helaas werkt mijn receiver zodanig dat het alleen doorvoer is van hdmi en dat het signaal niet intern verwerkt wordt. Met andere woorden: ik kan het signaal van hdmi-in niet over de speakers laten horen, maar alleen doorsturen naar de tv.

Ik heb dus een SACD speler nodig met een multikanaals analoge output. Weer wat geleerd ;-)

Jammer, het is verder een mooi apparaat. Enfin, ik zet hem weer te koop.
Heeft je tv geen digitale coax uitgang dan? Of is dat ook 2 kanaals?
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: SACD's bijna niet meer herkend
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2016, 22:10:31 »
Volgens fabrikant Oppo zit het als volgt: "Due to copyright restrictions, SACD cannot be output via coaxial or optical digital outputs". De handleiding van de receiver zegt hetzelfde: geen output via die digitale aansluiting.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: SACD's bijna niet meer herkend
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2016, 22:22:26 »
En zo hoort het ook. Uitgangen uitsluitend analoog  ;D

Groet,
Jacco

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: SACD's bijna niet meer herkend
« Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2016, 22:22:51 »
Waarom niet helemaal digitaal? Streamen met die handel.... Ook geen gedoe met wikkie wakkie laser en lees problemen
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: SACD's bijna niet meer herkend
« Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2016, 22:26:12 »
De reden is anti-piracy, men had behoefte aan een formaat dat niet digitaal te distribueren is. Bovendien is het DSD formaat bedacht als een delivery format en als vervanger van de cd. Streaming was toen helemaal niet im frage.

Groet,
Jacco

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: SACD's bijna niet meer herkend
« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2016, 22:33:35 »
Helder maar nu toch wel... Of zie ik dat verkeerd!?
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: SACD's bijna niet meer herkend
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2016, 22:35:53 »
Niet voor het sacd formaat. Wellicht moet je dat gaan zien als een multikanaals platenspeler.

Groet,
Jacco