Auteur Topic: MM phono trap met USB power supply  (gelezen 39420 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #45 Gepost op: 26 februari 2016, 14:29:19 »
Da's 't minste.   ;D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #46 Gepost op: 26 februari 2016, 22:17:51 »
Ik volg alles vanuit ons tweede huisje in Frankrijk met spanning  :popcorn:
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #47 Gepost op: 26 februari 2016, 23:31:14 »
Zo is het maar net  ;D

De power supply is opgebouwd en laat een een nette +/-16V en rommel op -100dBV (is 10 uV) zien, bandbreedte 25 kHz. Geen rookpluimen. Nog niet  :evil:

Beetje donker plaatje waarbij ik hoopte dat de 4 rode led's duidelijk zouden worden.


Die led's zitten er niet alleen voor de sier, maar ook om de uitgangen van de geisoleerde DC/DC converters te belasten zodat de juiste spanning ontstaat.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2016, 23:33:20 door dekkersj »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #48 Gepost op: 02 maart 2016, 22:53:18 »
Vanavond een avondje besteed aan het meten van de RIAA overdracht. Het kantelpunt op 20 Hz is reeds verworpen en daarmee blijft de meest simpele RIAA correctie over. Dus ook geen kantelpunt op 25 kHz of 50 kHz of wat dan ook.

Bij deze meetopstelling is witte ruis door de schakeling gestuurd waarbij het ingangssignaal en het uitgangssignaal is vastgelegd. Het verschil tussen links en rechts ligt binnen +/- 0.05 dB.

De overdracht van de ideale lijn (in blauw) en wat de MM phono trap ervan gemaakt heeft (in groen) is te zien in de volgende figuur:


Genormaliseerd op 1 kHz. De afwijking op 10 kHz is binnen 0.06 dB (voor frequenties onder de 10 kHz tot een paar honderd Hertz zeker kleiner dan 0.06 dB) en op 20 Hz is de afwijking 0.16 dB. De reden dat op lage frequenties meer afwijking is ontstaan is dat er een laag kantelpunt gemaakt is ipv helemaal geen kantelpunt. Welnu, 0.16 dB afwijking is eigenlijk helemaal niets te noemen.

Ik heb er inmiddels wat uurtjes luisteren op zitten en wat mij opviel, was het prettig stevige laagfundament. Nu begrijp ik waarom  Yeah

Nog wat aanvullende info:
Bij 2Veff uitgangsspanning is de THD+N iets van 0,003 a 0,004% en de SNR beter dan 90 dB. Alle metingen zijn bij dusdanig laagohmige aansturing zodat ingangsweerstand en -capaciteit geen invloed hebben.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2016, 23:19:26 door dekkersj »

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #49 Gepost op: 03 maart 2016, 08:39:18 »
Mooi om te horen dat het testen.... Volgens wens gaat! En dat de afwijkingen die er zijn. Ruim binnen de toleranties liggen
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #50 Gepost op: 03 maart 2016, 09:52:09 »
Mooi prestatie van man en machine,ik word steeds nieuwsgieriger :)
I love vintage.

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #51 Gepost op: 03 maart 2016, 17:22:22 »
Heb een aantal vragen:
- kun je de DC/DC converter weglaten en dan een lineaire voeding van + en - 16 Volt erop aansluiten,
  b.v. LM317 en LM337? Of moet je dan i.p.v. polymeer condensatoren andere typen gebruiken.
- Wat is de maximale voedingsspanning van de opamps?  Zou je hem b.v. kunnen verhogen naar
  + en - 18 Volt, zodat je de MC step-up ervoor kunt zetten.

Jammer dat de IC van jouw eindversterker end-of-live is, anders had ik een mooie en eenvoudige te bouwen zelfbouw versterker gehad.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #52 Gepost op: 03 maart 2016, 19:16:32 »
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #53 Gepost op: 03 maart 2016, 19:24:27 »
Ter info;

Bij de "Akai phonotrap" zijn in het geval van mm-elementen de diverse standen voor ingangsweerstand duidelijk waarneembaar (33, 47 en 100KOhm). Het lijkt met name het midhoog in meer of mindere mate te prononceren.

Wisselen van capaciteit (100, 200, 300 en 500pF meen ik) hoor ik dan weer niet.

Deze consateringen worden niet gesteund door veel serieus luisterwerk.

Groet, Mark
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2016, 19:27:09 door Markus »
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #54 Gepost op: 03 maart 2016, 19:34:59 »
Nog een mooi kastje eromheen
Dank voor de link. Ik zie overigens dat er nog geen actueel plaatje beschikbaar is.



Het gaat hier om een proefopstelling om te kijken waar de cinch connectoren moeten komen en waar ik de rest kwijt kan. Ik heb inmiddels al gezien dat ik wat moet aanpassen, maar het gaat wel passen denk ik.

De blauwe draad moet nog naar de onderkant van de pcb verhuizen en de oplettende lezer heeft twee extra elco's gezien boven de led's. Die maken het signaal wat schoner. Verder moet ik nog iets bedenken om de metalen onderdelen van de behuizing goed elektrisch te verbinden ivm brom. Het is een grotendeels geanodiseerde behuizing dus dat zal dan via de bevestigingsboutjes moeten gebeuren, omdat het zwarte zelf een isolator is.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2016, 19:40:01 door dekkersj »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #55 Gepost op: 03 maart 2016, 19:50:16 »
Heb een aantal vragen:
- kun je de DC/DC converter weglaten en dan een lineaire voeding van + en - 16 Volt erop aansluiten,
  b.v. LM317 en LM337? Of moet je dan i.p.v. polymeer condensatoren andere typen gebruiken.
Ja, dat kan. Op de pcb zitten al twee lineaire regelaars en die worden nu gevoed met zeg +/- 23V. Dat kan ook +/- 24V zijn overigens, waardoor het ook geschikt wordt om de MC step-up te voeden (dan met alleen de positieve 24V).

- Wat is de maximale voedingsspanning van de opamps?  Zou je hem b.v. kunnen verhogen naar
  + en - 18 Volt, zodat je de MC step-up ervoor kunt zetten.

Jammer dat de IC van jouw eindversterker end-of-live is, anders had ik een mooie en eenvoudige te bouwen zelfbouw versterker gehad.
Inderdaad jammer.

De maximale voedingsspanning van de OpAmp's is +/- 18V en het is verstandig die limiet niet op te zoeken. Zelf blijf ik er graag 2V onder.

Je zou er 3 dezelfde kastjes van kunnen maken, eentje met een voeding en aansluitingen voor +/-24V en +24V, het tweede kastje met een MM phono pre en eentje met de MC step-up  worship1

Groet,
Jacco

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #56 Gepost op: 03 maart 2016, 20:37:15 »
Nog een mooi kastje eromheen
Dank voor de link. Ik zie overigens dat er nog geen actueel plaatje beschikbaar is.

Ik zie dat het openen inderdaad niet goed gaat, onderstaande afbeelding was het idee.



Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #57 Gepost op: 03 maart 2016, 20:45:47 »
Dat ziet er inderdaad erg fraai uit!

Groet,
Jacco

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #58 Gepost op: 03 maart 2016, 21:37:42 »
Dit vind ik er anders ook zeer fraai uitzien!!! :love:

Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #59 Gepost op: 04 maart 2016, 18:37:55 »
Verder moet ik nog iets bedenken om de metalen onderdelen van de behuizing goed elektrisch te verbinden ivm brom. Het is een grotendeels geanodiseerde behuizing dus dat zal dan via de bevestigingsboutjes moeten gebeuren, omdat het zwarte zelf een isolator is.

Groet,
Jacco
In RadioBulletin hadden ze daarvoor, ik geloof, een weerstand van 100 ohm tussen massa en de behuizing gebruikt. Maar het kan ook een condensator van 100 nF zijn geweest.