Auteur Topic: MM phono trap met USB power supply  (gelezen 39401 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
MM phono trap met USB power supply
« Gepost op: 06 januari 2016, 21:18:29 »
LS

En toen was daar ineens het idee om een phonotrap voor MM elementen te ontwerpen. Ik denk dat ik daar al 15 jaar mee rondloop, moeten dat buizen gaan worden, solid state of geïntegreerd? Actief of passief? etc etc. Maar nooit echt van de grond gekomen. Tot nu dan.

Wat ik 15 jaar geleden al wel eens uitgezocht heb, is hoe een passief filter eruit zou moeten gaan zien. Zie: passieve RIAA berekening. In de jaren erna vooral gebruikt om in simulators te controleren of een bepaalde overdracht de juiste was. Kortom, dit concept ben ik ondertussen als iets van mijzelf gaan beschouwen.

Conceptueel zie ik als voordeel aan een phonotrap met passieve RIAA geen fasedraaiende elementen in het tegengekoppeld circuit. Is meer een algemene wijsheid, maar ja zo ben ik grootgebracht in elektronica-land. (niet tegenkoppelen over meer dan 3 actieve trappen en geen "vreemde" fasedraaiing). Bovendien wou ik geen kopie maken van bv een Bryston BP1.5, die ik qua overdracht overigens wel als uitgangspunt heb gekozen. Ik wou iets maken wat "van mij" is, voorzover je daar natuurlijk van kan spreken.

De filterende componenten zijn van de hoogst haalbare kwaliteit condensatoren: polystyreen (PS) type. Ofwel "styroflex" zoals dat vroeger heette (en wellicht nu nog haha). Ongeëvenaard qua aging, stabiliteit etc etc. Althans, voorzover ik weet dan.

Wat wel anders dan anders is, is de usb voeding. Dus geen mains aansluiting, geen trafo maar een moderne usb aansluiting. Kan eventueel op een usb lader aangesloten worden of op een laptop, PC, MacMini noem maar op.

De schematuur:

De usb filtering, het moet natuurlijk wel mooi schoon worden.


De voeding die de usb spanning omzet in een geïsoleerde super low noise differentiële spanning met state-of-the-art elektronica.


De feitelijke phono trap. Hier zijn alle weerstanden through hole types (geen smd). De condensatoren zijn vrij nauwkeurig bij elkaar gezocht en de bijbehorende weerstanden zijn gemaakt als serie-parallel netwerken waar ook de nodige rekenkracht achter zit  ;D

Overigens zijn de gebruikte elco's van het type Polymeer. Dat wil zoveel zeggen dat ze nauwelijks verouderen en dus meegaan tot in de bijna-eeuwigheid. Dat kon in dit ontwerp ook, omdat er geen laagfrequente storingen hoeven te worden onderdrukt. Er zit geen trafo in met 50/100 Hz storing, maar het is allemaal hoger frequent wat de klok slaat. Precies daar waar die polymeer elco's goed in zijn.

Wellicht zie ik nog iets over het hoofd, dat hoor ik dan graag. Zonder tegenbericht gaat dit binnen afzienbare tijd het levenslicht zien en ben ik heel erg benieuwd hoe het zal gaan klinken!

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2016, 21:47:57 door dekkersj »

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2016, 23:56:11 »
Ik ben overtuigd ik wil er één. :o

Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #2 Gepost op: 07 januari 2016, 08:52:25 »
Haha, dat ging vlotjes!

Groet,
Jacco

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #3 Gepost op: 07 januari 2016, 12:07:56 »
Dat is buiten de gebaande paden is het niet?
Is die phonotrap aan te sluiten op de geijkte manier.
I love vintage.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #4 Gepost op: 07 januari 2016, 12:19:13 »
 ;D Ja, dat gelukkig wel. Instelbaar van 47pF tot zeg 350pF en van 22k to 100k. Verder gewoon aansluiten middels cinch stekkers.

Groet,
Jacco

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2016, 13:12:57 »
Ik vind het zo'n gaaf principe dat ik er één besteld heb. Niks geen gedoe meer met die goedkope adapters die altijd stuk gaan... Verder vind ik het vooruitstrevend en van deze tijd! En aangezien het ook weer een stekker scheelt ben ik er laaiend over. Tevens wordt hij gebouwd met duurzame elektronica, en wordt het maat werk zodat ik hem straks met dezelfde look and feel heb als mijn Bryston. Dus met een flipschakelaar en groene indicatie led.

behuizing
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2016, 13:32:25 »
Thanks Jacco.
Zeker vooruitstrevend Richard mooie behuizing ook.
I love vintage.

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #7 Gepost op: 07 januari 2016, 18:30:22 »
Heb een aantal vragen:
- Wat is de ingangsgevoeligheid?
- Kun je hem ook voor MC gebruiken door b.v. R308 te verhogen?
- Kun je een lineaire voeding gebruiken?


dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #8 Gepost op: 07 januari 2016, 19:59:22 »
Heb een aantal vragen:
- Wat is de ingangsgevoeligheid?
Dat zal het gewone MM element range zijn, zeg 5mV om te beginnen. Daar kan nog wel wat bij als het moet.

- Kun je hem ook voor MC gebruiken door b.v. R308 te verhogen?
Dat is een goede vraag en ik hoop het wel natuurlijk. Dat kan alleen als de schakeling ruisarm genoeg is. Is dus iets om uit te proberen als het zover is. Zou mooi zijn, dat scheelt een extra trap aan de ingang.

- Kun je een lineaire voeding gebruiken?
Jazeker, als er maar 5V DC uit komt.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2016, 21:06:15 »
Het lijkt alsof er niet veel gebeurt, maar dat is niet zo. De uitdaging is om die berg elektronica op een board te krijgen van 10x14 cm en dan het liefst met voldoende afstand tussen de verschillende blokken functionaliteit.

Vandaag voor de derde keer opnieuw begonnen en zo te zien is dit levensvatbaar. Voedingssectie aan een kant (zo ver mogelijk verwijderd van de analoge ingang) en de rest logisch ingevuld.

Het plan is om aankomende week de lay-out verder af te hebben.

Groet,
Jacco

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2016, 23:39:26 »
Ik vind het in ieder geval spannend!
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2016, 12:03:00 »
Yep leuk project.
I love vintage.

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2016, 20:29:50 »
Wordt het een dubbele - of enkelzijdige printplaat?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2016, 20:45:24 »
Er zijn inmiddels een paar componenten naar de onderzijde verhuisd wegens ruimtegebrek. Wellicht dat er nog meer gaat volgen en dan met name in het voedingsgedeelte. Daar heb ik vandaag overigens een wijziging in aangebracht. Na simulatie van de filtersectie tussen DC/DC converter en lineaire regulator bleek dat eea niet goed gedempt was, er waren gebieden tussen de 1 en 20 kHz waar de eventuele rest troep juist versterkt werd ipv weggefilterd. Maar dat is nu hersteld en ik heb geprobeerd het zo te maken dat er kritisch gedempte filters zouden ontstaan. De stapresponsie is er in ieder geval enorm door opgeknapt.

Groet,
Jacco

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: MM phono trap met USB power supply
« Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2016, 20:51:43 »
Ik wil straks alleen muziek horen Jacco...... Maar als ik dit zo lees..... Tenminste wat ik ervan begrijp gaat dat helemaal goed komen Toppie!
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal