Auteur Topic: DSP, ja of nee?  (gelezen 14588 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
DSP, ja of nee?
« Gepost op: 02 januari 2016, 10:45:21 »
Hoe denken we hier over het gebruik van DSP als hulpmiddel om akoestische problemen aan te pakken?
Wel doen of niet doen?
Hoever moet je gaan met akoestische aanpassingen?  Zover dat je geen DSP meer nodig hebt?
Mag je DSP gebruiken om de puntjes op de i te krijgen?

Hoe denken we over de kwaliteit van diverse DSP systemen? 
Is het ingrijpen in het oorspronkelijke signaal taboe of mag het wel om op de luisterplek te kunnen genieten van het gewenste geluid?

Ik ben een voorstander van DSP om toch minimaal de grootste problemen aan te pakken.
Ik denk dat digitale techniek zo goed is dat een DSP systeem meer goed kan doen dan kwaad, mits goed toegepast.

Zomaar wat vragen.  Kom er maar in.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: DSP, ja of nee?
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2016, 10:51:32 »
Hmmm tja wat zal ik zeggen...

Het zal best een goede oplossing kunnen zijn. Ik heb me laten vertellen dat ook een DSP niet alles kan oplossen... Zoals bijvoorbeeld galm... Ik zou als het nodig was m'n geld liever steken in akoestische oplossingen... Al was het maar om het aantal kastjes en koppelingen tussen deze in mijn audio-rack tot een minimum te beperken.
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: DSP, ja of nee?
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2016, 10:56:43 »
Er zullen ongetwijfeld goede systemen zijn maar ik wil het niet ik heb het ook niet nodig.
Ik ben meer voor het aanpakken van de akoustiek.
Ik ken ook mensen die de dsp weer uit hun set verwijderd hebben omdat het niet bracht wat ze ervan hadden verwacht.
Ik heb ook sets gehoord die prima klonken met een dsp.
I love vintage.

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: DSP, ja of nee?
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2016, 11:09:21 »
Ik heb geen DSP en heb het ook niet nodig.
Bij het gebruik van een DSP klinkt de muziek dan nog natuurlijk of meer 'gemaakt'?

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: DSP, ja of nee?
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2016, 11:22:59 »
Zoals hier denk ik wel bekend ben ik al een paar jaar met DSP aan het experimenteren.
Eerst met MiniDSP in combinatie met REW5.
Daar ben ik eigenlijk nooit echt tevreden mee geweest.  Het vreemde was ook dat het aantal uitkomsten van de meting en het instellen vanuit REW5 naar de MiniDSP oneindig leek te zijn.
Elke meting gaf een ander resultaat en de DSP stond ook steeds heel erg anders ingesteld.
Dat zou met mijn onkunde te maken kunnen hebben aangaande het instellen van een aantal parameters in REW5.

Ik heb nu een receiver met Audyssey aan boord en die geeft bij elke meting consequent hetzelfde resultaat en dezelfde instelling van Audyssey.
Audyssey doet alles zelf. je moet alleen de meetmicrofoon steeds verplaatsen en even op een knopje drukken dat de volgende meting gedaan kan worden.

Ik ben het met Richard eens dat als je het niet nodig hebt je het ook niet moet gebruiken. En het lost zeker ook echt niet alles op.
Aan galm doe je helemaal niets. Dat zul je echt met panelen op zo moeten aanpakken.
Het meer inzetten van extra kastjes hoeft naar mijn menig geen probleem te zijn.
Zelfs als je eerst van analoog naar digitaal moet en weer terug is geen enkel probleem.
Wat wel een probleem kan zijn is het uit en ingangsniveau van het tussen te schakelen kastje.
In mijn geval met de MiniDSP in combinatie met de NAD had ik last van een te klein signaal of met een andere instelling had ik last van clippen. Het signaal liep vast tegen de max wat de MiniDSP kon hebben.

In mijn receiver ga ik er van uit dat Denon er voor gezorgd heeft dat alle niveaus bij elkaar passen.
Ook al is het analoog digitaal en weer terug omzetten geen probleem meer geeft het mij toch rust om alle signalen digitaal aan te bieden.
Ook al zijn extra stappen geen probleem heb ik net zoals Richard wel iets van hoe minder hoe beter.
Minder dingen die mijn muziek kunnen verpesten.

Nog meer meningen over DSP? of toonregeling algemeen?

Marcel

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: DSP, ja of nee?
« Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2016, 11:26:23 »
Ik heb geen DSP en heb het ook niet nodig.
Bij het gebruik van een DSP klinkt de muziek dan nog natuurlijk of meer 'gemaakt'?

Als je er voor zorgt dat DSP goed gebruikt wordt klinkt de muziek nog steeds natuurlijk.
Ik denk zelfs natuurlijke omdat het sausje van de akoestiek dunner wordt.

Natuurlijk kun je met DSP de muziek "gemaakt" laten klinken.
Maar je kunt muziek ook al "gemaakt" laten klinken door deze harder te laten klinken dan deze oorspronkelijk is.
Dus zelfs je volumeknop past iets aan.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: DSP, ja of nee?
« Reactie #6 Gepost op: 02 januari 2016, 11:55:40 »
In mijn woonkamer heb ik een plasma Panasonic TV die aangesloten staat op een Onkyo TX NR-509 receiver met Audessey aan boord en de Onkyo geeft het signaal weer door aan de hier op het forum welbekende Yamaha luidsprekers.
Als ik het eindresultaat in mijn woonkamer vergelijk met de resultaten in mijn luisterruimte op zolder (zonder DSP of Audessey) dan is de conclusie heel snel getrokken, want mijn luisterruimte blijkt zonder ingrepen gewoon een veel gunstiger akoestiek te hebben dan die van mijn woonkamer met ingrepen.
Het lijkt mij de meest goede oplossing om de akoestiek aan te passen voor zo verre dat mogelijk is.
Daarnaast kan het Audessey systeem wellicht het nodige ten gunste toevoegen.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2016, 21:17:11 door Audiofreak »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.921
    • ARJANKU.IT service
Re: DSP, ja of nee?
« Reactie #7 Gepost op: 02 januari 2016, 12:19:10 »
Naar mijn idee voornamelijk gebruiken om laagproblemen mee aan te pakken en mogelijk als equalizer voor het hoog. Het probleem is alleen dat je voor die hogere frequenties daar niet zonder voorbehoud kunt zeggen of de problemen niet door reflecties komen. Voorzichtig gebruiken daar het middel erger kan zijn dan de kwaal.
An inability to grasp science is no argument against it....

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: DSP, ja of nee?
« Reactie #8 Gepost op: 02 januari 2016, 15:02:16 »
Ik heb geen DSP en heb het ook niet nodig.
Bij het gebruik van een DSP klinkt de muziek dan nog natuurlijk of meer 'gemaakt'?

Als je er voor zorgt dat DSP goed gebruikt wordt klinkt de muziek nog steeds natuurlijk.
Ik denk zelfs natuurlijke omdat het sausje van de akoestiek dunner wordt.

Natuurlijk kun je met DSP de muziek "gemaakt" laten klinken.
Maar je kunt muziek ook al "gemaakt" laten klinken door deze harder te laten klinken dan deze oorspronkelijk is.
Dus zelfs je volumeknop past iets aan.

Marcel
Muziek moet swingend uit de luidsprekers komen, zodat het me aantrekt.
Bij 'gemaakt' bedoel ik dat je de muziek denkbeeldig moet 'aanzwingen' om erbij getrokken te voelen.

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Re: DSP, ja of nee?
« Reactie #9 Gepost op: 02 januari 2016, 17:14:47 »
Tja DSP, ik ben een believer! Als je al het mogelijke hebt gedaan met plaatsing van de speakers, zitpositie, vloerkleed, meubels en/of absorbers, difusers en al  wat er bestaat, dan kan dsp de spreekwoordelijke kers op de taart zijn.

Zowel in de woonkamer als in de luisterkamer maak ik er gebruik van en zonder spelen kan ik niet meer. Ik gebruik hiervoor Dirac en dit is volgens mij één van de gebruiksvriendelijkste en tevens ook de beste, Lyngdorf er buiten gelaten. In mijn onlangs ingerichte nieuwe luisterruimte is de akoestiek meer dan behoorlijk. Ik heb geen roomnodes of toch geen ernstige. Alles zit mooi binnen de 3dB. Toch gebruik ik ook hier Dirac. Het resultaat is heel duidelijk te horen. Het laag en midden knappen nog een stuk op.
Voordeel van Dirac is de grote mate van vrijheid. Je bepaald zelf hoever je gaat. Je kan heel makkelijk je eigen housecurves aanmaken en aanpassen. Neen zonder kan ik niet meer. Ik erger me mateloos en kostelijke systemen, waar de ruimte van het laag een one-note gebeuren maken.

Ik vind het onbegrijpelijk dat men daar nog steeds zo minachtend tegen aankijkt. Iedere deftige autobouwer gebruikt in zijn topmodellen reeds dsp om de auto hifi goed te laten klinken, en er zitter er tussen die werkelijk subliem spelen.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: DSP, ja of nee?
« Reactie #10 Gepost op: 02 januari 2016, 20:30:08 »
Ik heb geen DSP en heb het ook niet nodig, net zoals Jan het zegt.
Wanneer heb je een probleem?, ik lees wel eens wat hier maar kan me daar weinig bij voorstellen.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2016, 21:12:59 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: DSP, ja of nee?
« Reactie #11 Gepost op: 02 januari 2016, 21:09:05 »
Ik heb geen DSP en heb het ook niet nodig, net zo als Jan het zegt.
Wanneer heb je een probleem?, ik lees wel eens wat hier maar kan me daar weinig bij voorstellen.

 Good Posting

Je luistert naar je set in de voor jouw zo maximale aangepaste omgeving zoals jij denkt dat het goed is en niet naar wat je eventueel mist.

Die gasten kennen  we hier al, zijn trouwens weinig online.  ;D

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: DSP, ja of nee?
« Reactie #12 Gepost op: 02 januari 2016, 21:15:24 »
Zolang ik kippenvel krijg bij sommige muziek geen reden om te denken dat het anders moet.
Eens buizen altijd buizen.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: DSP, ja of nee?
« Reactie #13 Gepost op: 02 januari 2016, 21:16:57 »
Zolang ik kippenvel krijg bij sommige muziek geen reden om te denken dat het anders moet.
Moet gelijk aan Diana Krall denken Rene.  ;D

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: DSP, ja of nee?
« Reactie #14 Gepost op: 02 januari 2016, 21:21:22 »
Ik schiet vol.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.